AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #1 Skrevet 29. oktober 2020 Hva er de kulturelle praksisene vedrørende dette? Anonymkode: 79352...2da
Bernardette Skrevet 29. oktober 2020 #2 Skrevet 29. oktober 2020 Hvis jeg inviterer gjester til jul, lager jeg noe jeg vet alle kan spise, uavhengig allergi, intoleranse eller personlig valg av livsstil. Det er tross alt jul, og jeg vil at alle skal ha det fint når de tilbringer en av årets viktigste kvelder hos meg. 33
Camillapb Skrevet 29. oktober 2020 #3 Skrevet 29. oktober 2020 Vegetarianer, og jeg pleier alltid å si at jeg tar med vegetar-erstarning for kjøttet, og gleder meg en haug til tilbehøret, dessert(ene) og kvelden! 16
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #4 Skrevet 29. oktober 2020 Nei. Mamma har lagd vegansk til meg de siste 4 årene uten at jeg har bedt om eller forventet det. Det sammen har gjeldt resten av familien i ulike juleselskap Anonymkode: ea51b...71b 4
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #5 Skrevet 30. oktober 2020 Jeg pleier å lage mat til alle, uansett preferanser, uansett om det er jul eller ikke. Med to unntak; "liker ikke"- folket har jeg lite til overs for, med mindre man er under 10 år. De med alvorlige allergier ber jeg ta med egen mat, da det er så lett å gjøre en liten feil ett sted. Anonymkode: 27fa6...c26 18
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #6 Skrevet 30. oktober 2020 Hadde gjerne tatt med selv om jeg skulle feire jul med andre. Nå bruker jeg og sambo feire alene da vi liker det best, og vi spiser da vegansk. Om du er usikker, så spør vedkommende. Julemat kan være mye arbeid og tar tid, så de fleste vil forstå at du ikke har tid og kapasitet til å lage en komplisert julerett til dem også Anonymkode: b6988...65c 10
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #7 Skrevet 30. oktober 2020 Man lager mat alle kan ha om man inviterer jeg ville lagd noe vegansk, men hadde nok spurt et par spørsmål om ingredienser. Har selv opplevd å aldri få mat eller dessert hos en eks sine besteforeldre. De skjønte seg ikke på cøliaki, det ble for vanskelig. De okket og ojet seg og halvveis beklaget hver gang, men de klarte aldri bestille glutenfri snitter eller bare ikke servere brød med pølser. Så der fikk jeg aldri mat om jeg ikke tok med. Passet på å alltid være mett før jeg dro. Og så så de så stakkarslig på meg når jeg f.eks kun kunne ha poteter av middagen... Anonymkode: d0da2...ee1 9
Brunhilde Skrevet 30. oktober 2020 #8 Skrevet 30. oktober 2020 Når jeg inviterer så lager jeg maten, men jeg takker ja til "bidrag", så når jeg skal ha julaften og en av gjestene er utrolig mye flinkere til å lage medisterkaker enn jeg er, så takker jeg ja når han tilbyr seg å ta med. Det samme med riskrem, jeg spiser ikke grøt, og kan derfor ikke smake til riskremen. Når jeg da er så heldig at en av gjestene tilbyr seg å ta med, så sier jeg ja takk. Men jeg lager gjerne vegetariske alternativ, som en god saus med grønnsaksbuljong og jeg lager gjerne glutenfritt. Jeg liker best å kunne servere noe godt til alle gjestene mine, spesielt på høytidsdager. 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #9 Skrevet 30. oktober 2020 Jeg hadde en periode hvor jeg ikke spiste kjøtt. Da tok jeg selv med meg vegatarisk alternativ til kjøtt. Vertskapet laget maten jeg hadde tatt med også spiste jeg med samme tilbehøret. Anonymkode: 04b16...8f4 4
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #10 Skrevet 30. oktober 2020 Også vegetarianer her, jeg tar alltid med noe eget, men forsyner meg av poteter (og annet tilbehør som dette) og dessert Eneste gangen jeg ikke tar med noe eget er om verten gir beskjed om at h*n gjerne vil ordne noe for meg Anonymkode: 04aac...3eb 8
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #11 Skrevet 30. oktober 2020 Jeg pleier å ordne maten til alle når jeg inviterer. Om det er vegansk, vegetarisk, forskjellige typer allergier spiller ingen rolle. Anonymkode: 7a389...729 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #12 Skrevet 30. oktober 2020 Jeg hadde bedt en vegeterianer ta med seg mat selv, ja. Jeg har mer enn nok med å lage vanlig middag, om jeg ikke skal prøve finne ut av hvordan jeg kan lage nøttestek o.l. mens jeg står og kaver med å lage til resten av selskapet. Anonymkode: 0f16e...fab 9
dillyduzit Skrevet 30. oktober 2020 #13 Skrevet 30. oktober 2020 Jeg lager vegisterkaker til mannen, så mamma slipper å diske opp enda mer enn alt annet som skulle ha blitt gjort dagen før helst. 3
Loff77 Skrevet 30. oktober 2020 #15 Skrevet 30. oktober 2020 Her er det klassisk norsk julemat så hvis folk ikke spiser det så bør de ha med noe selv😀 De må jo gjerne spise pynten 8
deedee_ Skrevet 30. oktober 2020 #16 Skrevet 30. oktober 2020 Stort sett hele familien min er veganere eller vegetarianere, og samme med samboeren min sin, så det har ikke vært nødvendig for meg å ta med. Men hvis jeg skulle feiret jul med noen som ikke var veganere hadde jeg så klart tilbydd å ta med egen mat, slik at de som inviterer skal få slippe å lage dobbelt opp. Har pleid å gjøre det på nyttårsaften blant annet, hvis vi ferier med venner o.l. 6
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #17 Skrevet 30. oktober 2020 Feirer jul med familien hjemme så lager maten selv. Men hadde nok tatt med litt mat selv hvis jeg skulle feiret hos noen som ikke er kjent med vegansk mat, både for at de skal få mindre arbeid, og for at jeg vet jeg blir mett og får god mat. Vil ikke være til bry. Elsker vegisterkaker med peppersaus, spiser det vanlige tilbehøret med poteter, kålrabistappe og surkål og vegansk riskrem til dessert. Anonymkode: b5a15...d91 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #18 Skrevet 30. oktober 2020 Vi sluttet å invitere til oss da det var bare ork. Måte ha spesiale saus, kunne ikke spise ditt. 1 ble veganer den andre vegetarianer. Da bestemt vi for å bare feire for oss selv og foreldrene våres. Anonymkode: 5134d...43b 10
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #19 Skrevet 30. oktober 2020 Syns det er grei praksis å lage noe alle kan spise når man inviterer. Unntaket hos meg går ved usedvanlig kresne voksne, det tar jeg ikke hensyn til. Ellers lager jeg noe så alle kan spise et fullverdig måltid, også veganere. Jeg bruker riktignok de samme stekepannene, knivene etc. som jeg bruker til alt annet (rene, såklart), så dersom de har problemer med det får de ta med selv. Har riktignok bare kommet ut for det en gang. Vi spiser pinnekjøtt på julaften, og så lager jeg opp vegisterkaker og vegansk brunsaus en dag jeg har tid og hiver i fryseren. Trenger bare å varme opp på dagen, superenkelt. Tar av litt kålrabistappe i en egen skål før jeg har i kjøttkraft, og potetene er jo safe. Hadde jeg servert kun vegisterkaker som hovedrett ville jeg også hatt mer grønnsaker og annet tilbehør, men pinnekjøttet kommer i første rekke den dagen så litt enkelt blir det. Anonymkode: d6f69...ee4 5
Eryxo Skrevet 30. oktober 2020 #20 Skrevet 30. oktober 2020 Min venninne som er vegetarianer vet jeg lager seg kjøttfri alternativ til julemiddagen som hun spiser når de andre spiser ribbe. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå