Gå til innhold

Hvor mye penger bør en ha på buffert konto?

marita31

Anbefalte innlegg

Gjest Lille Potet
3 timer siden, -jk- skrev:

Jeg ville ikke hatt noen av sparepengene/bufferpengene på konto. Renten der er så dårlig for tiden at pengene bare blir mindre og mindre verdt. Sett heller alt i aksjefond, så får man ihvertfall god avkastning over tid. Trenger man penger fort, bruk et kredittkort som er gratis i bruk og ta ut penger fra aksjefondet i tide til å betale hele kredittkortregningen når den forfaller.

Tungvint.

Det tar noen dager å få pengene ut av fondet. Og tar du ut utbytte må du betale skatt. Og hva om fondet ligger i en nedgang, som i mars? 

Og, så skal du bruke kredittkort der renta løper straks du betaler en regning eller tar ut/overfører kontanter, og så betale faktura. 

Det er mye kjappere å ha 20 000 på sparekonto i dagligbanken. 

Du skal ha flaks for at din versjon skal gå i pluss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 hours ago, Lille Potet said:

Hehe, ja ikke sant. 

Ikke alle som er i kontakt med virkeligheten for mange. 

Vi som er på den noenlunde grønne gren nå, har også vært der. Sånn bortsett fra at vi ikke hadde vaskemaskin. Eller tørketrommel. Eller oppvaskmaskin. Eller bil.

Anonymkode: 78801...fbb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2020 den 13.19, Ian skrev:

Har du hus som er gammelt, i dårlig stand med gammelt interiør og gammel bil så bør du ha en god slump tilgjengelig.

Bor du, alene, i en ny leilighet med nye hvitevarer og benytter kollektivtilbud, så behøver du pent lite.

2 månedslønner kan være greit å ha, så får du dekket karenstiden til NAV dersom det skiter seg fullstendig.

Karens tiden ved sykdom er 12 mnd. Riktignok gjelder det aap mottagere, dvs fire år etter at man har blitt frisk. 

Problemet er at folk tror at 4 år er lang tid og at man fint greier å bli frisk innen den tid, hvis man har håp om å bli frisk 

Slik er det dessverre IKKE, for veldig mange, spesielt de med sammensatte lidelser, er 4 for kort tid. Man skal nemlig ikke bare bli frisk, man skal også bli avklart av NAV, noe som innebærer fastlagte aktiviteter, UTEN noen som helst rettigheter på å få aktivitetene "unnagjort" før det er gått 4 år, og da havner du i karens, 12 mnd uten inntekt, dersom du er for syk til å jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lille Potet skrev:

Tungvint.

Det tar noen dager å få pengene ut av fondet. Og tar du ut utbytte må du betale skatt. Og hva om fondet ligger i en nedgang, som i mars? 

Og, så skal du bruke kredittkort der renta løper straks du betaler en regning eller tar ut/overfører kontanter, og så betale faktura. 

Det er mye kjappere å ha 20 000 på sparekonto i dagligbanken. 

Du skal ha flaks for at din versjon skal gå i pluss. 

Ja, man må selvsagt betale skatt av gevinsten i fondet. Alternativet som gir null skatt er jo null gevinst. Jeg ser ikke helt fordelen med null skatt da ;)

Uforutsette utgifter som skal betales med en gang kan nesten alltid betales med kredittkort i terminal, slik at man slipper renter. Får du faktura er nok betalingsdato såpass langt frem i tid at du fint rekker å ta ut penger av fondet i tide. 

Nedgang? Ja, om man akkurat har kjøpt og man må ta ut med en gang kan man selvsagt risikere det. Om det var 3 år siden du satt pengene i fondet skal det godt gjøres å være i minus selv om det har gått ned litt nylig. 

Kontanter? Det høres ut som svart arbeid ;)

Jeg kjøpte noen fondsandeler i juni og har avkastning på 19,11% hittil. For 20.000,- ville det betydd en avkastning på 3822,- på de 4 månedene. Det er penger jeg gjerne tar med meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille Potet
2 timer siden, -jk- skrev:

Ja, man må selvsagt betale skatt av gevinsten i fondet. Alternativet som gir null skatt er jo null gevinst. Jeg ser ikke helt fordelen med null skatt da ;)

Uforutsette utgifter som skal betales med en gang kan nesten alltid betales med kredittkort i terminal, slik at man slipper renter. Får du faktura er nok betalingsdato såpass langt frem i tid at du fint rekker å ta ut penger av fondet i tide. 

Nedgang? Ja, om man akkurat har kjøpt og man må ta ut med en gang kan man selvsagt risikere det. Om det var 3 år siden du satt pengene i fondet skal det godt gjøres å være i minus selv om det har gått ned litt nylig. 

Kontanter? Det høres ut som svart arbeid ;)

Jeg kjøpte noen fondsandeler i juni og har avkastning på 19,11% hittil. For 20.000,- ville det betydd en avkastning på 3822,- på de 4 månedene. Det er penger jeg gjerne tar med meg.

Jeg mener pengeoverførsel. Kontanter var et dårlig ord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lille Potet skrev:

Jeg mener pengeoverførsel. Kontanter var et dårlig ord. 

Igjen sjelden noe som må betales med en gang. Hastesaker er som regel ny vaskemaskin og slikt, som man enkelt betaler med kort. Kan egentlig ikke huske sist jeg overførte penger av betydning, som ikke var betaling for en faktura med minst 7 dagers frist eller som kunne betales med kort. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 30.10.2020 den 14.26, AnonymBruker skrev:

De generelle rådene er 2-3 måndeslønner. 

Om man derimot sitter på en gammel bil, og er avhengig av å ha bil for å få hverdagen til å gå rundt, eller sitter i et gammelt hus hvor man vet at ting kan ryke når som helst, så bør man ha mer. 

Anonymkode: 112a5...4d8

På 30.10.2020 den 23.11, AnonymBruker skrev:

har man en gammel bil, så er vel sjansen stor for at man ikke har råd til å la tre månedslønner stå og blomstre.... Sånne bufferråd er seriøst livsfjerne. Hvem gidder og ha gammel bil og tre urørte månedslønner? jeg vil heller bruke den gamle bilen + de tre månedslønnene til å kjøpe en nyere bil, og så ha null i buffer.

Anonymkode: 87d10...77c

Jeg gidder ha en Gammel bil!

Jeg har en bil som er godt over 10 år gammel, men som er trygg og god, frakter meg fra A til B uten problem. Å kjøpe ny er uaktuelt så lenge den fungerer og ikke «noe dyrt» skjer med den. Derfor har jeg råd til å ha +3 månedslønner i bakhånd, for jeg kjøper ikke noe nytt uten st det er strengt tatt nødvendig, og ikke lar seg reparere innenfor en gitt kost/nytteverdi.

Anonymkode: c90b9...3c5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Cata skrev:

Hvorfor har man egentlig bufferkonto? Altså, jeg skjønner hensikten i teorien, men hva er forskjellen på en bufferkonto og en sparekonto der man har mulighet til noen uttak i løpet av året? De fleste sparekontoløsninger jeg har sett har den muligheten selv om antall tillatte uttak kan variere noe. 

Selv har jeg aldri brydd meg med flere bankkontoer. Jeg har en brukskonto som benyttes til alt det hverdagslige og så har jeg en sparekonto som jeg overfører penger til hver måned når lønna kommer inn. Så fungerer den sparekontoen som buffer i fall den må brukes. Beløpet jeg overfører har selvsagt variert med tiden. Da jeg var yngre og hadde dårlig råd kunne det dreie seg om om 500 til 1000 kroner. Nå som jeg er bortimot gjeldfri er det naturligvis vesentlig mer. 

Forskjellen for meg på en sparekonto og en bufferkonto, er at sparekontoen KAN man ta ut fra til morsomme ting som en reise eller innkjøp av noe man har lyst på.

Bufferkonto er nettopp det navnet sier. Noe som tar i mot støtet når smellen kommer. En konto som KUN røres når det er helt krise og en fullstendig uventet regning eller økonomisk smell kommer. Røres aldri for å gjøre noe "morsomt".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygger opp en buffer nå, og planen er å ha rundt 100 000 på den. Har i tillegg ulike sparekontoer til ulikt formål (reise, pensjon, fond til langtidssparing, boligsparing/egenkapital). 

Anonymkode: fac1b...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, minister-mio skrev:

Hundretusen.

Men buffert? :ler:

Blondie65 har svart oss på det tidligere:

23 timer siden, Blondie65 skrev:

Buffer og buffert er det samme - men i økonomisk sammenheng sier vi i Norge buffer. En buffert forbinder vi stort sett med jernbane bufferten er de to tingene som stikker frem fremst på lokomotivet eller på stoppbommen på sidesporet. 

Så der lærte vi noe nytt begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er dårlig økonomi å ha så store summer som 3 månedslønner stående på en bankkonto. Jeg har mindre i buffer, men med en god økonomi ellers har man mulighet til å enten bruke kredittkort som en kortsiktig løsning, eller også ta ut overskudd fra fondssparing etc. 

Så svaret mitt er at bufferen min er liten. Men jeg kan snu om til likvide midler kjapt på andre måter ved krise.

Anonymkode: fabe9...b45

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å ha en sparekonto til alt. Nå som renten går ned, har jeg åpnet en til med høyere rente. Fra 1. januar får renten der ned for beløp over 250 000, så nå har jeg akkurat opprettet to sparekontoer til. En med to års bindingstid og en mer vanlig, siden jeg liker å ha friheten til å kunne være spontan om drømmeferieleiligheten dukker opp eller om jeg skulle måtte pusse opp badet. 

Anonymkode: 5c95b...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Million said:

Forskjellen for meg på en sparekonto og en bufferkonto, er at sparekontoen KAN man ta ut fra til morsomme ting som en reise eller innkjøp av noe man har lyst på.

Bufferkonto er nettopp det navnet sier. Noe som tar i mot støtet når smellen kommer. En konto som KUN røres når det er helt krise og en fullstendig uventet regning eller økonomisk smell kommer. Røres aldri for å gjøre noe "morsomt".

Det kan man jo strengt tatt fikse ved å bare bruke fra sparekontoen til ting man har lyst på, det som er over et visst beløp.

Anonymkode: de853...855

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 hours ago, -jk- said:

Jeg ville ikke hatt noen av sparepengene/bufferpengene på konto. Renten der er så dårlig for tiden at pengene bare blir mindre og mindre verdt. Sett heller alt i aksjefond, så får man ihvertfall god avkastning over tid. Trenger man penger fort, bruk et kredittkort som er gratis i bruk og ta ut penger fra aksjefondet i tide til å betale hele kredittkortregningen når den forfaller.

Høres ut som en dårlig idé. Kredittkortet må betales innen en måned, det er neppe tid nok til at et fond som går i minus snur til pluss. Da skal du i så fall være heldig. Dessuten har man ikke bufferkontoer på grunn av avkastningen, men fordi man vil ha dem et sted lett tilgjengelig. 

Jeg har tre bufferkontoer: Én til bilen, en til båten og en til hytta. Kontoene blir brukt aktivt til løpende utgifter, og har faste trekk fra lønnskontoen hver måned. I tillegg har jeg to sparekontoer (reise og møbler), to fond og to investeringskontoer (aksjer). 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thoringen
On 10/30/2020 at 1:12 PM, marita31 said:

Jeg lurer på hvor mye er det viktig å ha på en sparekonto, buffert til spesielle ting som noe på bilen ryker, eller andre ting som plutselig skjer så en må kjøpe nytt. Hvor mye bør en ha på konto? 

Ett årslønn i "lett tilgjengelig" kapital hvis lønna di er midt på treet.  Samfunnsøkonomer vil prøve å overbevise deg om et buffer på 2-3 månedslønner er forsvarlig men det som er bra for samfunnet (mao en veldig snever gruppe av investorer) er ikke nødvendigvis bra for deg.

F.eks du kan fort ende opp med å vente tre måneder på dagpenger eller bruke over 1 år på å finne deg en ny jobb. Men hva hvis det samtidig skjer noe med bilen, samboeren blir permittert, vannrør sprekker og du trenger rørlegger for å fikse det, barn som vokser som ugress og trenger følgelig nye ting "hele tiden"? Tror du 2-3 gjennomsnittlige (ifølge SSB) månedslønner fikser dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, NymeriaRhoynar skrev:

Blondie65 har svart oss på det tidligere:

Så der lærte vi noe nytt begge to.

Du er sikkert gøy på fest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
17 minutter siden, Knirke skrev:

Jeg har tre bufferkontoer: Én til bilen, en til båten og en til hytta. Kontoene blir brukt aktivt til løpende utgifter, og har faste trekk fra lønnskontoen hver måned. I tillegg har jeg to sparekontoer (reise og møbler), to fond og to investeringskontoer (aksjer). 

Det er tydelig at det finnes mange definisjoner av bufferkonto. I mitt hode brukes ikke bufferkonto til løpende utgifter, det bruker man regningskontoen til. En bufferkonto brukes hvis det plutselig dukker opp regninger man ikke har budsjettert for.

Anonymkode: 19c61...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 50 000 på en bufferkonto, og en sparekonto på litt over 200 000. 

Anonymkode: d99d7...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er tydelig at det finnes mange definisjoner av bufferkonto. I mitt hode brukes ikke bufferkonto til løpende utgifter, det bruker man regningskontoen til. En bufferkonto brukes hvis det plutselig dukker opp regninger man ikke har budsjettert for.

Anonymkode: 19c61...444

Ja, man definerer nok ordet forskjellig:P. Jeg tenker på en buffer som en slags støtfanger. F.eks pleier båt-kontoen å fylle seg opp ganske bra i løpet av året, og så krymper den når de store regningene kommer. Jeg vet jo at regningene kommer, men det er så dumt å ha pengene på lønnskontoen og plutselig er de brukt opp til andre ting😜

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...