monja Skrevet 31. juli 2005 #1 Skrevet 31. juli 2005 Jeg leste i VG for noen dager siden at Foreldre & Barn har testa regnklær og funnet giftstoffet ftalat i regnklær fra Helly Hansen. Den knalldyre Helly Hansen «Kids New PU» inneholder ifølge Foreldre og Barns test, utført av ConsumerContent, 1,5 prosent av det skadelige ftalatet DEHP. Det er forbudt å bruke dette stoffet i en rekke produkter som retter seg mot barn i alderen 0-3 år, blant annet regnjakker. Likevel selges Helly Hansen-dressen til barn helt ned til ett år. DEHP er et giftig hormonforstyrrende stoff som kan skade forplantningsevnen Må si jeg blir litt betenkt når en så fremtredende produsent av regntøy til barn benytter seg av ftalat i noen av produktene. Var jo ikke lenge siden det ble påvist ftalat i mykt plastleketøy heller. Linken til VG. Visstnok er det regntøyet fra billigkjedene som viser seg å være vel så godt som det dyre regntøyet. KappAhl var vel den som gikk helt til topps.
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2005 #2 Skrevet 31. juli 2005 Jeg ble helt dårlig når jeg leste dette i nytetene her om dagen. Gjelder dette flere typer regnklær fra HH? Jeg har i alle år kjøpt HH regnklær til mine 3 små barn (av den tykke typen med hvit stripe på hetten). Inneholder disse også giftstoffer? Må jeg gå til innkjøp av nye, eller skal jeg ta sjansen på at de kan arve? Uff, dette likte jeg ikke! Den ene av ungene mine går alltid og smatter på snippen på regnjakken...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå