Pasha Skrevet 31. juli 2005 #1 Skrevet 31. juli 2005 Er det slik at det er noen sammenheng mellom for hvor fort man fikk regelmessige menstrasjoner første gang og for hvort man får det når man slutter på pillen? Leser jo at enkelte sliter med å få mensen tilbake i lang tid etter pilleslutt, mens andre igjen får det med en gang.. kan dette ha noen sammeheng med hvor fort den ble regelmessig første gang man fikk mensen?
Brudulja Skrevet 31. juli 2005 #2 Skrevet 31. juli 2005 Det tror jeg ikke. Jeg var alltid regelmessig jeg, helt til jeg sluttet med p-piller etter 4 års bruk. Da tok det nøyaktig ett år før jeg fikk en eggløsning igjen. Men det jeg har lest, er at mange får pcos i tiden de går på piller. Og fordi de derfor har en falsk mens mens de går på p-pillene, finner de ikke ut noe er galt før etter de har sluttet med dem og mensen ikke dukker opp igjen.
Pasha Skrevet 1. august 2005 Forfatter #3 Skrevet 1. august 2005 kan man få pcos mens man går på piller? trudde det var noe man var født med jeg :klø:
Brudulja Skrevet 1. august 2005 #4 Skrevet 1. august 2005 Man kan få det i 20 årene også, men jeg vil tro det ligger der latent hele tiden. Jeg hadde hatt vanlig mens i alle år. Fikk den ikke tilbake igjen etter at jeg sluttet på p-piller og har fått konstantert PCOS etter dette.
smilepia Skrevet 3. august 2005 #6 Skrevet 3. august 2005 Lurer også på hva pcos er... Men forøvrig til spørsmålet, kan selvsagt ikke uttale meg på faglig grunnlag, men jeg kan ikke huske å ha hatt stabil syklus i det hele tatt før jeg begynnte på pillen. Nå er det så lenge siden (over 10 år), så hukommelsen er noe "blurry", men stabil syklus var jo grunnen til at jeg begynnte på pillen i utgangspunket (at det bar prevensjon i tillegg var bare en "bonus") Sluttet på pillen i mars i år, og har hatt ganske stabil syklus etter det viser det seg når jeg regnet på dette nettopp. Den er fortsatt ganske kort (24 dager i snitt så langt), men det er jo en forbedring fra før, der jeg vet jeg var nede i hver 14.dag...
Pasha Skrevet 3. august 2005 Forfatter #7 Skrevet 3. august 2005 Da jeg fikk mensen som 14 åring som ble mensen så og i regelmessig med en gang.. (tok vel 2 perioder så kom den fast hver gang).. er det sjanse for at det samme vil skje den dagen jeg slutter på pillen..) det var vel egentlig det jeg lurte mer på... (vet ikke om alle egentlig forstod spm mitt jeg men...)
Pasha Skrevet 3. august 2005 Forfatter #8 Skrevet 3. august 2005 pcos er forresten er sykdom som gir utslag i manglende eggløsnning,. og da også problemer med å få barn.. stort sett mer vet jeg ikke
Brudulja Skrevet 3. august 2005 #9 Skrevet 3. august 2005 Poly cystiske ovarier (PCO) er en tilstand, hvor det ved ultralydskanning kan påvises flere små folikkler (eggposer) i eggstokken enn vanlig. Har kvinnen en del andre symptomer i tillegg kalles det PCOS. PCOS er hovedsakelig forbundet med produksjon av for mange mannlige kjønnshormoner fra eggstokkene og forårsaker derfor en ubalanse i eggmodning og eggløsning. Symptomer: - Blødningsforstyrrelser - oftest lange intervaller, men korte intervaller sees - Manglende eggløsning - Tendens til akne og behåring på uønskede steder så som i ansiktet, magen samt på innsiden av lårene. - 75% av dem er overvektige Til hovedinnlegger:Det er vanskelig å si om du får tilbake mensen som du skal, men de aller fleste gjør jo det! Samtidig så kan det altså skje at det tar tid sånn som med meg... Men har inntrykk av at de fleste som sliter med syklusen i etterkant også har slitt med det før de begynte med p-piller (men slett ikke alle, jf meg selv bl.a!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå