Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, dere! 

Nå trenger jeg noen synspunkter. Samme dag som mensen sluttet, hadde kjæresten og jeg sex. Vi hadde også sex igjen 2 dager senere. Jeg har spiral, så har egentlig ikke vært bekymret for å bli gravid, men et par dager etter dette så kjente jeg mye murring og har vært veldig sliten. Dette er, i følge FLO, 5 dager før eggløsning. Er det andre som pleier å få murringer eller andre symptomer FØR eggløsning? Har også fått utflod som klistrer seg. Har aldri hatt lignende type smerter, og gjør ikke så vondt, bare litt ubehag. Noen andre som har noen ideer om dette?  

Anonymkode: 25157...f5c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde sex rett etter mensen, da har tydeligvis også el vært for jeg ble gravid med å hoppe av i svingen. Bruker dog ingen annen hormon prevensjon. Bruker vanligvis kondom men antok det for å være trygt da det egentlig skulle være rundt 10 dager til el.. 

Har du spiral burde du jo være rimelig trygg. 

Anonymkode: a68ca...3d5

• Liker 1
Skrevet

Hei

Aller først: det finnes ingen sikre perioder, for selv om man nettopp har hatt eggløsning, så kan man få en eggløsning til. Det er ikke det vanlige, men det kan skje. Og det kan skje når som helst. Standard er 28-dagers syklus med eggløsning dag 14 (hvor den dagen mensen starter skikkelig er dag 1), men for mange, mange kvinner, så er syklusen kortere eller lenger, og eggløsningen er tidligere eller senere i perioden. Jeg har f.eks. syklus på 29-30 dager, med eggløsning ca. på dag 13. Ikke noe langt unna standard, men et eksempel på at det kan være annerledes enn det vi ofte hører om og som apper og andre kalkulatorer tar utgangspunkt i. De gir altså ikke fasiten.

Så til spiral: det beskytter mot graviditet, men er definitivt ikke 100 % sikkert. Det eneste som er 100 % sikkert, er å ikke ha vaginalsex og å ikke få sæd inn i skjeden på noen som helst måte (f.eks. ved fingring av henne etter å ha fått litt vått fra mannen på fingrene). For både kobberspiral og hormonspiral blir færre enn 1 av 100 kvinner gravide i løpet av et år. Nøyaktige tall har jeg ikke klart å finne, og man vet det sannsynligvis ikke heller, for det er sikkert ikke alle som sier fra til fastlegen sin eller annet helsepersonell på en sånn måte at det blir registrert i statistikken.

https://nhi.no/familie/seksualitet-og-prevensjon/hormonspiral/?page=2

https://nhi.no/familie/seksualitet-og-prevensjon/kobberspiral/

La oss si at det er en av 200 kvinner med spiral som blir gravide hvert år. Det høres kanskje ikke så mye ut, men det betyr jo at ganske mange kvinner som bruker spiral blir gravide hvert år. Det samme gleder alle prevensjonsmidler altså, og spiral regnes som et av de sikreste, mye fordi man ikke klarer å bruke det feil sånn som med kondom og p-piller.

Tidspunkt for sex i forhold til tidspunkt for befruktning: det mest normale er at sæden lever i inntil 5 dager inni kvinnen etter sex, men jeg leste for et års tid siden en forskningsartikkel om at i enkelte tilfeller, så kan den leve i opp mot ti dager. Det betyr at fra man har sex og til sædcellen befrukter en egg etter eggløsning, kan være halvannen uke. Å ha sex fem dager før forventet eggløsning (som kanskje til og med er tidligere for deg) er derfor heeeelt innafor muligheten for å bli gravid.

Sannsynligheten for å bli gravid ville selvfølgelig vært større om dere hadde hatt sex et par dager før forventet eggløsning, men det du beskriver er i hvert fall ikke noe jeg ville tenke var ekstremt usannsynlig. Det er også helt mulig at det du føler ikke har noe med graviditet å gjøre, men f.eks. at du bare hadde eggløsning litt tidligere enn normalt denne gangen.

Mitt råd er å kjøpe en graviditetstest eller fem, og så sjekke når du nærmer deg forventet mens. Babyplan sine strimler for tidlig test er veldig bra og billige, og de kommer kjapt i posten i anonym konvolutt:

https://www.billige-tester.no/graviditetstest/graviditetstest-strimmel/babyplan-tidlig-graviditetstest-strimmel/

Lykke til, og fortell gjerne hvordan det går. 

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg skal fortelle om noen uker når jeg vet mer. 

Anonymkode: 25157...f5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...