Gå til innhold

"Dumme ting foreldre i din barnehage gjør/sier"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha tråla gjennom både "dumme ting kunder sier", og "Dumme ting butikkansatte sier", tenkte jeg å opprette denne for litt humor, og litt ventilering som trengs ofte i en barnehagehverdag. Jeg er selv pedagogisk leder i barnehage, og opplever så mye rart, frekt, morsomt, gøyalt, frustrerende, overraskende og sprøtt i løpet av en dag, da spesielt med tanke på foreldre og foresatte. 

Har dere noen gode historier å komme med? Både teite, morsomme og sprø situasjoner eller utsagn som er sagt eller opplevd i barnehage er velkommen her. 

Gleder meg til god lesing 😄

Anonymkode: befed...55a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skriver om meg selv som mor. Jeg skulle hente sønnen min som fortsatt brukte bleier som 3-åring. Rett før jeg skulle hente hadde han bæsjet i bleia. Når jeg kommer inn døra for å hente så sier en mannlig ansatt: «Han bæsja akkurat nå, men siden jeg så deg i vinduet så tenkte jeg at du kunne ta det». Jeg ble litt overrasket og svarte bare «Javel, ja. Den er grei». Så tok jeg med meg sønnen min på badet og skiftet bæsjebleia.

Litt komisk egentlig å tenke på noen år senere 😅

Anonymkode: e6966...a57

• Liker 10
Skrevet

Jeg kan også bare skrive om meg selv som mor. Men her om dagen begynte jeg å gråte da noen ansatte lurte på om jeg kunne kjøpe ny matboks. Det må ha sett rimelig spess ut. 

Anonymkode: b7b96...018

• Liker 16
Skrevet

Jeg skriver også som mor, ikke ansatt. 
Hver eneste gang jeg snakker med barnehagen i telefonen og skal introdusere meg og si hvem jeg er mamma til så sier jeg feil. Si at jeg heter Tina, så introduserer jeg meg altså som «mammaen til Tina(mitt navn)» i stedet for barnet sitt navn😂 Dette har skjedd så mange ganger nå at jeg nesten har gitt opp..

Anonymkode: f172b...58a

• Liker 45
Skrevet

Få barn på avdeling, litt lite å gjøre mens barna sov, så jeg brettet klær i garderoben. Ved henting så sier en mor: wow dette er virkelig en kvalitetsbarnehage som styler opp med brettekanter og alt, wow, jeg er så imponert! 
😂 

Litt morsomt, da brettekanter i barnas garderobe egentlig ikke er et tegn på kvalitet. Kvalitet er om barna har det bra og gleder seg til å dra i barnehagen og ikke vil hjem når de blir hentet osv. 

Anonymkode: ab9d1...a0e

• Liker 24
Skrevet

Jeg jobber ikke i barnehage, men har jobbet med diverse barneaktiviteter, i kulturskole og på feriesteder. En gjenganger er at foreldre prøver å få inn et barn som er for ungt i følge vår aldersgrense, fordi «hen er såååå moden for alderen.» Nesten uten unntak er det de barna som ender med å få totalt meltdown så vi må ringe foreldrene. (Aldersgrenser er aldersgrenser, hjelper ikke om en 17,5-åring er moden for alderen, vi kan ikke begynne å selge alkohol etter en skjønnsmessig vurdering, liksom.) 

Anonymkode: 92250...fc2

• Liker 30
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Opplevde en gang at en forelder gjemte seg i tørkeskapet i gangen etter å ha levert ungen. Vedkommende skulle visst "spionere" på hvordan barnet hadde det etter at de hadde gått...

Anonymkode: feb22...bff

🤣 eier folk ikke skam

Anonymkode: fb020...288

• Liker 7
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ditt barn så er vell naturlig at du bytter bleie på han når du kan. 

Anonymkode: d98f7...243

Jaja, er enig. Det var bare litt morsomt der og da for jeg ble litt perpleks samtidig som jeg ikke er vant til at ansatte ber meg skifte bleie. Det gjorde meg ingenting, bare syntes det var litt «komisk» der og da. Ingen sure miner 🤣

Anonymkode: e6966...a57

• Liker 9
Skrevet

En mor ringte å spurte om hun kunne sende ungen i barnehagen noen timer,hen hadde vært syk hele uken PG ikke helt frisk enda,men hun måtte pakke til helga og det var visst vanskelig med en to-åring hjemme....(før korona...)

• Liker 26
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Opplevde en gang at en forelder gjemte seg i tørkeskapet i gangen etter å ha levert ungen. Vedkommende skulle visst "spionere" på hvordan barnet hadde det etter at de hadde gått...

Anonymkode: feb22...bff

Jeg døøør😂😂😂

• Liker 2
Skrevet

Alle barn skal vaske hender og ta på innesko før de kommer inn på avdelingen, uten unntak. Dette er foreldrenes ansvar.

Mor kommer gående med barnet på armen, som til opplysning er 3 år, men mor bruker konsekvent "babyklær" til han; klær i str. 1-1,5 år, bodyer og antisklisokker som er for små. Barnet er opprørt for at han ikke ville ta på innesko.

Ansatt: Du må ta på inneskoene til "Per".    Mor: Hva? Hvorfor?                                        Ansatt: Fordi alle barn skal ha på innesko, med tanke på søl på gulvet, hvis brannalarmen går og sånt.                            Mor: *prøver å brøyte seg vei forbi den ansatte med barnet fremdeles på armen*  Ansatt: Nei vet du hva. Du må ta på han inneskoene før han kan komme inn!            Mor: Nei, det vil jeg ikke.                                Ansatt: Hvorfor?                                              Mor: For barnet mitt blir såååå stresset av det!                                                              Ansatt: .......                                                      Mor: .......                                                        Ansatt: Alle barn skal ha på innesko. Det er ikke mindre stressende for han at vi skal ta han ut av leken etterpå for å ta på innesko, når du kan gjøre det enkelt og gjøre det til en rutine hver dag å bare ta på innesko når dere kommer!                            Mor: *mumler noe på morsmålet sitt*, går fort til plassen, setter seg hardt ned på de små benkene i garderoben så det knaker, holder barnet fast og trøkker inneskoene på mens barnet hyler (pleier å få vilja si av mor på absolutt alt, så når det ikke går igjennom blir han veldig sint).                      Mor: *mumler fremdeles noe på morsmålet sitt*, gir barnet i armene til den voksne (for han er jo en "baby" vet dere), og sier ha det mens gutten hyyyler.  Ansatt: Han en fin dag, i en faktisk ikke sarkastisk tone.                                              Mor: *spurter ut med tårer i øynene*          Meg som ser det hele: 😳😳😳😳

Såååå mye greier for et par innesko! Noen er jo ikke riktig bevart! Skjønner hun har vanskelig for å sette grenser for barnet sitt (han ville jo ikke ta på innesko, så det var derfor hun ikke ville "stresse" han), men i hvilken verden tror folk at de ansatte veldig gjerne vil bruke all sin tid på å ta på innesko til 24 barn hver dag, når hver forelder bare kan gjøre det selv? Og hvorfor tror hun at det er opp til barnet å bestemme dette selv? 🤦‍♀️ 

• Liker 23
Skrevet

Oii, det ble rar, hoppende tekst! Jaja, dere skjønner det sikkert allikevel ☝☝

Skrevet

Det var under et foreldremøte inne på en avd, vi foreldrene satt i ring og ped leder, godt voksen, snakket. Hun begynner med å si litt om hvem hun er at hun har tre sønner osv. Så bryter en av fedrene inn (en harry type som tydeligvis kjenner til henne litt) «ja du har vel strengt tatt fire sønner hehe»

Ped leder: « å du mener min mann og?» Så prøver hun å snakke videre

Harry far: « ja haha, han må du jammen holde styr på, han er en skikkelig råtass, i hvert fall når han kjører bil, haha»

Ped leder: «nåja, så ille er han da ikke»

Harry far: « å joda, han elsker biler og fart haha»

Vi andre foreldre ser litt rart på hverandre og vet ikke om vi liksom skal le eller ignorere.

Ped leder: « Ok du er vel strengt tatt en gutt du også da haha, ikke bare min mann som prøver å tøffe seg». Så prøver hun å skifte tema og snakke om tegn til tale som de holder på med i avdelingen. Hun viser noen vanlige tegn som brukes og hva de betyr.

Harry far: « jeg vet hva slags tegn din mann kan bruke hahah» og viser tegn som tydelig viser en hard penis, på en vulgær måte!

🙈🙄

Ped leder roper: «Ok nok nok nå, haha» og den andre ped lederen som sitter der bryter inn i samtalen og får den inn på rett kjøl.

Så ja, litt av hvert dere i bhg må hanskes med..

Anonymkode: 697d9...d6c

• Liker 40
Skrevet

Har aldri jobbet i barnehage, men moren min har jobbet i barnehage i over tjue år (og som dagmamma i flere år før det).

Det verste hun vet er foreldre som lyver på barnet matvareallergier og i tillegg nekter å ha med egen mat. De tør ikke ta noen sjanser når det kommer til cøliaki, og disse barna må ha med egen mat. Brødmat hver dag, og hvis det er varmmat eller kaker må dette også tas med selv. Er ikke snakk om å møte opp med ferdig tilberedt mat, men er det pannekaker på menyen må de ha med pannekakerøre. De føler seg trygge på å tilberede (har egen brødrister, stekepanne, bestikk osv. i eget skap til glutenfritt), men vil ikke lage det fra bunnen med tanke på allergen-kluss. Foreldrene til faktiske cøliaki-barn er kjempefornøyd med løsningen og opplever det som tryggere enn at barnehagen skal lage maten, mens foreldrene til barna med mote-"cøliaki" er kjempesure og mener det er skikkelig urettferdig. De begynte nylig å kreve legeattest for å kunne tilby tilpasninger rundt allergier og intoleranser, og gikk brått fra 16 til 2 (!) barn med matvareallergier og -intoleranser.

Anonymkode: 6aa6d...fca

• Liker 28
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri jobbet i barnehage, men moren min har jobbet i barnehage i over tjue år (og som dagmamma i flere år før det).

Det verste hun vet er foreldre som lyver på barnet matvareallergier og i tillegg nekter å ha med egen mat. De tør ikke ta noen sjanser når det kommer til cøliaki, og disse barna må ha med egen mat. Brødmat hver dag, og hvis det er varmmat eller kaker må dette også tas med selv. Er ikke snakk om å møte opp med ferdig tilberedt mat, men er det pannekaker på menyen må de ha med pannekakerøre. De føler seg trygge på å tilberede (har egen brødrister, stekepanne, bestikk osv. i eget skap til glutenfritt), men vil ikke lage det fra bunnen med tanke på allergen-kluss. Foreldrene til faktiske cøliaki-barn er kjempefornøyd med løsningen og opplever det som tryggere enn at barnehagen skal lage maten, mens foreldrene til barna med mote-"cøliaki" er kjempesure og mener det er skikkelig urettferdig. De begynte nylig å kreve legeattest for å kunne tilby tilpasninger rundt allergier og intoleranser, og gikk brått fra 16 til 2 (!) barn med matvareallergier og -intoleranser.

Anonymkode: 6aa6d...fca

Du vet at norsk helsevesen ikke tester for intoleranser, sant, og kun for utvalgte råvarer når det gjelder allergi også? Og at det dermed er umulig å få noen legeattest på påvist intoleranse. Rådet fra norsk helsevesen er å unngå det man reagerer på uavhengig av hva tester og blodprøver viser. 

Anonymkode: f7945...e2a

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...