AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #1 Skrevet 29. oktober 2020 Før fødsel sa alle at jeg ikke trengte å tenke på vekta, "kiloene kommer til å rase av". Nå er det over 4 uker siden fødsel og vekten har vært stabil de siste 2 ukene. Spiser nok ikke kjempe sunt, men går tur 1-2 timer daglig. Når kan jeg forvente at disse kiloene raser av? Ingen av klærne passer bortsett fra klærne jeg brukte i graviditeten.. Hvor fort var du tilbake til utgangspunktet og hvor mye gikk du opp? Jeg ammer om det har noe å si. Hvor mye innsats må til? Man skal jo ikke slanke seg heller ved amming.. Anonymkode: a4394...3b7
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #2 Skrevet 29. oktober 2020 Det er en myte, kun noen få opplever dette. For min del tok det godt og vel ett år, da uten særlig fokus på kosthold og trening. Anonymkode: 478d2...83e 8
Sinsiew Skrevet 29. oktober 2020 #3 Skrevet 29. oktober 2020 Hos meg raste det ikke av. Derimot ble jeg slått av en helt enorm sult. Jeg var så sulten at jeg følte meg hul rett etter å ha spist. Begynte først å gå ned da jeg gikk aktivt inn for det etter at den verste sulten hadde gitt seg. 11
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #4 Skrevet 29. oktober 2020 Var ikke slik for meg. Kiloene forble på kroppen selv etter fødsel og amming. Måtte trene MYE for å gå ned i vekt. Anonymkode: 44dc4...821 4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #5 Skrevet 29. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Før fødsel sa alle at jeg ikke trengte å tenke på vekta, "kiloene kommer til å rase av". Nå er det over 4 uker siden fødsel og vekten har vært stabil de siste 2 ukene. Spiser nok ikke kjempe sunt, men går tur 1-2 timer daglig. Når kan jeg forvente at disse kiloene raser av? Ingen av klærne passer bortsett fra klærne jeg brukte i graviditeten.. Hvor fort var du tilbake til utgangspunktet og hvor mye gikk du opp? Jeg ammer om det har noe å si. Hvor mye innsats må til? Man skal jo ikke slanke seg heller ved amming.. Anonymkode: a4394...3b7 Kilo er kosthold, cm er trening. Du går ikke ned i vekt ved å gå tur hvis kostholdet er helt på bærtur. Jeg hadde en sånn "raste ned i vekt" etter fødselen, men så kom de snikende på litt etter litt og så var jeg like stor som rett etter fødsel igjen etter et halvt års tid. Anonymkode: bb215...647 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #6 Skrevet 29. oktober 2020 Takk for svar. Jeg var veldig sulten undet graviditeten, derav mange ekstra kilo. Tror ikke jeg er spesielt mer sulten nå, men har veldig søtsug. Blir også litt raske og usunne løsninger fordi jeg er mye alene med baby og har en mann som jobber offshore.. men vil ikke tro jeg spiser mer enn 3000 kcal (det jeg har regnet på at jeg trenger ved amming for å vedlikeholde vekten). ts Anonymkode: a4394...3b7
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #7 Skrevet 29. oktober 2020 Jeg fullammer også, og trener styrke 2-3 ganger i uken + går tur. Ligger på 2000-2200 kalorier daglig. Jeg «raser» heller ikke ned i vekt, 11 uker siden fødsel og gikk opp kun 12 kilo ila svangerskapet. Buksene mine passer fortsatt ikke... Anonymkode: aedc2...8bb
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #8 Skrevet 29. oktober 2020 Jeg raste ikke ned i vekt rett etter fødsel, men mye trilleturer gjorde at jeg gikk litt gradvis ned i månedene etter. Når babyen ble litt mer mobil begynte også kiloene og rase av, fra sånn 5 måneder og utover har det gått fort ned av seg selv pga mye naturlig aktivitet og litt mindre spising 😊 Vet egentlig ikke helt årsaken, men plutselig har jeg gått ned til 10 kg mindre enn startvekt før fødsel. Tror det er at mye av dagen går med til aktivisering av babyen og litt mindre tid til sofaen og spising😅 Kun 4 uker etter fødsel er tidlig så gi kroppen tid til å komme seg til hektene igjen😊 Anonymkode: 70220...106 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #9 Skrevet 29. oktober 2020 Syk ulvehunger her, er sulten konstant og spiser som aldri før aldri likt brød noe særlig, men nå er jeg fortsatt sulten etter 3 brødskiver og et glass melk!! Helt sykt. Baby på 3 mnd ammer hver 1-2 time hele døgnet, er en stor plugg så krever mye melk. Jeg hadde sikkert gått ned i vekt av all ammingen om jeg ikke hadde spist konstant. Blir fysisk uvel og svimmel om jeg ikke spiser 😕 Håper det roer seg med sulten min når baby begynner med fast føde 🤞 Anonymkode: d3ff5...0ea
Månestjerne Skrevet 30. oktober 2020 #10 Skrevet 30. oktober 2020 Synes kiloene forsvant veldig fort hos meg, basert på bildene jeg har fra den tida. Men jeg husker at jeg brukte gravidbukser en god stund før buksene passet igjen. Jeg gjorde aldri noe spesielt for det. Men helt lik ble jo kroppen aldri. Fin nok, men bittelitt annerledes. Fire uker er ikke mye. Ville jobbet med meg selv for å slappe av i eget skinn. Du født et barn - det er en enorm presentasjon og påkjenning for kroppen. Men start med å slutte å spise søppel. Spis brødskiver og middagsmat i normale mengder, så går det seg til av seg selv. 1
ididi Skrevet 30. oktober 2020 #11 Skrevet 30. oktober 2020 Fire uker er ingenting. Noen er sikkert tilbake på startvekta da, men jeg tror at det for mange tar myyye lenger tid. Selv gikk jeg opp ca. 25 kg. under det første svangerskapet. Mye av det var vann de siste par månedene, så 12-15 kg forsvant på 1-2 uker (4,1 kg baby + morkake + fostervann + vann i kroppen). De resterende ti kiloene gikk sakte, men sikkert i løpet av det neste halvåret. Jeg veide meg ikke før etter et halvt år, for jeg ønsket ikke å ha fokus på størrelse og vekt i barseltida. Kroppen sin jobb i barseltida er å komme seg etter fødselen og å være babyens eneste næringskilde. Det er jo du også. Det gjør også at du sannsynligvis er mer sulten enn ellers. I begynnelsen (de første månedene) kan det føles ganske ekstremt for noen. Mitt råd er å spise når du er sulten og ikke tenke på kalorier eller sånt. Prøv å bytte ut noe av det usunne med litt sunnere alternativer - ikke pga. vekta di, men fordi det er bra for deg. Samtidig syns jeg ikke du skal ha noe som helst dårlig samvittighet for enkle måltider og noe usunn mat. Barseltida er utrolig slitsom, og mye handler bare om å overleve og takle dagene. ❤️
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #12 Skrevet 30. oktober 2020 3 timer siden, Månestjerne skrev: Synes kiloene forsvant veldig fort hos meg, basert på bildene jeg har fra den tida. Men jeg husker at jeg brukte gravidbukser en god stund før buksene passet igjen. Jeg gjorde aldri noe spesielt for det. Men helt lik ble jo kroppen aldri. Fin nok, men bittelitt annerledes. Fire uker er ikke mye. Ville jobbet med meg selv for å slappe av i eget skinn. Du født et barn - det er en enorm presentasjon og påkjenning for kroppen. Men start med å slutte å spise søppel. Spis brødskiver og middagsmat i normale mengder, så går det seg til av seg selv. "Søppel" er jeg forsåvidt enig med deg i, selv om jeg er så godtesyk at jeg blir sprø. Og spise i normale mengder er omtrent umulig. Som andre her har svart så er jeg sulten HELE tiden, og ikke sånn vanlig sulten som er greit å ignorere, men en gnagende hul ulvehunger som jeg aldri før har kjent maken til. Det er forferdelig ubehagelig! Nå 5 mnd etter fødsel har det gitt seg littegranne, slik at jeg bare spiser omtrent like mye som mannen min til hvert måltid (før svangerskapet spiste jeg kanskje 3/4), men en periode kunne jeg spise dobbelt så mye og fremdeles være sulten, eller bli det et kvarter etter måltidet. Ikke at jeg har lagt på meg noe, vekten har vært omtrent på desimalen det samme siden jeg gikk ned 12 kg de første ukene, men kiloene renner definitivt ikke av... Ikke alle går ned i vekt automatisk, og sånn er det. Forsøker så godt jeg kan å fylle på med ting som ikke er altfor kaloritette, koser meg med baby, og håper sulten gir seg etterhvert 🤷♂️ Anonymkode: 3ca54...9b1 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #13 Skrevet 30. oktober 2020 Man kan ikke forvente at kiloene skal rase av om man spiser store mengder med mat som ikke er spesielt sunn selv om man ammer. 5-15 kilo forsvinner stort sett raskt etter fødsel, litt avhengig av hvor mye du gikk opp. Har du spist mye i graviditeten så har du vendt magen din til større mengder mat og fortsetter du i det sporet vil du ikke gå ned i vekt. Fullamming gir et behov for ca 500 kalorier ekstra. Så når du spiser 3000 kalorier om dagen så vil det kanskje tilsi at du var stor i utgangspunktet. Samtidig har det ikke gått så lang tid. Gi det noen måneder. Ville vurdert om 3000 kalorier faktisk er riktig for deg. Høres mye ut for en gjennomsnittlig kvinne å spise 2500 kalorier om dagen, om man ser bort fra ammingen. Anonymkode: 1bb8e...387 3
Månestjerne Skrevet 30. oktober 2020 #14 Skrevet 30. oktober 2020 Jo, det er klart, du skal spise når du er sulten. Man blir sulten av amming fordi det krever ca 500 kcal om dagen. Men hvis man spiser godteri i stedet for ordentlig mat så metter jo ikke det på ordentlig. Det er bedre å fylle på med normal, næringsrik mat enn godteri. Men uansett er fire uker lite. Kroppen trenger tid til å komme seg og det blir ikke bedre av å stresse.
Kassiopeia8 Skrevet 30. oktober 2020 #15 Skrevet 30. oktober 2020 Bare 4 uker etter fødsel! Da er du jo fremdeles i barseltida, og det er normalt å ha både vekt og «gravid»-mage fremdeles. Jeg gikk opp myyye i graviditeten. Hadde mistet 10 kg av selve fødsel, med baby, morkake, væske og sikkert diverse annet. Etter det har det gått sakte men sikkert. Kanskje en kilo annenhver uke til hver måned. Det er nå 3 måneder siden fødsel, og jeg er fremdeles 8 kg over startvekt. Men jeg er sikker på at jeg kommer til å gå ned sakte men sikkert de neste månedene, og innen et år etter fødsel er det nok borte! 1
Sinsiew Skrevet 30. oktober 2020 #16 Skrevet 30. oktober 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Jeg var veldig sulten undet graviditeten, derav mange ekstra kilo. Tror ikke jeg er spesielt mer sulten nå, men har veldig søtsug. Blir også litt raske og usunne løsninger fordi jeg er mye alene med baby og har en mann som jobber offshore.. men vil ikke tro jeg spiser mer enn 3000 kcal (det jeg har regnet på at jeg trenger ved amming for å vedlikeholde vekten). ts Anonymkode: a4394...3b7 De færreste kvinner trenger så mange kalorier. Med mindre du er høy, og er veldig aktiv. 6
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #17 Skrevet 30. oktober 2020 Du må ikke finne på å stole på sånne kalkulatorer for å finne ut hvor mange kalorier du trenger. De er som regel helt fullstendig på tryne. 3 000 kcal pr døgn er veldig mye for en kvinne. Den gjennomsnittelig kvinne trenger ca 2 000 k. Når man ammer, bruker man ca 500 kcal ekstra. Du må ta utgangspunkt i hva du spiste når du holdt vekten før fødsel, og heller legge på noen kalorier ekstra om du ser du går ned i vekt. Overhodet ikke gå for 3 000 kcal ! Grunnen til at noen påstår man raser ned i vekt, er det at amming bruker 500 kcal ekstra. Men om man da inntar mer kalorier enn man pleier, vil man jo ikke gå ned i vekt. Man går kun ned i vekt om man ligger i kaloriunderskudd, og amming er ikke nok for å kompensere for for høyt kaloriinntak og lite mosjon. Anonymkode: 39b37...213 5
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #18 Skrevet 30. oktober 2020 Jeg hadde også hørt historier om folk som gikk ned 12 kilo første døgnet etc. Så jeg gikk spent på vekta dagen etter fødselen. I følge den hadde jeg gått OPP en halvkilo når man trekker fra baby, morkake og fostervann... Jeg gikk fra 50-71,5. Det gikk veldig sakte nedover, men etter 8 måneder var vekten som før. Vil ikke si kroppen var helt som før - hadde synlige mageruter igjen, men har fortsatt flatere rumpe og større brystvorter enn før graviditeten. Slanket meg ikke, men trente og spiste som jeg gjorde før jeg ble gravid (i svangerskapet spiste jeg mindre kjøtt og mer karbo enn normalt). Jeg delammet (fordi jeg hadde for lite melk, ellers hadde jeg fullammet). Anonymkode: 4edf1...76c
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #19 Skrevet 30. oktober 2020 Jeg gikk hurtig ned gravidkiloene, men har vært veldig bevisst på matinntak og bevegelse. Og har en baby som ikke liker at jeg sitter stille;) tror det er veldig forskjellig, men sikkert ikke dumt å følge litt med på hva man spiser. Går jo an å spise sunt uten å slanke seg. Selv har jeg slanket meg, men fullammer ikke. Og prøv å gi det litt tid, 4 uker er ikke mye. Anonymkode: 0ab6b...de5
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #20 Skrevet 30. oktober 2020 3 uker siden fødsel i morgen, og jeg er tilbake til utgangspunktet nå. Dette er baby nummer 3, og har opplevd det samme med alle. Jeg er slank og godt trent i utgangspunket, samt legger ikke på meg mye når jeg er gravid(9-10kg). Er nøye med kostholdet som gravid og som ammende. Det er det som må til.. Anonymkode: 48bf5...5e0 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå