AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #1 Skrevet 30. oktober 2020 (endret) Jeg er veldig bekymra for magen hans. Den er så mektig. Og det verste er at han ikke en gang spiser så mye mat på dagen, men spiser ekstremt mye på natta. Han tar sovepiller (kvetapin og imovane samtidig) , sitter på tlf, reiser seg opp for å spise alt han kommer over, også sovner han innen en time. Han spiser ekstremt mye den timen. Jeg er veldig bekymra for hans helse. Jeg mistenker han bare har litt å leve igjen om han holder på slik framover, fordi han har så mye overvekt, og ekstremt dårlig spisevaner. Jeg lurer på om noen har noen råd til meg for hva jeg kan gjøre for å hjelpe han? Jeg er en datter på 21 år, bor hjemme, studerer, og går på jobb. Så har mye å gjøre i hverdager ellers. Jeg skal ikke ha noe usaklig argumenter her inne. Får jeg det, så kommer jeg til å rapportere hver eneste. Anonymkode: 3dcbe...445 Endret 30. oktober 2020 av Forever22
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #2 Skrevet 30. oktober 2020 Hei. Det er aldri lett å stå på siden, og ville hjelpe. Realiteten er dessverre at det ikke er lett å hjelpe noen dersom de ikke vil selv. Så det beste hadde jo vært å få han til og forstå alvoret selv. Men, det er noen spørsmål som dukker opp i hodet mitt når jeg leser posten. 1) Vet du sånn ca hvor tung og høy han er. Er flere ulike grader av overvekt/fedme. 2) Har han noen underliggende sykdom, som gjør det vanskeligere å holde velten, eller vanskeligere med rutiner, eller å ta gode valg? 3) Får han noe oppfølging av fastlege eller sykehus, med tanke på overvekten/helse? Anonymkode: 5a4ee...dd8
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #3 Skrevet 30. oktober 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er veldig bekymra for magen hans. Den er så mektig. Og det verste er at han ikke en gang spiser så mye mat på dagen, men spiser ekstremt mye på natta. Han tar sovepiller (kvetapin 25mg og imovane 7,5 samtidig) , sitter på tlf, reiser seg opp for å spise alt han kommer over, også sovner han innen en time. Han spiser ekstremt mye den timen. Jeg er veldig bekymra for hans helse. Jeg mistenker han bare har litt å leve igjen om han holder på slik framover, fordi han har så mye overvekt, og ekstremt dårlig spisevaner. Jeg lurer på om noen har noen råd til meg for hva jeg kan gjøre for å hjelpe han? Jeg er en datter på 21 år, bor hjemme, studerer, og går på jobb. Så har mye å gjøre i hverdager ellers. Jeg skal ikke ha noe usaklig argumenter her inne. Får jeg det, så kommer jeg til å rapportere hver eneste. Anonymkode: 3dcbe...445 Jeg ville satt meg ned med ham og fortalt at du er bekymret. Si at du er redd for helsa hans. Kan du tenke deg å hjelpe ham med å gå ned da? Dvs ta ham med ut på en gåtur, kanskje lage middag, etc. Og prøve å få ha til å bli motivert til å gå ned i vekt. Det betyr nok mye for ham at du er bekymret. Anonymkode: 7b171...9df
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #4 Skrevet 30. oktober 2020 Quetiapin gir ofte vektøkning. Er det mulig for han å bytte medisin? Anonymkode: 95ff0...31d 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #5 Skrevet 30. oktober 2020 Av erfaring så er quetiapin en synder som AB over nevner. Jeg gikk opp nesten 10 kg på under 6 mnd på denne pillen selv om jeg ikke engang forsto hvor kiloene kom fra. Økt matlyst slik du nevner, han spiser før han sover- er også vanlig med denne tabletten. Snakk med ham og evt ta det videre. Lykke til! Anonymkode: 0cb3d...f4a
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #6 Skrevet 30. oktober 2020 Som vedkommende over skriver, Quetiapin gir ulvehunger - selv i små doser. Brukte det selv som sovemedisin for mange år siden, og jeg ble aldri mett. Det var ikke sånn vanlig sultfølelse der du kan bruke viljestyrken til å la være å spise. Hele systemet skrek etter mat. Jeg, som er småspist og relativt slank, spiste plutselig 6 brødskiver til kvelds - og ellers døgnet rundt. Både ulvehungeren og vekten (15 kg) forsvant når jeg endelig sluttet på medisinen. Jeg gikk ikke på den så lenge heller, men den sultfølelsen glemmer jeg aldri. Husker at legen sa «kan du ikke bare la være å spise hele tiden, da?» Han hadde ikke tro på at det kom så kraftige bivirkninger av en så liten dose, men det kunne ikke være noe annet enn medisinen Anonymkode: 63791...8ed
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #7 Skrevet 30. oktober 2020 Han har en spiseforstyrrelse, den er ofte symptomet på psykiske problemer. Han må få orden på hodet sitt samtidig som han spiser mindre, ingen enkel oppgave. Overspisningsepisodene er selvsagt individuelle, men når det er gjort studier på mennesker med overspisningslidelse har man funnet en del faktorer som ofte går igjen hos dem som har det. Vanskelige tanker og følelser. Felles for alle med spiseforstyrrelser er at vanskelige tanker og følelser døyves med mat – enten at man kontrollerer matinntaket ved å spise lite eller kompensere med oppkast, trening eller avføringsmidler, eller ved at man «mister kontroll» og overspiser. Felles er at det er lettere å forholde seg til den fysiske smerten ved å eksempelvis være sulten eller «stappmett», enn den indre uroen og smerten man kjenner på. Hurtig spisetempo. Når man er i en overspisningsepisode spiser man raskere enn man vanligvis ville gjort. Stor uro rundt måltidet er vanlig. Mange går gjerne og ser i skap og skuffer mens de spiser. Mange forteller at de spiser «alt de kommer over» av typisk «nei- mat» – mat de i utgangspunktet hadde bestemt seg for å ikke spise. En opplevelse av å endre bevissthet. Mange forklarer en slags transetilstand hvor man nærmest ikke kjenner seg selv igjen. En tilstand hvor man bare «agerer», uten å være bevisst. Overspisningen skjer ofte i hemmelighet. Man overspiser sjelden når man er sammen med andre. Typisk når man er alene og kjenner på følelser man opplever som uhåndterbare. Tap av kontroll. Følelsen av å «miste kontroll» er typisk, og er også en av de karaktertrekkene som beskriver selve overspisningen. https://nettros.no/fa-kunnskap/overspisingslidelse/ Anonymkode: c361c...8a5
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #8 Skrevet 30. oktober 2020 Han må først av/endre medisinen som gir ulvehunger, sånn at det blir mulig å innføre bedre rutiner for måltider, søvn og mediebruk. Og så er det opp til ham om han vil endre vanene som han har lagt seg til. Anonymkode: 74a73...9ae
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #9 Skrevet 30. oktober 2020 Huff, kjenner meg igjen, jeg gikk på quetiapin en periode og jeg spiste ALT jeg kom over etter å ha tatt kveldsdosen. Får skikkelig ulvehunger. Men det er mulig å kontrollere. Anonymkode: dcb86...272 2
Forever22 Skrevet 30. oktober 2020 #10 Skrevet 30. oktober 2020 Delryddet for medisindosering. forever22,mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå