angara Skrevet 30. oktober 2020 #41 Skrevet 30. oktober 2020 Jeg håper også at de moderate muslimene snart tar til orde her. Og viser oss at dette IKKE er innafor eller på noen måte kan forsvares i den islamske religionsforståelsen. Det jeg har sett av mange som regner seg som moderate muslimer i kommentarfelt, i diskusjonsgrupper eller på sosiale media er ikke at de tar avstand fra terrorhandlingene. De mener at handlingene er forståelige når deres religion blir tråkket på, selv om de er enige i at handlingene er onde. DETTE synes jeg er minst like skummelt som selve terroraksjonen. Vi har jo nettopp hatt Black Lives Matter-demonstrasjoner i Norge, etter en hvit politimann i USA drepte en svart person. Der hvite nordmenn viser solidaritet med offeret, og tar avstand fra handlingene som ble gjort. Har knapt en eneste facebookvenn som ikke ytret støtte til denne demonstrasjonen. Tenk hvor fint det hadde vært hvis muslimene som bor i Norge kunne vist på lignende måte at de omfavner ytringsfriheten og de vestlige verdiene i landet de bor i. Og tar avstand fra ekstreme handlinger av terrorister som deler deres religion. Jeg håper og tror at muslimer som er vokst opp i sekulære, vestlige land ikke har samme forståelse for terrorhandlingene som nyankomne/førstegenerasjons innvandrere. 3
Lillfrid Skrevet 30. oktober 2020 #42 Skrevet 30. oktober 2020 (endret) 1 time siden, Elefantenistua skrev: Da har du ikke lest noe særlig om islam eller? Anbefaler deg å prøve Koranen 😊 Hvorfor er du redd for hva folk mener innerst inne? Og hva skal en gjøre med det? Man kan ikke styre tankesettet til folk. Jeg tenker at vi heller bare bør tenke positivt om hverandre. Religionen Islam forkynner nok flere gode ting, og jeg beundrer muslimers hengivelse, disiplin og deres forsøk på å leve gode, moralske liv. Men flere av passasjene jeg har lest i koranen, er likevel urovekkende. Jeg har forstått at Muhammed regnes som en hellig profet og Guds sendebud. Med all respekt for din frihet til å tro på det du ønsker, så tenker jeg likevel at han på mange måter var og er et farlig forbilde. Han lærte sine tilhengere å utføre "jihad", dvs. hellig krig mot de vantro. På veien til å bli hersker i byen Medina så var han med på å plyndre og drepe menn, kvinner og barn. I Mekka tvang han befolkningen til å beskjenne den Islamske tro med vold og trusler. Islams begynnelse var å bekjempe de "vantro" med "Allahs sverd". Muhammeds etterfølgere kjempet for Allah og Muhammed uten å være redde for å dø, fordi de trodde at hvis de ble drept under den hellige krigføringen, så ville de havne direkte i Paradis, bo i vakre palasser sammen med skjønne jomfruer.. Det er ikke så rart at med Muhammed som grunnlegger og forbilde, at mange muslimer i dag velger samme strategi som de første muslimene.. Bare det at mange muslimske land er preget av krig, tvang, vold og undertrykkelse er jo et vitnesbyrd i seg selv. Nå mener jeg ikke at de andre kulturene og religionene er uten feil, absolutt ikke. Muslimer, som alle folkegrupper, har også opplevd urettferdighet og undertrykkelse. Men jeg opplever likevel en sentral forskjell i det som kjennetegner frontfigurene i de andre religionene kontra hvordan Muhammed fremstår. Ta f.eks Jesus, som blir ansett som Guds sønn i kristendommen. Jesus gikk aldri frem med krig eller vold, han forkynte om nestekjærlighet, å vende det andre kinnet til, å hjelpe de syke og svake, å elske hverandre, å være tolerante, ydmykhet osv. Jesus sa at den som er uten skyld skal kaste den første steinen. Jeg tolker det som at han mente at det ikke var opp til mennesker å dømme andre, fordi ingen er perfekte. At disse tingene skal overlates til Gud. Jesus lot seg til og med korsfeste uten å kjempe imot eller ta hevn, selv om han ikke hadde gjort noe galt. Man finner likevel brutale beretninger i gamle testamentet, men i den store sammenhengen så vil jeg si at hovedforbildet i kristendommen, Jesus, fremmer fred, ikke krig. Så uavhengig om jeg eller du tror på det som står i bibelen, kan vi likevel føle oss rimelig trygge på at de kristne inspireres til fredlige fremfor voldelige metoder. I bibelen står de ti bud også sterkt, bl.a. at det ikke er lov å drepe, lyve, stjele, begjære, uavhengig av hvem vi gjør dette mot. Jesus tar direkte oppgjør med vold som virkemiddel: «Dere har hørt det er sagt «Du skal elske din neste og hate din fiende.» Men jeg sier dere: Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere». Mens i koranen sier Allah at det er galt å drepe dem som han har forbudt å drepe, mens de vantro virker til å være fritt vilt.... Nestekjærligheten gjelder bare for muslimer seg i mellom.. Muhammed oppfordrer dere jo til å ta saken i egne hender, og utslette oss.. Jeg har ikke satt meg inn i de andre store religionene, men jeg har også inntrykk av at både hinduister og budister er mer opptatte av å jobbe med seg selv og sine egne moraler, fremfor å sensurere og kontrollere andre mennesker. De ser jo på hvert liv som verdifult, også dyr. Dessuten anses Koranen som Allahs ord og hele boken er "ufeilbarlig og hevet over kritikk". I de andre religionene er det flere forfattere som står bak de hellige skriftene, og det er dermed større rom for å være uenige/ha ulike tolkninger i en og samme religion. Jeg ønsker ikke tankekontroll, men jeg føler meg ikke trygg på at den muslimske befolkningen faktisk tar avstand fra slike farlige holdninger, dersom de innerst inne støtter dem. Jeg unner muslimer alt godt, og jeg ser på dem som likeverdige, men jeg syns det er skremmende at mange er blitt hjernevasket med visse radikale holdninger, både de som lever det ut og de som tenker det innerst inne som du sier. Jeg forstår at det er vanskelig å gå bort fra ting man har blitt fortalt gjennom hele oppveksten, for det er jo en tro dere har basert livet og verdensbildet deres på. Dette gjelder forsåvidt oss alle, vi er alle preget av oppveksten vår og verdiene som preger samfunnet vi vokser opp i. Jeg oppfordrer likevel muslimer (og alle andre) om å gå dypt inn i seg selv og "tenke sjæl". Hvis målet i Islam er at alle skal bli muslimer og tro på Allah, så er det vel andre metoder som er bedre enn å forsøke å skremme/true folk til tro gjennom vold og terrorr? Dette skaper bare større skille og mer skepsis mot religionen deres. Dere burde gå koranen etter sømmene og vurdere om alt som står der egentlig stemmer overens med det dere ønsker formidle om den Guden dere tror på. Hvis dere virkelig tar avstand fra terrorr begått i Allahs navn, er det er på tide at muslimer tar et oppgjør med de radikale, islamistiske holdningene som finnes rundt omkring. Det ville styrket båndet mellom vestlige og muslimske innbyggere, for da kunne vi sammen kjempet for fred, toleranse, trygghet, respekt og samhold på tross av våre forskjeller i tro og kultur. Som noen andre skrev tidligere, hvor er rosetogene i Frankrike etter de forferdelig hendelsene som nylig har skjedd? Endret 30. oktober 2020 av Lillfrid 4
Gjest In absentia Skrevet 30. oktober 2020 #43 Skrevet 30. oktober 2020 Er det noen som er overrasket over dette? De ønsker å slakte alle de ikke kan styre og undertrykke.
Drizzt Skrevet 30. oktober 2020 #44 Skrevet 30. oktober 2020 Jeg synes at det beste vil være at alle befinner seg på egen verdensdel og ikke flytter til steder de ikke ønskes velkommen og ikke hører hjemme. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå