Gå til innhold

Pleier veganere å medbrakt mat på julaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 30.10.2020 den 13.06, AnonymBruker skrev:

Jeg ble veganer da jeg var 12 år gammel og har siden det alltid laget egen julemat som jeg har hatt med på alle julaftener de siste 20 årene. Selvfølgelig hadde det vært kjempehyggelig om noen jeg skule til på julaften hadde villet lage noe for meg, men det har aldri skjedd så jeg er godt vandt med å ta med middag og dessert. Har ei venninde som har glutenallergi og en med nøtteallergi og når de er på besøk passer jeg alltid på å servere fullverdig mat som også de kan spise. Syntes det er hyggelig at alle får god mat når jeg inviterer til middag. 

Anonymkode: 3155f...a81

Stor, stor forskjell på noen som blir dødelig syk av å spise, og noen som velger å droppe en matgruppe. 

Jeg spiser mat fra alle verdenshjørner, men folk som er vegetarianere og veganere er så sære at jeg faktisk unngår å invitere dem på mat i det hele tatt. 

Anonymkode: 0edd8...f2c

• Liker 3
Skrevet
På 30.10.2020 den 14.11, AnonymBruker skrev:

Ikke relevant, da det er jeg som inviterer til jul nå. Så alt er vegetarisk, slik det alltid er hos oss. Lager mye forskjellig slik at alle skal få noe de tåler og liker.

Før tilbød jeg meg å ta med noe eller å lage noe der selv. Har aldri vært noe problem.

Anonymkode: bee8f...b2f

Så flott at du er omtenksom, dersom noen er veldig glad i kjøtt, og ikke grønnsaker, lager du da til noe som den personen kan like? Dersom ikke, kan personen ta med kjøttrett?

Anonymkode: 36687...e4b

• Liker 4
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så flott at du er omtenksom, dersom noen er veldig glad i kjøtt, og ikke grønnsaker, lager du da til noe som den personen kan like? Dersom ikke, kan personen ta med kjøttrett?

Anonymkode: 36687...e4b

Tror du at veganere og vegetarianer kun spiser grønnsaker i sin naturlige form? 

Mitt hjem er kjøttfritt så jeg lager ikke kjøtt og folk tar ikke med seg kjøtt. Og nei det kan ikke sammenlignes med at jeg evt tar med en vegansk rett til noen andre. Veganisme er et etisk standpunkt noe det å spise kjøtt ikke er

Anonymkode: ea51b...71b

• Liker 5
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stor, stor forskjell på noen som blir dødelig syk av å spise, og noen som velger å droppe en matgruppe. 

Jeg spiser mat fra alle verdenshjørner, men folk som er vegetarianere og veganere er så sære at jeg faktisk unngår å invitere dem på mat i det hele tatt. 

Anonymkode: 0edd8...f2c

Å velge å ikke spise animalske produkter er et etisk valg, det handler ikke om å være kresen, sær eller sta. Det at du lar negative stereotyper avgjøre hvem du ønsker å invitere på middagsbesøk er dog litt sært i mine øyne. Veganere er vel like forskjellige som alle andre mennesker i de ulike gruppene vi har i samfunnet er. 

• Liker 3
  • 3 uker senere...
Skrevet
På 30.10.2020 den 6.56, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier å lage mat til alle, uansett preferanser, uansett om det er jul eller ikke. 

Med to unntak; "liker ikke"- folket har jeg lite til overs for, med mindre man er under 10 år. De med alvorlige allergier ber jeg ta med egen mat, da det er så lett å gjøre en liten feil ett sted. 

Anonymkode: 27fa6...c26

På 30.10.2020 den 11.48, AnonymBruker skrev:

Syns det er grei praksis å lage noe alle kan spise når man inviterer. Unntaket hos meg går ved usedvanlig kresne voksne, det tar jeg ikke hensyn til. Ellers lager jeg noe så alle kan spise et fullverdig måltid, også veganere. Jeg bruker riktignok de samme stekepannene, knivene etc. som jeg bruker til alt annet (rene, såklart), så dersom de har problemer med det får de ta med selv. Har riktignok bare kommet ut for det en gang. 

Vi spiser pinnekjøtt på julaften, og så lager jeg opp vegisterkaker og vegansk brunsaus en dag jeg har tid og hiver i fryseren. Trenger bare å varme opp på dagen, superenkelt. Tar av litt kålrabistappe i en egen skål før jeg har i kjøttkraft, og potetene er jo safe. Hadde jeg servert kun vegisterkaker som hovedrett ville jeg også hatt mer grønnsaker og annet tilbehør, men pinnekjøttet kommer i første rekke den dagen så litt enkelt blir det. 

Anonymkode: d6f69...ee4

Disse sliter jeg litt med å skjønne. Dere hadde laget mat til folk som er veganere eller lignende, men ikke til folk som er kresne? Hva er forskjellen? Begge deler velger jo å ikke spise visse ting

• Liker 2
Skrevet
På 1.11.2020 den 20.56, AnonymBruker skrev:

Mitt hjem er kjøttfritt så jeg lager ikke kjøtt og folk tar ikke med seg kjøtt. Og nei det kan ikke sammenlignes med at jeg evt tar med en vegansk rett til noen andre. Veganisme er et etisk standpunkt noe det å spise kjøtt ikke er

Forferdelig trangsynt av deg å ikke tillate kjøtt i en julemiddag. Selvfølgelig kan det at andre tar med kjøtt til deg sammenlignes med at du tar med en vegansk rett til andre. Hadde jeg blitt invitert til middag hos vegetarianer / veganer hadde jeg tatt med kjøtt hvis ikke de lagde kjøtt til de kjøttspisende gjestene.

Hadde jeg hatt en vegetarianer / veganer til middag, så hadde jeg selvsagt lagt mat til dem også. Jeg vil at alle skal være fornøyd med maten, ikke bare lage mat JEG vil ha. Men jeg har heldigvis ingen vegetarianere eller veganere i nær familie eller omgangskrets, så jeg slipper det tullet.

Anonymkode: 00c2c...495

• Liker 6
Skrevet
På 30.10.2020 den 12.06, AnonymBruker skrev:

Jeg ble veganer da jeg var 12 år gammel og har siden det alltid laget egen julemat som jeg har hatt med på alle julaftener de siste 20 årene. Selvfølgelig hadde det vært kjempehyggelig om noen jeg skule til på julaften hadde villet lage noe for meg, men det har aldri skjedd så jeg er godt vandt med å ta med middag og dessert. Har ei venninde som har glutenallergi og en med nøtteallergi og når de er på besøk passer jeg alltid på å servere fullverdig mat som også de kan spise. Syntes det er hyggelig at alle får god mat når jeg inviterer til middag. 

Anonymkode: 3155f...a81

Så flott å høre at du gir kjøtt til gjestene dine når du selv er veganer. :) Jeg føler du er i mindretall der.

• Liker 5
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forferdelig trangsynt av deg å ikke tillate kjøtt i en julemiddag. Selvfølgelig kan det at andre tar med kjøtt til deg sammenlignes med at du tar med en vegansk rett til andre. Hadde jeg blitt invitert til middag hos vegetarianer / veganer hadde jeg tatt med kjøtt hvis ikke de lagde kjøtt til de kjøttspisende gjestene.

Hadde jeg hatt en vegetarianer / veganer til middag, så hadde jeg selvsagt lagt mat til dem også. Jeg vil at alle skal være fornøyd med maten, ikke bare lage mat JEG vil ha. Men jeg har heldigvis ingen vegetarianere eller veganere i nær familie eller omgangskrets, så jeg slipper det tullet.

Det setningen gjorde at jeg innså at det ikke vits å diskutere videre med deg 

Anonymkode: 71e52...f9f

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å spise kjøtt er ikke et etisk valg slik som veganisme er. Så nei, det kan ikke sammenlignes, og det at du mener det kan vitner om utrolig lite kunnskap om temaet. 

• Liker 4
Skrevet

Veganere og vegetarianere får spise det de får servert - inkludert kjøttretter!

Sjokkerende hvordan voksne holder på å problematisere hva de får servert på besøk. 

Stram dere opp, for en gangs skyld til side sett dine egne behov og vis rommelighet og høflighet overfor verten!

Anonymkode: c927b...d8b

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, Lisa Rowe skrev:

Å spise kjøtt er ikke et etisk valg slik som veganisme er. Så nei, det kan ikke sammenlignes, og det at du mener det kan vitner om utrolig lite kunnskap om temaet. 

På 1.11.2020 den 21.56, AnonymBruker skrev:

Etikk er læren om hva som er riktig eller galt, noe som kan være ulikt fra individ til individ, kultur til kultur osv. Så valget om å spise kjøtt kan dermed være begrunnet ut i fra etikk. 

For min del ville jeg nok lagd også en vegansk eller vegetarisk hovedrett om jeg hadde invitert noen som er det. Men om vedkommende hadde noen juletradisjoner på hovedrett som vedkommende måtte ha, så kan de lage hovedrett selv, sånn at det ikke blir noe feil for dem. Ellers kan jeg ta av diverse tilbehør før kjøttkraft tilsettes.

Anonymkode: c03a9...557

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, Lisa Rowe skrev:

Hva mener du med dette? DIN kommentar vitner om utrolig lite kunnskap om temaet. Mitt valg om å spise kjøtt er definitivt etisk.

Jeg er sterkt imot "factory farming" (som også inkluderer planter, ikke bare dyr), pløying av jord og langreist mat og så har jeg noen helseutfordringer som jeg endelig har fått bukt med ved å kutte ut planter. Jeg spiser kortreist, miljøvennlig og sunn mat uten kraftfôr og uten pløying. Jeg spiser 100% animalsk, et såkalt carnivore-kosthold.

Rent kjøtt, ren innmat osv er det sunneste man kan spise. Menneskekroppen tar opp mye mer vitaminer og mineraler fra animalske kilder enn fra plantekilder.

Beitedyr på rotasjonsbeite (uten kraftfôr) er bevist å binde mer karbon enn de slipper ut, altså er det bedre for miljøet enn soya for eksempel.

Planteproduksjon dreper langt flere dyr enn beitedyr som spiser sin naturlige mat, gjør noe bra for miljøet, og så ender som mat for oss. "Factory farming" utrydder nesten alt liv i området som brukes. Mus, fugler, slanger, ekorn, harer, osv blir drept i hopetall, milliarder! Det ødelegger hele økosystemer. Flerårige planter fjernes; trær, busker osv fordi bare én plante skal gro i åkeren.

Jeg anbefaler deg å lese boka Vegetarian Myth av ex-langtidsveganer Lierre Keith. 

Og så slippes det en dokumentar om det i morgen som jeg anbefaler deg å se.

Anonymkode: 2a338...d0c

• Liker 6
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veganere og vegetarianere får spise det de får servert - inkludert kjøttretter!

Sjokkerende hvordan voksne holder på å problematisere hva de får servert på besøk. 

Stram dere opp, for en gangs skyld til side sett dine egne behov og vis rommelighet og høflighet overfor verten!

Anonymkode: c927b...d8b

Middagsgjester trenger ikke å spise det de får servert - spesielt kjøttretter!

Sjokkerende hvordan voksne holder på å problematisere hva gjestene spiser og ikke spiser når de er på besøk 

Stram dere opp, for en gangs skyld til side sett dine egne behov og vis romslighet og gjestfrihet ovenfor gjesten! 

Nei, altså fra tull til alvor. Forventer virkelig enkelte vertinner/verter at fårikålen deres er så god at Mahatma Gandhi bare smake eller er det kontrollbehovet som gjør at alle skal spise det de blir servert? 

Anonymkode: 04aac...3eb

• Liker 6
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etikk er læren om hva som er riktig eller galt, noe som kan være ulikt fra individ til individ, kultur til kultur osv. Så valget om å spise kjøtt kan dermed være begrunnet ut i fra etikk. 

For min del ville jeg nok lagd også en vegansk eller vegetarisk hovedrett om jeg hadde invitert noen som er det. Men om vedkommende hadde noen juletradisjoner på hovedrett som vedkommende måtte ha, så kan de lage hovedrett selv, sånn at det ikke blir noe feil for dem. Ellers kan jeg ta av diverse tilbehør før kjøttkraft tilsettes.

Anonymkode: c03a9...557

Jeg har ennå til gode å høre noen si at de har tatt et etisk valg om å spise kjøtt. Kjøtt blir vi foret opp med fra før vi i det hele tatt forstår hva det innebærer å etiske valg

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ennå til gode å høre noen si at de har tatt et etisk valg om å spise kjøtt. Kjøtt blir vi foret opp med fra før vi i det hele tatt forstår hva det innebærer å etiske valg

Les noen hakk opp, du. ;) 

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med dette? DIN kommentar vitner om utrolig lite kunnskap om temaet. Mitt valg om å spise kjøtt er definitivt etisk.

Jeg er sterkt imot "factory farming" (som også inkluderer planter, ikke bare dyr), pløying av jord og langreist mat og så har jeg noen helseutfordringer som jeg endelig har fått bukt med ved å kutte ut planter. Jeg spiser kortreist, miljøvennlig og sunn mat uten kraftfôr og uten pløying. Jeg spiser 100% animalsk, et såkalt carnivore-kosthold.

Rent kjøtt, ren innmat osv er det sunneste man kan spise. Menneskekroppen tar opp mye mer vitaminer og mineraler fra animalske kilder enn fra plantekilder.

Beitedyr på rotasjonsbeite (uten kraftfôr) er bevist å binde mer karbon enn de slipper ut, altså er det bedre for miljøet enn soya for eksempel.

Planteproduksjon dreper langt flere dyr enn beitedyr som spiser sin naturlige mat, gjør noe bra for miljøet, og så ender som mat for oss. "Factory farming" utrydder nesten alt liv i området som brukes. Mus, fugler, slanger, ekorn, harer, osv blir drept i hopetall, milliarder! Det ødelegger hele økosystemer. Flerårige planter fjernes; trær, busker osv fordi bare én plante skal gro i åkeren.

Jeg anbefaler deg å lese boka Vegetarian Myth av ex-langtidsveganer Lierre Keith. 

Og så slippes det en dokumentar om det i morgen som jeg anbefaler deg å se.

Betyr dette at du alltid har med egen mat når du spiser borte?

Anonymkode: bee8f...b2f

• Liker 3
Skrevet
På 19.11.2020 den 22.58, Summerbreeze skrev:

Disse sliter jeg litt med å skjønne. Dere hadde laget mat til folk som er veganere eller lignende, men ikke til folk som er kresne? Hva er forskjellen? Begge deler velger jo å ikke spise visse ting

For det første syns jeg det er bra at noen er vegetarianere og veganere, de gjør noe bra for miljøet og dyrevelferden som jeg selv ikke får til. Det er et etisk valg, så jeg ønsker jo å tilrettelegge for det. På samme måte som jeg ville tilrettelagt for en muslim ved å ikke servere svin.

For det andre er det jo system i hva veganere/vegetarianere spiser, og det går an å sette sammen et fullverdig, lekkert måltid. Spiser mye vegetarisk og vegansk selv, det er enkelt for meg å lage. Hvis noen er kresne er det jo ofte komplett umulig å finne noe som passer for alle.

Har et par-tre venner som er vanvittig kresne, så hvis de skal spise hos oss kan jeg ikke lage fisk (hadde røkt laks på et tapasbord en gang og da ble det ballade, gu' så ekkelt det var med den laksen), ikke krydre maten med annet enn salt og pepper, ikke bruke belgfrukter, ikke servere annen dessert enn kjedelige brownies eller sjokoladekake, og ost utenom Norvegia utgår. DRIT kjedelig, perler for svin, rett og slett, så jeg sluttet å invitere dem. Alle kan ikke like alt, men at noen aldri modnet forbi barnehagestadiet på matfronten gidder jeg faktisk ikke forholde meg til. 

En veggis vet jeg hva kan spise, og de er i min erfaring ikke kresne, og dermed mye enklere og morsommere å lage mat til. 

• Liker 7
  • 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.11.2020 den 22.39):

For det første syns jeg det er bra at noen er vegetarianere og veganere, de gjør noe bra for miljøet og dyrevelferden som jeg selv ikke får til. Det er et etisk valg, så jeg ønsker jo å tilrettelegge for det. På samme måte som jeg ville tilrettelagt for en muslim ved å ikke servere svin.

For det andre er det jo system i hva veganere/vegetarianere spiser, og det går an å sette sammen et fullverdig, lekkert måltid. Spiser mye vegetarisk og vegansk selv, det er enkelt for meg å lage. Hvis noen er kresne er det jo ofte komplett umulig å finne noe som passer for alle.

Har et par-tre venner som er vanvittig kresne, så hvis de skal spise hos oss kan jeg ikke lage fisk (hadde røkt laks på et tapasbord en gang og da ble det ballade, gu' så ekkelt det var med den laksen), ikke krydre maten med annet enn salt og pepper, ikke bruke belgfrukter, ikke servere annen dessert enn kjedelige brownies eller sjokoladekake, og ost utenom Norvegia utgår. DRIT kjedelig, perler for svin, rett og slett, så jeg sluttet å invitere dem. Alle kan ikke like alt, men at noen aldri modnet forbi barnehagestadiet på matfronten gidder jeg faktisk ikke forholde meg til. 

En veggis vet jeg hva kan spise, og de er i min erfaring ikke kresne, og dermed mye enklere og morsommere å lage mat til. 

Sånne mennesker ville ikke jeg ORKET å servere middag til, i alle fall...      

Anonymkode: 05c88...d15

• Liker 1
Skrevet

Ingen veganere eller vegetarianere i familien. Jeg har prøvd å lage noe vegansk selv, men synes ofte det har blitt veldig mislykket. Så jeg hadde sikkert tilbudt å lage noe, men samtidig sagt at kunnskapene mine ikke er så god, så om de vil være sikker på at maten blir god så kan de gjerne ta med selv. Tilbehøret ville jeg laget vegansk. F.eks hatt i kokos/rasp-fløte i stedet for vanlig i kålrabistappen. Selv tenker jeg jo egentlig at man ikke kan forvente at verten pleaser alle. Ofte mye som må gjøres. Ekstra vasking, matlaging, bordekking, innkjøp også spanderer jo ofte verten på alle. Blir dyrt om en skal kjøpe alt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tar med meg hjemmelaga «veggister-kaker». Mitt personlige valg skal ikke gå på bekostning av verten, for mange er det faktisk vanskelig å tenke ut kjøttfrie alternativer. Hvertfall julemat. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...