Gå til innhold

Andre som slanker seg uten å telle kalorier?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Holder på å ned 12 kg. Prøvde først med kaloritelling, og det var nyttig mtp å se hvor jeg overspiste mest, men har ikke klart å opprettholde det. Blir så stress å logge absolutt alt, og merket at jeg utelot munnfuller av småting mellom dagen, så det ga aldri et eksakt bilde. Loggen sa at jeg hadde spist så og så mye, men jeg visste innerst inne at det var langt mer. 

Prøver nå å spise mer intuitivt, og holde meg til måltidene uten å småspise så mye. Er på uke 9, og jeg har gått ned 3 kg. Er det en grei vektnedgang, eller burde jeg skjerpe meg mer? Merker jo at de gode vanene setter seg mer over tid. Feks at jeg er bevisst på at mindre porsjoner blir mer normen, og at det søte jeg har trodd jeg trenger etter middag faktisk ikke er noe jeg må ha.

Anonymkode: e1fed...b16

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fører ikke inn kalorier på en app eller noe, men har rimelig god kontroll på ca hvor mange kalorier det er i maten jeg spiser. Har funnet det som funker for meg. 

Holder meg unna brød ,ris, pasta osv i ukedager. Spiser ikke godteri osv på helg. Kun sukkerfritt. 

Spiser vel dobbelt så mange kalorier på helg som i ukedager, men det er fortsatt ikke så mye..

Anonymkode: a8522...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet med det idag. Jeg har god kunnskap til hva ulike matvarer inneholder og er flink på øyemål, men jeg sliter med et dårlig forhold til mat, så kaloritelling blir for triggende for min del. Tror at de fleste som ønsker å spise intuitivt kan med fordel ta en uke eller to hvor de veier mat og teller kalorier for å få et innblikk i hva som inneholder hva. 

Angående vektnedgangen din så spørs det veldig. Det er ingen fasit, men desto større du er, desto fortere kan du i prinsippet gå ned i vekt. Jeg tenker dog at det er viktig å ta det i et tempo du selv er komfortabel med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 kg på 9 uker er da fint. En tommelfingerregel er ofte ett gjennomsnittlig tap på 0,5 kg/uke. Men så lenge det går rett vei, betyr det ikke noe. Litt mindre prosjoner er bra, ellers mye grønnsaker.

Jeg teller aldri kalorier og tar det på gefylen. Man vet som regel når man har fått energioverskudd en dag. Da kompenserer jeg neste dag med å redusere matinntak og/eller økt trening.

Anonymkode: 8dc9c...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg går også ned uten å telle kalorier. Det fungerer fint, synes jeg. Har økt på noen matvarer, redusert på andre - og ca halvert porsjonene jeg spiser. Trives bra med det. 
Det høres ut som du får dette til fint - lykke til videre med vektnedgangen! 

Endret av Pæretre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg teller ikke kalorier, men har en viss oversikt. Er mer opptatt av å spise næringsrikt.

Jeg spiser når det er måltider, spiser normal, sunn mat og holder meg unna søtsaker. Øver på å kjenne på metthetsfølelsen, og prøver å stoppe når jeg er passe mett. Spiser stort sett ikke om kvelden.

Har gått ned 25 kg på denne måten. Har ikke overskudd til å veie og telle kalorier, samt at fokuset blir helt feil og ødeleggende for meg.

Anonymkode: 50337...433

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Startet vektnedgangen ved å ikke telle ja, kuttet godteri i ukedagene, spiste en porsjon middag (i stedet for "bare litt til"), og spiste til jeg ikke var sulten lengre.

Hadde 2-3 uker med kaloritelling for å se hvordan jeg lå an. Jeg spiste mindre enn jeg burde, så jeg økte litt.

Teller ikke nå lengre, jeg kan ikke fordra det, jeg merker det påvirker hodet negativt, og jeg vil heller spise på øyemål og naturlig :) Det fungerer fint for meg, og jeg har det bedre slik. 

Anonymkode: 665ac...488

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendela :hoppendeglad:

Jeg har bært helt besatt av kaloritelling før, men det fører bare til at jeg sprekker 🥀

Anonymkode: 7a446...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg har telt kalorier i en lengre periode, og jeg gikk da ned 10 kg. Dessverre syns jeg det ble for tungvint å telle kalorier, uansett hvor mange oppskrifter og måltider jeg hadde lagret i Lifesum. Jeg kunne heller ikke spise mat jeg ikke hadde laget selv, og dette ble vanskelig i forbindelse med jobb og de få gangene jeg skulle ut for å spise. Og du tenker kanskje at "jammen du trenger ikke telle kalorier HELE tiden", vel, det er halve vitsen. Skulle ønske restauranter hadde oversikt over næringsinnhold og kalorier i mat, men hysterisamfunnet vårt hadde vel blitt krenka og sinna om det skulle bli tilgjengelig. 

Har dog ikke vært besatt av det når jeg holdt på med det. Jeg lærte også mye om mat og hva ulik mat inneholder. Jeg vet sånn ca. hva jeg får i meg uansett, jeg sjekker jo kaloriinnhold på mat hvor det er mulig og jeg regner så smått ut i hodet, da med overslag, hvor mye jeg faktisk spiser, og jeg vet hvilken mat som inneholder mye kalorier. 

Man må ha en viss peiling for å klare å gå ned i vekt, tenker jeg. Å gå ned 3 kg på 9 uker er helt innafor det, du bestemmer jo tempoet for det meste selv. Alt avhenger av hva du spiser, hvor mye aktivitet du er i og hvor fort du ønsker å nå målvekten din. Å ha et kosthold og en livsstil du kan holde fast ved resten av livet er nok det viktigste. Om man ser på vektnedgang som en diett/slankekur som skal brytes når den ultimate vekta er nådd, da kan man fort gå på en smell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må vite med god margin ma  spiser mindre enn man forbrenner. Så man må vite hva ting har av kalorier og hvor mye av den man spiser. Etterhvert kN man jo dette og kan klare seg uten. Her logger jeg minst hver 2 uke, bare for å se at jeg ikke automatisk sakte øker inntaket. Fir er det som skjedde etter 1.år med logging og 6 mnd uten. Ubevisst økte jeg mengden mat.

Anonymkode: f056d...22f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...