AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #1 Skrevet 30. oktober 2020 Til dere med barn på barneskolen: Har barna lærebøker eller alt digitalt nå? Har barna skrivebøker som de skriver i eller skrives det kun på nettbrett? Lærer de håndskrift? Begynte å lure på dette og jeg kjenner ingen med skolebarn jeg kan spørre. Håper virkelig at ikke alt er blitt digitalt Anonymkode: 459fa...e24
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #2 Skrevet 30. oktober 2020 Søsteren min er lærer i første klasse, de har bare nettbrett, ingen bøker, men lærer heldigvis håndskrift. Barnet mitt går på Steinerskolen, der har de ikke nettbrett i det hele tatt. Anonymkode: 5192a...9dd 2
GammelKaktus Skrevet 30. oktober 2020 #3 Skrevet 30. oktober 2020 Har fortsatt lærebøker og skrivebøker. 😅 Jeg kjenner ikke til noen skoler som bare har chromebook/nettbrett. De lærer selvsagt og håndskrift, hos oss så begynte de med det siste året i barnehagen... 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #4 Skrevet 30. oktober 2020 Barneskolen til mine barn har ikke nettbrett, men heller ikke mange bøker. Det går mest på løse ark som de får. Det er ganske frustrerende synes jeg, at de f.eks. ikke har matematikkbøker. Så det er umulig for meg å hjelpe, eller se hvor langt de har kommet, det er løse ark med tilfeldige oppgaver. Matematikklæreren har visstnok vunnet en pris for pedagogikken sin.... Men jeg synes det er vanskelig å hjelpe til når jeg ikke skjønner hva elevene går gjennom, og når jeg prøver på vår gammeldagse måte å sette opp et regnestykke, blir barna bare irriterte og sier at det er ikke SÅNN de skal gjøre det. Mulig det er en del av greia: Det skal ikke være så lett for foreldre å bidra, slik at noen elever som får hjelp hjemme gjør det bedre enn de som ikke får det. I de andre fagene er det stort sett temauker, så de følger ikke bøker. Det er vel bare i engelsk at de har bok. Men av og til er det lekser i hangout/der de må bruke pc eller eget nettbrett. Har barn i 3. og 6. klasse. Anonymkode: cc8fd...989
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #5 Skrevet 30. oktober 2020 Har barn i 6.klasse og 8.klasse. De har bøker og PC. Barn på småskoletrinnet på skolen har nettbrett og bøker. Synes det er et større problem av bøkene til 6.klassingen er så gamle. (2006) Anonymkode: 100e9...534 1
Arkana Skrevet 30. oktober 2020 #6 Skrevet 30. oktober 2020 Ja, her har de bøker på alle trinn og lærer selvsagt å skrive for hånd. De bruker nettbrett på 1. og 2. trinn og PC fra 3. og opp, men selv 7. klassingen min har fremdeles noen lekser som må skrives for hånd.
Kristin70 Skrevet 30. oktober 2020 #7 Skrevet 30. oktober 2020 Junior går i 7. klasse og de har skolebøker. De har brukt nettbrett i tre år nå.
^^Belle^^ Skrevet 30. oktober 2020 #8 Skrevet 30. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men jeg synes det er vanskelig å hjelpe til når jeg ikke skjønner hva elevene går gjennom, og når jeg prøver på vår gammeldagse måte å sette opp et regnestykke, blir barna bare irriterte og sier at det er ikke SÅNN de skal gjøre det. Mulig det er en del av greia: Det skal ikke være så lett for foreldre å bidra, slik at noen elever som får hjelp hjemme gjør det bedre enn de som ikke får det. Anonymkode: cc8fd...989 Jeg kan jo bare svare for hvordan opplegget er hos mine barn ang. matte spesielt. Her er det fokus på at oppgaven løses, uavhengig av hvordan den løses. Da jeg gikk på skolen på 90-tallet var fremgangsmåten like viktig som svaret, noe de har gått bort fra nå. ---- Til TS: mine i 2. og 4. klasse har etter min smak for lite skriving for hånd. Jeg antar de gjør noe på skolen, men hjemme har ikke 2.klassingen hatt en eneste skrivelekse siden hun begynte på skolen, liksom. 4.klassingen gjør mattelekser via iPad (et program), men må kladde på ark for å løse stykkene. De har iPad til og med 4.klasse og PC etter det. 2.klassingen har én leksebok (kombinert lesing og matte, men ingenting som skal skrives i den), mens 4.klassingen har noen få som ikke er blitt brukt siden korona kom mener jeg. Størstedelen av leksene gjøres via iPad. Jeg hadde kjøpt inn en del bokbind i tøy før de begynte på skolen, tenkte jeg var såååå lur, men akk, de har ikke blitt mye brukt! 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #9 Skrevet 30. oktober 2020 Har kun ipad og 1 skrivebok til penskrift. Anonymkode: 48acb...b35
Tussi! Skrevet 30. oktober 2020 #10 Skrevet 30. oktober 2020 Mine har kun bøker 😀 tror ikke kommunen tar seg råd, elsker det ❤️ De har fellesdataer på skolen Som de bruker, så fungerte bra under Corona, de som ikke hadde tilgang på data hjemme, fikk låne av skolen.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #11 Skrevet 30. oktober 2020 Vi har både nettbrett og bøker (lesebøker, arbeidsbøker og skrivebøker) Nettbrettet brukes av og til i undervisningen, men for det meste er det et verktøy for kommunikasjon, deling av lekser o.l. Hilsen lærer på 3. trinn. Anonymkode: b02fa...673
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #12 Skrevet 30. oktober 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Barneskolen til mine barn har ikke nettbrett, men heller ikke mange bøker. Det går mest på løse ark som de får. Det er ganske frustrerende synes jeg, at de f.eks. ikke har matematikkbøker. Så det er umulig for meg å hjelpe, eller se hvor langt de har kommet, det er løse ark med tilfeldige oppgaver. Matematikklæreren har visstnok vunnet en pris for pedagogikken sin.... Men jeg synes det er vanskelig å hjelpe til når jeg ikke skjønner hva elevene går gjennom, og når jeg prøver på vår gammeldagse måte å sette opp et regnestykke, blir barna bare irriterte og sier at det er ikke SÅNN de skal gjøre det. Mulig det er en del av greia: Det skal ikke være så lett for foreldre å bidra, slik at noen elever som får hjelp hjemme gjør det bedre enn de som ikke får det. I de andre fagene er det stort sett temauker, så de følger ikke bøker. Det er vel bare i engelsk at de har bok. Men av og til er det lekser i hangout/der de må bruke pc eller eget nettbrett. Har barn i 3. og 6. klasse. Anonymkode: cc8fd...989 Skolebøker har ingenting å si for elevenes fremgang i faget. Det er undervisningen som gjelder her, og den skjer på skolen. Gammeldags tankegang at man må ha skolebøker. Lekser er bevist at heller ikke har en effekt før man begynner på ungdomsskolen, også da strides det om gode lekser og dårlige lekser. Anonymkode: 6b30a...f4c 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #13 Skrevet 30. oktober 2020 1 time siden, Tussi! skrev: Mine har kun bøker 😀 tror ikke kommunen tar seg råd, elsker det ❤️ De har fellesdataer på skolen Som de bruker, så fungerte bra under Corona, de som ikke hadde tilgang på data hjemme, fikk låne av skolen. Skolebøker er dyrere enn å kjøpe inn nettbrett. Skolebøker går fort ut på dato. Det er ubrukelig i varig undervisningssammenheng. Dette vet vi som jobber i skolen. Mens andre som ikke gjør det ikke har kompetanse til å uttale seg. Anonymkode: 6b30a...f4c
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #14 Skrevet 30. oktober 2020 Mine barn er homescholed, den norske skolen er altfor dårlig. Mine barn skal ikke ende opp som tapere. Anonymkode: 7a0a0...09d
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #15 Skrevet 30. oktober 2020 3.klassing i Trondheim kommune. Her er det lærebøker i norsk og engelsk, og skrivebøker i matte, norsk, egenlsk og stavskrift. De lærer altså håndskrift og sammenhengende håndskrift. De har også lekser og skolearbeid på nettressurser. Anonymkode: 0b3c5...8ce
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #16 Skrevet 30. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mine barn er homescholed, den norske skolen er altfor dårlig. Mine barn skal ikke ende opp som tapere. Anonymkode: 7a0a0...09d Lykke til med Anonymkode: 6b30a...f4c
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #17 Skrevet 30. oktober 2020 Her har de en god blanding av læringsbrett og bøker. Anonymkode: 941d8...100
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå