Gjest gjesten Skrevet 31. juli 2005 #1 Skrevet 31. juli 2005 Luerer litt på om noen har olivenoljer å anbefale. Jeg bruker selv Ybarras "kaldpresset olivenolje" (den som er anbefalt av LHL) i dressinger ol. Til steking bruker jeg andre oljer (mais, raps oa), men det går jo å bruke vanlig olivenolje også. Kunne godt tenke meg å prøve ut nye oljer, men jeg har ikke noe lyst til å prøve å feile for mye om det er til å unngå. Så hva heter din (uansett prisklasse) 1) Beste kaldpressete olivenolje for dressinger? 2) Beste olivenolje for steking? og hvor kjøper du den? (ps. Arkana, om du leser denne så skal du vite at linken i signaturen din peker feil. Litt viktig da dagboken din inneholder så mange gode oppskrifter).
Arkana Skrevet 31. juli 2005 #2 Skrevet 31. juli 2005 Tusen takk for tipset om signaturen! Visste ikke om det selv. Jeg bruker ikke olivenolje til steking, foretrekker flytende olivero/bremykt eller nøytrale oljer. Ellers bruker jeg Golden Kalamata Extra Virgin olivenolje, kjøpt på innvandrerforretning.
Gjest gatta Skrevet 1. august 2005 #3 Skrevet 1. august 2005 Det er massevis av god olje - men dessverre enda mer dårlig olje å få kjøpt.... For det første så er det litt "juks" med anbefalingen fra LHL på den oljen du bruker. Anbefalingen er bare at de anbefaler bruk av kaldpresset olivenolje, og ikke akkurat dette merket spesielt. Når det gjelder andre oljer, så vet jeg ikke hvilke butikker du har tilgang på. I de største byene (og kanskje andre steder også) finnes det delikatesse-/spesialbutikker som har bedre utvalg oljer enn det du finner på super'n. Smak deg frem til en du liker. Smaken er så forskjellig fra person til person (og på olivenolje er det veldig smaksforskjell på f.eks. hvor oljen kommer fra) at det er vanskelig å påstå at en spesiell olje er bedre enn andre. I gode butikker som har greie på mat, lar de deg gjerne smake på oljene før du bestemmer deg. Hvis de ikke lar deg smake - bytt butikk... Kjøper du olje andre steder, så pass på at du kjøper så fersk olje som mulig. Olivenolje er ferskvare, og blir harsk og vond dersom den er for gammel. 1,5 - 2 år (kommer an på type olje) er maksimal holdbarhet. Og ikke bare se på "best før"-merkingen. Den datoen kan jo importøren ofte bestemme selv. Se på produksjonsåret/-datoen. Pass også på at du kjøper olje i en butikk som vet hvordan oljen skal oppbevares. Har butikken gitt den hylleplass i nærheten av vinduer med mye lys, så ikke kjøp oljen. Da er den ofte blitt harsk og ødelagt før du får den hjem på kjøkkenet ditt. Lykke til med smakingen!
Gjest gjesten Skrevet 1. august 2005 #4 Skrevet 1. august 2005 Jeg bor i Oslo, så butikker er ikke noe problem. Vel, det er egentlig det som er problemet. Det er så mye å velge imellom og jeg vil helt unngå å sitte med x antall flasker som jeg ikke kommer til å bruke.
Gjest Gjesta Skrevet 1. august 2005 #5 Skrevet 1. august 2005 Jeg synes helt klart gresk olivenolje er best til salater osv, og jo grønnere, jo mer friskt smaker den. Oljen kan godt komme fra innvandrerbutikk, og må være extra virgin. Til steking bruker jeg stort sett rapsolje eller solsikkeolje, og da kjøper jeg stort sett Coops eget merke.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2005 #6 Skrevet 1. august 2005 Jeg vil anbefale de italienske olivenoljene til dressing. Da skal du la prisen guide deg, for de dyreste er selvfølgelig de beste. De har en litt søtlig smak, uten at den er direkte søt, selvfølgelig. Jeg bruker ens om heter "Frantoio di Santa Tea". Den koster flesk - over hundrelappen for 1/2 liter. Men så bruker jeg den kun til salater. Til steking følger jeg Arne Brimis råd om å bruke smør.
Lia Skrevet 1. august 2005 #7 Skrevet 1. august 2005 Hvis du skal ha en olje til f. eks salater, vil jeg anbefale deg å gå i en butikk der du kan få smake på oljene. F. eks O&Co, Oil & Vinegear og lignende butikker. Noen oljer er svært fruktige, andre mindre fruktige. Selv foretrekker jeg kraftige og fruktige oljer til salat, men dette er jo smak og behag.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2005 #8 Skrevet 1. august 2005 På Aker Brygge er det en liten butikk (husker ikke navnet) hvor de har mange forskjellige oljer. Disse selges i "løsvekt" og du har muglihet til å smake på oljene før du kjøper dem. Jeg kjøpte en olivenolje med hvitløk der - utrolig god!
Gjest gatta Skrevet 2. august 2005 #9 Skrevet 2. august 2005 Siden du bor i Oslo, anbefaler jeg å gå til Assaggio di Toscana i Norabakken (like overfor Bislett). Der kan du smake på alle oljene, og de har oljer i flere prisklasser. Oliviers&Co ligger like i nærheten, der er det også smaking og godt utvalg. Jeg er sikker på at du finner noe du liker i en av disse butikkene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå