AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #1 Skrevet 30. oktober 2020 Jeg er sykepleier i hjemmetjenesten, og trives utrolig godt i jobben min. Men så er det én ulempe som for meg er så stor at jeg vurderer å bytte jobb: vi er pålagt å gå annenhvert år sen og tidlig sommerferie, noe som gjør at vi i praksis får kun to uker sommerferie sammen som hel familie, noe jeg synes er skikkelig vondt. Jeg forstår at det er nødvendig med slike føringer for å sikre at arbeidsplassen har nok kompetanse på plass hele sommeren, men jeg ble sykepleier før jeg fikk barn, og dette gjør at jeg seriøst vurderer å finne en ny arbeidsplass, evt bytte yrke. Hvilke regler er det på din arbeidsplass? Og dere som har små barn: hvordan løser dere dette i praksis? Anonymkode: 2937b...b09
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #2 Skrevet 30. oktober 2020 Der jeg jobbet tidligere var det 4 uker sammenhengende og tidlig/sein annethvert år, vi fikk ikke dele opp de 4 ukene, vi kunne bytte internt men da med noen med samme arbeidshelg. Der jeg jobber nå har vi 3 puljer med 3 uker i hver, vi kan ønske oss hvilken pulje, men ønsker mange den samme fordeler sjefen det utifra ferien året før. Anonymkode: 74492...533 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #3 Skrevet 30. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er sykepleier i hjemmetjenesten, og trives utrolig godt i jobben min. Men så er det én ulempe som for meg er så stor at jeg vurderer å bytte jobb: vi er pålagt å gå annenhvert år sen og tidlig sommerferie, noe som gjør at vi i praksis får kun to uker sommerferie sammen som hel familie, noe jeg synes er skikkelig vondt. Jeg forstår at det er nødvendig med slike føringer for å sikre at arbeidsplassen har nok kompetanse på plass hele sommeren, men jeg ble sykepleier før jeg fikk barn, og dette gjør at jeg seriøst vurderer å finne en ny arbeidsplass, evt bytte yrke. Hvilke regler er det på din arbeidsplass? Og dere som har små barn: hvordan løser dere dette i praksis? Anonymkode: 2937b...b09 Sånn er det vel i store deler av helsevesenet, både for sykepleiere, helsefagarbeidere, assistenter osv. Men man kan jo velge å ta ut ferie utenfor de oppsatte tidene. Anonymkode: 95d0d...f08 5
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #4 Skrevet 30. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn er det vel i store deler av helsevesenet, både for sykepleiere, helsefagarbeidere, assistenter osv. Men man kan jo velge å ta ut ferie utenfor de oppsatte tidene. Anonymkode: 95d0d...f08 Ja, jeg kan ta to uker ferie utenom sommeren, men jeg får fremdeles ikke mer sommerferie sammen med resten av familien. Løsningen blir evt. å bytte innbyrdes med en kollega, som ab 533 nevner. Får krysse fingrene for at det går... Anonymkode: 2937b...b09
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #5 Skrevet 30. oktober 2020 Jobbet som flere ting i helsevesenet, både sykepleier, sekretær og assistent. Det var alltid annenhver tidligferie og seinferie. Kjempekjedelig, men er vanskelig å gjøre noe med, med mindre noen vil bytte? Anonymkode: a08e9...89b
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #6 Skrevet 30. oktober 2020 Jobbet som vernepleier og der var det også tidlig og sen. Hvorfor får du ikke ferie med resten av familien av den grunn? Anonymkode: fe9a9...289
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #7 Skrevet 30. oktober 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobbet som vernepleier og der var det også tidlig og sen. Hvorfor får du ikke ferie med resten av familien av den grunn? Anonymkode: fe9a9...289 Si at jeg tar fire uker sommerferie, i uke 25-28 (uke 28 er det seneste jeg kan ta ferie når jeg har tidligferie). SFO og barnehage er stengt uke 28-30, så ungene, og dermed også samboer, må ha ferie i uke 27-30. Ungene kan selvfølgelig ta ferie tidligere sammen med meg, men hele familien får kun ferie sammen i uke 27 og 28. Samboer kan kanskje ta totalt fem uker ferie slik at vi alle får tre uker sammen, men da har han ingen ferie til overs til høstferie, jul, påskeuka osv. Jeg har de siste to årene jobbet hver nyttårsaften/1.nyttårsdag, én julaften pluss en del i romjula begge år, begge påskene - noe som i og for seg går greit, jeg er innstilt på at yrket innebærer en del ulemper. Men akkurat dette med sommerferien blir liksom det som får begeret til å renne over for meg merker jeg. Noen i helsevesenet her med barn som kan si noe om hvordan dere gjør det? Anonymkode: 2937b...b09
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #8 Skrevet 30. oktober 2020 Det med å dele sommerferien i to har vært det vanligste alle steder jeg har jobbet, men man kan velge å bare ta tre uker, og så ta resten av ferien på andre tider av året (typisk vinterferie, påske, høstferie) sammen med familien. Der jeg jobber nå reduseres driften en mnd midt på sommeren så det da trengs mindre folk, så her får folk i større grad ønske ferie. Altså det er ikke delt i puljer, men alle legger inn ønsker, og så må gjerne noen melde seg hvis det er en uke eller to det ikke går opp. Hvis ingen melder seg pålegges ferie, men aldri de samme hvert år, kan gå flere år mellom hver gang. Anonymkode: 2b22d...48d
Mammamiaa Skrevet 30. oktober 2020 #9 Skrevet 30. oktober 2020 Jeg er også sykepleier. Når jeg har seinferie går det veldig fint ift barnehage og mannens ferie. Neste år har jeg derimot tidligferie, og må jobbe de ukene barnehagen har stengt. Mannen skal forsøke å ta tidligere ferie da, slik at vi får ferie sammen i et par uker. Hadde vært null stress uten barn, men nå vi må passe på at en av oss har fri de to ukene barnehagen er stengt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå