Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er folk som studere slike ting som kunststudier, klassiske studier, kjønnsstudier og generelt alle studier som slutter på ordet "studier" klare over at de ikke kommer til å få jobb etter endt utdanning?

Synes det er litt morsomt at disse etter endt utdanning blir helt sjokkert over at det ikke fins noen jobber for dem. 🤭

Anonymkode: a860d...90c

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tar helt feil. I tilleg til å være hovmodig, går du altså på trynet så det synger.

• Liker 5
Skrevet

Og du vet at disse ikke får jobb, eller er det bare noe du tror?

Skrevet

Hehe. Jeg har faktisk den uslåelige komboen kunststudier og kjønnsstudier i bagasjen, og har hatt relevant karriere i alle 10 årene siden jeg var ferdig med master, inkludert en ettertraktet stilling på en av de beste kunstinstitusjonene i Europa. 

Det er vanskeligere å få relevant jobb enn om man f.eks. blir sykepleier eller dataingeniør, men det er fullt mulig. På den type HF-studier vil det alltid være mange som har havnet der litt tilfeldig grunnet lavt snitt (og gjerne havner på en annen hylle senere), og en "hard kjerne" som virkelig er interessert i HF-faget. Sistnevnte går det som regel bra med - enten de satser innen akademia, samfunnsliv, kulturliv, media eller kommunikasjonsbransjen (det siste er litt uglesett, men godt betalt er det). Blant de jeg tok master med for 10 år siden har nær sagt alle fått relevante jobber på sikt, selv om det typisk tok noen år med diverse vikariater og deltidsjobb på bar før de traff blink. 

Anonymkode: 7ac99...080

• Liker 3
Skrevet

Medisinstudier, eller helsestudier generelt... Ingeniørstudier... Jusstudier... Masterstudier... Ja, jøss. Her har du funnet ut av noe bra. :ironi:

Anonymkode: 6b825...4f5

• Liker 9
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe. Jeg har faktisk den uslåelige komboen kunststudier og kjønnsstudier i bagasjen, og har hatt relevant karriere i alle 10 årene siden jeg var ferdig med master, inkludert en ettertraktet stilling på en av de beste kunstinstitusjonene i Europa. 

Det er vanskeligere å få relevant jobb enn om man f.eks. blir sykepleier eller dataingeniør, men det er fullt mulig. På den type HF-studier vil det alltid være mange som har havnet der litt tilfeldig grunnet lavt snitt (og gjerne havner på en annen hylle senere), og en "hard kjerne" som virkelig er interessert i HF-faget. Sistnevnte går det som regel bra med - enten de satser innen akademia, samfunnsliv, kulturliv, media eller kommunikasjonsbransjen (det siste er litt uglesett, men godt betalt er det). Blant de jeg tok master med for 10 år siden har nær sagt alle fått relevante jobber på sikt, selv om det typisk tok noen år med diverse vikariater og deltidsjobb på bar før de traff blink. 

Kjenner en som studerte historiske studier ved NTNU som fikk tilbud om jobb på ambassaden i et europeisk land før han var ferdigutdannet. Utrolig dyktig og målrettet. Alle de jeg kjenner innenfor HF har fått gode karrieremuligheter, men nå kjenner jeg de som har et mål med utdannelsen og ikke bare tar det fordi de synes det er interessant. 

Din karrierestige høres spennende ut. 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Medisinstudier, eller helsestudier generelt... Ingeniørstudier... Jusstudier... Masterstudier... Ja, jøss. Her har du funnet ut av noe bra. :ironi:

Ts har ikke gått på studier så derfor er han/hun så lite smart...

Anonymkode: a242f...d97

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er folk som studere slike ting som kunststudier, klassiske studier, kjønnsstudier og generelt alle studier som slutter på ordet "studier" klare over at de ikke kommer til å få jobb etter endt utdanning?

Synes det er litt morsomt at disse etter endt utdanning blir helt sjokkert over at det ikke fins noen jobber for dem. 🤭

Dette er det dummeste jeg har lest på lang tid..... :) 

Anonymkode: 8da8a...f17

Skrevet

Hmm. Har ennå ikke oppdaget det... gikk både historiske studier, klassiske studier og ikke minst AFRIKASTUDIER. Avslutta med litt globaliseringsstudier. 2,5 år siden jeg var ferdig, ikke vært arbeidsledig etterpå. Har faktisk sikrere jobb enn venninna som tok lærerstudier samtidig. 

Anonymkode: 2c8f5...458

Skrevet

Nå svarer jeg som ts.

14 timer siden, Bernardette skrev:

Du tar helt feil. I tilleg til å være hovmodig, går du altså på trynet så det synger.

Gjerne begrunn hvorfor jeg tar feil i stedet for å angripe meg. Her er du problemet, ikke jeg.

14 timer siden, Amélie La Croix skrev:

Og du vet at disse ikke får jobb, eller er det bare noe du tror?

Selvfølgelig får de jobb! Har ikke sagt noe annet.  Men det er mange som går slike studier, som ikke vil få, sammenligna med f.eks. alle som er utdanna lærere og ingeniører. Om jeg ikke var tydelig nok, jo det fins jobber, men definitivt ikke nok til alle. Det er det jeg mener.

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanskeligere å få relevant jobb enn om man f.eks. blir sykepleier eller dataingeniør, men det er fullt mulig. På den type HF-studier vil det alltid være mange som har havnet der litt tilfeldig grunnet lavt snitt (og gjerne havner på en annen hylle senere), og en "hard kjerne" som virkelig er interessert i HF-faget. Sistnevnte går det som regel bra med - enten de satser innen akademia, samfunnsliv, kulturliv, media eller kommunikasjonsbra

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

nsjen (det siste er litt uglesett, men godt betalt er det). Blant de jeg tok master med for 10 år siden har nær sagt alle fått relevante jobber på sikt, selv om det typisk tok noen år med diverse vikariater og deltidsjobb på bar før de traff blink. 

Interessant. Hvis dette stemmer, så har du vel hatt en rimelig god plan og faktisk interesserer deg for det da. Og du har gått master - det er en annen faktor for at alle de andre også fikk jobb. Men hva med de som ikke går videre med master etter bachelor? Klarer de seg?

Alle studier med ordet "studier" i på samordna opptak eller navnet på studieprogrammet. Det heter faktisk "medisin", "Ingeniør, [fagområde]", "Rettsvitenskap" og masterstudier er det ingenting som heter. Det er en 5-årig grad du tar innen et fagområde. Her har DU funnet ut noe bra. ;)

Kjenner en som studerte historiske studier ved NTNU som fikk tilbud om jobb på ambassaden i et europeisk land før han var ferdigutdannet. Utrolig dyktig og målrettet. Alle de jeg kjenner innenfor HF har fått gode karrieremuligheter, men nå kjenner jeg de som har et mål med utdannelsen og ikke bare tar det fordi de synes det er interessant. 

Din karrierestige høres spennende ut. 

Selvfølgelig vil målrettede og dyktige mennesker få det til til slutt. Men gjennomsnittet som er halvinteresserte i disse studiene vil ikke ha sjans til å klare å få jobb sammenligna med "trygge yrker", hvor man faktisk ikke MÅ være så interesserte.

Skrevet

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er det dummeste jeg har lest på lang tid..... :) 

Anonymkode: 8da8a...f17

Kan si det samme til begge dere. Det er jo bare påstander uten noe form for argumentasjon.

*Lukter nettroll*

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmm. Har ennå ikke oppdaget det... gikk både historiske studier, klassiske studier og ikke minst AFRIKASTUDIER. Avslutta med litt globaliseringsstudier. 2,5 år siden jeg var ferdig, ikke vært arbeidsledig etterpå. Har faktisk sikrere jobb enn venninna som tok lærerstudier samtidig. 

Anonymkode: 2c8f5...458

Finnes alltid unntak. Hva med alle dine andre medstudenter?

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå svarer jeg som ts.

Selvfølgelig vil målrettede og dyktige mennesker få det til til slutt. Men gjennomsnittet som er halvinteresserte i disse studiene vil ikke ha sjans til å klare å få jobb sammenligna med "trygge yrker", hvor man faktisk ikke MÅ være så interesserte.

Dett er mitt første innlegg i tråden. Må si meg litt enig med de andre - det virker som du har en del fordommer mot disse studiene, og det er litt uklart hva du mener at disse "halvinteresserte" studentene skulle heller ha gjort? Latt være å studere, slik at de bare kan søke på ufaglærte stillinger som allerede mottar flere hundre søkere per stilling? 

Eller ønsker du at vi skal få flere "halvinteresserte" studenter i såkalte "trygge yrker". Trenger vi egentlig det, eller? Flere "halvinteresserte" som fullfører og dermed får såkalt "trygg" jobb? Hva er trygg jobb forresten? Er det ingeniør som har opplevd resesjon tre ganger de siste 11 årene? Tenk å ha vært nyutdannet våren 2009. Da snakker man dårlig match, haha. Finanskrise og resesjon - Bang! Oljekrisen - Bang!, Korona og resesjon - Bang! Gøy, det. 

Dessuten så er det ekstremt vanskelig å få folk som studerer diverse "studier" til å gå ingeniør. De aller fleste av disse har tross alt ikke realfag, og heller ikke "anlegg" for realfag. Så jeg forstår ikke hvorfor så mange foreslår at en kan bare "flytte" studenter fra "kunststudier" til ingeniør. Det går bare ikke i de aller fleste tilfeller, men det finnes alltid unntak selvsagt.

En fersk undersøkelse viser at kandidater innen master i realfag sliter de også. De er blant de med høyest ledighet. 

https://www.uniforum.uio.no/nyheter/2020/10/realistar-slit-med-a-fa-jobb.html

Anonymkode: 72369...3a7

• Liker 4
Skrevet

Jeg har master i et spesifikt språkstudie, og har fulltidsjobb i tillegg til at jeg tjener ekstra på freelancing når jeg føler for det. Den som ler sist, ler best? 😗

Anonymkode: 09153...969

Skrevet

Ingeniør er et fhvs kognitivt krevende studie. Så mulig at disse med div humaniora-studier heller burde valgt andre matnyttige fag. Yrkesskole feks for å bli håndtverkere.

Skrevet

Hahaha, TS burde absolutt ikke antyde at studenter fra HF ikke får jobb, de får tydeligvis masse jobbtilbud og alle er relevante for studiene.

Anonymkode: 42b96...3d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...