Gå til innhold

Får man kjøpt varm bone broth/beinkraft noe sted?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På kafeer eller noe sånt? Tror det er vanlig i USA f.eks men har ikke hørt det selges noe sted i Norge.. 

Anonymkode: b0f9b...0e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo buljong.

Anonymkode: 76e12...62d

• Liker 2
Skrevet

Det er vel det som på godt norsk kalles buljong, er det ikke? Ofte får man små poser med instant, men de smaker sånn passe kjedelig, syns jeg.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Brunhilde skrev:

Det er vel det som på godt norsk kalles buljong, er det ikke? Ofte får man små poser med instant, men de smaker sånn passe kjedelig, syns jeg.

Ja det er ikke det jeg snakker om. Man kan godt kalle det buljong bare det er laget på rett måte. 

Skrevet

Tenker du på kraft? Til supper osv? Eller til å drikke rent?

Anonymkode: a3314...da9

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du på kraft? Til supper osv? Eller til å drikke rent?

Ja kraft, men å drikke det rent ja. Det er jo en helsetrend som skal være veldig bra. 😄😊 De som kommer i terninger er fulle av salt og gjærekstrakt. Man kan lage det selv ved å koke bein i mange mange timer, men vil heller kjøpe det noe sted om det går an. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja kraft, men å drikke det rent ja. Det er jo en helsetrend som skal være veldig bra. 😄😊 De som kommer i terninger er fulle av salt og gjærekstrakt. Man kan lage det selv ved å koke bein i mange mange timer, men vil heller kjøpe det noe sted om det går an. 

Jeg kjøper jacobs sine. Fås på Meny. Kylling, lam, okse, grønnsak, fisk. Men kanskje ikke helt det du er ute etter?

Ville forsøkt å lage kraften selv. Spar opp rester og skalker av rotgrønnsaker, løk, purre. Kjøp kraftbein. Google oppskrift:)

• Liker 2
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo buljong.

Anonymkode: 76e12...62d

Nei, det er det ikke. Bulljongterninger er monsatans verk, og kan ikke sammenlignes.

Anonymkode: ee38a...3e2

• Liker 4
Skrevet

Tror du kan kjøpe bein fra bønder/slaktere, og koke selv. Butikker har det ikke. Jeg har spurt. Prøvde en ferdigpakke en gang. Det var bare noe utvanna dritt med litt krydder.

• Liker 1
Skrevet

Pleier å kjøpe  hos min lokalt meny når den kommer inn (hos oss er det i den frysedisken sammen med rype og andre litt mer spesielt kjøtt typer).   Men nå at vi har begynt å få REKO grupper på FB har jeg kontakt med bonder som selger oksekjøtt hvor jeg har bestilt 10kg kraftbein for neste levering. 

Anonymkode: 46f32...a17

• Liker 3
Skrevet

Det nærmeste du kommer "the real thing" er så vidt jeg vet kraft laget på landkylling fra Stange som bl.a. Rema har.  (Se ganske langt ned på siden). 

Ellers har de kraftbein og oksehaler i frysedisken de fleste steder. Hele høner/kyllinger eller evt. bare kyllingvinger blir også utmerket kraft. Du kan også blande fjærfe og storfe. Jeg har kokt kanskje tusenvis av liter med kraft og det trenger ikke å gjøre mer komplisert enn at du hiver beina i en gryte og koker/trekker dem i minimum tre - fire timer eller helst lenger. Evt. smak kan du tilsette etterpå. 

Grunnen til at det ikke selges ferdig kraft i Norge i noen utstrekning er sannsynligvis at produktet vil bli ansett som uforholdsmessig dyrt siden å koke kraft er omtrent like vanskelig og arbeidskrevende som å røre sammen en Toro-suppe ;)

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøper jacobs sine. Fås på Meny. Kylling, lam, okse, grønnsak, fisk. Men kanskje ikke helt det du er ute etter?

Ville forsøkt å lage kraften selv. Spar opp rester og skalker av rotgrønnsaker, løk, purre. Kjøp kraftbein. Google oppskrift:)

Enig her!

Jacobs sine kraftkartonger er veldig bra og rene produkter, og de er forbausende billige, faktisk. Kraften er også svært innkokt/redusert, og dermed med fyldig smak, så om den skal drikkes som drikkebuljong kan den fint vannes litt ut når den varmes opp. Eneste er at særlig storfekraften smaker ganske bittert ofte, sikkert fordi den er laget på brunede bein, så test deg litt fram. Og fiskekraften er ikke god og ikke verdt å bruke penger på.

Anonymkode: e6bde...6ae

Skrevet

Du kan bestille pho på vietnamesisk restaurant hvertfall 

Anonymkode: ed833...700

Skrevet

Det er ikke ren buljong du feks bruker til å lage sauser ts snakker om, det er jeg sikkert på.  Jacobs sin box kraft er ikke i nærheten egentlig.  Det er mer som en drikke a la te-drikke du lage ut av disse kraft bein. 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Lag kraft selv, de fleste butikker har bein i frysedisken. Er bare å putte beina i vann, evt. sammen med noen grønnsaker, og koke dem i noen timer. 

Jeg synes ikke det er godt å drikke alene (bruker det til saus, gryter, supper etc), men hver sin lyst.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du kan kjøpe bein fra bønder/slaktere, og koke selv. Butikker har det ikke. Jeg har spurt. Prøvde en ferdigpakke en gang. Det var bare noe utvanna dritt med litt krydder.

Til og med mine lokale kiwi og rema, som på ingen måte har noe supert utvalg, har bein i frysedisken. Tror de fleste butikker har det.

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke ren buljong du feks bruker til å lage sauser ts snakker om, det er jeg sikkert på.  Jacobs sin box kraft er ikke i nærheten egentlig.  Det er mer som en drikke a la te-drikke du lage ut av disse kraft bein. 

Selvsagt er den det, hva mener du liksom skulle være ulikt? Det er bare å tilsette vann til man får kraften så tynn som man ønsker. Bone broth = kraft på norsk, hvis det er oversettelsen du sliter med.

https://www.aftenposten.no/sport/sprek/i/AdpnVq/diett-tar-av-i-usa-lite-som-tyder-paa-at-det-funker

Kraften på kartongene fra Jacobs er nettopp gelatinaktig i konsistensen pga kollagenet i beina som har kokt ut i kraften, slik god hjemmelaget kraft også blir. (Ordet "beinkraft" aom artikkelen bruker er for øvrig ikke et norsk ord og en slags underlig pleonasme: Kraft er pr definisjon kokt på bein).

Men som artikkelen også opplyser om: At viskositeten/kollagenet i kraft skulle gi bedre hud er bare tøys.

Amerikanere har jo også ellers klokkertro på kyllingkraft som helsebot for mangt og meget - det er en arv fra jødisk-amerikanere, som omtaler klar kyllingsuppe som "Jewish penicillin". Det som stemmer er i det minste at kyllingkraft virker slimløsende pga molekylstrukturene i kyllingkraften.

Anonymkode: e6bde...6ae

• Liker 1
Skrevet

Røtter har hatt kraft fra Ur tidligere. Mulig de er på dyrket.no 

Skrevet
På 30.10.2020 den 8.04, AnonymBruker skrev:

https://sunnskepsis.wordpress.com/2020/07/02/beinkraft-darlig-kilde-til-kollagen-og-andre-naeringsstoffer/

Anonymkode: fba39...379

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...