AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #1 Skrevet 30. oktober 2020 stesønnen på 21 har kjøpt ett hus som han leier ut til en bedrift under studiene.. Han bor hos oss nå. Siden han leide ut huset har jeg ikke sett noe av posten hans i postkassen, så nå er jeg bekymret for om han kan bli tatt for skattesvindel.. Sjekker de ikke ut sånt når de ser at en person får inn store summer i leieinntekt hver mnd? Anonymkode: c13ed...35a
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #2 Skrevet 30. oktober 2020 ingen som vet hvordan dette fungerer? Anonymkode: c13ed...35a
Keppe Skrevet 30. oktober 2020 #3 Skrevet 30. oktober 2020 (endret) Er ikke ekspert. Tror bankene har en slags opplysningsplikt men vet ikke om det har en sammenheng med post i postkassen!? Jeg får nesten ikke post lengre, nesten alt er digital💁♀️ hvorfor spør du han ikke? Endret 30. oktober 2020 av Keppe 5
Gjest Dævendøtte Skrevet 30. oktober 2020 #4 Skrevet 30. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: stesønnen på 21 har kjøpt ett hus som han leier ut til en bedrift under studiene.. Han bor hos oss nå. Siden han leide ut huset har jeg ikke sett noe av posten hans i postkassen, så nå er jeg bekymret for om han kan bli tatt for skattesvindel.. Sjekker de ikke ut sånt når de ser at en person får inn store summer i leieinntekt hver mnd? Anonymkode: c13ed...35a Hvorfor skulle han blitt tatt for skattesvindel? Fordi han ikke har post i postkassa?
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #5 Skrevet 30. oktober 2020 Siden han er stesønn synes jeg ikke du skal legge deg så veldig opp i hva han gjør. Sjekker du posten hans, liksom? Du kan evt spørre, men ikke fortell at du lurer på om han driver med svindel mens du innleder spørsmålet ditt, da... Anonymkode: ec09a...5f9 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #6 Skrevet 30. oktober 2020 Jeg får heller aldri post i postkassa. Digipost, avtalegiro og e-faktura Anonymkode: 44c9b...955 4
Aristoteles Skrevet 30. oktober 2020 #7 Skrevet 30. oktober 2020 Han kan bli tatt for svindel dersom han ikke skatter av leieinntektene, men det er da fortsatt noen måneder til selvangivelsen skal inn. 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #8 Skrevet 2. november 2020 Jeg antar at sammenhengen med posten er at HI mener at han fremdeles har adressen der han leier ut. Og det er klart at dersom han tjener masse på å leie ut, og så oppgir han isteden at han bor der selv og ikke leier ut, så kan han få trøbbel. Men bedriften har vel også adresse der, så de oppgir jo sikkert da leiekostnader der i sine papirer. Men akkurat hvor enkelt det er å finne ut av det er jeg ikke helt sikker på. Anonymkode: 59d8e...a85
riesling Skrevet 2. november 2020 #9 Skrevet 2. november 2020 Han får vel også borteboerstipend mens han bor hjemme hos foreldrene, så skjønner uroen din. Har du snakket med han om det ?
Frk Midnattsol Skrevet 2. november 2020 #10 Skrevet 2. november 2020 Tenker at det er enkelt å sjekke hvor denne unge mannen har sin folkeregistrerte adresse, så finner du ut av det. 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #11 Skrevet 2. november 2020 Man får nesten ikke post i postkassen lengre, det meste er på nett ☺️ Anonymkode: 3d7c5...ea0 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #12 Skrevet 5. november 2020 På 30.10.2020 den 13.59, Dævendøtte skrev: Hvorfor skulle han blitt tatt for skattesvindel? Fordi han ikke har post i postkassa? Han har post i den andre postkassen.. Han har adresse der, for han kommer stadig inn døra med post med seg. I tillegg så har vi jo gulesider.no På 2.11.2020 den 9.33, Frk Midnattsol skrev: Tenker at det er enkelt å sjekke hvor denne unge mannen har sin folkeregistrerte adresse, så finner du ut av det. jeg har funnet ut av det.. det er derfor jeg er bekymret Anonymkode: c13ed...35a
Frk Midnattsol Skrevet 5. november 2020 #13 Skrevet 5. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Han har post i den andre postkassen.. Han har adresse der, for han kommer stadig inn døra med post med seg. I tillegg så har vi jo gulesider.no jeg har funnet ut av det.. det er derfor jeg er bekymret Anonymkode: c13ed...35a Hvis han har adresse et sted der han leier ut, og samtidig bor hos dere, ville jeg nok ha fjernet han fra deres adresse. Det er er skjema på folkeregisteret sine sider, der du kan få flyttet personer fra din adresse hvis de ikke bor der. Det forutsetter at du er den som "eier" adressen og boligen. Det er spesielt aktuelt for utleiere der folk som har flyttet ikke har byttet adresse, og utleieren ønsker å få de fjernet som registrert på den aktuelle adressen.
minister-mio Skrevet 5. november 2020 #14 Skrevet 5. november 2020 Det er bare å oppgi leieinntekt på selvangivelsen. 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #15 Skrevet 5. november 2020 Høres suspekt ut... greit de fleste får eFaktura etc men de aller flestenfpr ett eller annet brev en gang...om det så er reklame Anonymkode: 66c2d...243
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #16 Skrevet 5. november 2020 Tror det er noe helt annet du "bekymrer " deg for. Anonymkode: 933ff...17d 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #17 Skrevet 5. november 2020 Han har fremdeles god tid til å komme på bedre tanker, leieinntekter skal oppgis ved innlevering av selvangivelse 😉 Det var nok lettere å komme seg unna skatt i gamle dager, men nå som mange oppetter depositumskonto i banken, så hadde jeg personlig aldri turd å ikke oppgi riktige opplysninger. Føler meg ikke trygg på at det ikke blir rapportert noe sted... Men Skatteetaten har naturligvis ikke mulighet til å sjekke alle. De tar et visst antall ut til kontroll. Så om depositumet ikke rapporteres noe sted, så kan han ha flaks/uflaks. Blir han tatt så vet han iallefall hva han skal bruke leieinntektene på i ettertid 😉 Anonymkode: 34230...ae9
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #18 Skrevet 5. november 2020 4 timer siden, Frk Midnattsol skrev: Hvis han har adresse et sted der han leier ut, og samtidig bor hos dere, ville jeg nok ha fjernet han fra deres adresse. Det er er skjema på folkeregisteret sine sider, der du kan få flyttet personer fra din adresse hvis de ikke bor der. Det forutsetter at du er den som "eier" adressen og boligen. Det er spesielt aktuelt for utleiere der folk som har flyttet ikke har byttet adresse, og utleieren ønsker å få de fjernet som registrert på den aktuelle adressen. Han bor hos oss, har postadresse i ett annet hus like ved, som han eier og leier ut 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror det er noe helt annet du "bekymrer " deg for. Anonymkode: 933ff...17d Noe spesielt du tenker på? Anonymkode: c13ed...35a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå