AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #1 Skrevet 29. oktober 2020 Vi bor vegg i vegg med en familie på fire. Den yngste er snart fire, og den eldste begynte nå på ungdomskolen. Jeg tror den yngste der har en diagnose, siden han ligger langt etter i utviklingen... Men jeg har merka han får veldig mye kjeft. Mammaen skriker masse til ham og han gråter. Skjønner ikke hva de sier siden det ikke er såå lytt, men nok til at jeg hører det. Så har den eldste begynt også, og kjefter så den yngste begynner å gråte. Fortsatt høylytt kjefting. Dette skjer hver dag. Alt dra en gang til fire ganger som i dag. Jeg har såvidt snakket med moren og hun sier hun er mye sliten. Pappaen bor der også, men har aldri hørt han rope. Jeg har en treåring selv, og jeg blir jo streng i stemmen selv hvis det er noe som gjelder, men føler at dette er litt mye..? Barnet er litt spesielt, så virker som han får kjeft for mye han ikke engang kan noe for.. Barna våre har lekt litt sammen i hagen nå i sommer, så derfor ser jeg at han ikke er helt med.. Hva burde jeg gjøre? Hva er normalt? Anonymkode: 0706b...df1
Rosatoast Skrevet 29. oktober 2020 #2 Skrevet 29. oktober 2020 Ring barnevernet, stakkars unge. IKKE normalt, og ihvertfall ikke motiverende hvis han "henger etter" , man skal absolutt ikke kjefte på den måten. 17
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #3 Skrevet 29. oktober 2020 Kunne du kanskje prøvd å snakke litt med mor? Rett og slett si at dere hører en del kjefting, og høre hvordan de har det. Spør om det er noe du/dere kan bidra med. Gutten kan ikke ha det sånn, men før du ringer bv kan du jo høre om det er noe dere kan stille opp med først. Anonymkode: ed990...943 7
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #4 Skrevet 29. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kunne du kanskje prøvd å snakke litt med mor? Rett og slett si at dere hører en del kjefting, og høre hvordan de har det. Spør om det er noe du/dere kan bidra med. Gutten kan ikke ha det sånn, men før du ringer bv kan du jo høre om det er noe dere kan stille opp med først. Anonymkode: ed990...943 Jeg får kanskje gjøre det. Han er velkommen til å leke hos oss, så får moren slappet litt av. Er bare redd for å "blande meg". Anonymkode: 0706b...df1 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #5 Skrevet 29. oktober 2020 Sliter litt med det samme. Naboene har tre barn, eldste er i skolealder. Det er så mye roping og kjefting. Får vondt av barna. Ser på foreldra at di er veldig slitne og. De bor på en nokså liten leilighet for en familie på 5 også. Usikker på hva man kan gjøre i slike tilfeller. Vil jo ikke gjøre noe dumt heller, men får så vondt av barna. Anonymkode: ae9a0...563
Raven.Writingdesk Skrevet 29. oktober 2020 #6 Skrevet 29. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg får kanskje gjøre det. Han er velkommen til å leke hos oss, så får moren slappet litt av. Er bare redd for å "blande meg". Anonymkode: 0706b...df1 Vær heller redd for at du er en voksenperson som svikter et barn. 13
Gjest WhisperingWind Skrevet 29. oktober 2020 #7 Skrevet 29. oktober 2020 (endret) 1 time siden, Raven.Writingdesk skrev: Vær heller redd for at du er en voksenperson som svikter et barn. Dette. Hadde noen turt å stå opp for meg kunne barndommen min vært mye bedre. Endret 29. oktober 2020 av WhisperingWind
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #8 Skrevet 30. oktober 2020 10 timer siden, Raven.Writingdesk skrev: Vær heller redd for at du er en voksenperson som svikter et barn. Ok misforstår jeg deg nå? Sier du at jeg svikter barnet? De bor tilfeldigvis ved siden av oss. Jeg hører at kjeftingen har eskalert, det kan ikke fortsette. Litt redd for å blande meg, men jeg må jo gjøre det. Gjør jeg ingenting, svikter jeg ham. Anonymkode: 0706b...df1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #9 Skrevet 30. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok misforstår jeg deg nå? Sier du at jeg svikter barnet? De bor tilfeldigvis ved siden av oss. Jeg hører at kjeftingen har eskalert, det kan ikke fortsette. Litt redd for å blande meg, men jeg må jo gjøre det. Gjør jeg ingenting, svikter jeg ham. Anonymkode: 0706b...df1 Griper du ikke inn, så svikter du barnet. Anonymkode: 2e21d...f7b 7
Raven.Writingdesk Skrevet 30. oktober 2020 #10 Skrevet 30. oktober 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok misforstår jeg deg nå? Sier du at jeg svikter barnet? De bor tilfeldigvis ved siden av oss. Jeg hører at kjeftingen har eskalert, det kan ikke fortsette. Litt redd for å blande meg, men jeg må jo gjøre det. Gjør jeg ingenting, svikter jeg ham. Anonymkode: 0706b...df1 Hvis du snur rygg til noe du opplever som urett mot et barn, så ja, da svikter du barnet. Du kan ringe barnevernsvakta og informere om dette. Da forklarer du hva som skjer, hva du hører, (daglig kjefting, barnegråt) det grenser jo mot «husbråk». Du kan si at du opplever aggressive voksne og barn som fremstår redd og engstelig. Du må nok oppgi adresse og navn, men de kan ta det videre enten via helsestasjon, helsesykepleier på barnet skole osv. Om du er redd for å konfrontere foreldre direkte. Du har barn i samme alder så jeg ville forsøkt å komme i kontakt med barnet også, via at barna kan leke sammen. Det kan bety mye for barnet å ha en god nabo. Det kan faktisk være redningen i enkelte tilfeller. 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #11 Skrevet 30. oktober 2020 31 minutter siden, Raven.Writingdesk skrev: Hvis du snur rygg til noe du opplever som urett mot et barn, så ja, da svikter du barnet. Du kan ringe barnevernsvakta og informere om dette. Da forklarer du hva som skjer, hva du hører, (daglig kjefting, barnegråt) det grenser jo mot «husbråk». Du kan si at du opplever aggressive voksne og barn som fremstår redd og engstelig. Du må nok oppgi adresse og navn, men de kan ta det videre enten via helsestasjon, helsesykepleier på barnet skole osv. Om du er redd for å konfrontere foreldre direkte. Du har barn i samme alder så jeg ville forsøkt å komme i kontakt med barnet også, via at barna kan leke sammen. Det kan bety mye for barnet å ha en god nabo. Det kan faktisk være redningen i enkelte tilfeller. Det er jo det jeg sier.. Anonymkode: 0706b...df1 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #12 Skrevet 30. oktober 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Griper du ikke inn, så svikter du barnet. Anonymkode: 2e21d...f7b Var det jeg skrev ja. Anonymkode: 0706b...df1 1
Gjest Chroma Skrevet 30. oktober 2020 #13 Skrevet 30. oktober 2020 Spør moren om barnet kan komme inn til dere for å leke med ditt barn.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #14 Skrevet 30. oktober 2020 Kontakt barnevernet, de kan gi foreldreveiledning og nyttige verktøy i hvordan kommunisere med barn 👍🏻 Anonymkode: d7e42...fd4 3
Lacy Skrevet 30. oktober 2020 #15 Skrevet 30. oktober 2020 Jeg tenker nå at du virker til å være veldig empatisk og balansert. Dersom moren reagerer negativt på en involvering fra deg, er det et veldig negativt tegn. Jeg tror du bør ta sjansen og ringe BV dersom ting ikke bedres. 4
n_97 Skrevet 30. oktober 2020 #16 Skrevet 30. oktober 2020 Du kan ringe barnevernet anonymt og legge frem saken uten å nevne navn. Da kan de gi deg tilbakemelding på hva du bør gjøre, om du skal snakke med mor og hvordan gå frem. 5
Gjest Smok Skrevet 31. oktober 2020 #17 Skrevet 31. oktober 2020 Dersom barnet har en diagnose så må jo barnet bli møtt og tilpasses etter dens behov og ikke ved å bruke kjeft. Ungdommen tar etter sin mor med å bruke kjeft, dette er ikke bra . Jeg får helt vondt i meg av det du forteller. Dersom du kan avlaste av og til og det hjelper så gjør det. Men blir det ingen endring så må du snakke med mor , de har nok kjørt seg fast i et spor der mor selv ikke ser hvor galt det er med slik håndtering . Du kan foreslå at hun skaffer hjelp til både veiledning og avlasting . Vil hun ikke dette så kontakter du BV og sier de har virkelig behov for veiledning .
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #18 Skrevet 31. oktober 2020 Jeg ville ikke ha snakket med mor først ang. kjeftingen. Det virker ikke som om de forstår barnet, og vet hvordan de skal tilnærme seg det. Hvis du snakker med mor først kan de slutte å kjefte på barnet, det blir rolig, og du får fred i sjela. Det betyr bare at de har lært å holde kjeft. Ikke at de vet hvordan de skal tilnærme seg barnet på en hensiktsmessig måte! De bør få råd og veiledning gjennom barnevernet, helsestasjon PPT, BUP e.l. Vet du at barnet har en diagnose? Hvis ikke kan barnet være understimulert og derfor ligge etter i utviklingen. Understimulering er en form for omsorgssvikt. Anonymkode: 0690f...110 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #19 Skrevet 31. oktober 2020 Jeg og broren min vokste opp med mye kjefting hver dag. Var konstant livredd og følte meg aldri bra nok. Det er rett og slett psykisk vold og jeg har blitt veldig traumatisert av dette i voksen alder. Prøver så godt jeg kan og får hjelp, men har et elendig selvbildet, angst og depresjoner pga dette. Sliter med nære relasjoner. Det er naturlig når noen skriker til deg hver dag hvor udugelig man er og verdiløs. Sier ikke dette for å skremme, men jeg tror mange ikke forstår konsekvensene av den gjentakende kjeftingen. Det er virkelig ikke bra, og man bør gjøre noe hvis man ser noe. Ingen stilte opp for meg og broren min for jeg tror mange ikke tør og tenker at det ikke er så ille som man tror. Det er veldig trist å tenke på. Anonymkode: 73bcf...02a
Jordbærkake34532 Skrevet 3. november 2020 #20 Skrevet 3. november 2020 Tror dessverre ikke lek med barnet ditt løser problemet i lengden. Jeg ville ha kontaktet barnevernet (Barnevern gjør mer enn å ta vekk ungen fra hjemmet)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå