Gå til innhold

Hundefôr - hva bruker du?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvilket hundefôr gir du til hunden din, og hvorfor? Eventuelt hvilket ville du gitt dersom du hadde hund? 
Jeg er ikke spesielt glad i de som er mer eller mindre kornbaserte, og står mellom Orijen og Acana neste gang jeg skal få meg hund. Har vurdert råfôring, men det virker litt dyrt/stress? Erfarnger? Sleng gjerne på hva slags hund du har, har hatt eller ønsker deg - vet ikke om resten av kvinneguiden er like interessert, men jeg synes det er veldig hyggelig med oversharing om hunder!

Ser at NKK anbefaler Eukanuba, men går ut ifra at de er sponsa av Eukanuba. 

Anonymkode: e39b2...47d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fôrer med Eukanuba. Har to labradorer. Har prøvd andre fôrmerker, også kornfritt, men begge to fungerer absolutt best på Eukanuba Active Adult. 

Anonymkode: 48c23...3d2

• Liker 1
Skrevet

Norwegian polar. 500kr for 20kg. Fiber og annet addet i fôret. Kokt kjøtt. Når det tiner får det konsistensen av grovt leverpostei: perfekt til kong. 

Anonymkode: d7440...70b

Skrevet

Labb sensitiv. Eneste foret hunden ikke har fått løs mage av.  Siden erfaringen min på labb er god og min nå 13 år gammel hund har like fin pels og avføring, så ville jeg gått for labb igjen.

Anonymkode: 529b7...666

Skrevet

Adult & senior low caloric all breeds fra Dican Up. Det eneste vi har funnet som funker for voffsen. Hun har veldig sensitiv mage, en enorm appetitt og blir raskt tjukk om man ikke følger nøye med på holdet og vekten hennes. Dette fôret fungerer topp for magen, holder henne mett lengre enn i to timer, smaker godt og gir akkurat passe med energi når hun får riktig mengde i forhold til holdet. Mor er labrador og golden, og hun har arvet appetitten hennes for å si det sånn. 🙃

Anonymkode: fe1b3...729

Skrevet

Vi har brukt Vigor&sage for valper. Valpen vår elsker foret og sluker det i seg. Han har alltid vært fin i magen og alltid hatt fin avføring. Veldig fornøyd

Anonymkode: 2ac97...dc7

Skrevet

Hills i/d veterinærfor. Fóret med Eukuanuba før, men hunden ble dårlig i magen av det. Lurer på å teste vom, men må vente til jeg får bedre fryserplass. Retriever 6 mnd.

Anonymkode: 4a16c...b76

Skrevet

Vom, med kuler fra Nutrima i tillegg. Vom fordi hunden får fin avføring av det, og det er enkelt. Kuler i tillegg fordi det var det valpen fikk før vi kjøpte den. Brukte i tillegg Nutrima våtfor, men det er ikke å oppdrive her vi bor.

Bytter nok muligens over til Purina når vi er ferdig med valpeforet, i tillegg til Vom da.

Kleinspitz 

Anonymkode: 48ce8...411

Skrevet

Jeg har en liten Jack Russell terrier. Jeg hadde tenkt til å fullfore henne på vom, men hun vil så sjeldent ha mat på morgenen. Orker ikke drive å ta vom inn og ut av fryseren på morgenen(jeg er ikke et morgenmenneske ;) ), så hun får tørrfor til frokost. Da gir jeg Orijen, kjøper forskjellig smak hver gang jeg kjøper ny forsekk, hunden min blir litt fort lei av samme smak, og det skjønner jeg egentlig.

Siden hunden min er såpass liten, bruker jeg vom i kjøttbolleform. Det er nok litt dyrere enn å kjøpe pølser på halvkilo, men blir mye mindre gris siden hun skal ha så lite hver gang. Kjøper også forskjellige smaker av vom, og bruker minst to forskjellige smaker per måltid. Hunden min virker fornøyd og mett. Hun har fin pels, og klørne vokser i rekordfart, så hun får nok i seg nok næring. Jeg gir henne også lakseolje over vommen hver dag. Hun har Hd på begge bakben, og fungerer bedre på lakseolje enn uten 😄

Skrevet

Har en eurasiee tispe, forer med Orijen☺️

Anonymkode: a28f1...1c7

Skrevet

Eurasier*

Anonymkode: a28f1...1c7

Skrevet

Pure naturals 

Royal canin/eukanuba har ikke ordentlig kjøtt i seg, bare "proteinpulver", mens Pure naturals har 40%(tror jeg) ekte kjøtt og ingen konserveringsmidler osv, + en del andre sunne ting tilsatt som omega 3 osv

Anonymkode: d4800...f7f

Skrevet

Forer på Farmina sitt slankefor. Hundemat er en jungel, det viktigste er at bikkja funker på det den får. 

Anonymkode: 0240c...a26

Skrevet

Råforing. En del å sette seg inn i til å begynne med, men nå man først kan det går det greit. Det finnes også ferdige fullfor man kan kjøpe, så man slipper å ordne med slikt selv. Råforing er nok litt dyrere, men mye kommer igjen an på planlegging og hvilke muligheter man har, jeg kjenner f.eks. både jegere og bønder som jeg får avskjær, bein og innvoller av, så nå på høsten bunkrer jeg opp det jeg kan så jeg har frem til neste jakt/slakt. Bikkja har større fryser enn hva jeg har til egen mat. 

Anonymkode: 5b0ed...983

Skrevet

Acana sport & agility. 

Hunden har fin avføring, er slank, blank pels og godt med energi. Bruker det foret fordi hunden er veldig kresen og har gått ned i vekt med annet for. Aktiv rase :)

Anonymkode: 9a01c...0b3

Skrevet

Jeg fullforet min hund på vom de siste 6 årene. Det er mer gris, mer stress og litt mer tungvindt. Men det funket mye bedre på min. Måtte gå på skikkelig ekstrem allargidiett uten at det hjalp det spor. Begynnte på Vom som et slags sisste forsøk, og fikk ikke allargiplager igjen. Hvert måltid var i hennes øyne et festmåltid, det føles godt å se at noe som kan være så sundt, også kan smake såååå godt. 

I starten måtte jeg fylle på med kokte grønnskaer, for hun følte seg ikke mett av den.  Etter et par uker faset jeg ut grønnsakene og gav bare von, lit kylling, bein osv. 

Anonymkode: c98a1...715

• Liker 1
Skrevet

VI fullforer våre på frossent Rawfor, hvis jeg husker det bestiller jeg enten 2x10 blokk og må dele opp selv, eller 20 kg eske med ferdige burgere på 250g, som regel kylling og storfe. Working springer spaniel (ca 1,5 år,  ca16kg) får en burger om morgenen og en burger om kvelden, mens den hvite gjeterhunden (5,5 år, ca 40 kg) får 2 på kvelden. Han store får i tillegg litt tørrfor til frokost av ymse slag, men det er mest for at magen skal ha litt å jobbe med så han ikke spyr, da han produserer mye magesyre. 

Vi gir burgerne frosne da han store ikke liker når de er tint, i tillegg tror jeg det hjelper litt mot tannstein osv når de må "knote" litt med maten. 

Fullforet på vom tidligere, men da ble de veldig harde i magen og trengte tørrfor ved siden av for å ikke presse livet av seg for å få det ut. 

Skrevet

50% Appetitt tørrfôr, 50% råfôr (Vom&Hundemat, og Rawfôr Norge).

Valgte dette da jeg vil bruke norske merker, Appetitt er rimelig og bra, og hundene trives.

Var litt skeptisk til råfôr i starten, men det er hverken stress eller gris når du bare har en rutine på det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...