Gå til innhold

Pusse opp bad, pris om man gjør det billigst mulig? Hvor mye burde jeg spare?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det er selvsagt helt i orden, men da er det ikke så rart at ditt er mye billigere for det ekstremt mye raskere for en håndtverker å legge belegg og plater enn å legge fliser. 

Anonymkode: eb45a...751

Fikk beskjed om at det ville koste 20-30 000kr ekstra om vi valgte fliser. Altså 170-180 000kr er fortsatt ganske langt unna 230 000kr+. Skal også bytte varmekabler og vifte👍🏻

Anonymkode: 8b289...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk beskjed om at det ville koste 20-30 000kr ekstra om vi valgte fliser. Altså 170-180 000kr er fortsatt ganske langt unna 230 000kr+. Skal også bytte varmekabler og vifte👍🏻

Okei. og i tillegg kom sikkert kvm pris på fliser hvis du skulle legge det? Det kommer an på hvor i landet man bor. Sist jeg pusset opp bad (2016) fikk jeg tilbud fra fire firmaer og de lå alle på mellom 220 og 320 000. Ds hadde jeg firmaer som hadde jobbet 10+ år og hadde 10 års garanti på jobben innom på befaring. Det var i Oslo. Må skal jeg pusse opp på nytt, og regner med at jeg i hvert fall må gi 300.000. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei. og i tillegg kom sikkert kvm pris på fliser hvis du skulle legge det? Det kommer an på hvor i landet man bor. Sist jeg pusset opp bad (2016) fikk jeg tilbud fra fire firmaer og de lå alle på mellom 220 og 320 000. Ds hadde jeg firmaer som hadde jobbet 10+ år og hadde 10 års garanti på jobben innom på befaring. Det var i Oslo. Må skal jeg pusse opp på nytt, og regner med at jeg i hvert fall må gi 300.000. 

Bor ca halvannen time fra Oslo, pusset opp et lite bad fra scratch, ca 4kvm, med dyre fliser, do, dusj og vask og ga 175 000kr for jobben. Dette var for ett år siden. Ordentlig arbeid og 12 års tetthetsgaranti :) Kommer nok helt an på hvor man bor, ja☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bor ca halvannen time fra Oslo, pusset opp et lite bad fra scratch, ca 4kvm, med dyre fliser, do, dusj og vask og ga 175 000kr for jobben. Dette var for ett år siden. Ordentlig arbeid og 12 års tetthetsgaranti :) Kommer nok helt an på hvor man bor, ja☺️

Pusset opp blir vel dumt å si. Altså jeg bygde et nytt rom innenfor et soverom og lagde til bad. Alle rør og elektro måtte legges opp 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Pusset opp blir vel dumt å si. Altså jeg bygde et nytt rom innenfor et soverom og lagde til bad. Alle rør og elektro måtte legges opp 

Tror det er dyrere å pusse opp enn å lage nytt, man må jo rive først og det kan ta tid om man skal langt ned i et betonggulv. 

Anonymkode: 0b7e2...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Håper ikke det er det samme badet? 

Anonymkode: 0b7e2...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legg ut jobben på feks mitt anbud. Da kommer div firma på gratis befaring, og mulig det blir mye billigere enn du tror! 

Vi betalte ca 150 000 for ca samme jobb, hadde trodd det skulle bli det dobbelte! 

Anonymkode: 7a116...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.10.2020 den 18.47, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for mye nyttig info! 😄 Badet har aldri blitt pusset opp, ble bygget på midten av 90 tallet. Har nå kommet frem til at jeg lar gulvet være som det er. Det er hvite fliser, men fugene er stykke og ikke samme farge på fugene over hele gulvet. Vet ikke om det går ann å bleke fugene, evt at jeg gjøre de like mørke over hele gulvet. 

Men tenker å legge plater med membran på veggene 😊 Er per dags dato bare helt vanlige vegger med baderoms tapet. Så det er ho bare å lime plater med membran rett på 😄

Jeg hiver ut dusj kabinettet og setter heller opp dusj dører 😊 Er heldigvis ganske godt fall på gulvet til sluket. 

Så tar jeg inn en rørlegger i forhold til å sette opp dusj på veggen og montere den nye vasken 😄

Høres det ut som en plan? 😊 Eller er det noe jeg har misforstått og ikke kommer til å funke? 🙈

Setter pris på alle tips! 😄 Er helt nybegynner 😅

Anonymkode: 046e5...c10

Det dummeste du gjør er å ta ut dusjkabinettet på et så gammelt bad og dusje rett på gulvet. Du ber om fuktskader og drit. Husk at et bad har levetid på 15 år når man dusjer rett på gulvet. Når man bruker dusjkabinett, har badet dobbelt så lang levetid. Satte nettopp inn dusjkabinett på et bad fra 1990. Dette for å unngå fukt og vannskader til jeg en dag har råd til å pusse opp hele badet. Har i tillegg byttet servantskap. 

Anonymkode: 0b75e...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.10.2020 den 19.14, AnonymBruker skrev:

Det var bygget slik at man kunne dusje rett på gulvet, så gulvet er helt tett 🙈 har bare vært dusjkabinett der de siste 10 åra. Så gulvet fungerer fint med varmekabler og alt. Jeg håper det ikke går ut på dato snart 😳😳 

så kan jeg sette plater på veggene om gulvet er helt tett? Det eneste stygge med gulvet er fugene 🤨 ellers er det jo hvitt, og jeg kan leve med det 😜

skal prøve sånn tusj!! Håper de funker på bad 😄 ellers har jeg ikke noe imot å tegne de fugene hver mnd 😂 

jeg tror jeg rett og slett ikke har råd til å fikse gulvet, og nå har mannen min sagt at han ikke vil røre baderoms gulvet, for han brukte så veldig lang tid på å legge det riktig iforhold til fall til sluket 😂

ts

Ingen gulv er tett når det er så gammelt. Det forstår du vel? Kabinettet er jo satt inn for ti år siden for at det ikke skal bli fuktskader på gulvet. Det kommer bare til å bli styr om du tar ut dusjkabinettet. Bytt det heller ut. De selger fine, rimelige kabinett på megaflis og obs. Kjøp nytt servantskap på ikea, med litt fancy vask og et fint speil. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen gulv er tett når det er så gammelt. Det forstår du vel? Kabinettet er jo satt inn for ti år siden for at det ikke skal bli fuktskader på gulvet. Det kommer bare til å bli styr om du tar ut dusjkabinettet. Bytt det heller ut. De selger fine, rimelige kabinett på megaflis og obs. Kjøp nytt servantskap på ikea, med litt fancy vask og et fint speil. 

Nei jeg forstår ikke det? 🙈 er ingen tegn til noe fukt skade på badet.... varmekabler funker helt fint, fugene er helt tette overalt 🤷🏼‍♀️ Dette er et bad i kjelleren, med fjell under huset.

Jeg kan virkelig ikke tro på at alle folk bruker 300 000 hvert 20 år på å pusse opp badet? Hvem har råd til det, med alt andre som må oppgraderes i huset også, samt livet generelt + billån, huslån, barn osv

Du antar at dusjkabinettet ble satt inn pga det ikke skal bli fuktskader. Helt feil 😜 Badet var helt tett og fungerte fint, men JEG ville ha dusjkabinett for 10 år siden, rett og stett bare pga utseende. Nå er kabinettet stygt og jeg vil gå tilbake slik badet var originalt. For slik det er bygget, var at man skulle dusje rett på flise gulvet :) 

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg forstår ikke det? 🙈 er ingen tegn til noe fukt skade på badet.... varmekabler funker helt fint, fugene er helt tette overalt 🤷🏼‍♀️ Dette er et bad i kjelleren, med fjell under huset.

Jeg kan virkelig ikke tro på at alle folk bruker 300 000 hvert 20 år på å pusse opp badet? Hvem har råd til det, med alt andre som må oppgraderes i huset også, samt livet generelt + billån, huslån, barn osv

Du antar at dusjkabinettet ble satt inn pga det ikke skal bli fuktskader. Helt feil 😜 Badet var helt tett og fungerte fint, men JEG ville ha dusjkabinett for 10 år siden, rett og stett bare pga utseende. Nå er kabinettet stygt og jeg vil gå tilbake slik badet var originalt. For slik det er bygget, var at man skulle dusje rett på flise gulvet :) 

ts

« Generelt sies det derfor at bad frem til 1997 har en forventet levetid fra 10 til 20 år, og bad etter det fra 15 til 25 år, forteller hun. Helt nye bad bygd etter 2010 kan du regne med har membran i henhold til ny våtromsstandard.»

:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulvet er kanskje det som er viktigst å gjøre noe med tenker jeg... vi har nylig pusset opp bad (pga lekkasje ved sluk, bad fra 70 tallet), gjorde alt selv unntatt elektro. Endte opp på 150 000kr. Er da et bad på 11 kvadrat med fliser på gulv og vegg, dobbel servant, vegghengt toalett, dusjnisje, frittstående badekar med armatur som kommer opp av gulvet. Har valgt ganske "billige" løsninger på det meste (innredning fra ikea, badekar fra megaflis (men kostet likevel nesten 7000k + blandebatteri på ca 5000k), fliser på tilbud, men når alt av rør, gulv og noe vegger bygges på nytt, mange kvadrat med flis osv så blir det fort mye... Trøster oss med at hadde fagfolk pusset opp tilsvarende hadde det fort blitt det dobbelte eller mer....

Anonymkode: 96130...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Gulvet er kanskje det som er viktigst å gjøre noe med tenker jeg... vi har nylig pusset opp bad (pga lekkasje ved sluk, bad fra 70 tallet), gjorde alt selv unntatt elektro. Endte opp på 150 000kr. Er da et bad på 11 kvadrat med fliser på gulv og vegg, dobbel servant, vegghengt toalett, dusjnisje, frittstående badekar med armatur som kommer opp av gulvet. Har valgt ganske "billige" løsninger på det meste (innredning fra ikea, badekar fra megaflis (men kostet likevel nesten 7000k + blandebatteri på ca 5000k), fliser på tilbud, men når alt av rør, gulv og noe vegger bygges på nytt, mange kvadrat med flis osv så blir det fort mye... Trøster oss med at hadde fagfolk pusset opp tilsvarende hadde det fort blitt det dobbelte eller mer....

Må vel dog nevnes at selv om vi brukte "billige" løsninger så hadde det blitt mye billigere om vi droppet badekar, og valgte billigere fliser (evt ikke flisla absolutt alt, vi har bygget hele badet som våtsone noe vi strengt tatt ikke har behøvd), evt heler brukt baderomspanel eller belegg for våtrom, ikke hadde valgt dobbel servant osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, newman01 skrev:

Om du kjøpte en ny bil i 1990, hadde du forventet at den var som ny idag? 

Nei, men jeg hadde jo ikke byttet ut hver eneste del i frykt om at det skulle ryke :P om delene fungerer så trenger de jo ikke å byttes eller oppgraderes, om den er pent brukt tenker jeg da 🙈 Men jeg hører jo på hva verkstedet sier, kanskje jeg skal bestille en rørlegger for en sjekk 😂

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holder på å pusse opp bad nå. Samboern er elektriker og har gjort alt det elektriske og snekkerarbeidet selv. Eneste vi har betalt er materialer, også har han lagt opp de fleste rør til badet selv også + vannskap. Trenger bare rørlegger til å gjøre det som trengtes hvitt. 
Så har vi hyra flislegger som har støpt, lagt membran og lagt flis på gulv til sånn ca 30K, også skal vi sette opp Fibo trespo plater selv, til en verdi av rundt 20k. 
Vi har kanskje brukt rundt 80k allerede, og vi mangler fortsatt dusjdører, do, badekar og vask/m baderomsmøbel+høyskap og speil. Vi har regna på at det vil komme på tilsammen 100k, 8kvm. Men det er fordi vi har helrenovert et vaskerom og et lite toalettrom om til et stort bad i stedet, og har måtte flytte på en god del rør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
22 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, men jeg hadde jo ikke byttet ut hver eneste del i frykt om at det skulle ryke :P om delene fungerer så trenger de jo ikke å byttes eller oppgraderes, om den er pent brukt tenker jeg da 🙈 Men jeg hører jo på hva verkstedet sier, kanskje jeg skal bestille en rørlegger for en sjekk 😂

Ts

Problemet er at du må pigge opp gulvet for å sjekke tilstanden på membranen. Og ALLE fagfolk sier at det IKKE er lurt å dusje rett på flis på så gamle bad, rett og slett fordi materialene som ble brukt på den tiden ikke alltid viste seg å ha egenskaper som var varige. De stivner, sprekker opp og da er det lekkasje. Du veit ikke engang hva slags fagmann som bygde badet for 30 år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, newman01 skrev:

Problemet er at du må pigge opp gulvet for å sjekke tilstanden på membranen. Og ALLE fagfolk sier at det IKKE er lurt å dusje rett på flis på så gamle bad, rett og slett fordi materialene som ble brukt på den tiden ikke alltid viste seg å ha egenskaper som var varige. De stivner, sprekker opp og da er det lekkasje. Du veit ikke engang hva slags fagmann som bygde badet for 30 år siden. 

Enig her. Ville ikke begynt å dusje rett på flis nå, selv om alt ser tilsynelatende greit ut. For risikabelt. 

Anonymkode: 311c4...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri tatt sjansen på å dusje rett på flis der! 

Skummelt å kjøpe eiendom når så mange skal «fikse selv» uten at de egentlig har peiling. Vannskader skal man ikke tulle med. 

Anonymkode: 79c65...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...