Gå til innhold

Kontakte legen pga stress og tilbakevendende angst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Jeg leser "overalt" at stress og angst påvirker babyen i magen. Jeg har mye innvendig stress og bekymringer, henger meg veldig opp i ting, jeg har også angst (legen sier det). Det har vært stabilt, inntil for en tre, fire uker siden.. Og nå er jeg selvsagt stresset over at jeg er stresset. Kan jeg kontakte legen for denne bekymringen og alle de andre bekymringene mine? Har ikke kontroll før i uke 24,og er nå i uke 22.

Anonymkode: 982ea...232

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig kan du det, du skal jo ha det bra ❤️❤️

Anonymkode: 1a378...3a5

• Liker 1
Skrevet

Ja! Få deg en time kjapt, enten hos legen din, hos jordmor (på helsestasjonen) eller enda bedre: begge to.

Legen din kan vurdere om du trenger noe behandling (f.eks. medisiner eller terapi), mens jordmoren vil ha god tid til å prate med deg om alt du bekymrer deg for og som gir deg stress. Mange helsestasjoner har også et lavterskeltilbud med psykolog e.l. for akkurat sånne ting som du beskriver.

Det er veldig, veldig normalt å bli bekymret og stressa når man er gravid. Og for de aller fleste, så hjelper det masse å snakke med noen om det. Å holde de vonde tankene for seg selv, gjør bare at de får gnage og vokse. Ikke la dem det. ❤️

Skrevet

Hvordan går det? Fikk du snakket med lege eller jordmor? 

Anonymkode: 2f96f...42a

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan går det? Fikk du snakket med lege eller jordmor? 

Hvorfor skulle hun få alutttime på en fredag pga dette? Regner med hun er satt opp til en legetime, slik som faktisk er vanlig. 

Anonymkode: 6cea6...cdd

Skrevet

Jeg har bestemt meg for å bite sammen tennene og ta det på kontroll om litt over to uker. Legen er veldig opptatt, og jeg får uansett ikke time før i slutten av neste uke, kan like gjerne vente. Det er ikke akutt.. 

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle hun få alutttime på en fredag pga dette? Regner med hun er satt opp til en legetime, slik som faktisk er vanlig. 

Anonymkode: 6cea6...cdd

Sorry, trodde denne var tråden var eldre enn den var, men jeg hadde vært strålende fornøyd med svar om at hun har tatt kontakt. Sleit med depresjon under svangerskapet, og dytt for kontakte helsevesen om problemet tror jeg kunne hjulpet med veldig. Var ikke meningen å fornærme deg på noen måte 

Skrevet
På 30.10.2020 den 9.04, ididi skrev:

Ja! Få deg en time kjapt, enten hos legen din, hos jordmor (på helsestasjonen) eller enda bedre: begge to.

Legen din kan vurdere om du trenger noe behandling (f.eks. medisiner eller terapi), mens jordmoren vil ha god tid til å prate med deg om alt du bekymrer deg for og som gir deg stress. Mange helsestasjoner har også et lavterskeltilbud med psykolog e.l. for akkurat sånne ting som du beskriver.

Det er veldig, veldig normalt å bli bekymret og stressa når man er gravid. Og for de aller fleste, så hjelper det masse å snakke med noen om det. Å holde de vonde tankene for seg selv, gjør bare at de får gnage og vokse. Ikke la dem det. ❤️

Tusen takk for godt råd 💕💖

Jeg går bare til legen fordi jeg ikke tør (pga angsten) og åpne meg til nye folk som på helsestasjonen. Vi har en super helsesøster til første barnet vårt, men tror ikke hun er jordmor. Legen er veldig avslappet i språket og det er litt befriende. Hun hjelper meg i å se hva som er normalt og ikke, og det er litt deilig. Hun kjenner også godt min situasjon, siden jeg har gått til behandling der i noen mnd før graviditeten. 

Fint du sier det, at det er normalt, for det føles skremmende at alt skal bli til en stor svart klump av bekymring 😕

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sorry, trodde denne var tråden var eldre enn den var, men jeg hadde vært strålende fornøyd med svar om at hun har tatt kontakt. Sleit med depresjon under svangerskapet, og dytt for kontakte helsevesen om problemet tror jeg kunne hjulpet med veldig. Var ikke meningen å fornærme deg på noen måte 

Jeg har ikke tatt kontakt med helsevesenet.. Skal på kontroll om litt over to uker. Burde egentlig fått en ekstra  time tidligere, men det hører til litt av det med den psykiske formen min.. 

Håper alt går bedre med deg nå ❤️

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har bestemt meg for å bite sammen tennene og ta det på kontroll om litt over to uker. Legen er veldig opptatt, og jeg får uansett ikke time før i slutten av neste uke, kan like gjerne vente. Det er ikke akutt.. 

Se hva du kan få til av å jobbe med stressmestring på egenhånd frem til da. Jeg har hatt god nytte av oppmerksomhetstrening, som både begrenset tankekjøret og fikk meg til å bli flinkere til å puste med magen.

Anonymkode: 43da6...1f2

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Se hva du kan få til av å jobbe med stressmestring på egenhånd frem til da. Jeg har hatt god nytte av oppmerksomhetstrening, som både begrenset tankekjøret og fikk meg til å bli flinkere til å puste med magen.

Anonymkode: 43da6...1f2

Åå tusen takk, dette hjalp ❤️💕 det har vært ubevisst her, men har det nye bedre når ejg gjør noe, rydding, vasking, leker med barnet, og gjør noe som krever at jeg er tilstedet.. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke tatt kontakt med helsevesenet.. Skal på kontroll om litt over to uker. Burde egentlig fått en ekstra  time tidligere, men det hører til litt av det med den psykiske formen min.. 

Håper alt går bedre med deg nå ❤️

Det er det, er ganske mye bedre i denne graviditeten. Men jeg sliter endel med dårlig form dette svangerskapet, og det gir dessverre mye tid til å bekymre seg. Lykke til videre 🧡

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for godt råd 💕💖

Jeg går bare til legen fordi jeg ikke tør (pga angsten) og åpne meg til nye folk som på helsestasjonen. Vi har en super helsesøster til første barnet vårt, men tror ikke hun er jordmor. Legen er veldig avslappet i språket og det er litt befriende. Hun hjelper meg i å se hva som er normalt og ikke, og det er litt deilig. Hun kjenner også godt min situasjon, siden jeg har gått til behandling der i noen mnd før graviditeten. 

Fint du sier det, at det er normalt, for det føles skremmende at alt skal bli til en stor svart klump av bekymring 😕

Alle gravide har rett til å velge om vi ønske svangerskapsoppfølging av lege eller jordmor (eller en kombinasjon). Jordmødrene som gir svangerskapsveuledning jobber normalt på helsestasjoner eller sykehus. Helsesykepleiere jobber også på helsestasjoner, men de følger opp barnet etter barnet er født. Så den du vil få oppfølging av på helsestasjonen under svangerskapet (hvis du velger det), vil normalt ikke være den samme som følger opp det første barnet ditt eller babyen du har i magen nå etter det er født.

Jeg har valgt jordmor for oppfølgingen min fordi jeg føler at de har mye mere tid enn legene. I tillegg jobber de kun med akkurat dette, så de er gjerne mye mer oppdatert og har mer detaljert kunnskap om svangerskap og fødsler. Men jeg bestiller en time hos legen hvis jeg ønsker mere medisinske råd. Jeg gjorde det samme forrige gang, og det føltes trygt og bra.

Men jeg skjønner godt om du ikke orker tanken på å skulle forklare helsesituasjonen din til enda en person og bruke tid på at de skal lære deg å kjenne og forstå behovene dine. (Jeg slet selv med blant annet depresjon for noen år siden, og jeg ble ganske lei og sliten av å skulle få den ene personen etter den andre i helsevesenet til å forstå meg og hva jeg trengte.) Hva som er riktig for deg, trenger absolutt ikke å være det som er riktig for meg. Det er jo akkurat derfor det skal være opp til hver enkelt gravide å velge selv. :) Det viktigste nå er at du finner måter å få ned stressnivået ditt på.

Når hodet mitt surrer seg opp i ville graviditetstanker, så prøver jeg å minne meg selv på de sinnsyke hormonmengdene som fyker rundt i kroppen min, og at det er supernormalt å få litt ville tanker av det. Noen ganger hjelper det til å få meg litt ned igjen, andre ganger har jeg ikke sjans til å se fornuft eller logikk før hodet har landet av seg selv og jeg begynner å tenke normalt igjen. Sukk... det er rimelig slitsomt å være gravid... Masse glede, men shit, så slitsomt for hodet og kroppen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...