AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #1 Del Skrevet 30. oktober 2020 Jeg er veldig aktiv og trener mye. Har også veldig mye fritid da jeg jobber 50%. Bruker å passe broren min sin hund ofte. Han har en welsh corgi. Den blir sliten etter en gåtur på 1 mil. Da ligger den å slapper av i 2-3 dager. Den er ikke så godt trent. Jeg liker rasen veldig godt og tenker kanskje å skaffe meg en. Det jeg da lurer på er om rasen tåler mer hvis den er trent og i go form? Jeg går ofte på fjellturer, skogsturer og ski. Går i normalt tempo på ski, men kan fort gå 2 mil. Går det ann å trene opp rasen til å gå langt? Eller burde jeg gå for en annen rase? Corgien jeg passer går bare små turer ila dagen. Anonymkode: d311f...3a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #2 Del Skrevet 5. november 2020 Noen som vet? Anonymkode: d311f...3a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #3 Del Skrevet 5. november 2020 Ja, du kan trene rasen til å bli med deg på langturer. Men ikke sett en utrent hund dithen at den må bli med deg på 1 mil. Sjekk gjerne ut Corgielouie på Instagram så kan du se at det går an å ut på langturer med corgier 😊 Anonymkode: 0d60a...c60 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 5. november 2020 #4 Del Skrevet 5. november 2020 Vil ikke tro de egner seg så godt til skiturer. Korte bein og relativt tung kropp går dårlig på snø, da er man i så fall helt avhengig av godt pakkede preparerte løyper (og ikke alle er så glade i bikkjer i skiløypene). 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #5 Del Skrevet 5. november 2020 Hvorfor kjøpe en rund liten hund med korte bein hvis du er sporty, når det finnes hunder som passer deg og din livsstil bedre? Jeg kjenner en corgi, en går max 20 minutters turer før den setter seg og nekter å gå. Anonymkode: 78bfe...5ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #6 Del Skrevet 5. november 2020 Jeg tror ikke corgier passer så godt til turer i snø. De har for korte bein rett og slett, synker nedi til magen og sliter med å komme seg frem. Det vil slite ut hunden helt, og er urettferdig å plassere den i et miljø den ikke er tilpasset å klare. Skaff deg heller en annen hunderase med normalt lengde på beina, som takler snø og kan løpe sammen med deg uten problemer. Har du noe i mot hunder med pels? Lang pels altså? Corgi er jo en gjeterrase. Jeg kan anbefale en annen gjeterrase som jeg bare elsker, og det er shetland sheepdog. Aktive og utrolig intelligente hunder, kan lære masse triks og elsker intet annet høyere enn å være med eieren sin overalt. Veldig raske og ofte vinnere på AGILITY-banen i konkurranser. Anonymkode: 5cd85...0a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #7 Del Skrevet 5. november 2020 Jeg ville ikke skaffet en corgi dersom jeg planla å ha hunden med på slike skiturer. Har selv en liten selskapshund som er i god fysisk form, men skiturer på mer enn 5 km blir egentlig for mye. Hunden liker det heller ikke. Jeg har en rase som passer bedre til skiturer enn corgi altså.. De har for korte ben, og i tillegg er det jo tyngre å gå i snø enn barmark. Jeg skaffet meg en større hund i tillegg nettopp for å ha en hund som klarer og vil gå lengre skiturer i mitt tempo. Når jeg går tur med begge mine samtidig, så er det slik at den lille hunden jogger mens den andre har en rolig spasertur. Forøvrig har den lille hunden ingen problemer med lange skogsturer eller fjellturer til fots. 6-8 timers turer har hun ofte. Skal nevnes at jeg også normalt er veldig aktiv med utendørstrim og trening. Det er kjempe viktig at du velger en rase som passer til det livet du lever. Det er en drøss med andre raser jeg synes er finere enn de jeg har. Har likevel de rasene jeg har fordi de passer bedre til livet jeg lever. Prøv deg på de ulike rasevelgerne, så får du opp mange alternativer. Selv synes jeg rasevelgeren til purina er fin siden man kan filtrere søket litt mer enn på den NKK har Anonymkode: ddc3f...f64 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #8 Del Skrevet 5. november 2020 Corgier kan absolutt gå langt, men helst ikke på ski. De har jo veldig korte ben. Skaff deg en langbeint hund, du 😅 Anonymkode: 9970b...783 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melonas Skrevet 5. november 2020 #9 Del Skrevet 5. november 2020 😊Jeg har en corgi (cardigan) som elsker å gå lange turer, også om vinteren når det er snø, men jeg har ikke hatt han med på skitur enda. De har ganske korte bein, og det må tas hensyn til. Ser for meg at det blir et blodslit hvis de synker ned i skisporet, og vil prøve å holde tritt med eieren... Corgi er en gjeterhund og skal normalt være veldig sprek. Hvis de setter seg ned etter 20 minutter på tur, er det noe galt. Men, som alle hunder med dvergvekst er det viktig å bygge opp muskler over tid, slik at det ikke blir skader og overbelastning. Skaff deg en annen rase hvis det er viktig for deg å gå lange skiturer med hund! 👍 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #10 Del Skrevet 6. november 2020 Corgien er en sprek rase som kan bli med på timesvis i skog og mark, men 2 mil skitur? Der tror jeg du må finne en annen rase. De har for korte bein og tung kropp, den vil bli dævsliten av å prøve og holde tritt med deg på ski. Anonymkode: a99f5...701 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå