Gå til innhold

Skjerf / sjal, hva er ordet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilket ord bruker du på skjerf/sjal som du bruker inne? Altså ikke uteskjerf i ull men pynteskjerf. Sliter med å ha et godt ord for å skille " innskjerf" fra " uteskjerf" når jeg skal snakke om det, er det andre ord dere bruker`? Sjal er jo heller ikke riktig, for sjal er større og i ull, ikke bomull eller finere stoffere som kompletterer et antrekk. 

I-landsproblem men dog.. :P

Anonymkode: 04cc4...e71

Skrevet

Sjal er ikke større og i ull, nei. Fra ordboken: sjal n1 (gjennom engelsk shawl fra persisk) stort tørkle, skuldertørkle

slenge et sjal over skuldrene

Sjal kan være i silke, bomull, og alle andre stoffer, og kan være små og store. 

Jeg bruker sjal. Skjerf kan også brukes (igjen, se ordboken). 

Anonymkode: b351e...8bb

Skrevet

Pynteskjerf sier jeg, men det heter vel "tørkle" (høres litt ut som et oppvaskhåndkle men. Til bunad og slikt er det tørkle). og skjerf om varmt uteskjerf. Sjal er store varme trekantede utesjal i ull, men vet folk jeg kjenner fra Vestlandet bruker "sjal" om vanlig uteskjerf.

Anonymkode: a7179...c8c

• Liker 2
Skrevet

Tørkle, kanskje?

Anonymkode: e019e...86a

• Liker 2
Skrevet

Er vel dialektforskjeller og men tørkle bruker jeg på hodet når jeg baker . :P

Anonymkode: 04cc4...e71

• Liker 1
Skrevet

I Bergen sier de til sjal med trykk på l. Mon tro jeg stusset fælt da en gammel dame kom bort til meg og spurte om hvor i byen hun kunne få kjøpe «tjall». 

Anonymkode: e7fdd...26f

• Liker 1
Skrevet

Jeg sier silkeskjerf, om det er det jeg mener (både kunst- og natursilke).

Så vidt jeg vet, finnes det ikke noe eget ord for "inneskjerf".

Anonymkode: 68e2f...d53

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

I Bergen sier de til sjal med trykk på l. Mon tro jeg stusset fælt da en gammel dame kom bort til meg og spurte om hvor i byen hun kunne få kjøpe «tjall». 

Anonymkode: e7fdd...26f

Hippiegenerasjonen. :biggrin:

Anonymkode: e019e...86a

• Liker 1
Skrevet

Skjerf eller halstørkle sier jeg. Hodetørkle om det en har på hodet når en f.eks baker. Kan selvfølgelig bruke halstørkle til hodetørkle da og omvendt 😂

Anonymkode: af9bf...6b1

Skrevet

Skjerf er skjerf uansett om det er tykt og i ull eller om det er i tynt og til pynt.

Tørkle er lite og firkantet.

Mens sjal er ofte bredere enn skjerf og til å legge over skuldrene. Disse kommer også i trekantet form.

Anonymkode: c0495...c2a

• Liker 3
Skrevet

Jeg for min del skiller ikke mellom hva slags materialer som er brukt, men mellom hvordan jeg bruker dem. Skjerf har jeg rundt halsen, sjal har jeg over skuldrene. En og samme stoffbit kan godt være skjerf en dag og sjal den neste. :) Men om det er riktig bruk av ordene vet jeg ikke. 

Anonymkode: 90e42...5ce

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker sjal rundt skuldrene, og skjerf rundt halsen. Er det lite, ville jeg kalt det tørkle.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...