Gå til innhold

Drikker tran hver dag. Bra eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører hele tiden forskjellige rapporter om tran, at det ikke hjelper mot hjertet, mens andre sier det er supersunt. Så hva blir konklusjonen? Pleier å ta en teskje tran hver dag. Noe jeg burde fortsette med, eller hva tenker dere? :)

Anonymkode: 47b91...232

Skrevet

En spiseskje, skal det være. Du får det D-vitamintilskuddet du trenger om vinteren, og litt andre sunne stoffer.

Det var en del russiske krigsfanger i Norge som mente de overlevde krigen på grunn av tran. Men bare kaloriene i oljen kan selvsagt også ha bidratt der.

Anonymkode: 296ce...1d9

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiser heller fisk, flere ganger i uka.

Anonymkode: d4317...d3e

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En spiseskje, skal det være. Du får det D-vitamintilskuddet du trenger om vinteren, og litt andre sunne stoffer.

Det var en del russiske krigsfanger i Norge som mente de overlevde krigen på grunn av tran. Men bare kaloriene i oljen kan selvsagt også ha bidratt der.

Takk for svar :)

Btw, du vet ikke hvor mye kalorier en ss tran inneholder? Ca 100 kalorier?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Takk for svar :)

Btw, du vet ikke hvor mye kalorier en ss tran inneholder? Ca 100 kalorier?

Det står vel på flaska? 100g olje er vel 800kcal, 1ss er 10-15ml, olje er lettere enn vann (som er 100g per 100ml), så kanskje 70-80kcal for en ss tran?

Teller du kalorier, kan du gå for en barneskje per dag. Men såpass bør det være.

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg spiser heller fisk, flere ganger i uka.

Anonymkode: d4317...d3e

Fisk er bra (bortsett fra tungmetallene i fet saltvannsfisk), men du skal spise ganske mye fisk for å få i deg like mye fiskeolje som ved et daglig inntak av tran. Det er forøvrig ingenting i veien for å både spise fisk og ta tran.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fisk er bra (bortsett fra tungmetallene i fet saltvannsfisk), men du skal spise ganske mye fisk for å få i deg like mye fiskeolje som ved et daglig inntak av tran. Det er forøvrig ingenting i veien for å både spise fisk og ta tran.

Tror du det er mindre tungmetaller i tran da?

Anonymkode: 83de5...4f1

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det står vel på flaska? 100g olje er vel 800kcal, 1ss er 10-15ml, olje er lettere enn vann (som er 100g per 100ml), så kanskje 70-80kcal for en ss tran?

Teller du kalorier, kan du gå for en barneskje per dag. Men såpass bør det være.

Tran er vell rent fett så da er det 900 kalorier pr 100g. 1g protein er 4 kalorier, 1 g karbohydrat er 4 kalorier og 1g fett er 9 kalorier. 

Heller ingen ting feil med å drikke tran daglig. Men rapsolje er billigere. Jeg byttet ut tran med rapsolje. 

Endret av justme2019
Skrevet

Oppfordres til å ta tran daglig jo. er sunt og bra

Skrevet

Tran er olje fra det organet som er omtrent mest forurenset på planeten: Fiskens lever. Unngå alt kvikksølvet og ta vegansk omega 3 istedenfor. Fisken får sitt omega 3 fra alger, og vi kan få det direkte derfra også.

Anonymkode: 9e3cb...9fd

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tran er olje fra det organet som er omtrent mest forurenset på planeten: Fiskens lever. Unngå alt kvikksølvet og ta vegansk omega 3 istedenfor. Fisken får sitt omega 3 fra alger, og vi kan få det direkte derfra også.

Kilder please. 

Anonymkode: faf16...ca8

• Liker 2
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror du det er mindre tungmetaller i tran da?

Anonymkode: 83de5...4f1

Ja. Den er renset, i våre dager.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kilder please. 

Anonymkode: faf16...ca8

Kilder på hva da? At fisken spiser alger? At all forurensning havner i leveren? At fisk inneholder kvikksølv? Usikker på hva du mener her.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Den er renset, i våre dager.

Hjelper ikke, partiklene er for små.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hjelper ikke, partiklene er for små.

Sounds legit.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hører hele tiden forskjellige rapporter om tran, at det ikke hjelper mot hjertet, mens andre sier det er supersunt. Så hva blir konklusjonen? Pleier å ta en teskje tran hver dag. Noe jeg burde fortsette med, eller hva tenker dere? :)

Viktige aminosyrer for folk på 1800 tallet, idag får vi i oss vitaminer i omtrent alt. Men seff har du manko på D vitamin så er det godt tilskudd. Jeg bruker det, dessverre kjøpe jeg sist med sitronsmak, og det er jævlig å gå rundt gulpende på sitronsmak halve dagen

Skrevet
Just now, Theo_1 said:

Viktige aminosyrer for folk på 1800 tallet, idag får vi i oss vitaminer i omtrent alt. Men seff har du manko på D vitamin så er det godt tilskudd. Jeg bruker det, dessverre kjøpe jeg sist med sitronsmak, og det er jævlig å gå rundt gulpende på sitronsmak halve dagen

De fleste i Norge, som ikke har fokus på det, har manko på D-vitamin. Faktisk. I "verdens rikeste land" er det smått forbløffende at så mange går rundt med mangel på et vitamin.

• Liker 3
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste i Norge, som ikke har fokus på det, har manko på D-vitamin. Faktisk. I "verdens rikeste land" er det smått forbløffende at så mange går rundt med mangel på et vitamin.

Ja egentlig. 

Gjest Warrior
Skrevet

Tran er både sunt og bra. Har tatt en spiseskje med tran hver morgen i flere år, og har ikke vært så ofte syk som før når jeg ikke tok tran. Da ble jeg forkjølt flere ganger i året. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...