AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #1 Skrevet 30. oktober 2020 Hei! Jeg lurte på om det blir for tungt å utdanne meg innenfor Økonomi, altså en bachelor, så jussen for å bli forretningsadvokat, og deretter et årsstudium i fransk? Jeg skal gå førstegangstjenesten først, så årsløpet ville sett slik ut: 18 - 19 militæret 19/20 - 22/23 bachelor i økonomi 23 - 28 master i rettsvitenskap 28 - 30 i lære hos advokat 30 - 31 årsstudium i fransk er dette for mye å forvente seg av meg selv? Og et annet spørsmål; om jeg dropper militæret, og tar bacheloren fra 18 - 21, kan jeg fremdeles gå under førstegangskvoten på jussen? Er det noe jeg kan "lure meg" til eller er det for sent? Jeg er født i oktober. Takk for hjelpen, jeg vil veldig gjerne gjøre dette og skole er noe jeg interesserer meg veldig for, hilsen 16-år-gammel jente :) Anonymkode: e990b...b44
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #2 Skrevet 30. oktober 2020 Jeg ser ikke helt hva som skulle være et problem med dette. Såklart kan ting skje, men det tar du etterhvert Er helt vanlig å ta flere utdannelser. Anonymkode: 79722...7da 4
celiose Skrevet 30. oktober 2020 #3 Skrevet 30. oktober 2020 Hei, Det ser ut som en fin og krevende plan. Men, du mister retten til å søke deg med førstegangsvitnemål året etter du har fylt 22, så du må derfor søke innen den ordinære kvoten. Det positive med dette er at du får tilleggspoeng både for studiet, militæret og alder. Personlig tror jeg ikke at du kommer til å ønske å studere fransk i et år ETTER dette lange utdanningsforløpet, mange som tar mastergrader vil bare ut i jobb og ikke tenke noe mer på eksamener. I tillegg får du kanskje internships eller deltidsjobber som innenfor jus under mastergraden, og da kan det hende at du blir tilbudt jobb der når du er ferdig. Jeg syntes at dette høres ut som en drømmeplan, men ikke bli skuffet over deg selv hvis du finner ut at dette ikke går eller at dette ikke er noe du har lyst til lenger! Du finner din vei, uavhengig om det er dette eller noe annet. Masse lykke til! 4
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #4 Skrevet 30. oktober 2020 Sikkert mulig men hvorfor? Gøy å være student men enda bedre å bli ferdig. Anonymkode: f1c7f...5dc 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #5 Skrevet 30. oktober 2020 Helt ærlig trodde jeg du skulle ta de samtidig Utfordringen din blir at du kommer sannsynligvis til å bli lei, ikke arbeidsmengde. Årsstudium i fransk tar du ved siden av jobb, de har nettstudie i Østfold. Anonymkode: 79722...7da 7
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #6 Skrevet 30. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sikkert mulig men hvorfor? Gøy å være student men enda bedre å bli ferdig. Anonymkode: f1c7f...5dc I utgangspunktet skulle jeg kun ta jussen, men det er mye beinhard konkurranse i yrket, og siden jeg skal utdanne meg FORRETNINGsadvokat, så tenker jeg det gir meg et forsprang å utdanne meg innenfor økonomi/business. I tillegg så liker jeg skolen, har alltid likt det! 😄 Anonymkode: e990b...b44
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #7 Skrevet 30. oktober 2020 Ikke så dumt det der. Du kan eventuelt ta fransken samtidig som økonomien. Det er nok ikke så lurt karrieremessig å ta et pauseår for å studere. Alternativt kan du ta den i tillegg til jobb, hvis du fremdeles er interessert. Anonymkode: 8754d...2b8 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #8 Skrevet 30. oktober 2020 Hvorfor ikke jussen først? Økonomi og språk er slikt du kan ta deltid og via nett senere. Anonymkode: eec06...e81 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #9 Skrevet 30. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke jussen først? Økonomi og språk er slikt du kan ta deltid og via nett senere. Anonymkode: eec06...e81 Grunnen til at jeg vil ta Økonomi først, og jussen senere, er fordi jussen har en tilleggsperiode etter selve studiet på to år hvor du skal jobbe under en advokat for å bli advokatfullmektig. Litt kinky å ta masterutdannelsen, så tre år med noe annet, så 2 år i advokatlære. Anonymkode: e990b...b44
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #10 Skrevet 30. oktober 2020 Hvis du skal ta en bachlor økonomi (3-årig) og en hel bachelor + master i rettsvitenskap (5-årig) må de være forberedt på at du ikke vil få noen økonomisk støtte av lånekassen til årsstudiumet i fransk (kan jeg spørre hvorfor nettopp fransk?), så derfor bør du belage deg på å ta det samtidig som du jobber. Ellers stusser jeg på hvorfor du har bestemt deg for å ta både bachelor i økonomi og et femårig studie i noe annet. Nå har jeg selv studert masse (et år på et studie jeg hatet rett etter vgs, bachelor + master med et innebygd årsstudium, PPU for å bli lektor, pluss et årsstudium for å få et tredje undervisningsfag), men jeg har aldri hørt om noen som går inn for det du gjør fra starten, det er vel heller at folk finner ut etter bacheloren eller førsteåret av bachelor at de vil noe annet og dermed bytter studie. Anonymkode: e5a77...342
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #11 Skrevet 30. oktober 2020 Det er endel overlapp mellom juss og økonomi, altså. Du burde ta juss først, også tar du økonomifag ved siden av jobben. Anonymkode: 79722...7da 6
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #12 Skrevet 30. oktober 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er endel overlapp mellom juss og økonomi, altså. Du burde ta juss først, også tar du økonomifag ved siden av jobben. Anonymkode: 79722...7da Enig i dette. Jeg ser heller ikke helt hva du skal gjøre på et årsstudium i fransk etter å ha studert i åtte år? Du får heller ikke støtte fra Lånekassen i mer enn åtte år. Og åtte år med studier = svært høyt studielån OG mange år med tapt arbeidsinntekt (med tre år ekstra studiet kan du regne med minst 1,5 millioner) + tapt pensjonsopptjening. Jussen er det desidert tyngste faget blant de tre. Ta det først, evt ta et år med fransk eller økonomi først hvis det er viktig for deg og du vil lære deg litt studieteknikk, hvordan det er å være student etc (mulig det blir lettere å få gode karakterer på jussen - for det vil du trenge hvis du skal bli forretningsadvokat. Resten av studiene kan du ta ved siden av jobb senere HVIS du trenger det. Noe som slett ikke er sikkert. Anonymkode: 10c8f...3d8 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #13 Skrevet 30. oktober 2020 Fagene i økonomi og fransk kan du samtidig som jussen. Det blir mye mer imponerende. Anonymkode: 65236...c63 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #14 Skrevet 30. oktober 2020 Jeg har to årsstudiumer, to bachelorgrader og skal begynne på masteren min til høsten. Evig student😬 Startet å studere i 2011, hadde opphold i 2013 og 2014. Vil være helt ferdig i 2023. Har totalt 4 år med studielån, resten har jeg finansiert selv ved å ta bachelor nr. 2 og master ved siden av fulltidsjobb. Anonymkode: bd2f9...0bd
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #15 Skrevet 30. oktober 2020 Ingen vil være student i så mange år. Det er gøy 3-5 år, men etter en grad holder det for meg. Ville bare tatt jussen og bygd på med andre ting på deltid hvis det skulle vært nødvendig. Jussen er beinhard og snittet skyhøyt for i det hele tatt få jobb etter endt studie. Så for å få jobb som forretningsadvokat er det vel kun A og B som gjelder Anonymkode: 0c027...b00 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #16 Skrevet 30. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har to årsstudiumer, to bachelorgrader og skal begynne på masteren min til høsten. Evig student😬 Startet å studere i 2011, hadde opphold i 2013 og 2014. Vil være helt ferdig i 2023. Har totalt 4 år med studielån, resten har jeg finansiert selv ved å ta bachelor nr. 2 og master ved siden av fulltidsjobb. Anonymkode: bd2f9...0bd Hvordan har du klart å holde på sånn...? Hvis du studerer humanetiske fag så kan jeg for så vidt forstå... Gjør du det fordi du ikke klarer å få jobb? Anonymkode: b7ac7...eb8 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #17 Skrevet 31. oktober 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan har du klart å holde på sånn...? Hvis du studerer humanetiske fag så kan jeg for så vidt forstå... Gjør du det fordi du ikke klarer å få jobb? Anonymkode: b7ac7...eb8 Nei, har studert bachelor i byggingeniør og bachelor + master i økonomi og administrasjon. Har også et årsstudie i rettsvitenskap og et årsstudie i kommunikasjon. Er seniorrådgiver i staten, aldri noensinne hatt problem med å få bra jobb. Startet med 550' i årslønn etter første bachelor i bygg. Handler vel mer om at noen ganger velger man å skifte retning og velge noe annet? Trodde virkelig at jeg hadde lyst til å bli ingeniør, men da jeg var ferdig med bacheloren fristet økonomifag mest. Men istedenfor å slutte å jobbe for å studere fulltid, har jeg tatt alle fem årene mine på sivøken fulltid ved siden av jobb. Anonymkode: bd2f9...0bd 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #18 Skrevet 31. oktober 2020 På 30.10.2020 den 8.48, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg lurte på om det blir for tungt å utdanne meg innenfor Økonomi, altså en bachelor, så jussen for å bli forretningsadvokat, og deretter et årsstudium i fransk? Jeg skal gå førstegangstjenesten først, så årsløpet ville sett slik ut: 18 - 19 militæret 19/20 - 22/23 bachelor i økonomi 23 - 28 master i rettsvitenskap 28 - 30 i lære hos advokat 30 - 31 årsstudium i fransk er dette for mye å forvente seg av meg selv? Og et annet spørsmål; om jeg dropper militæret, og tar bacheloren fra 18 - 21, kan jeg fremdeles gå under førstegangskvoten på jussen? Er det noe jeg kan "lure meg" til eller er det for sent? Jeg er født i oktober. Takk for hjelpen, jeg vil veldig gjerne gjøre dette og skole er noe jeg interesserer meg veldig for, hilsen 16-år-gammel jente Anonymkode: e990b...b44 Hvorfor skal du ta økonomi + juss? Hvorfor retter du deg ikke inn mot EN utdanning og spesialiserer deg i denne. Ønsker du juss + økonomi bør du heller ta juridiske emner som omhandler økonomi (foretningsjuss) Anonymkode: 40d22...99c 4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #19 Skrevet 31. oktober 2020 De jeg kjenner som jobber som forretningadvokater har kun studert juss, men tatt deler av graden i utlandet. Jeg synes du skal begynne på det du synes er mest spennede og se hvor det fører deg. Du kommer kun inn med førstegangsvitnemål to ganger og det er de to årene etter vgs. Etter dette er du i den andre kvoten. Anonymkode: f3730...66e
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #20 Skrevet 31. oktober 2020 Den planen virker utrolig slitsom og er egentlig litt trist når en 16-åring redegjør livet sitt slik for de neste 15 årene, til du fyller 31 år. Det viser bare ekstremismen som eskalerer blant Generasjon Prestasjon når man begynner å tenke på to utdanninger + årsstudium med en total lengde på 9 år med studier. I tillegg til dette, så er du ennå ikke ferdig, for da ønsker du å kjøre på med 2 år som advokatfullmektig. Det å forvente at alt skal flyte fint for deg som gull-belagt vei fremover de neste 15 årene, uten stress og forsinkelser, funker bare for de som har perfekte liv økonomisk og sosialt, har topp helse, og foreldre med en del penger. Hvis ikke du har dette, så er det ganske spenstig å forvente at du kommer til å fullføre absolutt alt sammen til normert tid og med de resultatene du har sett for deg. For meg virker dette heller som et umenneskelig press å ha de neste 15 årene (fra 16 til du fyller 31 år) som heller vil føre til sterke psykiske lidelser og dermed fysiske reaksjoner som følge av dette. Altså svekket helse, både fysisk og psykisk. For når du fyller 31 år, så har du ikke bare lagt bak deg 15 år med brutalt "prestasjons"-press og stress, men da skal du også prestere på jobben - mest sannsynlig 120% fra og med du fyller 31 år der de har klare forventninger til robot-nivå prestasjoner fra din side i effektivitet og med tanke på overtid og ingen sykdom. Altså dette blir fort urealistisk og kan ikke føre til noe bra på sikt. Jeg kan komme med et mer realistisk, og ikke minst, et mer effektivt forslag som tar 5 år i teorien. Du blir ikke advokat med denne, men du kan likevel jobbe med relevante, juridiske problemstillinger. BI har bachelor og master som heter forretningsjus og økonomi. Bachelor: https://www.bi.no/studier-og-kurs/bachelorstudier/forretningsjus-og-okonomi/ Master: https://www.bi.no/studier-og-kurs/masterstudier/master-i-forretningsjus-og-okonomi/ Jeg tror at dette er en sunnere og bedre plan med tanke på det meste. Anonymkode: 24ac1...fc7 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå