Gjest SVK Skrevet 31. oktober 2020 #21 Skrevet 31. oktober 2020 (endret) 21 hours ago, Olaug Olsen said: Når man skal bli president, stilles det ekstreme krav til arbeidsevne og mental kapasitet. Enig i at det burde stilles ekstreme krav til arbeidsevne og mental kapasitet for å være USAs president. Men jeg tror mange velgere tror det er en lett jobb.Mange tenker nok at man kan ta alle de riktige avgjørelsene ved å lytte til magefølelsen. Endret 31. oktober 2020 av SVK
Olaug Olsen Skrevet 31. oktober 2020 Forfatter #22 Skrevet 31. oktober 2020 3 timer siden, Tanuki skrev: Det er da svært vanlig i en rekke land at presidenten eller statsministeren er 50 +? Man skal jo gjerne har en karriere og politiske verv før man prøver å bli statsoverhode. Ja, men 70+ mener jeg er unødvendig. Ser få fordeler m så høy arder. 1
Olaug Olsen Skrevet 31. oktober 2020 Forfatter #23 Skrevet 31. oktober 2020 1 time siden, SVK skrev: Enig i at det burde stilles ekstreme krav til arbeidsevne og mental kapasitet for å være USAs president. Men jeg tror mange velgere tror det er en lett jobb.De tenker nok at man kan ta alle de riktige avgjørelsene ved å lytte til magefølelsen. Ja, og dette gjelder mer for fotballtrenere enn for statsoverhoder vil jeg tro...
Pipaluk Skrevet 31. oktober 2020 #24 Skrevet 31. oktober 2020 22 timer siden, Olaug Olsen skrev: Donald Trump er 74. Joe Biden er 77. Vanlige norske arbeidstakere befinner seg trygt plassert i pensjonistenes rekker når de har oppnådd denne alderen. Noen flyttet i eldrebolig da de ble 55, og andre er snart på vei til sykehjemsplass, når de er 77. Joe Biden kjenner ingen grenser. Han stiller til valg, i en alder da de fleste her på våre breddegrader nok ville tenkt at neste generasjon kan ta jobben. Kan noen forklare meg dette? Hva er det med amerikanere og geriatri? pussig dette her med alder og at Biden er så gammel. Om han vinner så håper jeg at han holder seg godt, og ikke blir dement underveis.
Pipaluk Skrevet 31. oktober 2020 #25 Skrevet 31. oktober 2020 18 timer siden, GaiusMarius skrev: Det har nok lite med geriatri eller biologi å gjøre og mer med kultur og holdninger. Amerikanerne er lært til at hardt arbeid er noe positivt og at jobber man hardt nok kan alle nå drømmene sine. De lærer også at eldre er ressurser med kunnskap og erfaring som kan bidra til samfunnet. En sterk forskjell fra Norge hvor vi putter eldre på sykehjem tidlig og mange eldre sitter ensomme uten å få besøk eller den respekten de fortjener. Her kan vi lære noe av amerikanerne. Men kan en 77-åring klare å yte like mye som en 43-åring på jobb? Jeg kan vanskelig se for meg dette at den gamle kan jobbe i et like stort tempo. Vår kjære konge, som er fem år eldre er ikke like rask i bevegelsene som sin tronarving. Hvor mye arbeid er det egentlig å være USAs president?
GaiusMarius Skrevet 31. oktober 2020 #26 Skrevet 31. oktober 2020 9 minutter siden, Pipaluk skrev: Men kan en 77-åring klare å yte like mye som en 43-åring på jobb? Jeg kan vanskelig se for meg dette at den gamle kan jobbe i et like stort tempo. Vår kjære konge, som er fem år eldre er ikke like rask i bevegelsene som sin tronarving. Hvor mye arbeid er det egentlig å være USAs president? En god leder er i stand til å delegere, og mye av det presidenten gjør er strengt tatt ikke noe han må gjøre. Tidligere presidenter har tatt seg lange gode ferier uten at landet har gått under av den grund. USA er et land med sterkere maktfordeling og desentralisering hvor mye av makten ligger hos Kongressen, Høyesterett og delstat og lokalsamfunn. 1
Pipaluk Skrevet 31. oktober 2020 #27 Skrevet 31. oktober 2020 1 time siden, GaiusMarius skrev: En god leder er i stand til å delegere, og mye av det presidenten gjør er strengt tatt ikke noe han må gjøre. Tidligere presidenter har tatt seg lange gode ferier uten at landet har gått under av den grund. USA er et land med sterkere maktfordeling og desentralisering hvor mye av makten ligger hos Kongressen, Høyesterett og delstat og lokalsamfunn. Nå er verden i en unntakstilstand. Han kan ikke regne med mye ferie som president i disse årene. Får håpe han holder seg frisk, for med hans alder så er han vel i risikogruppa Hvem tar over for han hvis han dør eller blir alvorlig syk underveis? 1
Ruthven Skrevet 31. oktober 2020 #28 Skrevet 31. oktober 2020 5 minutter siden, Pipaluk said: Nå er verden i en unntakstilstand. Han kan ikke regne med mye ferie som president i disse årene. Får håpe han holder seg frisk, for med hans alder så er han vel i risikogruppa Hvem tar over for han hvis han dør eller blir alvorlig syk underveis? Visepresidenten. 2
kikkana Skrevet 31. oktober 2020 #29 Skrevet 31. oktober 2020 23 timer siden, Olaug Olsen skrev: Når man skal bli president, stilles det ekstreme krav til arbeidsevne og mental kapasitet. Jeg mener at en 40 eller 50 åring ville vært bedre skikket. Men det handler kanskje ikke om kapasitet, men mer om penger, nettverk og støttespillere? "Når man skal bli president, stilles det ekstreme krav til arbeidsevne og mental kapasitet" Snakker du om trump her? Han har mental kapasitet som en liten unge og arbeidsevne har han da vel ikke? Han spiller golf, twitrer og ser på "nyheter". Sammenligner du biden for 10-20 år siden med 2020, ser du klar forskjell på evne til å kommunisere og kjappe komentarer i en debatt. Samme gjelder også trump på ett vis.
Olaug Olsen Skrevet 31. oktober 2020 Forfatter #30 Skrevet 31. oktober 2020 2 timer siden, kikkana skrev: "Når man skal bli president, stilles det ekstreme krav til arbeidsevne og mental kapasitet" Snakker du om trump her? Han har mental kapasitet som en liten unge og arbeidsevne har han da vel ikke? Han spiller golf, twitrer og ser på "nyheter". Sammenligner du biden for 10-20 år siden med 2020, ser du klar forskjell på evne til å kommunisere og kjappe komentarer i en debatt. Samme gjelder også trump på ett vis. Jeg mente ikke en sånn president som Trump, som tvitrer mens alt går til helvete. Beklager hvis jeg var upresis. Jeg mente en ekte amerikansk president, som ønsker det beste for amerikanere, og det beste for verden. En som tar oppgaven seriøst. Jeg ønsker Biden lykke til, og tror Harris også er en god kandidat. Men ønsket å stille spørsmål rundt dette med alderen. Det gjelder for Trump også forsåvidt. Han er forbi vanlig norsk pensjonsalder. Årets kandidater har ekstrem alder. Jeg håper dette blir en kortvarig trend!
kikkana Skrevet 31. oktober 2020 #31 Skrevet 31. oktober 2020 1 time siden, Olaug Olsen skrev: Jeg mente ikke en sånn president som Trump, som tvitrer mens alt går til helvete. Beklager hvis jeg var upresis. Jeg mente en ekte amerikansk president, som ønsker det beste for amerikanere, og det beste for verden. En som tar oppgaven seriøst. Jeg ønsker Biden lykke til, og tror Harris også er en god kandidat. Men ønsket å stille spørsmål rundt dette med alderen. Det gjelder for Trump også forsåvidt. Han er forbi vanlig norsk pensjonsalder. Årets kandidater har ekstrem alder. Jeg håper dette blir en kortvarig trend! Ja nei herremin ikke noe å unskylde. Tror kanskje jeg misforstod her, muligens. 1
Resignert Skrevet 31. oktober 2020 #32 Skrevet 31. oktober 2020 On 10/30/2020 at 7:23 PM, Colargol said: Majoriteten av amerikanerne er jo fra Europa da, så deres biologi er vår. Restrerende minoriteter er fra Afrika, Latin-Amerika og Asia -men det har jo ingenting med dette valget og gjøre bortsett fra Kamela Harris (desverre). Tja, ikke nødvendigvis helt korrekt. Utvandringen fra Europa til Amerka ble jo en slags sorteringsmekanisme. De som valgte å dra hadde vel stort sett god helse, mye pågangsmot og var risikovillige. Enkelt sagt, så dro Solan Gundersen til Amerika, mens Ludvig ble igjen hjemme i Flåklypa. Når det gjelder alder, er det hele litt mere komplisert. Unge demokrater ville muligens foretrukket ideologien til Bernie Sanders fremfor den noe mer konservative Joe Biden, selv om Sanders heller ikke er noen ungdom. Både mannen i gata og presidentkandidater trenger noen år på baken før de er modne nok til en slik posisjon. Bare tenk dere et Norge der Lan Marie styrte etter egen ideologi. Det hadde blitt smalhans på de fleste områder tenker jeg. 1
Gjest Nimbus2000 Skrevet 31. oktober 2020 #33 Skrevet 31. oktober 2020 5 timer siden, GaiusMarius skrev: En god leder er i stand til å delegere, og mye av det presidenten gjør er strengt tatt ikke noe han må gjøre. Tidligere presidenter har tatt seg lange gode ferier uten at landet har gått under av den grund. Det er jo minst 2 problemer her. Det første er at de som sliter kognitivt og har lav arbeidskapasitet ofte ikke vet det selv og/eller prøver å dekke over manglene deres. Det er jo ikke slik at Trump sier: Jeg er for lat og for dum til å ta en avgjørelse om dette så dette overlater jeg til ekspertene. Det andre problemet er at selv om Trump skulle overlate ting til ekspertene så er det et demokratisk problem om for mye makt flyttes over til ikke-valgte byråkrater. Om Trump kun ender som et symbol slik som den norske Kongen, men alle beslutningene ender med å tas av personer som aldri ble valgt så forsvinner jo deler av demokratiet i USA. 5 timer siden, GaiusMarius skrev: . USA er et land med sterkere maktfordeling og desentralisering hvor mye av makten ligger hos Kongressen, Høyesterett og delstat og lokalsamfunn. Ja USA har maktfordeling, men det er fortsatt mye makt som ligger hos presidenten. Han er den mektigste mannen i vesten. Det er ikke slik at han kan overlate ansvaret til Kongressen, Høyesterett, osv. Da gjør han ikke jobben sin. Et annet problem er jo at de som styrer i Kongressen også er svært gamle. Flere av høyesterettsdommerne er også svært gamle og det så man jo også da Ginsburg døde. Det burde jo ikke være slik at de som dømmer i siste instans jobber helt til de går i graven. Når de er på dødssengen så har de neppe kapasiteten til å avgjøre landets mest kompliserte juridiske problemstillinger.
Ella1 Skrevet 31. oktober 2020 #34 Skrevet 31. oktober 2020 (endret) Amerikanere er ofte ganske selvopptatte. De fleste der borte elsker oppmerksomhet. Så når man er styrtrik amerikaner, har nådd en viss alder og har oppnådd det meste i livet så runder man rett og slett «bucketlisten» med å svi av noe av formuen ved å stille til valg enten man har politisk erfaring eller ikke. Alt kan jo tross alt kjøpes for penger🤷🏼♀️ Endret 31. oktober 2020 av Ella1 1
Leifr Skrevet 31. oktober 2020 #35 Skrevet 31. oktober 2020 4 timer siden, Ruthven skrev: Visepresidenten. Og etter visepresidenten, hvis uhellet skulle være ute for alvor, har de en lang og tydelig definert liste over hvem som skal ta over, så da er det bare å gå nedover lista til de finner noen som er i live og ikke diskvalifisert. (Det skal de ha, amerikanerne, enkelte ting har de tenkt igjennom grundig. Når det dukket opp en teoretisk mulighet for at både presidenten og visepresidenten og en haug andre politikere kunne bli utslettet via f.eks. et atomangrep, satte de seg ned og helgarderte for å være noenlunde sikre på at de skulle ha en legitim ledelse.) 1
GaiusMarius Skrevet 1. november 2020 #36 Skrevet 1. november 2020 1 time siden, Nimbus2000 skrev: Det er jo minst 2 problemer her. Det første er at de som sliter kognitivt og har lav arbeidskapasitet ofte ikke vet det selv og/eller prøver å dekke over manglene deres. Det er jo ikke slik at Trump sier: Jeg er for lat og for dum til å ta en avgjørelse om dette så dette overlater jeg til ekspertene. Det andre problemet er at selv om Trump skulle overlate ting til ekspertene så er det et demokratisk problem om for mye makt flyttes over til ikke-valgte byråkrater. Om Trump kun ender som et symbol slik som den norske Kongen, men alle beslutningene ender med å tas av personer som aldri ble valgt så forsvinner jo deler av demokratiet i USA. Trump ville heller overlatt mer makt til ministerene som er utpekt av presidenten og godkjent av senatet samt til de folkevalgte i delstatene og lokalsamfunnene. Det er veldig lite en president strengt tatt trenger å drive med, og et godt velfungerende demokrati er et med sterk desentralisering av makten som USA har lykkes bedre med enn oss. 2 timer siden, Nimbus2000 skrev: Et annet problem er jo at de som styrer i Kongressen også er svært gamle. Flere av høyesterettsdommerne er også svært gamle og det så man jo også da Ginsburg døde. Det burde jo ikke være slik at de som dømmer i siste instans jobber helt til de går i graven. Når de er på dødssengen så har de neppe kapasiteten til å avgjøre landets mest kompliserte juridiske problemstillinger. Nå er det mulig for dommerne å trekke seg frivillig, og det er mulig å stille dommerne for riksrett om de nekter å gå av når de tvinges til det av helsemessige årsaker. Til nå har ikke mangel på mental kapasitet som følge av høy alder hindret Høyesterett i å gjøre jobben sin. Amerikanerne har forstått at høy alder også betyr at de har kunnskap og livserfaring som trengs i styringen av et samfunn.
O Rakel Skrevet 1. november 2020 #37 Skrevet 1. november 2020 På 30.10.2020 den 20.25, Olaug Olsen skrev: Jeg bare lurer på om 77 er annerledes i Amerika, enn her i Norge... Vi ser alder og alderdom, men amerikanere ser bare muligheter uansett alder. Det er sjarmerende kanskje, men jeg synes også det er ganske perverst! Det er jo helt elementær kunnskap at man ikke kan legge til grunn statistikk for å si noe om enkeltindivider. Det er som å bli overrasket av at noen blir 100 fordi gjennomsnittlig levealder er 82 feks. Og du tror vel neppe Biden og Trump representerer gjennomsnittet? Videre; amerikanere er ikke en egen etnisitet. Og det er mange gamle statsledere globalt. Så spørsmålet eller hypotesen om at det har noe med amerikaneres biologi å gjøre er bare helt på jordet. Mest av alt sier alderen det noe om hvor ulike vi mennesker er. Det krever mer enn mange 40-åringer orker, å kjøre valgkamp og å være president. Og eldre statsledere skyldes en kombinasjon av uvanlige mennesker helsemessig, koblet med erfaring, nettverk, makt og motivasjon og penger. Og erfaring skal man ikke undervurdere. Historieløse ledere er også noe nasjonen ikke trenger (selv om Trump synes å være det tross sin alder, er han erfaren mht forhandlinger).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå