Gå til innhold

Hva svarer dere på spørsmål om deres negative egenskaper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man får på jobbintervju ofte beskjed om å nevne tee negative egenskaper, hva pleier dere å svare på dette spørsmålet egentlig?

Skjønner jo at man skal være ærlig, men samtidig ikke drite seg helt ut og si ting som saboterer for jobbtilbud😂

Anonymkode: 72a49...c7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier alltid å nevne i neste setning hvordan jeg omgås dette problemet. Feks "jeg kan være litt kaotisk og må derfor alltid skrive lister over ting som skal gjøres og alle avtaler i en kalender" 

Anonymkode: d172a...315

• Liker 6
Skrevet

Jeg er ganske ærlig, dvs. forteller om de av mine negative sider som er minst alvorlig 🙂

Anonymkode: 8487a...cbc

Skrevet

Jeg svarer at jeg ikke har noen i forhold til jobben som skal gjøres.

Anonymkode: d1385...ec2

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😂

• Liker 12
Skrevet

Jeg er ærlig om en svak side som er relevant men ikke kritisk for arbeidet, forteller hva jeg gjør for å påse at det ikke blir et problem på jobben, og hvordan jeg synes jeg har forbedret meg.  

Anonymkode: 803f3...d39

Skrevet

Jeg tar min svakeste side og viser hvordan den også kan være en sterk side. F.eks at jeg er introvert, men det gjør at jeg er flink til å lytte og at engasjement ofte gjør at jeg "glemmer" at jeg er det.

Når det er sagt synes jeg det egentlig litt trist at det blir sett på som en svakhet egentlig, men det er nå ihvertfall sånn samfunnet ofte ser på introverte (mye fordommer der ute).

• Liker 6
Skrevet

Er redd for å si noe for negativt og vil heller ikke dra en klisje med noe som egentlig er positivt. 

Skrevet

Vær ærlig, noe ved deg er mindre flatterende. 

Jeg er veldig effektiv og har stor arbeidskapasitet, men kan fort bli "samlebåndete" og ensporet dersom jeg ikke har noen å sparre med. jeg jobber best i team sånn at vi korrigerer hverandre og skylappene mine blir utfordret. 

Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo dette som er sant i mange jobber. Om du jobber på lager og rydder på ting og kanskje skal pakke dem ned, så er det ikke så mange negative egenskaper som påvirker de arbeidet. Om du er sta, pessimistisk, ensporet, innadvendt eller hva, det betyr jo ingenting når du går og surrer for det meste for deg selv...

Anonymkode: 54cb5...355

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo dette som er sant i mange jobber. Om du jobber på lager og rydder på ting og kanskje skal pakke dem ned, så er det ikke så mange negative egenskaper som påvirker de arbeidet. Om du er sta, pessimistisk, ensporet, innadvendt eller hva, det betyr jo ingenting når du går og surrer for det meste for deg selv...

Anonymkode: 54cb5...355

Nettopp, en negativ side er jo en feil måte å spørre på. Svake sider er mer greit, men for de fleste så klarer man gjøre jobben.

Derfor svarer jeg alltid på denne måten, i dag er jo arbeidslivet kjempefalskt og helt ødelagt. Som resten av samfunnet er blitt dessverre, dette skyldes at alt skal være politisk korrekt. Skapt av unge mennesker med lite kunnskap om historie og liten livserfaring.

Tenk på før, da handlet om å gjøre jobben! 

• Liker 1
Skrevet

De fleste gode egenskaper er også negative, så jeg bruker de gode og gjør de negative, pluss jeg sier at hjemme kan jeg være slik og slik, men nå er det stor forskjell på jobbmeg og hjemmemeg.

Anonymkode: 64832...42f

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

det hadde jeg ikke trodd på og tenkt du manglet litt selvinnsikt

Anonymkode: 1092f...d15

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ærlig. Jeg vil ikke bli ansatt et sted de ikke kommer til å være fornøyd med meg. Det har jeg prøvd, og det er helt forferdelig. I første jobben sa jeg at jeg var litt stille, men de skjønte tydeligvis ikke hvor stille.. Jeg opplevde hele den tiden jeg jobbet der at sjefen av misfornøyd med at jeg var så stille, ble mast på om å snakke mer, ta mer ordet i møter, være frempå, gi av meg selv i lunsjen osv osv, og det var rett og slett skikkelig dritt. 

Så nå sier jeg veldig klart og tydelig at jeg er veldig introvert og stille, jeg er ikke den som prater mest i lunsjen, jeg prater mest når det er to-tre personer om gangen, og i møter sier jeg ikke mer enn det som trengs å sies - men jeg sier det som MÅ sies. 

Jeg sier også at jeg blir demotivert og kan prokrastinere om jeg ikke vet hva som forventes av meg, og får uklare arbeidsoppgaver, og ikke får oppklaringer av hva det er som forventes når jeg ber om det. 

Og at jeg er litt for redd for å være til bry, så jeg kan sitte alt for lenge med en oppgave og prøve selv, før jeg spør om hjelp. 

Anonymkode: 64c31...e1c

Skrevet

De fleste seriøse arbeidsgivere har heldigvis sluttet å stille dette spørsmålet. Sist jeg fikk det sa jeg bare "er det fortsatt vanlig å spørre om?". 

Ingen vil si negative ting om seg selv, sier man noe positivt som om det var negativt fremstår man som en kronidiot. 

Skulle jeg mot formodning få spørsmålet, tar jeg en negativ egenskap som ikke er så relevant for jobben, og eksemplifiserer det gjennom en hendelse i en tidligere jobb der jeg lærte av det og fikk forbedret meg. 

Hensikten med spørsmålet er jo egentlig å se om du har selvinnsikt, så det er bare å ymte frempå at du er blitt konfrontert med ting du ikke takler så bra, og er klar over det.

Skrevet

Lyger selvsagt: om jeg vil ha jobben. Det er jo et lurespørsmål. Hvis jeg har ombestemt meg i løpet av intervjuet og ikke vil ha jobben likevel legger jeg på meg. Men det er ingen som hadde ansatt meg om jeg skulle servert dem mine verste side. Ikke har det noen relevans heller siden det er på hjemmebane folk tar ut sine verste sider for det aller meste.

Anonymkode: 102ec...f14

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lyger selvsagt: om jeg vil ha jobben. Det er jo et lurespørsmål. Hvis jeg har ombestemt meg i løpet av intervjuet og ikke vil ha jobben likevel legger jeg på meg. Men det er ingen som hadde ansatt meg om jeg skulle servert dem mine verste side. Ikke har det noen relevans heller siden det er på hjemmebane folk tar ut sine verste sider for det aller meste.

Anonymkode: 102ec...f14

Men det folk vil vite når de spør om sånt på et jobbintervju, er jo hvilke negative sider du har som er relevant for jobben, ikke hvordan du er hjemme. Om du alltid glemmer å ta søpla ut hjemme eller utsetter å klippe plenen alt for lenge, så gir vel sjefen din en lang f... i det. 

Men det er vel som en her sa, at de spør om sånt for å sjekke graden av selvinnsikt. Og det varierer vel fra jobb til jobb hvor viktig det man svarer er og ikke minst hva man svarer. Introvert og asosial funker som bare det hvis du skal jobbe alene, kanskje ikke fullt så godt (men ikke umulig) hvis du skal selge noe.

Skrevet

Personlig syns jeg det er så teit spørsmål, at jeg jaggu kjører klassikeren tilbake: negative sider som er positive. 

"Jeg er veldig nøye av meg, slik at jeg innimellom kan bruke litt tid på at ting skal bli bra. Samtidig er jeg klar over at denne egenskapen ikke må gå utover effektiviteten. Men jeg er jo klar over dette, så jeg jobber stadig med å møte perfeksjonismen og effektiviteten på midten". *Bla, bla, bla, sett inn negativ egenskap som er dritpositivt for denne jobben* 

Syns det er et skikkelig tett spørsmål egentlig. Det sier seg selv at ingen kommer til å svare helt ærlig uansett. 

Anonymkode: 685fb...611

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

det hadde jeg ikke trodd på og tenkt du manglet litt selvinnsikt

Anonymkode: 1092f...d15

Selvinnsikt er jo gøy, svært få har det; om noen har det i heletatt. Hvordan kan man skrive hyggelig kollegaer og arbeidsmiljø i en annonse?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personlig syns jeg det er så teit spørsmål, at jeg jaggu kjører klassikeren tilbake: negative sider som er positive. 

"Jeg er veldig nøye av meg, slik at jeg innimellom kan bruke litt tid på at ting skal bli bra. Samtidig er jeg klar over at denne egenskapen ikke må gå utover effektiviteten. Men jeg er jo klar over dette, så jeg jobber stadig med å møte perfeksjonismen og effektiviteten på midten". *Bla, bla, bla, sett inn negativ egenskap som er dritpositivt for denne jobben* 

Syns det er et skikkelig tett spørsmål egentlig. Det sier seg selv at ingen kommer til å svare helt ærlig uansett. 

Anonymkode: 685fb...611

Faren min er sjef for 80 ansatte, og det verste han vet er sånne svar. Man skal ikke vri en positiv ting om til å være negativt, men man skal finne noe om seg selv som faktisk er negativt men hvor man viser at man forbedrer seg.

Jeg får f.eks. fort prestasjonsangst og blir fryktelig nervøs før møter og foredrag – tidligere var det et stort problem, men med tiden har jeg både gått på kurs og jeg har øvd på å ta ordet hvor jeg egentlig ikke tørr, og det går nå mye bedre. 

Anonymkode: 803f3...d39

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...