Gå til innhold

Var partneren din med deg på fødselsforberedende kurs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spurte mannen min om han ville være med på fødselsforberedende kurs (i regi av jordmor/helsestasjonen) og fikk til svar at det er jo ikke han som skal føde. Jeg sa da at det er for å forberede oss begge på hvordan forløpet kan bli og for hans del kanskje tenke over hvordan han kan være en støtte under fødselen. Da lurte han på om han ikke pleier å være støttende nok når det er noe som står på (svaret er nja, ikke alltid).

Tenker at det er jo en ny opplevelse for begge og det er ikke sikkert at det er noe man tar på strak arm?

🙃 Var partneren din med på kurs og hadde hen noe nytte av det?

Anonymkode: dbf83...757

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, og det var veldig fint. Han hadde nytte av det, å vite hva jeg skulle gjennomgå osv. var jo kjempegreit for ham å få kunnskap om.

Anonymkode: 9af30...b00

• Liker 2
Skrevet

Er gravid nå, kommer aldri til å få med mannen på noe slikt 😅

Anonymkode: 7b9ac...f92

Skrevet

Ja, og samtlige andre på kurset hadde med seg mannen de også. Selvsagt er det en fordel om mannen blir med. 

Du kan forklare ham at det er greit om han er litt forberedt han også, så han ikke får panikk og blir stresset av at han ikke skjønner bæret av hva som foregår under en fødsel... Det virker utrolig sært om han ikke engang vil lese om fødsel - for det er jo samme argument der, det er ikke han som skal føde.. 

Forøvrig var det kurset helt poengløst for vårt vedkommende, alt man "lærte" er sånt man kan lese på helsenorge, fhi, og sykehusets sider. Men altså, både mor OG ledsager bør ha lest litt på forhånd..

Anonymkode: a6881...1ce

• Liker 3
Skrevet

Jeg så videoer på yt pga Corona. Samboer så aldri noen av de så vidt jeg vet. Klarte oss strålende igjennom fødsel 

Skrevet

Mannen min var med på alle legebesøkene og det var mange av dem. Kunne han ikke så ringte han kompiser som kunne bli med meg😅 

På fødselsforberedende kurs som han meldte oss på, satt han og noterte og stilte masse spørsmål. 

Anonymkode: a3bab...fce

• Liker 1
Skrevet

Jeg opplevde kurset som helt poengløst og gadd ikke fullføre en gang. Ville spart meg de pengene om jeg var dere.

Anonymkode: ce135...bf1

Skrevet
Akkurat nå, GulSitron skrev:

Jeg så videoer på yt pga Corona. Samboer så aldri noen av de så vidt jeg vet. Klarte oss strålende igjennom fødsel 

Hadde han klart seg like strålende om det oppsto komplikasjoner..? Har hørt om menn som får panikk og aldri har hørt om tang og sugekopp og sånt engang.. 

• Liker 2
Skrevet

Ja, han var med. Det er over 30år siden.

Anonymkode: 2a368...58e

• Liker 1
Skrevet

Ja, han var med både på kurset jeg gikk på yogastudioet mitt, og informasjonskurset på sykehuset. Alle andre som var der hadde med partner også. Det var nyttig for oss begge to, han lærte mye om både hva som skjer fysisk under en fødsel, og konkrete tips til hvordan man kan støtte partner.

Det er ikke han som skal føde, men har han tenkt til å være med på fødselen? Om svaret er nei, finn ut hvem du vil ha med deg i stedet (moren din, ei venninne), og ta med de på kurs istedet. Og om svaret er ja, forklar han at kurset er like mye for partner sin del, og dra han med.

Anonymkode: fd687...9c3

• Liker 2
Skrevet

Ja, han var med. Var fullt kurs, og alle hadde med partner, bortsett fra en som var der alene.

Anonymkode: 9059d...5fe

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min var med på alle legebesøkene og det var mange av dem. Kunne han ikke så ringte han kompiser som kunne bli med meg😅 

På fødselsforberedende kurs som han meldte oss på, satt han og noterte og stilte masse spørsmål. 

....kompiser med på legebesøk? Og samboer var med på alle? 

Anonymkode: 0b9d0...4e7

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

.....hæ? Du hadde med deg mannens kompiser på legebesøk? 

Anonymkode: ff144...d02

• Liker 1
Skrevet

Ja, mannen min var med, var jo veldig greit at han fikk forberede seg litt på hva som kom.

• Liker 1
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde han klart seg like strålende om det oppsto komplikasjoner..? Har hørt om menn som får panikk og aldri har hørt om tang og sugekopp og sånt engang.. 

Vi gjorde det likt, altså jeg så noen info videoer fra sykehuset, mannen ingenting. Det ble masser av komplikasjoner og et langt forløp, men han fikk ikke panikk eller noe. Tror det har likeså mye med personligheten og gjøre som info på forhånd. 

Anonymkode: a1514...24d

Skrevet

Partneren var med, og det var han som fikk mest ut av kurset. Han var bl.a overrasket over hvor lang tid en fødsel kan ta, og hvor lenge man gjerne går med rier hjemme før man er «klar» for sykehus. Han trodde en fødsel to ca to timer fra start til slutt. Og ja, han er en oppegående og høyt utdannet mann. 

Det er veldig viktig å snakke sammen om hvordan man ser for seg fødselen, hvordan du er som person når du er i smerter (holder du smerte inne i deg/klarer ikke uttrykke deg etc, så trenger du noen som kan kommunisere for deg på fødestua. Du kommer ikke til å være i stand til å guide han gjennom prosessen. Det er også kjekt om han kan gjenfortelle litt av fødselsforløpet til deg i etterkant, for det er slettes ikke sikkert at du klarer å ta inn alt som skjer. For at han skal kunne gjøre dette på en god måte, bør han ha kjennskap til en del basics kring fødsel i utgangspunktet.

Han kan jo alltids lese noen bøker heller enn å bli med på kurs, men min erfaring er at det er lettere å få de med på kurs...

Anonymkode: 89e2e...37b

• Liker 3
Skrevet

Det ble avlyst pga corona. Men planen var selvfølgelig at han skulle være med - det ønsket han selv også. Nei, det er ikke han som skal føde men det er en fordel om partner vet hva som venter, hva du og kroppen din skal gjennom. For meg ville det vært en trygghet om partner var informert. Dette er det minste jeg hadde forventet av min partner altså. Hvorfor skal enkelte menn være så vanskelig... 

Anonymkode: 10716...79c

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi gjorde det likt, altså jeg så noen info videoer fra sykehuset, mannen ingenting. Det ble masser av komplikasjoner og et langt forløp, men han fikk ikke panikk eller noe. Tror det har likeså mye med personligheten og gjøre som info på forhånd. 

Anonymkode: a1514...24d

Personlighet har nok litt å si. Hadde en kollega hvor mannen ble dritstresset, og pepret jordmoren med spørsmål og kritiske utsagn og forstyrrelser under fødselen, og var visstnok drittirriterende for både den fødende og de ansatte.. Hadde han lært seg litt på forhånd, hadde alle fått en bedre opplevelse. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

.....hæ? Du hadde med deg mannens kompiser på legebesøk? 

Anonymkode: ff144...d02

Jeg hadde selvsagt ikke det, men mannen min syntes det var så leit at jeg dro alene på legebesøk. Så han spurte nærmeste venner om å bli med meg. Takket pent nei😂 

Vi hadde vært prøvere i 10år mistet mange ganger, så mannen var «litt» overbeskyttende da jeg endelig ble gravid. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg var med og alle andre hadde med mann så jeg kan huske. 13 år siden

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...