AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #1 Skrevet 29. oktober 2020 Denne tråden tilhører mange underkategorier, men legger den inn under skråblikk og generaliseringer. Si gjerne din mening. Norske Kavli og Q-Meieriene etablerte for 50 år siden et felles overskuddsfond til støtte for organisasjoner og forskningsområder. I 2019 ga Kavlifondet hele 117,7 millioner til gode formål. Kavlifondet har som mål å støtte opp om forskninger som forebygger og bekjemper alvorlig sykdom, samt lindre humanitær nød. Innenfor forskning har dem støttet blant annet ME/CFS-forskning, demens, alzheimer, kreft, leger uten grenser, og har et eget forskningsprogram om barn og unges psykiske helse. Kavlifondet var med på å finansiere Rituximab-studien hos Haukeland for ME/CFS, og har nå også finansiert Cyklofosfamid-studien i håp om å finne en kur eller en symptomlindrende medisin. Innenfor humanitære prosjekter støtter dem opp om klima, Frelsesarmeen, matsentraler osv. Samt dem er aktiv innenfor teknologi og kultur. Les mer her: https://kavlifondet.no/ Dette er ingen reklametråd. Jeg mener slike ting er viktig å vite om når du som forbruker skal ut å handle matvarer. Du kan bidra du også når du uansett må betale for produktet. Du kan sørge for at en stor del av overskuddet som du legger igjen ved matkjedene havner under Kavlifondets paraplyer, og ikke under privat eierskap. Motkonkurrent Tine f.eks er et samvirke med norske bønder, og overskudet går i sin helhet til sine eiere. Ingenting går til samfunnet eller til gode formål. Selv om både Q-meieriene og Tine produserer sine produkter fra norske bønder. Velg melk, yoghurt, rømme, fløte, juice og kaffe fra Q-Meieriene. Velg smøreoster, kaviar, majones, kjeks, dressing og annet fra Kavli. Da føler du deg kanskje litt bedre når du betaler Var du klar over dette? Er du villig til å endre enkelte kjøpsvaner for å sørge for at pengene dine når fram til større formål? Anonymkode: b7d52...07e 3
stan Skrevet 29. oktober 2020 #2 Skrevet 29. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Var du klar over dette? Ja, klart det. Moser paret som fikk Nobelprisen er ved Kavli instituttet i Trondheim. 1
Gjest SVK Skrevet 29. oktober 2020 #3 Skrevet 29. oktober 2020 (endret) Handler selv Kavli-produkter nettopp fordi overskuddet går til gode formål. Endret 29. oktober 2020 av SVK
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #4 Skrevet 29. oktober 2020 12 minutter siden, stan skrev: Ja, klart det. Moser paret som fikk Nobelprisen er ved Kavli instituttet i Trondheim. 5 minutter siden, SVK skrev: Handler selv Kavli-produkter nettopp fordi overskuddet går til gode formål. Fantastisk. 😊 Slike fond er gull verdt for samfunnsmessige nyvinninger. Spesielt Kavlifondet har gjort en god jobb og bidratt mye. Dere to flotte typer, vet dere om flere slike fond som angår overskudd fra forbrukeromsetninger? Anonymkode: b7d52...07e 1
Gjest SVK Skrevet 30. oktober 2020 #5 Skrevet 30. oktober 2020 16 hours ago, AnonymBruker said: Fantastisk. 😊 Slike fond er gull verdt for samfunnsmessige nyvinninger. Spesielt Kavlifondet har gjort en god jobb og bidratt mye. Dere to flotte typer, vet dere om flere slike fond som angår overskudd fra forbrukeromsetninger? Anonymkode: b7d52...07e Jeg vet ikke om flere slike fond, men håper det finnes flere. For enig med deg i at det er gull verdt for samfunnet. Coop er eid av medlemmene og gir overskuddet tilbake til medlemmene. Synes det også er en flott ordning. Da kan man jo også selv velge å donere overskuddet til veldedighet.
Bondenisse Skrevet 30. oktober 2020 #6 Skrevet 30. oktober 2020 Kavlifondet er flott, men ikke snakk ned Tine og samvirkelagmodellen. Tine har plikt til å hente melka samme hvor den blir produsert. Andre meierier velger bare de sentrale. Vil man ha ett levende kulturlandskap, satse på dyrevelferd osv er det viktig. Les deg opp før du kritiserer. 7
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #7 Skrevet 30. oktober 2020 Jeg har selv søkt penger fra kavlifondet i forbindelse med organisasjonen jeg jobber i og jeg kan skrive under på at midlene de deler ut blir vel anvendt til samfunnsnyttige formål. Takket være pengene vi fikk, så kunne vi hjelpe alvorlig syke mennesker fra uføretrygd til jobb. Noe å tenke på... Anonymkode: a79a3...615 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #8 Skrevet 30. oktober 2020 32 minutter siden, Bondenisse skrev: Kavlifondet er flott, men ikke snakk ned Tine og samvirkelagmodellen. Tine har plikt til å hente melka samme hvor den blir produsert. Andre meierier velger bare de sentrale. Vil man ha ett levende kulturlandskap, satse på dyrevelferd osv er det viktig. Les deg opp før du kritiserer. Bondenisse, kritiserer og kritiserer. Jeg bare informerer om at det finnes andre valg som bidrar til samfunnsmessige formål. Vel og bra at Tine har interne reglementer innad i næringen for bønder, ettersom det er eid av bøndene selv. Men overskuddet av utbyttet kan det være mulighet for å diskutere. Det burde vært mer diskutert internt også, mener jeg. Tine ligger på 1 - 1,6 milliarder i overskudd i året, og har 8,3 milliarder i opptjent egenkapital. Det jeg ser her er et storselskap som spiser sitt eget overskudd hvert år, uten å bidra noe som helst utover fjøla annet enn å utøve sine tjenester. Q-meieriene er en fattigselskap iforhold til Tine, og får det likevel til. Tine med samvirkemodell kunne fulgt opp og gjort det samme som Kavlifondet. Laget seg et eget fond hvor deler av overskuddet kunne blitt brukt på samfunnsmessige formål. Også innenfor kultur og dyrevelferd. Men det gjøres ikke. Derfor føler jeg at denne "kritikken" faktisk er innenfor. Er du uenig i at det enorme overskuddet til dette storselskapet kunne vært disponert litt annerledes, altså mer til samfunnsmessige formål? Anonymkode: b7d52...07e 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #9 Skrevet 30. oktober 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har selv søkt penger fra kavlifondet i forbindelse med organisasjonen jeg jobber i og jeg kan skrive under på at midlene de deler ut blir vel anvendt til samfunnsnyttige formål. Takket være pengene vi fikk, så kunne vi hjelpe alvorlig syke mennesker fra uføretrygd til jobb. Noe å tenke på... Anonymkode: a79a3...615 Perfekt! Kavlifondet stikker seg ut når det kommer til samfunnsnyttige formål. Spesielt innenfor helse, psykiatri, forskning, teknologi og kultur. Enestående. Det skulle eksistert flere slike fond! Fond designet for å hjelpe folk i gata. Designet for å gi håp og lys! Skulle ønske store kjeder, som f.eks Tine, og også Norgesgruppen og Rema osv hvor privatpersoner stikker av med profitten, kunne gjort noe av det samme. Én mann, eller én familie, deler litt med kjøpmennene, men stikker nesten hele overskuddet rett i lomma. Vi trenger flere Kavlifond. Og vi bør sørge for at omsetningen til Kavli og Q-meieriene får økt omsetning på bekostning av disse privateide selskapene som stikker alt i egen lomme. Anonymkode: b7d52...07e 1
Bondenisse Skrevet 31. oktober 2020 #10 Skrevet 31. oktober 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Bondenisse, kritiserer og kritiserer. Jeg bare informerer om at det finnes andre valg som bidrar til samfunnsmessige formål. Vel og bra at Tine har interne reglementer innad i næringen for bønder, ettersom det er eid av bøndene selv. Men overskuddet av utbyttet kan det være mulighet for å diskutere. Det burde vært mer diskutert internt også, mener jeg. Tine ligger på 1 - 1,6 milliarder i overskudd i året, og har 8,3 milliarder i opptjent egenkapital. Det jeg ser her er et storselskap som spiser sitt eget overskudd hvert år, uten å bidra noe som helst utover fjøla annet enn å utøve sine tjenester. Q-meieriene er en fattigselskap iforhold til Tine, og får det likevel til. Tine med samvirkemodell kunne fulgt opp og gjort det samme som Kavlifondet. Laget seg et eget fond hvor deler av overskuddet kunne blitt brukt på samfunnsmessige formål. Også innenfor kultur og dyrevelferd. Men det gjøres ikke. Derfor føler jeg at denne "kritikken" faktisk er innenfor. Er du uenig i at det enorme overskuddet til dette storselskapet kunne vært disponert litt annerledes, altså mer til samfunnsmessige formål? Anonymkode: b7d52...07e Ta en titt på hva melkebønder har av overskudd... ordentlige rikinger eller? Topper skattelistene? 4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #11 Skrevet 31. oktober 2020 Jeg støtter Kavli og synes de gjør en viktig jobb, men det gjør også Tine. Vi må ha bønder i Norge. Bøndene gjør en viktig jobb og lønnen er ikke til å rope hurra for. Vi skulle hatt flere etiske virksomheter. Jeg spyr nesten av Rema og Rimi som stapper penger til noen få, forhandler fram gode priser slik leverandørene tjener lite mens vi ikke seg godene. I tillegg til at de tilbyr dårlig utvalg og tilbyr fint lite lokalprodusert mat. Skulle vært kriminelt å gjøre dette, men hadde de i det minste jobbet for en bedre verden hadde det hjulpet. Anonymkode: cc05e...71a 4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #12 Skrevet 31. oktober 2020 2 timer siden, Bondenisse skrev: Ta en titt på hva melkebønder har av overskudd... ordentlige rikinger eller? Topper skattelistene? Rikinger? Var det et motargument? For å si det slikt, iht skattelistene i min kommune så holder bønder ikke akkurat på å sulte ihjel ved matbordet! Det kan jeg love deg. Bøndene ligger på toppen sammen med fiskere. Føler det ikke er så synd i bønder som dem synes i seg selv. Få gjør det. Men nå var det snakk om disponering av overskuddet i storkonsernert Tine. Ser bøndene noe til dette, egentlig, eller spiser selskapet det opp? Så av 1,2 milliarder i overskudd, så kan ikke Tine bruke noen %-er på samfunnsmessige formål? Anonymkode: b7d52...07e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå