Gå til innhold

Hvor vanlig er det å stryke på første oppkjøring? Grunn til å være flau?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg husker min første oppkjøring. Kjøreskolen fikk tak i ny bil som jeg aldri hadde kjørt før rett før oppkjøringen. En splitter ny møkka BMW som jeg aldri ble fortrolig med og hatet den første og eneste dobbeltimen før førerprøven. Jeg skulle skifte felt, sjekket blindsonen,  men rattutslaget var veldig mye heftigere enn jeg var vant med og selv om jeg ikke tok hardt i så ,baaaam slår høyre framhjul på fortauet. Stryken var forseglet. Og jeg skylder ikke på noen andre, (bortsett fra BMW,  kanskje)  😜.  Ingen sensor som ikke er korrupt vil tillate at hjul klasker borti fortauskant. Jeg gråt to døgn i strekk, kun avbrutt av søvn og selv da sov jeg dårlig og jeg spiste knapt nok. Jeg tenkte at alle kunne se det på meg,  at jeg var mislykka. Jeg var så skamfull. Men jeg besto på andre forsøk!

Hvor mange stryker på første oppkjøring? Er jo nesten ingen slm tør å  innrømme at de har dumpet første gang. Synes dere at det at det bare er dumme folk som stryker?  Hva strøk dere på hvis dere gjorde det? 

Anonymkode: 9d445...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mange som stryker på første oppkjøring altså, det er ikke livets undergang :) det er få som vil innrømme det. Å det er en grunn til at mange ikke sier at de skal ha oppkjøring før den er overstått og de har lappen i hånda (meg inkludert) 😅 

Anonymkode: efaff...914

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, det var da voldsomt til reaksjon! At det er kjipt, ja, men flaut? Det ville jeg ikke tenkt, nei.

Anonymkode: 6e5e8...6fd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange stryker første gange, jeg oså. Ingenting å være flau over. Det er som oftest nervene som tar overhånd.

Anonymkode: 0a407...0c7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bamse20

Om du er uvandt med bilen så er det lurt og kjøre veldig roligt frem og rolig svingin.

Uansett, litt dumt at kjørelæreren kom med en bil du ikke er kjent med.

Normalt sett SKAL du bruke den bilen som du har øvd med, om ikke så er ikke denne prøven rettferdig for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kun 73% av oppkjøring til kladde B ble bestått i 2019. Det tyder på at langt færre enn 73% består på første forsøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som jeg kjenner som har strøket første gang på oppkjøring, men folk flest liker ikke å blafre rundt om ting de har feilet i. 

Anonymkode: bbe80...68c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du lider av alvorlig snill pike syndrom da. Ikke vær så voldsomt hard med deg selv. Reagerer du sånn hver gang du mislykker i noe?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig å få lov til å kjøre opp i samme bil som man har kjøretimer i?

Jeg måtte i en helt annen bil, og man skal jo kunne kjøre hvilken som helst bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal da klare å kjøre med alle biler, ikke den du er vant med. Kjørte opp med en splitter ny Volvo, aldri kjørt med 6 gir før heller. Gikk helt fint, fordi jeg tok oppkjøring da jeg var klar og kunne kjøre bil. Ikke når alle andre mente jeg var klar

Anonymkode: 486d8...6a7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strøk 7 ganger på oppkjøring. Fordi jeg var plaget med ekstrem nervøsitet. Den 8. gangen ga jeg faen. Tok en valium før oppkjøring og kjørte som en gud. Bestod med glans. 👍

Anonymkode: afa83...5bf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, er det lenge siden? Reagerer du fortsatt like sterkt på motgang? Du kunne sikkert jobbet med deg selv med en psykolog eller coach. Jeg strøk forresten også på første oppkjøring, kjipt, men er jo bare å øve mer og ta ny oppkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TheCatLady

Ja, jeg strøk første gang og gråt en skvett rett etterpå, men andre gang bestod jeg. Synes det var flaut der og da, men nå tenker jeg at det nok er ganske vanlig og at man selfølgelig ikke er dum av den grunn. 

Mange har veldig mye nerver så klart at man kan gjøre feil da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strøk også første gang. Jeg var svært nervøs. For å si det rett ut liker jeg ikke å kjøre bil, men gjør det daglig fordi jeg må. 
Nei, vi er ikke dumme. På teoriprøven sto jeg med glans første gang. 
Har du sett alle de dumme folka som har bilkjøring som yrke?

Den desidert «dummeste» skolekameraten min er yrkessjåfør. Fatter ikke at han har lappen engang. Kunne vel knappest lese når han gikk ut skolen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ingen som har strøket på oppkjøring ... som jeg vet om.

Anonymkode: 9e453...d19

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke er klar for å kjøre en annen bil så er du heller ikke klar for å få førerkortet. Man skal kunne kjøre forskjellige biler uten å bli farlig i trafikken. Det er helt vanlig at noen stryker. Jeg hadde ingen feil selv om jeg kjørte en annen bil.

Anonymkode: 10cdf...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig å stryke på oppkjøring. Faktisk har Vegvesenet statistikk på det. Se her: https://www.vegvesen.no/forerkort/ta-forerkort/oppkjoring/statistikk-teoriprove-og-oppkjoring  

Jeg strøk også første gang. Jeg ble flau, lei meg og litt sint på meg selv, og akkurat som @TheCatLady gråt jeg en skvett. Deretter tok jeg en god prat med kjøreskolelæreren, noe som hjalp mye. Neste oppkjøring var jeg helt rolig og da gikk det mye bedre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Katten.2.0 skrev:

Er det vanlig å få lov til å kjøre opp i samme bil som man har kjøretimer i?

Jeg måtte i en helt annen bil, og man skal jo kunne kjøre hvilken som helst bil. 

Det er jo vanlig at man leier den bilen man tar kjøretimer i.

Selvfølgelig skal man kunne kjøre alle biler, men alle med litt evne til empati forstår at det kan være et unødvendig stressmoment å bli kjent med en ny bil like før oppkjøring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strøk første gang. Og så en gang til👌😂😂 Var kjipt, men ikke verdens undergang. Og begge strykene var helt klart min egen feil. 

Pust med magen og prøv igjen. Og igjen, om du er som meg😅😊

Anonymkode: feb18...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...