AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #1 Skrevet 30. oktober 2020 Hei! Har over en lengre periode slitt med knevondt i høyre kne. Skled på isen i fjor vinter og vrei kneet, og det gjorde ikke ting bedre. Har også falt og vridd kneet for noen år siden. Det siste året har smertene blitt verre og verre, og nå har jeg smerter hver dag, uansett hvor lite jeg belaster foten (f.eks. om jeg bare går hjemme). Det er ganske hemmende i hverdagen. Å drive et aktivt liv nå har jeg bare gitt opp pga. smertene. Har også begynt å bli plaget i høyre/hofte rygg. Venstre side har jeg verken problem i hofte, rygg eller knær. Har vært hos legen, blitt henvist til MR og fått resultat av MR og røntgen. I følge fastlegen min så viser MR og røntgen at det ser ut som jeg er anatomisk disponert for å få kneskålen ut av ledd, og at det er dette forårsaker smerter. Mine funn fra MR som indikerer patellainstabilitet: Røntgen: Lett høystand av patella alta, insall-salvati-indeks målt til 1,3 (normal 0,8-1,2) MR: Inntrykk av lett prominerende/fortykket proksimale medial kollateralligament ved mediale femurkondyl, men ikke tegn høysignal i rundt liggende strukturer, mulig eldre skade. På aksialbilde inntrykk av noe lateralisert patella og grunn sulcus, sulcusvinkel målt til 154 grader. Dejours klassifikasjon type C. Mulig disposisjon for patellaluksasjon. -- Er blitt anbefalt fysio, men har ikke lykkes å få kontakt enda, så har ikke fått time enda. Enn så lenge lurer jeg på om noen har erfaring? Hjalp fysio eller måtte det operasjon til for å bli bedre? Hvor plaget var du med kneet? Etter å ha lest på nettet virker ikke dette som en spesielt vanlig skade, men det virker som en del må operere, men at det er svært lang ventetid på operasjon, selv om de som er plaget med dette ofte kan ha mer smerter enn de med korsbåndskade. Anonymkode: ee97f...cfd
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #2 Skrevet 30. oktober 2020 Anbefaler fysio, også for øvelser for å styrke de stabiliserende musklene rundt kneet og i låret. Er du mye plaget med at kneet går ut av ledd? Jeg har grunn bane for kneskjellet, og hypermobile ledd. Forsøkte å trene, men endte med operasjon av det ene kneet siden det ble så løst at mpfl-rekonstruksjon var nødvendig. Da gikk kneskjellet ut av stilling bare jeg vred litt på foten. Operasjonen var en suksess, men svært smertefullt de første 4 ukene etterpå, og lang opptreningstid, først etter 7 måneder var kneet uten smerter, men ikke full bevegelighet tilbake. Angrer ikke på operasjonen, fordi luksasjonene var så hyppige at de begrenset mitt aktive liv altfor mye. Det andre kneet håper jeg å slippe operasjon gjennom å trene regelmessig og målrettet for å styrke stabiliteten. Anonymkode: 305e2...3c6 1
Fruenpåfjellet Skrevet 30. oktober 2020 #3 Skrevet 30. oktober 2020 (endret) . Endret 30. oktober 2020 av Fruenpåfjellet Slettet, 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #4 Skrevet 30. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Anbefaler fysio, også for øvelser for å styrke de stabiliserende musklene rundt kneet og i låret. Er du mye plaget med at kneet går ut av ledd? Jeg har grunn bane for kneskjellet, og hypermobile ledd. Forsøkte å trene, men endte med operasjon av det ene kneet siden det ble så løst at mpfl-rekonstruksjon var nødvendig. Da gikk kneskjellet ut av stilling bare jeg vred litt på foten. Operasjonen var en suksess, men svært smertefullt de første 4 ukene etterpå, og lang opptreningstid, først etter 7 måneder var kneet uten smerter, men ikke full bevegelighet tilbake. Angrer ikke på operasjonen, fordi luksasjonene var så hyppige at de begrenset mitt aktive liv altfor mye. Det andre kneet håper jeg å slippe operasjon gjennom å trene regelmessig og målrettet for å styrke stabiliteten. Anonymkode: 305e2...3c6 Takk for svar. Fysio skal jeg selvfølgelig gå til. Jeg antar at de to gangene jeg vrei kneet, så gikk kneskålen ut av ledd. Jeg husker at det jeg kjente at det var noe som flyttet på seg, men gikk tilbake og det var intens smerte, og temmelig vondt i noen dager/uker etterpå, men trodde det var et leddbånd eller noe. Skjønner nå at det sikkert var kneskålen som gikk ut av ledd? Da jeg tok røntgen kjente jeg en øyeblikkelig smerte da jeg måtte vri kneet for å ta sidebilde. Det gjorde en del vondt etterpå. Dersom jeg f.eks. dunker kneet lett, så merker jeg at det gjør ganske vondt, gjør jeg det samme i venstre kne kjenner jeg ingenting. Hvor lenge gikk du til fysio/med øvelser før operasjon ble vurdert? Hadde du vondt i hverdagen i kneet, selv om du ikke hadde vridd kneet? Det er jo det som plager meg mest, at jeg har vondt i kneet uansett hvor forsiktig jeg er/belaster lite. Eneste gangen jeg ikke har vondt er når jeg våkner om morningen. Men smertene kommer tilbake kort tid etter jeg har stått opp. Anonymkode: ee97f...cfd
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #5 Skrevet 30. oktober 2020 7 minutter siden, Fruenpåfjellet skrev: Hei😊jeg har vært plaget m kneskål ut av ledd fra jeg var 10 år til jeg var 34 år, da ble jeg operert for dette👍For meg var det det eneste som hjalp. Takk for svar. Opplevde smerter hver dag før operasjon? Har du blitt helt bra etterpå? Anonymkode: ee97f...cfd
Fruenpåfjellet Skrevet 30. oktober 2020 #6 Skrevet 30. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Opplevde smerter hver dag før operasjon? Har du blitt helt bra etterpå? Jeg hadde smerter i flere år før jeg ble operert og det tok lang tid - nesten et år før jeg var på beina igjen etter operasjonen, men sliter med smerter den dag i dag i kneet, 16 år etter. Det er fordi kneet var såpass ødelagt før operasjonen. Har fått artrose i kne, rygg og hofte, alt pga kneet. Jeg er i dag ufør pga dette - kirurgene sa jeg hadde gått alt for lenge med et ødelagt kne, til at de kunne gjøre meg helt bra. Det beste jeg har gjort for meg selv var å kjøpe en ergometersykkel for å trene lårmusklene og det er d eneste som hjelper for å holde kneet i sjakk.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #7 Skrevet 30. oktober 2020 5 minutter siden, Fruenpåfjellet skrev: Jeg hadde smerter i flere år før jeg ble operert og det tok lang tid - nesten et år før jeg var på beina igjen etter operasjonen, men sliter med smerter den dag i dag i kneet, 16 år etter. Det er fordi kneet var såpass ødelagt før operasjonen. Har fått artrose i kne, rygg og hofte, alt pga kneet. Jeg er i dag ufør pga dette - kirurgene sa jeg hadde gått alt for lenge med et ødelagt kne, til at de kunne gjøre meg helt bra. Det beste jeg har gjort for meg selv var å kjøpe en ergometersykkel for å trene lårmusklene og det er d eneste som hjelper for å holde kneet i sjakk. Dette var trist å høre at det gikk så langt at du har fått ødelagt kneet og er blitt ufør Ja artrose er noe jeg frykter, på MRen stod det heldigvis at det er lav mistanke om artritt hos meg. Skjønner at jeg ikke har gått en dag for tidlig til legen og fått tatt MR.. dette med at du også er plaget med smerter i hofte/rygg som bekymrer meg litt, da jeg bare har det på samme side som kneet. Men håper at kan få gode øvelser hos fysio. Trene lårmusklene høres ut som en god idè. Jeg har smerter langs hele lårmusklene fra kneet og til rumpa... Det er ømt og vondt. Anonymkode: ee97f...cfd
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #8 Skrevet 30. oktober 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Fysio skal jeg selvfølgelig gå til. Jeg antar at de to gangene jeg vrei kneet, så gikk kneskålen ut av ledd. Jeg husker at det jeg kjente at det var noe som flyttet på seg, men gikk tilbake og det var intens smerte, og temmelig vondt i noen dager/uker etterpå, men trodde det var et leddbånd eller noe. Skjønner nå at det sikkert var kneskålen som gikk ut av ledd? Da jeg tok røntgen kjente jeg en øyeblikkelig smerte da jeg måtte vri kneet for å ta sidebilde. Det gjorde en del vondt etterpå. Dersom jeg f.eks. dunker kneet lett, så merker jeg at det gjør ganske vondt, gjør jeg det samme i venstre kne kjenner jeg ingenting. Hvor lenge gikk du til fysio/med øvelser før operasjon ble vurdert? Hadde du vondt i hverdagen i kneet, selv om du ikke hadde vridd kneet? Det er jo det som plager meg mest, at jeg har vondt i kneet uansett hvor forsiktig jeg er/belaster lite. Eneste gangen jeg ikke har vondt er når jeg våkner om morningen. Men smertene kommer tilbake kort tid etter jeg har stått opp. Anonymkode: ee97f...cfd Det høres ut som det gikk ut av ledd ja, er likt som jeg hadde det. Det går tilbake av seg selv, men fryktelig vondt og gjerne hevelse en stund etterpå. Jeg gikk nok for lenge til fysio før operasjon ble bestemt, startet å plages for 15 år siden, og først for 3 år siden at jeg opererte. Da hadde jeg som du beskriver en konstant smerte i kneet. Ble henvist til Ahus da det er der de beste på akkurat denne typen operasjon er. Anonymkode: 305e2...3c6
Fruenpåfjellet Skrevet 31. oktober 2020 #9 Skrevet 31. oktober 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette var trist å høre at det gikk så langt at du har fått ødelagt kneet og er blitt ufør Ja artrose er noe jeg frykter, på MRen stod det heldigvis at det er lav mistanke om artritt hos meg. Skjønner at jeg ikke har gått en dag for tidlig til legen og fått tatt MR.. dette med at du også er plaget med smerter i hofte/rygg som bekymrer meg litt, da jeg bare har det på samme side som kneet. Men håper at kan få gode øvelser hos fysio. Trene lårmusklene høres ut som en god idè. Jeg har smerter langs hele lårmusklene fra kneet og til rumpa... Det er ømt og vondt. Anonymkode: ee97f...cfd Hei igjen😊du beskriver det akkurat sånn som jeg har det, alt hos meg er på samme side😊har smerter fra under kneet og helt opp i nakken på samme side. Godt du har vært hos lege og begynt på utredning👍Det var det som var feil hos meg - gikk ikke til lege før jeg var så ødelagt i kneet at jeg ikke kunne gå😊fem operasjoner senere kan jeg gå på foten men jeg halter fremdeles. Nå er d 15 år siden siste operasjon. lykke til og bruk Fysio og egentrening alt du kan, ikke vær redd for å si ifra til legen hvilke plager du har 😊 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå