Example Skrevet 29. oktober 2020 #1 Skrevet 29. oktober 2020 Aftenposten tok turen til Byporten kjøpesenter i Oslo for å sjekke hvordan det nye påbudet om munnbind fungerer i praksis. Noen interessante ting å merke seg. Hilda møtte opp uten, og gikk for å kjøpe ett (!) munnbind: Sitat – Jeg har funnet ut at jeg må ha et, sier hun. Grote vil ikke spre sykdom og er bekymret for egen helse. Blir hun smittet, frykter hun at sykehus og respirator blir det neste. Hun plukker seg ut et munnbind i favorittfargen rosa etter anbefaling fra Bjerknes. Hele familien på bruker munnbind, og er kjempefornøyd med det. Så drar de like godt alle sammen og handler på kjøpesenter i Oslo i disse dager. Sitat Hele familien Musktaq har ankommet kjøpesenteret godt forberedt. De bruker munnbind alle sammen. – Jeg syns det er helt perfekt at det har kommet et påbud om munnbind, sier moren. Hun sørger også for at barna hennes bruker sine riktig. Familien forteller åpenhjertig at de er bekymret for smitte, og at det er betryggende når alle bruker det. https://www.aftenposten.no/osloby/i/Qmm5bR/foerste-dag-med-munnbind-paabud-paa-kjoepesentre-dette-er-inngripende-r Det står selvfølgelig mer om munnbind i denne saken, men synes det var interessant å trekke ut. Folk som er redde for å bli syke drar til kjøpesenter midt i Oslo for å kjøpe seg ett munnbind, så man kan være ute. Det er klart det er en oppskrift på feilbruk her. Den andre delen handler om en familie som føler seg trygge på å gå ut alle sammen, for de har jo tross på seg munnbind. Feilbruk og falsk trygghet. Er det noen grunn til å tro at dette tiltaket vil begrense smitten i Oslo i særlig grad? 25
Pterinochilus Skrevet 29. oktober 2020 #2 Skrevet 29. oktober 2020 3 minutter siden, Example skrev: Feilbruk og falsk trygghet. Er det noen grunn til å tro at dette tiltaket vil begrense smitten i Oslo i særlig grad? Tja. Som oslobeboer satte jeg pris på at munnbindreglene ble endret fra anbefaling til påbud på kollektivtransporten for en tid tilbake siden (da flesteparten på bussen jeg er nødt til å ta først begynte å ta de i bruk da det ble et påbud), men hvorvidt de siste endringene vil føre til å begrense smitten vet jeg ikke... 8
CAPS LOCK Skrevet 29. oktober 2020 #3 Skrevet 29. oktober 2020 9 minutter siden, Example skrev: Er det noen grunn til å tro at dette tiltaket vil begrense smitten i Oslo i særlig grad? Nei. Det er symbolpolitikk 10
DanielDuppsko Skrevet 29. oktober 2020 #4 Skrevet 29. oktober 2020 Vel. De fleste ser jo ut til å utvise en noen lunde fornuftig munnbindbruksatferd Så får vi håpe at de øvrige etter hvert kan lære, slik de en gang også har lært seg å knyte skolisser, pusse tennene, og tørke seg der dere vet. 3
moon_child Skrevet 29. oktober 2020 #5 Skrevet 29. oktober 2020 Det bør være mask påbudt på sykehuset. Jeg syns det er helt idiotisk at det ikke er mask-påbudt sykehuset når vi har mange sårbare mennesker der. Det er ikke rart at det har vær mange smittete der🤯 6
J.E Skrevet 30. oktober 2020 #6 Skrevet 30. oktober 2020 (endret) Ja til økt munnbind bruk! Jeg synes det er ganske lite respektfullt at pasienter til nå, spesielt i byer med høyt smittepress har blitt utsatt for potensiell smitte fra leger, helsepersonell, og hjemmetjenesten. Frisører, hudpleiere osv som er nære sine kunder bør også ha munnbind, merkelig at disse har fått jobbe uten til nå. Man har spritet av sakser og stoler, absolutt alt. Alt fokus på indirekte smitte mens viruset smitter mest ved direkte kontakt og via aerosoler som kommer i luften. Ja til munnbind på kollektiv og kjøpesentere. Endelig kan folk i risiko kunne bevege seg mer ute. Hva hjelper kun 1 meter på tette innelukkede steder når aerosoler kan sveve i lufta også etter personen har forlatt stedet, og viruset kan bevege seg mer enn en meter. Ja til avstand + munnbind! Den ideelle avstand er jo 2 meter eller mer. Det er vanskelig og gjennomføre. Så da er 1 meter +munnbind en god plan. Men man må ikke glemme meteren hverken med eller uten munnbind! Behold også munnbindet på til man kan vaske hender. Økt fokus på opplæring av det norske folk. Dette kan læres slik man har lært andre ting. Men munnbindene kan jo kun hjelpe og forhindre smitten i det offentlig rom. Og mye av smitten skjer privat. Så om smitten går ned er ikke sikkert, men det kan f.eks forebygge at alle på en bussavgang i rushen blir smittet Så det kan forebygge smittetilfeller i det offentlige når det er utbredt smitte i samfunnet. Særlig da i byene hvor det kryr av folk. Og ikke alle tåler viruset.Leit og bli smittet på et kjøpesenter fordi andre folk ikke gadd og bruke det , fordi DE ikke var i risiko selv. Det blir tryggere i det offentlig for folk flest med munnbind. Men som sagt øk informasjonen for og hindre feilbruk. Endret 30. oktober 2020 av J.E 3
rosemarin Skrevet 30. oktober 2020 #7 Skrevet 30. oktober 2020 Synes det påbudet på restauranter er rart. Du må ha på når du ankommer og går til bordet og så tar du det av ved bordet og så på igjen når du skal på do og så av ved bordet og så på igjen når du må gå til utgangsdøren. Her er det jo potensielt mye kontaktsmitte som kan skje til deg selv, og man må bruke tre fire munnbind i la et restaurantbesøk? Det er vel ikke akkurat trengsel i disse situasjonene? Da synes jeg det er mer logisk at man bruker det feks hos frisør eller fysioterspeut OL hvor man er nærme en person over lengre tid? for eksempel... 7
cattleya Skrevet 30. oktober 2020 #8 Skrevet 30. oktober 2020 Syntes ikke de eksemplene dine var så rare jeg. Hun damen må jo på butikken og kjøpe munnbind og en familie har da lov til å gå sammen. 2
J.E Skrevet 30. oktober 2020 #9 Skrevet 30. oktober 2020 4 minutter siden, rosemarin skrev: Synes det påbudet på restauranter er rart. Du må ha på når du ankommer og går til bordet og så tar du det av ved bordet og så på igjen når du skal på do og så av ved bordet og så på igjen når du må gå til utgangsdøren. Her er det jo potensielt mye kontaktsmitte som kan skje til deg selv, og man må bruke tre fire munnbind i la et restaurantbesøk? Det er vel ikke akkurat trengsel i disse situasjonene? Da synes jeg det er mer logisk at man bruker det feks hos frisør eller fysioterspeut OL hvor man er nærme en person over lengre tid? for eksempel... Ja det er veldig rart. Det er jeg helt enig i. Akkurat der virker det svært lite hensiktsmessig. Det er korte passeringer på vei inn. Kontroller heller i døra at folk ikke kommer tett sammen inn og at alle kan holde avstand der. Og håndvasken blir vanskelig . Skal alle gå til toalettet for og vaske etter hender etter og ha tatt av munnbindet ...? Men så skal man vel ha på munnbind på toalettene også ...Dette blir bare tull. Men bra tiltak at servitørene skal ha på munnbind.
Example Skrevet 30. oktober 2020 Forfatter #10 Skrevet 30. oktober 2020 33 minutter siden, J.E skrev: Ja til økt munnbind bruk! Jeg synes det er ganske lite respektfullt at pasienter til nå, spesielt i byer med høyt smittepress har blitt utsatt for potensiell smitte fra leger, helsepersonell, og hjemmetjenesten. Frisører, hudpleiere osv som er nære sine kunder bør også ha munnbind, merkelig at disse har fått jobbe uten til nå. Man har spritet av sakser og stoler, absolutt alt. Alt fokus på indirekte smitte mens viruset smitter mest ved direkte kontakt og via aerosoler som kommer i luften. Ja til munnbind på kollektiv og kjøpesentere. Endelig kan folk i risiko kunne bevege seg mer ute. Hva hjelper kun 1 meter på tette innelukkede steder når aerosoler kan sveve i lufta også etter personen har forlatt stedet, og viruset kan bevege seg mer enn en meter. Ja til avstand + munnbind! Den ideelle avstand er jo 2 meter eller mer. Det er vanskelig og gjennomføre. Så da er 1 meter +munnbind en god plan. Men man må ikke glemme meteren hverken med eller uten munnbind! Behold også munnbindet på til man kan vaske hender. Økt fokus på opplæring av det norske folk. Dette kan læres slik man har lært andre ting. Men munnbindene kan jo kun hjelpe og forhindre smitten i det offentlig rom. Og mye av smitten skjer privat. Så om smitten går ned er ikke sikkert, men det kan f.eks forebygge at alle på en bussavgang i rushen blir smittet Så det kan forebygge smittetilfeller i det offentlige når det er utbredt smitte i samfunnet. Særlig da i byene hvor det kryr av folk. Og ikke alle tåler viruset.Leit og bli smittet på et kjøpesenter fordi andre folk ikke gadd og bruke det , fordi DE ikke var i risiko selv. Det blir tryggere i det offentlig for folk flest med munnbind. Men som sagt øk informasjonen for og hindre feilbruk. Det er to som skurrer litt her for meg. Du er veldig bekymret for kontaktsmitte, men ønsker munnbind. Da folk helt åpenbart bruker munnbind feil, er jo dette en enorm risiko akkurat med tanke på kontaktsmitte. Skal risikogruppene mer ut nå? Det er også mitt andre poeng. Falsk trygghet. Folk føler seg beskyttet av munnbind, og at andre bruker det. Det er jo overhodet ikke tilfelle. Frankrike har 50 ganger høyere smittetall nå enn da munnbind ble påbudt offentlig i juli. Om det skyldes feilbruk av munnbind, falsk trygghet pga. munnbind eller andre årsaker, er vanskelig å si. Sannsynligvis en kombinasjon. Virker som en del tror at munnbind skal gjøre at man kan leve mer åpent. Det er nettopp det en ikke kan. 9
J.E Skrevet 30. oktober 2020 #11 Skrevet 30. oktober 2020 (endret) 1 time siden, Example skrev: Det er to som skurrer litt her for meg. Du er veldig bekymret for kontaktsmitte, men ønsker munnbind. Da folk helt åpenbart bruker munnbind feil, er jo dette en enorm risiko akkurat med tanke på kontaktsmitte. Skal risikogruppene mer ut nå? Det er også mitt andre poeng. Falsk trygghet. Folk føler seg beskyttet av munnbind, og at andre bruker det. Det er jo overhodet ikke tilfelle. Frankrike har 50 ganger høyere smittetall nå enn da munnbind ble påbudt offentlig i juli. Om det skyldes feilbruk av munnbind, falsk trygghet pga. munnbind eller andre årsaker, er vanskelig å si. Sannsynligvis en kombinasjon. Virker som en del tror at munnbind skal gjøre at man kan leve mer åpent. Det er nettopp det en ikke kan. Jeg er bekymret for alle måtene viruset smitter! Direkte fysisk kontakt eller nær kontakt mindre enn en meter. Man kan da bli smittet både ved og ta på hverandre og puste inn hverandres dråper som kommer ut ved utånding og prat. Tiltak blir da rene hender og munnbind. Indirekte smitte er da smitte fra gjenstand til person. Men dette løses med god håndhygiene. Man må vaske hender men bruke antibac mens man venter på håndvasken. Akkurat som man må ta antibac både før og etter man går inn i butikken, fordi man ikke skal spre virus fra hender til gjenstander i butikken når man kommer inn, så er det like viktig når man går ut fordi man har tatt på felles berøringspunkter. Deretter håndvask når man kommer hjem, fordi det er aller best. Når man gjør dette og ikke tar seg til ansiktet under butikk turen er handleturen trygg for indirekte smitte. Men kontakt smitte fra folk kan forekomme fordi folk glemmer og holde avstand, eller der det ikke mulig som på kollektiv og hos frisøren. Nyere studier taler også for luftsmitte, at viruset evner og holde seg i luften en viss tid. Det gjør jo mange virus .I stedet for og puste potensiell virus rett inn i luftveiene er det bedre og ha på munnbind da det reduserer risken og det kan redusere mengden virus du får inn, og de mener man da blir lettere syk. Dessuten finnes jo munnbind som stenger viruset ganske effektivt ute som N95 masker. Disse bør forbeholdes helsevesenet ,men hvis alle bruker munnbind kommer ikke viruset ut i luften. Alle beskytter alle. Faren for og smittes fra munnbind er jo den samme som ved en annen indirekte smitte. Man må rett og slett vaske hender når man har tatt på gjenstander der det kan være virus enten det er munnbind eller kontaktpunkter. Men munnbind skal jo også tas av med strikkene. Du omtaler det som og ta på et munnbind er 10 ganger verre enn og ta på et kontakt punkt der hundre folk tar. Vask hender når man har tatt på ting , enten det er munnbindet ditt eller åpne knappen på toget ! Problemet løst ! Aldri meningen at munnbind skal erstatte andre råd. Kampanje og informasjon til folket vil forhindre feil bruk. Men tror folk fleste forstår at de skal ikke slutte og vaske hender selv om de bruker munnbind! En nedstenging forhindrer at folk møtes. Det var effektivt sist. Når vi nå har alt åpent er det klart at vi må ta høyde for alle smitteveier. Skal vi ikke ta høyde for aerosol smitte der folk ikke kan unngå tett kontakt hvordan skal man da løse det? Kom med forslag da ...men forslagene skal være relevant i forhold til problem med aerosol smitte i små lokaler der folk IKKE kan holde avstand . Jeg ser bare da alternativ ikke gå dit . Stay home. Og det er ikke greit i lengden. Endret 30. oktober 2020 av J.E
Psilocybe Skrevet 30. oktober 2020 #12 Skrevet 30. oktober 2020 (endret) Hva har skjedd med smitten i land og byer som har hatt munnbindpåbud lenge? Har den gått opp eller ned? Under spanskesyken døde forøvrig mange av bakteriell lungebetennelse som de pådro seg fordi de gikk med munnbind. Anthony Fauci, koronageneralen i USA, har skrevet en avhandling om dette. Folk er ikke flinkere til å bruke munnbind nå til dags heller. Det blir nok en del nordmenn som pådrar seg bakteriell lungebetennelse i løpet av vinteren. Endret 30. oktober 2020 av Psilocybe 6
Apis Skrevet 30. oktober 2020 #13 Skrevet 30. oktober 2020 Munnbind erstatter fortsatt ikke distanse og god håndhygiene, 6
J.E Skrevet 30. oktober 2020 #14 Skrevet 30. oktober 2020 3 minutter siden, Apis skrev: Munnbind erstatter fortsatt ikke distanse og god håndhygiene, Det er sant og viktig og huske! Munnbind kommer i tillegg og man må ikke slutte og holde og avstand der det går, og vaske hender for det! Disse tiltakene er meningen og sammen skulle virke. Men et tiltak kan ikke erstatte de andre . Men dette er jo norske helsemyndigheter er gode på og formidle.
LisbethBerg Skrevet 30. oktober 2020 #15 Skrevet 30. oktober 2020 5 minutter siden, Psilocybe skrev: Hva har skjedd med smitten i land og byer som har hatt munnbindpåbud lenge? Har den gått opp eller ned? Under spanskesyken døde forøvrig mange av bakteriell lungebetennelse som de pådro seg fordi de gikk med munnbind. Anthony Fauci, koronageneralen i USA, har skrevet en avhandling om dette. Folk er ikke flinkere til å bruke munnbind nå til dags heller. Det blir nok en del nordmenn som pådrar seg bakteriell lungebetennelse i løpet av vinteren. Og hvorfor nevner ikke helsemyndighetene med et ord dette med sekundær bakteriell lungebetennelse? Jeg nekter å tro at det er tilfeldig at land med stor utbredelse av antibiotikaresistens er landene med stor dødelighet. Vi skal være veldig glad for at norske leger har en strikt antibiotika policy. 4
The Kitten Skrevet 30. oktober 2020 #16 Skrevet 30. oktober 2020 2 timer siden, cattleya skrev: Syntes ikke de eksemplene dine var så rare jeg. Hun damen må jo på butikken og kjøpe munnbind og en familie har da lov til å gå sammen. Når hele familien går sammen bidrar det til økt trengsel. 2
J.E Skrevet 30. oktober 2020 #17 Skrevet 30. oktober 2020 18 minutter siden, Psilocybe skrev: Hva har skjedd med smitten i land og byer som har hatt munnbindpåbud lenge? Har den gått opp eller ned? Under spanskesyken døde forøvrig mange av bakteriell lungebetennelse som de pådro seg fordi de gikk med munnbind. Anthony Fauci, koronageneralen i USA, har skrevet en avhandling om dette. Folk er ikke flinkere til å bruke munnbind nå til dags heller. Det blir nok en del nordmenn som pådrar seg bakteriell lungebetennelse i løpet av vinteren. 3 minutter siden, LisbethBerg skrev: Og hvorfor nevner ikke helsemyndighetene med et ord dette med sekundær bakteriell lungebetennelse? Jeg nekter å tro at det er tilfeldig at land med stor utbredelse av antibiotikaresistens er landene med stor dødelighet. Vi skal være veldig glad for at norske leger har en strikt antibiotika policy. Hovedproblemet med Covid19 er jo viruset sin evne til og lage lungebetennelse og skader på lungene. Viruset påvirker immunreaksjoner slik at kroppen selv overreagerer. Da er man ille ute selv om vi ikke har antibiotika resistens her.
Drizzt Skrevet 30. oktober 2020 #18 Skrevet 30. oktober 2020 12 timer siden, Example skrev: Feilbruk og falsk trygghet. Er det noen grunn til å tro at dette tiltaket vil begrense smitten i Oslo i særlig grad? Nei. Med mindre folk bruker munnbind riktig. Det viktigste er uansett å holde avstand. Jeg ser nå at det er 495 nye tilfeller siste døgn hvor 137 er i Oslo. Jeg skjønner ikke hvorfor regjeringen ikke kommer med strengere tiltak, bl.a. stenge grensen for Polen og de andre røde landene med mest trafikk til Norge fra. Påbudet og de andre tiltakene burde komme mye tidligere. Jeg tviler på at trenden kommer til å snu før neste år. Det kommer til å bli verre før det blir bedre. @Psilocybe hvordan førte munnbindbruk til lungebetennelse? Altså hvordan ble bruk av munnbind i seg selv årsak til lungebetennelse? 1
J.E Skrevet 30. oktober 2020 #19 Skrevet 30. oktober 2020 Fullstendig enig i at nå må de gjøre noe importsmitten! Obligatorisk testing på grensen og karantene under kontrollerte former. 1
vintage Skrevet 30. oktober 2020 #20 Skrevet 30. oktober 2020 28 minutter siden, Apis skrev: Munnbind erstatter fortsatt ikke distanse og god håndhygiene, Nettopp, og det har jeg sett noen eksempler på at det gjør hos folk. Med munnbind kommer folk tettere på - de føler seg beskyttet. Så det er så viktig det du skriver her. 7
Anbefalte innlegg