Gå til innhold

Hvilke Svanemerket produkter bruker du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bruker

håndsåpe
dusjsåpe
ansikt-vask
solkrem
vaskemiddel til vaskemaskinen til hvitt og til farget tøy
Sunlight oppvasksåpe
sportsvask til teknisk tøy

Hvilke bruker du?

Anonymkode: bf18d...668

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen andre som bryr seg om helse og miljø og dermed bruker svanemerket produkter?! 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I andre tråder om hvor miljøvennlig en er så lister folk opp mye og mangt hva de gjør for miljøet, gjenngangeren er jo kildesortering, minimere plastbruk, gå/sykkle etc, men nå over 200 personer som har kikket på denne tråden og ingen har noe svanmerket?! Det synes jeg er rart! .. om det er lov å si :) går ikke helse og miljøengasjementet lengre enn kildesortering liksom?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vuokkoset bind som selges på Europris

Bind-Vuokkoset-12-pkjpg

Pleier også å se etter Svanemerket når jeg kjøper rengjøringsmidler til hus og klessvask, for eksempel Omo og Ajax. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må tilstå at jeg ikke tenker over den merkingen. Jeg trodde derfor ikke jeg hadde noe. Men en kjapp titt på "lageret" viser at jeg kjøper dopapir med svanemerking (kjøper alltid det samme), og også vaskemiddel med svanemerking (kjøper det samme bestandig der også, men altså uten å registrere at det er svanemerket).

I det minste har jeg noe, altså.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.10.2020 den 23.33, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker

håndsåpe
dusjsåpe
ansikt-vask
solkrem
vaskemiddel til vaskemaskinen til hvitt og til farget tøy
Sunlight oppvasksåpe
sportsvask til teknisk tøy

Hvilke bruker du?

Hva er det merket garanti for?  Jeg vet at kravet for å stemple egg 🥚 frittgående høner er 6 høns pr 1kvm, 1x1m, det kaller ikke jeg frittgående. Økologistempelet krever at du viser regnskapet ditt og kan dokumentere at du har benyttet økologisk stemplede produkter i produksjonen/driften. Så hva er svanemerket og hva beviser det egentlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe svanemerket er ikke i seg selv miljøvennlig, hvis forbruket er for stort. Det som monner, er å bruke minst mulig vaskemiddel i maskinen, fylle både oppvaskemaskin og klesmaskin helt opp, kjøpe klær som holder etter flere vask osv.

Jeg synes det har gått inflasjon i svanemerket. Så jeg tenker det er handlingen som teller, mer enn hvilket merke som er på pakken.

Anonymkode: 1d262...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Airman said:

Hva er det merket garanti for?  Jeg vet at kravet for å stemple egg 🥚 frittgående høner er 6 høns pr 1kvm, 1x1m, det kaller ikke jeg frittgående. Økologistempelet krever at du viser regnskapet ditt og kan dokumentere at du har benyttet økologisk stemplede produkter i produksjonen/driften. Så hva er svanemerket og hva beviser det egentlig? 

Svanemerket vurderer hele produktets livssyklus

Når vi skal avgjøre om et produkt er et godt miljøvalg, må vi se på hele livsløpet det har. Blir råvarene tatt ut på en bærekraftig måte? Sløser produsenten med energien? Bruker de mye skadelige kjemikalier? Behandler de arbeiderne bra? Er produktet trygt og godt å bruke? Varer det lenge? Kan vi gjenbruke eller gjenvinne deler av produktet, når det er utslitt eller utbrukt?

Alt henger sammen med alt

Svanemerket jobber helhetlig med miljø. Når vi lager miljøkrav, kutter vi både ned på energibruk og klimagassutslipp, vi sikrer råvaresituasjonen og det biologiske mangfoldet, vi skjærer bruken av miljøgifter og skadelige kjemikalier ned til et minimum.

Enten vi snakker om å finne ut om et enkelt produkt er miljøvennlig, eller hva som skal til for å løse verdens miljøproblemer, må vi tenke helhetlig.

En datamaskin er ikke miljøvennlig fordi den bruker lite energi, hvis den samtidig inneholder mye kvikksølv. En sofa er ikke miljøvennlig fordi ulltøyet den er trukket med kommer fra økologiske sauer, hvis trebeina er fra nedhugget regnskog. En hudkrem er ikke miljøvennlig fordi den mangler parabener, hvis den samtidig er full av giftige sølv-partikler.

Alt i naturen henger sammen. Det gjør miljøproblemene også. Klimaendringer, farlige kjemikalier, tap av artsmangfold, overforbruk av ressurser og avfall på avveie – påvirker naturen fra øverst til nederst og i hele sin bredde. Da kan vi ikke komme med en éndimensjonal løsning, vi må jobbe bredt, og redusere miljøbelastningen over hele linja.

Det er dette Svanemerket er et verktøy for.

Kilde: https://www.svanemerket.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Svanemerket vurderer hele produktets livssyklus

Når vi skal avgjøre om et produkt er et godt miljøvalg, må vi se på hele livsløpet det har. Blir råvarene tatt ut på en bærekraftig måte? Sløser produsenten med energien? Bruker de mye skadelige kjemikalier? Behandler de arbeiderne bra? Er produktet trygt og godt å bruke? Varer det lenge? Kan vi gjenbruke eller gjenvinne deler av produktet, når det er utslitt eller utbrukt?

Alt henger sammen med alt

Svanemerket jobber helhetlig med miljø. Når vi lager miljøkrav, kutter vi både ned på energibruk og klimagassutslipp, vi sikrer råvaresituasjonen og det biologiske mangfoldet, vi skjærer bruken av miljøgifter og skadelige kjemikalier ned til et minimum.

Enten vi snakker om å finne ut om et enkelt produkt er miljøvennlig, eller hva som skal til for å løse verdens miljøproblemer, må vi tenke helhetlig.

En datamaskin er ikke miljøvennlig fordi den bruker lite energi, hvis den samtidig inneholder mye kvikksølv. En sofa er ikke miljøvennlig fordi ulltøyet den er trukket med kommer fra økologiske sauer, hvis trebeina er fra nedhugget regnskog. En hudkrem er ikke miljøvennlig fordi den mangler parabener, hvis den samtidig er full av giftige sølv-partikler.

Alt i naturen henger sammen. Det gjør miljøproblemene også. Klimaendringer, farlige kjemikalier, tap av artsmangfold, overforbruk av ressurser og avfall på avveie – påvirker naturen fra øverst til nederst og i hele sin bredde. Da kan vi ikke komme med en éndimensjonal løsning, vi må jobbe bredt, og redusere miljøbelastningen over hele linja.

Det er dette Svanemerket er et verktøy for.

Kilde: https://www.svanemerket.no/

Første to setningene dine i første avsnitt minner meg sterkt om seleksjonssamfunnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Å kjøpe svanemerket er ikke i seg selv miljøvennlig, hvis forbruket er for stort. Det som monner, er å bruke minst mulig vaskemiddel i maskinen, fylle både oppvaskemaskin og klesmaskin helt opp, kjøpe klær som holder etter flere vask osv.

Jeg synes det har gått inflasjon i svanemerket. Så jeg tenker det er handlingen som teller, mer enn hvilket merke som er på pakken.

Anonymkode: 1d262...bc1

Overforbruk vil aldri være bra. Men leser en seg opp på hva svanemerket står for, tror jeg alle kan være enig i at når man skal kjøpe et produkt, og det finnes i svanemerket, da er det et bedre valg enn produkt uten svanemerke.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Airman said:

Første to setningene dine i første avsnitt minner meg sterkt om seleksjonssamfunnet

Alt er sakset fra svanemerket.no 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt er sakset fra svanemerket.no 

TS

Jaja, minner om seleksjonssamfunnet hele første avsnittet i utklippet ditt 

Endret av Airman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et svanemerket produkt jeg kan tipse om er telys! Er jo tiden for det nå 😄  Jeg kjøper de på Granit, tror de selges på søstrene grene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handsåpe, dusjsåpe, vaskemiddel, bleier, noen klær, bodylotion, våtservietter, solkrem, av og til shampo, kjøkkenspray... Kom jeg på i farten 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånne merker er vel uansett fullstendig ubrukelig.         

Man kan selvøkgelig ikke redde hele jordkloden, bare fordi man forsøker å velge enkelte sånne merker i steden for noen andre merker.                           

Anonymkode: e0b31...169

Jeg tror ikke noen her tenker at de skal "redde jordkloden" med de valgene de tar på matbutikken. Men noe av det vi har litt makt over i hverdagen er jo nettopp hvor vi legger pengene våre, så hvis man enkelt kan velge noe som er bedre enn noe annet ser jeg ingen grunn til å ikke gjøre det 😊 Synd at dette skulle provosere deg så <3 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...