AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #1 Skrevet 29. oktober 2020 Hei! Lang historie kort så valgte jeg feil utdanning og yrke, og er nå 27 år utdannet innen økonomi og jobber med noe helt feil. Jeg har innsett at jeg skulle studert psykologi, men jeg syns det er for seint nå. Jeg må i så fall bruke minst to år på å ta opp fag også seks år på utdannelse, noe som er alt for lenge med tanke på lån og fremtidige barn. Lurte på om noen har tips til studier eller yrker i samme sjanger med ikke fullt så lang utdanning? Anonymkode: ea9b3...2cd
Bernardette Skrevet 29. oktober 2020 #2 Skrevet 29. oktober 2020 Det er lettere å svare deg hvis du utdyper litt bedre hva slags jobb du kan tenke deg å ha. Du har blant annet bachelor i sosialt arbeid? 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #3 Skrevet 29. oktober 2020 Sykepleier? Da kan du jobbe på psykiatrisk, og evt bli psykiatrisk sykepleier. Anonymkode: f8c1c...b13 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #4 Skrevet 29. oktober 2020 Sosionom + videreutdanning og du kan bli klinisk sosionom og jobbe som terapeut. Du kan gjøre det samme som barnevernpedagog. Anonymkode: 146a2...461
Bernardette Skrevet 29. oktober 2020 #5 Skrevet 29. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sosionom + videreutdanning og du kan bli klinisk sosionom og jobbe som terapeut. Du kan gjøre det samme som barnevernpedagog. Anonymkode: 146a2...461 Litt meningsløst å begynne på et utdanningsløp som kommer til å ta mye mer tid enn psykologstudiet, når hele poenget til ts er at hun ikke vil studere i fem år pluss. For å bli klinisk sosionom, må du ha studert i minst fire år, samt fem års arbeidserfaring etter at bacheloren er ferdig. Vi snakker ni-ti år..!
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #6 Skrevet 29. oktober 2020 Det er mye psykologi i praksis innen både sosionom- og barnevernspedagogyrker, men vet ikke om det er helt det du ser for deg? Psykiatrisk sykepleier tar så lang tid med videreutdanningen at det knapt gjør noen praktisk forskjell, samme med kliniske spesialiseringer i sosialt arbeid-profesjonene. Anonymkode: 9f0c7...f1c
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #7 Skrevet 29. oktober 2020 Da anbefaler jeg sosionom. Hvis du på lang sikt ønsker å videreutdanne deg kan du bli klinisk sosionom. Jeg tenker at økonomisk kompetanse er relevant i denne jobben, da en sosionom oftere prøver å veiledere på mange fronter i livet. Anonymkode: a9cd4...e55
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #8 Skrevet 30. oktober 2020 Hva er det med psykologi og psykologyrket som tiltrekker deg? Anonymkode: 33c4f...437
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #9 Skrevet 30. oktober 2020 Barnevernsped. Anonymkode: b2c98...773
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #10 Skrevet 30. oktober 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Lang historie kort så valgte jeg feil utdanning og yrke, og er nå 27 år utdannet innen økonomi og jobber med noe helt feil. Jeg har innsett at jeg skulle studert psykologi, men jeg syns det er for seint nå. Jeg må i så fall bruke minst to år på å ta opp fag også seks år på utdannelse, noe som er alt for lenge med tanke på lån og fremtidige barn. Lurte på om noen har tips til studier eller yrker i samme sjanger med ikke fullt så lang utdanning? Anonymkode: ea9b3...2cd Jeg er dobbelt så gammel, valgte yrke og utdanning som gikk ut på dato og har tatt omstart på alt og studerer nå. Det er ikke for sent å studere før du kommer så nær pensjonsalder at du knapt får tid til å bruke utdannelsen. Med andre ord. Du er ung nok, men jeg synes ikke du skal vente med å få barn til etter studier. Det tror jeg er biologisk feil. Anonymkode: 2de77...7fa 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #11 Skrevet 30. oktober 2020 Vernepleier. Anonymkode: 6f91a...83f
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #12 Skrevet 30. oktober 2020 Bli lege. Bonus at du får masse damer. Det er verdt det, tro meg. Anonymkode: bc84f...319
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #13 Skrevet 30. oktober 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bli lege. Bonus at du får masse damer. Det er verdt det, tro meg. Anonymkode: bc84f...319 Jeg er jente og i er forhold så det vil ikke ha noe å si for meg. 😅 Anonymkode: ea9b3...2cd
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #14 Skrevet 30. oktober 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Lang historie kort så valgte jeg feil utdanning og yrke, og er nå 27 år utdannet innen økonomi og jobber med noe helt feil. Jeg har innsett at jeg skulle studert psykologi, men jeg syns det er for seint nå. Jeg må i så fall bruke minst to år på å ta opp fag også seks år på utdannelse, noe som er alt for lenge med tanke på lån og fremtidige barn. Lurte på om noen har tips til studier eller yrker i samme sjanger med ikke fullt så lang utdanning? Anonymkode: ea9b3...2cd Terapeut? Anonymkode: de51a...b9c
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #15 Skrevet 30. oktober 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er det med psykologi og psykologyrket som tiltrekker deg? Anonymkode: 33c4f...437 Det er nok at jeg har en genuin interesse for psykologifaget, hvordan man tenker, føler og handler. I tillegg har jeg mange rundt meg som sliter, vet hvor viktig det er med psysisk helse. Jeg tror jeg ville passer godt innen et sånt yrke, da jeg er empatisk og flink til å sette meg inn i andre sine situasjoner, og god til å gi råd. Jeg føler mer og mer på at det er viktig for meg å jobbe med noe som gir meg noe; og som samsvarer med verdiene mine. Jeg jobber innen finansbransjen nå og det kræsjer fullstendig. Jeg skulle ønske jeg «ville bli» sykepleier eller lege også, men jeg tåler veldig lite blod, gørr, sprøyter osv så jeg tror det ville vært veldig slitsomt. jeg er også veldig interessert i fysisk aktivitet og hvordan dette påvirker det mentale, og kunne også tenkt meg å bli PT, men jeg føler «alle» er PT nå så jeg tror det blir veldig vanskelig å slå gjennom. Anonymkode: ea9b3...2cd
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #16 Skrevet 30. oktober 2020 Klinisk sosionom er et alternativ, men det tar fort lang tid når du regner med videreutdannelsen. Da ville jeg heller valgt profesjonsstudiet i psykologi. Du er nok psykolog før du har en terapeutjobb som klinisk sosionom, vil jeg tro Anonymkode: b8ec6...e21
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #17 Skrevet 30. oktober 2020 Jeg anbefaler deg å følge drømmen din, hvis du får det til økonomisk. Du har veldig mange år igjen å jobbe. Hvis det blir for tungt med det lange studiet, anbefaler jeg et kortere et, der du også utdanner deg til å jobbe med mennesker. Det er allerede nevnt både sykepleier, barnevernspedagog og sosionom. Dette er gode yrker. Du kan bygge på med videreutdannelse senere, hvis du ikke vil ta alt "i en jafs". Eller kanskje tenke helt nytt, og starte en rådgivningstjeneste innen økonomi? Da jobber du direkte med mennesker, du kan hjelpe og støtte, samtidig bruker du faget du allerede har. Hvis du ikke vil starte noe privat, kan du kanskje søke jobb hos NAV eller i en kommune som gjeldsrådgiver? Unnskyld hvis dette er håpløse tips, altså. Jeg bare prøver å være kreativ på dine vegne PS: Jeg tok selv en profesjonsutdanning etter et annet utdanningsløp. Jeg begynte da jeg var 30 - og angre ikke en dag på det valget. Jeg er veldig glad for det. Anonymkode: d18a5...531
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #18 Skrevet 30. oktober 2020 Psykiatrisk sykepleier, men da må du først gå sykepleien, så jobbe 2 år før du kan ta videreutdanning sannsynligvis. Anonymkode: 28803...835
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #19 Skrevet 30. oktober 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nok at jeg har en genuin interesse for psykologifaget, hvordan man tenker, føler og handler. I tillegg har jeg mange rundt meg som sliter, vet hvor viktig det er med psysisk helse. Jeg tror jeg ville passer godt innen et sånt yrke, da jeg er empatisk og flink til å sette meg inn i andre sine situasjoner, og god til å gi råd. Jeg føler mer og mer på at det er viktig for meg å jobbe med noe som gir meg noe; og som samsvarer med verdiene mine. Jeg jobber innen finansbransjen nå og det kræsjer fullstendig. Jeg skulle ønske jeg «ville bli» sykepleier eller lege også, men jeg tåler veldig lite blod, gørr, sprøyter osv så jeg tror det ville vært veldig slitsomt. jeg er også veldig interessert i fysisk aktivitet og hvordan dette påvirker det mentale, og kunne også tenkt meg å bli PT, men jeg føler «alle» er PT nå så jeg tror det blir veldig vanskelig å slå gjennom. Anonymkode: ea9b3...2cd Hva med ergoterapeut? Siden du liker fysisk aktivitet. Studiet handler om deltagelse for alle i samfunnet, om man er psykisk eller fysisk syk/handikappet eller står utenfor på en el annen måte. Anonymkode: e60fe...7f6 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #20 Skrevet 30. oktober 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med ergoterapeut? Siden du liker fysisk aktivitet. Studiet handler om deltagelse for alle i samfunnet, om man er psykisk eller fysisk syk/handikappet eller står utenfor på en el annen måte. Anonymkode: e60fe...7f6 Det har jeg faktisk aldri tenkt på før. Men det studiet kommer jeg inn på uten å ta opp fag og jeg sr man kan ta mye videreutdanning også! Spennende, det skal jeg sjekke ut. Jeg vet ikke hvor lett det er å få jobb eller hvordan det er med lønn kanskje men? Anonymkode: ea9b3...2cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå