AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #1 Skrevet 29. oktober 2020 Vet ikke hva dette går under, så håper noen her inne vet. Jeg har panikkangst. Har ofte både panikkanfall og angstanfall, disse kjenner jeg lett igjen. De kommer i kraftige anfall og jeg kjenner dem godt igjen. Jeg sliter med en del depersonalisering og derealisering i tillegg og kjenner også igjen dette. Men så er det det jeg lurer på hva er, jeg lurer på om det kan være generell angst, panikkangst eller noe annet. Jeg får episoder/anfall hvor jeg bare får angst/uro uten grunn. Sitter å ser på TV'en sent på kvelden, står å lager middag, før jeg sovner eller når som helst og hvor som helst. Ingen bekymringer i hodet (en trigger), ingenting jeg stresser over eller går å gruer meg til. Kan det rett og slett være angstanfall? Synes det er litt rart også, siden jeg ikke nødvendigvis har angst for noe spesifikt når det oppstår 🤷♀️ Episodene oppstår 2-4 ganger om dagen, hver dag. Varighet kan være alt fra 30 min til 3 timer. Varierende styrke, kan fint lage mat og holde en samtale mens det skjer. Symptomene er som følgende: Ekstrem hjertebank (70 er normal puls, havner oppi 98+), små skjelvinger i hele kroppen, øresus, skurrete og uklart syn. Svimmel og snurrete i hodet. Indre uforklarlig uro/frykt men samtidig føler meg rolig. Kan gråte grunn eller ha en trang til å gråte. Kan få symptomer på depersonalisering og derealisering i tillegg, men ikke alltid. Hva er dette for noe? Angstanfall uten trigger, men ikke et panikkanfall? Anonymkode: 7705a...193
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #2 Skrevet 29. oktober 2020 Har det sånn selv, diagnostisert med GAD, og ptsd. Anonymkode: bacb8...a1c
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #3 Skrevet 29. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke hva dette går under, så håper noen her inne vet. Jeg har panikkangst. Har ofte både panikkanfall og angstanfall, disse kjenner jeg lett igjen. De kommer i kraftige anfall og jeg kjenner dem godt igjen. Jeg sliter med en del depersonalisering og derealisering i tillegg og kjenner også igjen dette. Men så er det det jeg lurer på hva er, jeg lurer på om det kan være generell angst, panikkangst eller noe annet. Jeg får episoder/anfall hvor jeg bare får angst/uro uten grunn. Sitter å ser på TV'en sent på kvelden, står å lager middag, før jeg sovner eller når som helst og hvor som helst. Ingen bekymringer i hodet (en trigger), ingenting jeg stresser over eller går å gruer meg til. Kan det rett og slett være angstanfall? Synes det er litt rart også, siden jeg ikke nødvendigvis har angst for noe spesifikt når det oppstår 🤷♀️ Episodene oppstår 2-4 ganger om dagen, hver dag. Varighet kan være alt fra 30 min til 3 timer. Varierende styrke, kan fint lage mat og holde en samtale mens det skjer. Symptomene er som følgende: Ekstrem hjertebank (70 er normal puls, havner oppi 98+), små skjelvinger i hele kroppen, øresus, skurrete og uklart syn. Svimmel og snurrete i hodet. Indre uforklarlig uro/frykt men samtidig føler meg rolig. Kan gråte grunn eller ha en trang til å gråte. Kan få symptomer på depersonalisering og derealisering i tillegg, men ikke alltid. Hva er dette for noe? Angstanfall uten trigger, men ikke et panikkanfall? Anonymkode: 7705a...193 Tenker anfall er noe man legger seg ned for, alt annet er bare generell angst. Anonymkode: 2b043...336
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #4 Skrevet 29. oktober 2020 Føler jeg har det litt på samme måte. Men mer at det bare bygger seg opp uro og en slags «panikk» uten noen åpenbar grunn der og da, også blir pusten rar og rask og jeg klarer ikke p tenke på noe annet enn hvirdan pusten er,,og den føles anstrengt og får ikke pusta dypt osv, vet ikke helt hva det er Anonymkode: ea555...cc0
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #5 Skrevet 29. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker anfall er noe man legger seg ned for, alt annet er bare generell angst. Anonymkode: 2b043...336 Anfall blir kanskje feil ord, episode passer vell bedre. Kanskje det er generell angst, ikke hørt det av en psykolog da men vet ikke om det er normalt at de setter den diagnosen. Glemte å legge til; Har borderline PF. Om det hjelper. 🤷♀️ Blir gal av å ikke vite hva dette er for nå! Føler jeg jobber mot noe usynlig som jeg ikke vet hva er. Vil få det vekk og da må jeg først vite hva det er jeg prøver å fjerne. Anonymkode: 7705a...193
Wilmus Skrevet 2. november 2020 #6 Skrevet 2. november 2020 Det høres litt som det jeg har, bare at jeg ikke har det så ofte. Jeg får også slike anfall helt ut av det blå, og de Varierer veldig i styrke. Noen ganger bare uro og ubehag, noen ganger så jeg nesten svimer av. Legen min sier jeg har fysiske panikkanfall, og at det rett og slett er fight or flight - reaksjoner som blir trigget veldig lett, eller at det kan komme lenge etter den stressende situasjonen Som trigger. ( opp til 3 uker sier han) I tillegg har jeg lavt stoffskifte, og medisinen jeg bruker, levaxin, har dessverre angst og uro som bivirkning.. en periode var det veldig ille, men ble bedre når jeg gikk ned i dose.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #7 Skrevet 2. november 2020 1 time siden, Wilmus skrev: Det høres litt som det jeg har, bare at jeg ikke har det så ofte. Jeg får også slike anfall helt ut av det blå, og de Varierer veldig i styrke. Noen ganger bare uro og ubehag, noen ganger så jeg nesten svimer av. Legen min sier jeg har fysiske panikkanfall, og at det rett og slett er fight or flight - reaksjoner som blir trigget veldig lett, eller at det kan komme lenge etter den stressende situasjonen Som trigger. ( opp til 3 uker sier han) I tillegg har jeg lavt stoffskifte, og medisinen jeg bruker, levaxin, har dessverre angst og uro som bivirkning.. en periode var det veldig ille, men ble bedre når jeg gikk ned i dose. Høres logisk ut, at det kanskje rett og slett er en annen form for panikkanfall. For de føles jo ganske like ut, bare litt mildere. Mens angstanfall er jo panikkanfall med en grunn/trigger, som ofte bygger seg opp over tid. Mens dette er mer... panikkanfall, men ikke like sterkt og det er som angstanfall men uten trigger/direkte årsak. Det skjer ofte når jeg inne i en dårlig periode med generelt mye angst, uro og bekymring. TS Anonymkode: 7705a...193
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #8 Skrevet 2. november 2020 Jeg får samme innimellom, har ingen trigger der og da. Puls opp mot 150, kald og varm om hverandre og en følelse av ubehag. Noen ganger kun en følelse av at jeg burde ha angst for noe, men kommer ikke på hva. Har også hatt et pr anfall rett i det jeg holder på å sovne hvor pulsen har skyti opp i 200. Har tatt ekg, blodtrykk og 24-timers ekg og det er ingenting galt, så konkludert med at det er angst. Du er i hvertfall ikke alene.🖤 Anonymkode: 748b3...58d
Wilmus Skrevet 3. november 2020 #9 Skrevet 3. november 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Høres logisk ut, at det kanskje rett og slett er en annen form for panikkanfall. For de føles jo ganske like ut, bare litt mildere. Mens angstanfall er jo panikkanfall med en grunn/trigger, som ofte bygger seg opp over tid. Mens dette er mer... panikkanfall, men ikke like sterkt og det er som angstanfall men uten trigger/direkte årsak. Det skjer ofte når jeg inne i en dårlig periode med generelt mye angst, uro og bekymring. TS Anonymkode: 7705a...193 Rart hvordan vi er skrudd sammen, at kroppen kan reagere i vill panikk flere uker etter at det har skjedd noe stressende😂 Jeg skjønte ingenting de første gangene, trodde jeg hadde slag og hjerteinfarkt på en gang! Så var det bare kroppen min som trodde den skulle bli angrepet av en tiger, mens jeg sto der på kjøkkenet og tømte oppvaskmaskinen😜 Kroppen min er forresten veldig sensitiv på koffein, og for mye kaffe gjør meg veldig stressa. (hjertebank, skjelving) Så jeg kan ikke drikke mer enn 3 kopper om dagen maks, og de må spres utover dagen. Lurer på om jeg har lest et sted at koffein virker inn på binyrene, der stresshormoner lages. (kortisol og adrenalin) Kanskje være obs på det?
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #10 Skrevet 3. november 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg får samme innimellom, har ingen trigger der og da. Puls opp mot 150, kald og varm om hverandre og en følelse av ubehag. Noen ganger kun en følelse av at jeg burde ha angst for noe, men kommer ikke på hva. Har også hatt et pr anfall rett i det jeg holder på å sovne hvor pulsen har skyti opp i 200. Har tatt ekg, blodtrykk og 24-timers ekg og det er ingenting galt, så konkludert med at det er angst. Du er i hvertfall ikke alene.🖤 Anonymkode: 748b3...58d Akkurat slik føles det ut som, at jeg får en følelse av at burde ha angst for noe, men vet ikke hva! Det er så rart, for jeg kan verken kalle det for angstanfall eller panikkanfall. Slik som jeg kjenner de to. 3 timer siden, Wilmus skrev: Rart hvordan vi er skrudd sammen, at kroppen kan reagere i vill panikk flere uker etter at det har skjedd noe stressende😂 Jeg skjønte ingenting de første gangene, trodde jeg hadde slag og hjerteinfarkt på en gang! Så var det bare kroppen min som trodde den skulle bli angrepet av en tiger, mens jeg sto der på kjøkkenet og tømte oppvaskmaskinen😜 Kroppen min er forresten veldig sensitiv på koffein, og for mye kaffe gjør meg veldig stressa. (hjertebank, skjelving) Så jeg kan ikke drikke mer enn 3 kopper om dagen maks, og de må spres utover dagen. Lurer på om jeg har lest et sted at koffein virker inn på binyrene, der stresshormoner lages. (kortisol og adrenalin) Kanskje være obs på det? Ikke sant, kroppen og hodet er en underlig skrue. Det er sjeldent jeg tenker at jeg har hjerteinfarkt, har alltid tenkt det bare er angst. Men denne type anfall får meg til å tenke hjertekramper eller noe, at hjerte havner utav ledd og slår helt villmann i noen minutter. Koffein sluttet jeg med for mange år siden, jeg taklet det ikke. Det trigget angsten, men den gang så var jeg livredd alle symptomer på angst. Det er jeg ikke i dag, jeg takler angsten godt. Bortsett fra panikkangsten og disse anfallene. TS Anonymkode: 7705a...193
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #11 Skrevet 3. november 2020 På 29.10.2020 den 17.28, AnonymBruker skrev: Tenker anfall er noe man legger seg ned for, alt annet er bare generell angst. Anonymkode: 2b043...336 Jeg har angst 24/7. Generalisert angst, vet derfor ikke hvorfor jeg har angst hele tiden. Men er det jeg har forstått er angst. Angstanfall er noe man ikke har hele tiden, være seg om det kommer som panikk eller ei. Anonymkode: 0cc71...cdb
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #12 Skrevet 3. november 2020 Det er ikke sånn at angst = panikkanfall. Panikk er angst på høyt volum, men angst kan også ha lavt volum som uro og bekymring. Når angsten hindrer deg i å fungere i hverdagen, så kalles det angstlidelse. Det går an å ha angstlidelse uten et eneste panikkanfall. Anonymkode: 20232...09f
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #13 Skrevet 3. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke sånn at angst = panikkanfall. Panikk er angst på høyt volum, men angst kan også ha lavt volum som uro og bekymring. Når angsten hindrer deg i å fungere i hverdagen, så kalles det angstlidelse. Det går an å ha angstlidelse uten et eneste panikkanfall. Anonymkode: 20232...09f Den er jeg enig i. Angst er normalt og alle mennesker har angst, det er en del av å være et menneske. men ikke alle har en angstlidelse. Jeg har det, generell angst og panikkangst. Har også sosial angst, men ikke så ille som før. Problemet er. Jeg når jeg har vanlig angst. Om det så er hjemme uten bekymring/trigger (vanlig uro) eller om det er i spesifikke situasjoner (sosial angst). Jeg vet når jeg har angstanfall - anfall som skjer etter lengre tid med angst og angst som bygger seg opp over litt tid. Jeg vet når jeg har panikkanfall - akutte anfall uten spesifikk trigger, det skjer utav det blå, når som helst og hvor som helst. Men, disse andre rare "anfallene/periodene", de vet jeg ikke hva går under. Er det angst, panikkanfall, angstanfall eller noe helt annet. Uti fra hva andre skriver, så tror jeg det kanskje er en form for panikkanfall som går inn under panikkangst. Det som er verst med dette problemet, er at jeg vet ikke hva jeg skal være redd for! Så jeg går rundt å er redd for at det skal skje. Litt som angst for angst, slik som med frykt for panikkanfall. For jeg aner ikke hva dette er og hva triggeren er. TS Anonymkode: 7705a...193
Wilmus Skrevet 3. november 2020 #14 Skrevet 3. november 2020 (endret) Jeg er ingen ekspert, og det er ikke sikkert at legen min er det heller, men han sier at jeg har det han kaller fysisk angst og panikkanfall. At det ikke nødvendigvis er redsel mentalt, men at det kan være hormonelt. En ubalanse i stresshormonfabrikken som han sier. Han har tilbudt beroligende medisin, men det ønsker jeg ikke å begynne med. Og helt enig med deg TS, jeg har det på samme måten. Frykter anfallene fordi jeg ikke aner hvor de kommer fra og når de kan komme. Men en ting jeg har lagt merke til med mine anfall, er at de utelukkende kommer når jeg er alene. Altså jeg kan være i butikken med folk rundt, men aldri når jeg er sammen med folk jeg kjenner. Kanskje er jeg mer eksponert for dette når jeg går i egne tanker? Ikke at jeg går og tenker på triste eller skumle ting når dette skjer altså. Heldigvis går anfallene over ganske fort (under en time), og jeg har funnet måter å takle dem på. For meg hjelper det å legge meg på ryggen, puste dypt og langsomt, og drikke vann (sakte, med sugerør) Gjerne høre på en podcast, eller ringe ei venninne å få henne til å snakke om vanlige ting. (hun vet om anfallene og hva som hjelper) Det gjør det litt tryggere å vite hva man skal gjøre for å roe ned. Endret 3. november 2020 av Wilmus
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #15 Skrevet 3. november 2020 Akkurat nå, Wilmus skrev: Jeg er ingen ekspert, og det er ikke sikkert at legen min er det heller, men han sier at jeg har det han kaller fysisk angst og panikkanfall. At det ikke nødvendigvis er redsel mentalt, men at det kan være hormonelt. En ubalanse i stresshormonfabrikken som han sier. Han har tilbudt beroligende medisin, men det ønsker jeg ikke å begynne med. Og helt enig med deg TS, jeg har det på samme måten. Frykter anfallene fordi jeg ikke aner hvor de kommer fra og når de kan komme. Men en ting jeg har lagt merke til med mine anfall, er at de utelukkende kommer når jeg er alene. Altså jeg kan være i butikken med folk rundt, men aldri når jeg er sammen med folk jeg kjenner. Kanskje er jeg mer eksponert for dette når jeg går i egne tanker? Ikke at jeg går og tenker på triste eller skumle ting når dette skjer altså. Dette gjør jo at jeg faktisk er litt nervøs når jeg er alene, og det blir kanskje en vond sirkel. Har snakket med legen om dette, og han sier at det viktig å finne egne metoder å takle anfallene på. For meg hjelper det å legge meg på ryggen, puste dypt og langsomt, og drikke vann (sakte, med sugerør) Gjerne høre på en podcast, eller ringe ei venninne å få henne til å snakke om vanlige ting. (hun vet om anfallene og hva som hjelper) Det gjør det litt tryggere å vite hva man skal gjøre for å roe ned. Interessant.. hva er behandlingen for slikt? jeg har det litt på samme måte. Men har jo underliggende ting jeg sliter med psykisk, men kroppen lever likevel sitt eget liv og alarmen går hele tiden, selv om jeg ikke «tenker» på noe osv.. Anonymkode: ea555...cc0
Wilmus Skrevet 3. november 2020 #16 Skrevet 3. november 2020 Det jeg har fått som tips eller behandlingstilbud er egentlig bare tilbud om beroligende medisin, og det å begrense koffein og andre stoffer som stimulerer til stress.. Meditere/pusteøvelser med dyyyyp pust fysisk aktivitet som helst ikke skal trigge stesshormonene for mye (cardio som løping, spinning etc)
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #17 Skrevet 3. november 2020 59 minutter siden, Wilmus skrev: Jeg er ingen ekspert, og det er ikke sikkert at legen min er det heller, men han sier at jeg har det han kaller fysisk angst og panikkanfall. At det ikke nødvendigvis er redsel mentalt, men at det kan være hormonelt. En ubalanse i stresshormonfabrikken som han sier. Han har tilbudt beroligende medisin, men det ønsker jeg ikke å begynne med. Og helt enig med deg TS, jeg har det på samme måten. Frykter anfallene fordi jeg ikke aner hvor de kommer fra og når de kan komme. Men en ting jeg har lagt merke til med mine anfall, er at de utelukkende kommer når jeg er alene. Altså jeg kan være i butikken med folk rundt, men aldri når jeg er sammen med folk jeg kjenner. Kanskje er jeg mer eksponert for dette når jeg går i egne tanker? Ikke at jeg går og tenker på triste eller skumle ting når dette skjer altså. Heldigvis går anfallene over ganske fort (under en time), og jeg har funnet måter å takle dem på. For meg hjelper det å legge meg på ryggen, puste dypt og langsomt, og drikke vann (sakte, med sugerør) Gjerne høre på en podcast, eller ringe ei venninne å få henne til å snakke om vanlige ting. (hun vet om anfallene og hva som hjelper) Det gjør det litt tryggere å vite hva man skal gjøre for å roe ned. Den der gir faktisk mening. har ikke opplevd det blant folk jeg heller. Det skjer som oftest når jeg er avslappet og trygg. Det skjer når jeg vet at telefonen blir stille, alle forpliktelser er ferdig for dagen og jeg er alene og trygg. På butikken og slikt så får jeg en helt annen type angst. Samme med når jeg er med noen og når jeg gruer meg til noe. Det er en helt annen type følelse enn det jeg snakker om her. Og der startet det igjen! Hjertebank, øresus, faller ut mentalt (dissosiering) og en uforklarlig indre uro m.m. De varer som oftest i underkant av en time her også, så høres ut som det er likt det jeg sliter med. 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Interessant.. hva er behandlingen for slikt? jeg har det litt på samme måte. Men har jo underliggende ting jeg sliter med psykisk, men kroppen lever likevel sitt eget liv og alarmen går hele tiden, selv om jeg ikke «tenker» på noe osv.. Anonymkode: ea555...cc0 Lurer på det samme. Er jo ikke akkurat enkelt med eksponeringsterapi, når jeg ikke vet hva kroppen min er redd for og hva den reagerer på. 🤷♀️ Sosial angst føler jeg er lett å behandle og bli kvitt, har gjort det før (kom så tilbake noen år senere). Men panikkangst er så vanskelig å behandle, fordi det har ingen spesifikk trigger. Det kan skje når som helst og hvor som helst. TS Anonymkode: 7705a...193
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå