Gå til innhold

Flere spm rundt svangerskapskontroll

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på ultralyd, og fant ut jeg var mye lenger på vei enn antatt. Trodde jeg skulle bikke 12 uker, men er i uke 14. Fosteret så friskt ut og alt sto bra til på UL.

Men ble sykt stressa og prøvde kontakte offentlig helsetjeneste for svangerskapskontroll. I panikk for å ikke få time snarest bestilte jeg privat.

Har noen spørsmål...

Blir det masse tillegg i pris på blodprøver på privatklinikk, når de oppgir at prisen for første svangerskapskontroll er 900. Får man alt det nødvendig dekket da? 

Er uke 14 faretruende sent å gå på kontroll? Kan det skje masse fælt med baby? Blitt ekstra opptatt av det nå etter jeg fikk se barnet, og er bekymret.

Hvordan opplevde dere privat oppfølging vs. offentlig. Om noen har prøvd begge? 

Takker for svar 

Anonymkode: 64bf8...0c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er fullstendig uproblematisk å gå i uke 14 - og også senere enn det går fint. Hvorfor skal du gå privat..? Det er gratis om du går til fastlegen din/jordmor. Ser ikke vitsen med å gå privat? 

Anonymkode: 9ac91...090

• Liker 14
Skrevet (endret)

Fastleger pleier jo ha ledig time i nermeste tid? Da kunne du jo tatt første svangerskapskontroll. Og om ikke h*n var ledig pleier de jo alltid å ha reserve leger.

men om det faktisk ikke var mulig så kjenner jeg ikke til privat, men du kan jo ringe dem☺️

Endret av Vin_fruen
  • Liker 3
Skrevet

Jeg var på min første svangerskapskontroll denne uken. Er i uke 7. 

Kontrollen gikk ut på generelle ting rundt min helse, svangerskapet. Tok blodprøver og urinprøve. Tror svangerskapskontroll i uke 12 går ut på å ta blodprøve. 

Det var forøvrig gratis.

Anonymkode: ac758...48c

Skrevet

Det er ingen problemer å ta første svangerskapskontroll så sent. Du blir prioritert inn til ordniær ultralyd til uke 18-20 uansett.

Anonymkode: b7d10...581

• Liker 3
Skrevet

Pust med magen. Dette går helt fint. Du kontakter fastlegen din eller helsestasjon og får time. Er som regel ikke grunn til å gjøre det privat. Fosteret så fint ut på ultralyd, så mest sannsynlig har det det fint.  Er ikke kritisk å få oppfølging akkurat i "riktig" uke. 

• Liker 2
Skrevet

Ingen grunn til å stresse. Bestill time offentlig og spar de pengene.

Anonymkode: 57fc1...e2f

• Liker 3
Skrevet

Ikke stress, ring legen. Det viktigste er å gå henvisning til oul nå. Resten kommer viktigste av seg selv 

Anonymkode: 9bdf8...2f1

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke stress, ring legen. Det viktigste er å gå henvisning til oul nå. Resten kommer viktigste av seg selv 

Kan legen henvise til det? Jeg ringte en helsestasjon. Får først bare en samtale på tlf med jordmor pga Corona. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan legen henvise til det? Jeg ringte en helsestasjon. Får først bare en samtale på tlf med jordmor pga Corona. 

Man kan velge mellom å ha svangerskapskontrollene hos fastlege eller på helsestasjon. Jeg hadde alle utenom en hos fastlege forrige svangeskap. 

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig kan legen henvise til det. Mange steder må første kontroll være hos legen pga blodprøver, så start der

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan legen henvise til det. Mange steder må første kontroll være hos legen pga blodprøver, så start der

Jeg beklager at jeg er dum. Jeg har vært lite hos legen. Såpass at jeg måtte inn og bytte fastlege nå, fordi jeg sto enda på en studentforening lege, og er ikke student lenger.

Bytta til en ung lege rett borti ved her jeg bor i Oslo. Hun er da ordinær fastlege.

Er det slik at alle fastleger kan gi svangersskaps kontroll? Er det bare noen blodprøver hun tar? Og hun fikser alt på den timen eller? Søker fødeplass, ultralyd? Jeg trenger ikke ringe og spør om hun kan, alle leger kjenner denne prosedyren? Så jeg kan bare bestille time på 15 min via helsenorge sin side?

Takker for svar 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg beklager at jeg er dum. Jeg har vært lite hos legen. Såpass at jeg måtte inn og bytte fastlege nå, fordi jeg sto enda på en studentforening lege, og er ikke student lenger.

Bytta til en ung lege rett borti ved her jeg bor i Oslo. Hun er da ordinær fastlege.

Er det slik at alle fastleger kan gi svangersskaps kontroll? Er det bare noen blodprøver hun tar? Og hun fikser alt på den timen eller? Søker fødeplass, ultralyd? Jeg trenger ikke ringe og spør om hun kan, alle leger kjenner denne prosedyren? Så jeg kan bare bestille time på 15 min via helsenorge sin side?

Takker for svar 

Da var det lurt du fikset det nå, for byttet skjer i månedskiftet:) Du bare kontakter legen så vet legen hva som skal gjøres  og vet ikke legen så finner den ut. Det varierer litt fra område til område hva som er prosedyre, men legen skal vite.

Skrevet

Bestiller du vanlig 15 minutters time hos legen får du i alle fall tatt blodprøvene og bestilt fødeplass, men ikke snakket så mye ut over det. På min helsestasjon i Oslo har de ledig kapasitet og fikk time raskt. Ringte da jeg var 12+4 og fikk time en uke senere. På den timen snakket vi så mye om forrige fødsel at vi ikke rakk blodprøver eller urinprøve. Fikk time en uke senere for å ta prøvene, altså 14+4. Da hadde jeg plutselig korona. Nå har jeg ny time for å ta blodprøver når jeg er 17 uker, uten å være nevneverdig bekymret for det. 

Pust med magen. Bestem deg for om du vil til jordmor eller lege og ring mandag. Selv syns jeg det er best å gå til samme person hele svangerskapet. Så om du velger privat kan det være greit å bare fortsette med det.

Anonymkode: f0c44...732

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bestiller du vanlig 15 minutters time hos legen får du i alle fall tatt blodprøvene og bestilt fødeplass, men ikke snakket så mye ut over det. På min helsestasjon i Oslo har de ledig kapasitet og fikk time raskt. Ringte da jeg var 12+4 og fikk time en uke senere. På den timen snakket vi så mye om forrige fødsel at vi ikke rakk blodprøver eller urinprøve. Fikk time en uke senere for å ta prøvene, altså 14+4. Da hadde jeg plutselig korona. Nå har jeg ny time for å ta blodprøver når jeg er 17 uker, uten å være nevneverdig bekymret for det. 

Pust med magen. Bestem deg for om du vil til jordmor eller lege og ring mandag. Selv syns jeg det er best å gå til samme person hele svangerskapet. Så om du velger privat kan det være greit å bare fortsette med det.

Jeg kontaktet også helsestasjon i Oslo. Fikk da beskjed om at jeg får en telefonsamtale neste uke. Også kunne hun ( jordmoren) og jeg diskutere (!) når vi tar blodprøver, for hun hadde hjemmekontor 

Føler dette var slapt. Opplyste om at jeg er i uke 14. Dvs at når vi da skal ta blodprøve uka etter neste uke nærmer jeg meg uke 16. Er dette virkelig innafor?

Må jo være det når det er de som legger det opp slik?

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da var det lurt du fikset det nå, for byttet skjer i månedskiftet:) Du bare kontakter legen så vet legen hva som skal gjøres  og vet ikke legen så finner den ut. Det varierer litt fra område til område hva som er prosedyre, men legen skal vite.

Jeg så det, tenkte at det var innmari flaks he he. 

Jeg opplever det som litt kaotisk å finne ut av dette i Oslo. Vil bare ta nødvendige prøver og se at alt er bra. Ikke behov for så mye samtaler. Er det noen som ikke går til jordmor overhode? Bare korte praktiske legebesøk? 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kontaktet også helsestasjon i Oslo. Fikk da beskjed om at jeg får en telefonsamtale neste uke. Også kunne hun ( jordmoren) og jeg diskutere (!) når vi tar blodprøver, for hun hadde hjemmekontor 

Føler dette var slapt. Opplyste om at jeg er i uke 14. Dvs at når vi da skal ta blodprøve uka etter neste uke nærmer jeg meg uke 16. Er dette virkelig innafor?

Må jo være det når det er de som legger det opp slik?

Å, så rart. Jeg har da time for å ta blodprøver på helsestasjonen neste uke. Tilhører Nordre Aker. Er du frisk og rask så er det ikke noen problem å ta de blodprøvene uke 16 altså.

Skrevet

Og bare for å utdype, de blodprøvene utløser ikke noe som man må gjøre noe med med én eneste gang. Har du litt lavt jern så anbefaler man f.eks tilskudd fra uke 18 ca, men det er jo ikke noe hast. Er du rhesus negativ skal du få en sprøyte i uke 28, og et virus kan utløse behov for antibiotika under fødsel. Med andre ord god tid der.

Fødeplass og ultralyd henviser hun deg til fra hjemmekontor neste uke.

Som sagt, jeg er 17-18 uker når jeg skal ta blodprøvene. Det er null stress.

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å, så rart. Jeg har da time for å ta blodprøver på helsestasjonen neste uke. Tilhører Nordre Aker. Er du frisk og rask så er det ikke noen problem å ta de blodprøvene uke 16 altså.

Jeg er i jobb og foruten litt slapphet og mer matlyst enn vanlig, føler jeg meg jo frisk. Blir overrasket hvis det er noe galt. På privat UL for to dager siden sa også legen der at barnet så helt perfekt ut. Men typisk at man bekymrer seg. 

Men det du sier er beroligende. Du er jo like "sent" ute .

Takk 🙂

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og bare for å utdype, de blodprøvene utløser ikke noe som man må gjøre noe med med én eneste gang. Har du litt lavt jern så anbefaler man f.eks tilskudd fra uke 18 ca, men det er jo ikke noe hast. Er du rhesus negativ skal du få en sprøyte i uke 28, og et virus kan utløse behov for antibiotika under fødsel. Med andre ord god tid der.

Fødeplass og ultralyd henviser hun deg til fra hjemmekontor neste uke.

Som sagt, jeg er 17-18 uker når jeg skal ta blodprøvene. Det er null stress.

Det er betryggende . Du virker jo helt avslappa ❤️ skulle ønske jeg klarte å bare kose meg nå.  Lei av bekymringer 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...