Gå til innhold

Er jeg i karantene??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venninne på besøk som blir ringt fordi en elev i klassen hennes har corona. Hun har ikke symptomer men er på besøk hos meg nå. Hva med meg?? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må i karantene hvis venninna di er smittet. 

• Liker 3
Skrevet

Nei, ikke med mindre din venninne tester positivt eller du selv får symptomer.

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Ring koronatelefonen og hør, men jeg tror ikke du trenger å være i karantene. 

Skrevet

Nei, men venninnen din ble vel i karantene da.. Siden hun ble oppringt?

Så hvis hun utvikler symptomer og får positiv test blir du sannsynligvis satt i karantene, 

man er bare i karantene om man blir ringt av smittesporingen og satt i karantene av dem. 

kriteriet for karantene er å ha vært nærkontakt med en bekreftet smittet. De som får positiv test må oppgi hvem de har vært sammen med og så tar smitteporingsfolkene seg av å kontakte disse og sette dem i karantene 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nei det må du ikke før evt vennen har testet positivt. Folk som har vært i kontakt, med en som har vært i kontakt med en smittet må ikke i karantene

dette var jeg bort i forrige uke, stefar var i kontskt med en smittet og jeg måtte ikke i karantene. Testet negativt han

Endret av Badbunny
  • Liker 1
Skrevet

Som de andre skriver; du er kun i karantene om du har vært i nærkontakt med en smittet. Ikke hvis det er via via.

• Liker 1
Skrevet

Men for sikkerhets skyld bør du være forsiktig til du vet om venninnen din er smittet. Du har høyere sjanse for å være smittet enn folk flest.

• Liker 1
Skrevet (endret)
11 hours ago, Ida200 said:

Har en venninne på besøk som blir ringt fordi en elev i klassen hennes har corona. Hun har ikke symptomer men er på besøk hos meg nå. Hva med meg?? 

Om du gjør din samfunnsplikt nå så oppfører du seg som om du er i karantene til svar foreligger for den som var på besøk. 

Endret av skrue
  • Opprett ny...