Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på snart 5 uker. Hun sover i bedside crib ved siden av meg om natten. Hun er relativt rolig og gråter kun for mat og bleieskift.

Er det feil av meg å la henne ligge alene i bedside criben til hun sovner selv? Hun har smokk og drømmesau. Ligger og lager lyder og har øynene oppe, men er rolig og gråter ikke. Får så dårlig samvittighet av det, men vil ikke venne henne til byssing og sovne oppå meg når hun faktisk ikke gråter. Hun sovner som regel av seg selv innen 30 minutter. 

Dette gjelder kun før natten, på dagtid har jeg kortere terskel ved å la henne sovne til puppen/oppå meg. Tar henne også opp om hun ikke sovner av seg selv innen kort tid. 

Vet jo at babyer har stort behov for kroppskontakt osv, men det får hun masse av på dagtid og kveld før hun legges i senga.

Er dette feil av meg? Er første baby så aner ikke hva som er rett eller galt..

Anonymkode: c4140...dd9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke feil av deg! Så lenge hun ikke er misfornøyd så går det helt fint!❤️

Anonymkode: b6e65...d99

• Liker 14
Skrevet

På meg høres det ut som at hun føler seg trygg og finner både ro og søvn selv. Så jeg tenker at det du gjør når du lar henne sovne selv, er å følge henne og hennes utgangspunkt. Babyer er forskjellige, akkurat som voksne. :)

Anonymkode: 23113...a21

• Liker 7
Skrevet

En baby sier ifra om den ikke er tilfreds :) 

Anonymkode: b85ed...1f0

• Liker 6
Skrevet

Neida, sålenge babyen er fornøyd er der bare fint at de venner seg til å sovne selv. Gjør det lettere for deg selv fremover også😊

Anonymkode: ed8d0...2f1

• Liker 8
Skrevet

Gratulerer, du har en rolig baby! Slapp av og nyt det, er babyen fornøyd så gjør du ikke feil. 

• Liker 11
Skrevet

Dette høres helt perfekt ut!

Ikke alle babyer hyler hele tida. Noen er faktisk ganske fornøyde - også når de er slitne før de sovner. Det er jo helt supert at hun trives med å ligge og pludre for seg selv til hun sovner. Andre foreldre jobber med å få til det for babyene/barna sine i månedsvis og noen ganger årevis.

Det at hun er rolig betyr rett og slett at hun har det bra og er fornøyd. Nyt det og legg deg til å sove selv. Hvis hun trenger noe, så sier hun tydelig fra. :) 

• Liker 6
Skrevet

Det er selvfølgelig helt fint! Men kan også være lurt å forbedre seg på at det kan være hun trenger mer hjelp til å finne søvnen når hun blir eldre. Det er helt normalt det også. 

Anonymkode: 4412d...1f4

• Liker 4
Skrevet

Jeg har samme type baby, stille og rolig. Og er førstegangs. Så har lurt på det samme;) men tror det er som du har fått til svar, de er bare trygge:) jeg har gjort det samme som deg ifht å sovne selv, og hun er nå 2 måneder og en drøm og legge. Pysj, mat, og sovner selv på under 10 minutter:) på dagtid har vi masse kroppskontakt da hun er mye i bæresele. 

Anonymkode: b576b...599

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor skulle det vært galt? Jeg hadde jublet om min baby var sånn. Det er bare bra at de klarer finne roen selv. Det er jo det som er "målet", at skal lære å finne søvnen selv. 

Anonymkode: 54d0e...ee3

• Liker 4
Skrevet

Tusen takk for alle svar😍 spør fordi jeg lurer, og får dårlig samvittighet når hun bare ligger der og kikker liksom. Men da vet jeg at det er greit! :)

Er det det samme med babygym? Tok den frem i går og hun lå 30 minutter ca før jeg tok henne opp. Er det for lenge eller skal jeg stole på at hun gråter når det er nok?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for alle svar😍 spør fordi jeg lurer, og får dårlig samvittighet når hun bare ligger der og kikker liksom. Men da vet jeg at det er greit! :)

Er det det samme med babygym? Tok den frem i går og hun lå 30 minutter ca før jeg tok henne opp. Er det for lenge eller skal jeg stole på at hun gråter når det er nok?

Helt greit at hun ligger der, men når hun er våken ville jeg vært mer tilgjengelig for blikkontakt og sånt. Ja, hun gråter om hun er misfornøyd, men jeg ville vært på før hun gråter der. Trenger ikke sitte og glo på henne hele tiden, men om hun skal ligge så lenge, ville jeg vært i nærheten og sørger for at hun ser meg, og får kontakt med blikk og lyder før det kommer til gråt. 

Er jo en drøm med en unge som godtar å ligge alene og leke :)

Anonymkode: 54d0e...ee3

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Litt tid alene av gangen i babygymmen er veldig fint. Da kan hun utforske formene på de ulike tingene og se kontraster. Samtidig kan du ligge på sofaen og flate helt ut eller spise en brødskive eller skifte en utgulpa topp. 🤣 Jeg ville nok ikke latt henne gjøre det en halvtime av gangen flere ganger om dagen, men en halvtime til sammen tenker jeg at er helt uproblematisk hvis hun liker det.

Din nærhet viktig, men hun trenger den ikke hvert minutt hun er våken. Det samme gjelder stimulering (sang, bevegelse, lek, kos etc.). Det kan faktisk bli for mye for de små også. Hvor mye som er for mye, varierer fra baby til baby, så det er ikke noe fasitsvar der, men et tegn til at de har fått nok er at de går fra å se på deg/det du viser dem til å se vekk. (Ikke bare et øyeblikk, men slutter å se på deg.) Det er deres måte å si fra at «nå er jeg sliten og trenger pause». Da kan det å få ligge i en vugge/seng/lekegrind/teppe helt alene en stund være helt supert.

Når det gjelder nærhet, så er det viktigste at du er helt til stede når hun er nær deg. Altså uten mobilen i hånda og uten TV-en på. Hun lærer om sosial kontakt og trygghet fra deg, så hvis hun ser at det vanlig er å se en annen vei (at du ser på mobilen eller TV-en), så lærer hun at det er sånn man gjør. Det kan påvirke hvor lett eller vanskelig hun får det å vise og ta i mot nærhet av andre i voksen alder. Det betyr IKKE at man skal se på babyen hvert sekund hele døgnet, bare at man bør huske på å være mentalt til stede også når babyen er i armene dine, f.eks. mens du ammer. Utdrivelsen av melk fungerer visstnok bedre når man ser på babyen mens man ammer også. Det kan hjelpe på melkemengden (som igjen kan påvirke hvor ofte man trenger å amme) og hvor lang tid ammingen tar. Da er det bedre å surre på mobilen mens babyen sover eller ligger litt alene i babygymmen. :) 

• Liker 1
Skrevet

Overhodet ikke feil! NYT det, i tilfelle det går over 😅 Det eneste som er feil er å la babyer gråte alene. Så lenge barnet ikke gråter eller klager, er det heller ikke misfornøyd :) Høres ut som du har en trygg baby. Nyt med god samvittighet!

• Liker 4
Skrevet

Det var sånn jeg trodde det var å ha barn 😂 at de lå fornøyd og pludret til de ble trette og sovnet. Nå vet jeg VELDIG mye bedre, og forstår at der kun er de heldige som opplever det. Så nyt det😊

Anonymkode: c2fcf...fdd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...