Gå til innhold

Pusse opp bad, pris om man gjør det billigst mulig? Hvor mye burde jeg spare?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ca 10 kvadrat. Som det er nå: gamle fliser på gulv, tapet vegger, gammel kabinett dusj, servant er billigste variant fra IKEA for 20 år siden. Doen er helt Okei.

Jeg ønsker pusse opp badet billigst mulig, med de billigste løsningene. Hva jeg ønsker å gjøre: 

- Nye fliser på både gulv og vegger

- ny dusj med fliser (ikke kabinett)

- ny vask servant

Får hjelp av familien til å gjøre alt selv, men skjønner at rørlegger koster en del...

og om jeg legger nytt gulv, må man legge nye varmekabler?

Hvor mye brukte du på å pusse opp badet?

Anonymkode: 046e5...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pusset opp mitt bad. Fjernet fliser som var lagt på belegg, byttet baderomsplater og møbel. Brukte dusjdørene om igjen. Byttet ut toalettet. Nye armaturer til servant og dusj, samt dusjsett med takdusj. Kom vel på 30.000? 
Toalett 5000, møbel ca det samme. Gulvflisene kostet 800 kr m2, veggplater rundt 300 pr m2. Du trenger ikke rørlegger om du ikke skal flytte på noe. Du trenger heller ikke nye varmekabler om du ikke skal flytte på sluk ol, da må du hugge opp hele gulvet. 
Har en byggmesterkompis som hjalp meg, rev alt selv. 
Legger ved noen før og etter-bilder! 

Innredning kjøpte jeg på Megaflis. Billigere og enklere enn Ikea! 

FD396DBE-AEC7-4FB6-9E02-70D0E7DF3C57.jpeg

8D46FF0B-2190-4586-AA64-B3B24E3AEA31.jpeg

2402EB6A-4BA9-43CE-B1BE-D6F7F02352AF.jpeg

Anonymkode: 0b7e2...414

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pusset opp mitt bad. Fjernet fliser som var lagt på belegg, byttet baderomsplater og møbel. Brukte dusjdørene om igjen. Byttet ut toalettet. Nye armaturer til servant og dusj, samt dusjsett med takdusj. Kom vel på 30.000? 
Toalett 5000, møbel ca det samme. Gulvflisene kostet 800 kr m2, veggplater rundt 300 pr m2. Du trenger ikke rørlegger om du ikke skal flytte på noe. Du trenger heller ikke nye varmekabler om du ikke skal flytte på sluk ol, da må du hugge opp hele gulvet. 

Oj wow, badet ditt så ut akkurat som mitt ser ut nå 😂 Og jeg tenkte akkurat slike farger som du har brukt til å pusse opp 😍 Tusen takk for masse gode tips!! Og jeg visste ikke at jeg ikke trengte rørlegger, skal ikke flytte på noen ting! 😊 

Dette ga meg masse motivasjon!! 

ts

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Noen andre surtryner her inne mente jeg hadde ødelagt hele badet, de om det 🤪

Han som hjalp meg syntes det hadde vært lettere med fliser på veggene, men vet ikke om han måtte platet veggene først eller hva? Måtte ihvertfall lekte ut veggene litt.
Panelet var ganske mørt i dusjsonen men det var nok fra 1990. Tror også det var badekar der før pga armaturet var så langt nede på veggen? 
Legger ved to «underveis» bilder. 

232922CE-FF4F-4B12-B047-2AADE0DC9953.jpeg

C1047144-8034-4E97-8A21-2584029000D8.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra! Noen andre surtryner her inne mente jeg hadde ødelagt hele badet, de om det 🤪

Han som hjalp meg syntes det hadde vært lettere med fliser på veggene, men vet ikke om han måtte platet veggene først eller hva? Måtte ihvertfall lekte ut veggene litt.
Panelet var ganske mørt i dusjsonen men det var nok fra 1990. Tror også det var badekar der før pga armaturet var så langt nede på veggen? 
Legger ved to «underveis» bilder. 

232922CE-FF4F-4B12-B047-2AADE0DC9953.jpeg

C1047144-8034-4E97-8A21-2584029000D8.jpeg

Ikke bry deg om surtrynene! 😂 

Joo man må vell plate veggene før man fliser, så jeg skjønner heller ikke hva som er lettere med flis på veggene 🙈 Er jo så mange nyere og enklere løsninger som finnes nå! 😄 Takk for bilder, har du flere vil jeg gjerne se mer underveis bilder!! 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joo man må vell plate veggene før man fliser, så jeg skjønner heller ikke hva som er lettere med flis på veggene 🙈 Er jo så mange nyere og enklere løsninger som finnes nå! 😄 Takk for bilder, har du flere vil jeg gjerne se mer underveis bilder!! 😊

Platene er jo geniale med sin innebygde membran. Med flis måtte man platet, smurt membran for deretter å flislegge. Synes bildene av Badet her oppe var knallfint! For øvrig har gulvbeleggene i dag også blitt bedre enn de var før i tiden, så om man ikke vil skure fuger og være garantert vanntett gulv er belegg tingen :)

Anonymkode: e7611...ba5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Platene er jo geniale med sin innebygde membran. Med flis måtte man platet, smurt membran for deretter å flislegge. Synes bildene av Badet her oppe var knallfint! For øvrig har gulvbeleggene i dag også blitt bedre enn de var før i tiden, så om man ikke vil skure fuger og være garantert vanntett gulv er belegg tingen :)

Ja herregud jeg kan jo legge gulvbelegg også!! Dette er sikkert et kjempe dumt spørsmål, men må man rive av flisene som er på gulvet fra før av? Kan man legge gulvbelegg rett på flisen? 😅 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det første jeg så var bare det første bildet og "Billigere og enklere enn Ikea" -  så jeg tenkte at ja, det må det ha vært. 😂

Men så leste jeg litt nøyere og skjønte tilslutt at det var før-bildet, scrollet ned til det nye badet og wow! Det var skikkelig fint!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja herregud jeg kan jo legge gulvbelegg også!! Dette er sikkert et kjempe dumt spørsmål, men må man rive av flisene som er på gulvet fra før av? Kan man legge gulvbelegg rett på flisen? 😅 

Vil tro du kan støpe/glatte ut gulvet og legge belegget over. Men hvor omfattende du bær gjøre dette avhenger også av badets opprinnelige alder. Venner av meg støpte inn nye varmekabler på flisegulvet og la nye fliser over. Altså defekte varmekabler->flis->nye varmekabler-> flis. Alt går😅 Et annet vennepar la belegg, men siden det må sveises i skjøter etc måtte akkurat det monteres av noen med sertifikat for å sikre at det var vanntett. Blir vel det samme kravet som med membran da belegget i seg selv fungerer som membran 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke ha to tette sjikt, så om det er membran på badet fra før må det fjernes før man legger nytt. Men ikke alle gamle bad har det. Ang. rørlegger så kan det være at rørene er så gamle at de må byttes (ikke sikkert at dette ble gjort under forrige oppussing?), eller at sluk og rør må forlenges fordi gulv og vegger endrer tykkelse osv. Alt kommer an på hva du skal gjøre. Gulvbelegg må sveises, og membran vil du ikke ha ansvar for. Elektriker bruker man å behøve uansett, om det så er til småting.

Fellen med å skulle gjøre mye selv er at du ikke vet hva som er forsvarlig eller ikke, og du vet ikke hva du bør vite, om du skjønner. Hadde jeg aldri gjort noe sånt før hadde jeg engasjert noen. Ikke entreprenør, men fagfolk. 

Bad på 10m2 er et stort bad. Jeg vil tro du må ut med minst 200 000 kr, og det er en veldig lav pris for et så stort bad, med lite møblering. Sett av i alle fall 250 000 kr, og mange arbeidstimer. 

Anonymkode: 9d1ef...84a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man skal ikke ha to tette sjikt, så om det er membran på badet fra før må det fjernes før man legger nytt. Men ikke alle gamle bad har det. Ang. rørlegger så kan det være at rørene er så gamle at de må byttes (ikke sikkert at dette ble gjort under forrige oppussing?), eller at sluk og rør må forlenges fordi gulv og vegger endrer tykkelse osv. Alt kommer an på hva du skal gjøre. Gulvbelegg må sveises, og membran vil du ikke ha ansvar for. Elektriker bruker man å behøve uansett, om det så er til småting.

Fellen med å skulle gjøre mye selv er at du ikke vet hva som er forsvarlig eller ikke, og du vet ikke hva du bør vite, om du skjønner. Hadde jeg aldri gjort noe sånt før hadde jeg engasjert noen. Ikke entreprenør, men fagfolk. 

Bad på 10m2 er et stort bad. Jeg vil tro du må ut med minst 200 000 kr, og det er en veldig lav pris for et så stort bad, med lite møblering. Sett av i alle fall 250 000 kr, og mange arbeidstimer. 

Tusen takk for mye nyttig info! 😄 Badet har aldri blitt pusset opp, ble bygget på midten av 90 tallet. Har nå kommet frem til at jeg lar gulvet være som det er. Det er hvite fliser, men fugene er stykke og ikke samme farge på fugene over hele gulvet. Vet ikke om det går ann å bleke fugene, evt at jeg gjøre de like mørke over hele gulvet. 

Men tenker å legge plater med membran på veggene 😊 Er per dags dato bare helt vanlige vegger med baderoms tapet. Så det er ho bare å lime plater med membran rett på 😄

Jeg hiver ut dusj kabinettet og setter heller opp dusj dører 😊 Er heldigvis ganske godt fall på gulvet til sluket. 

Så tar jeg inn en rørlegger i forhold til å sette opp dusj på veggen og montere den nye vasken 😄

Høres det ut som en plan? 😊 Eller er det noe jeg har misforstått og ikke kommer til å funke? 🙈

Setter pris på alle tips! 😄 Er helt nybegynner 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme prosjekt på mitt lille  bad som er 3.9 kvadrat . Har hatt en  fagmann på befaring og planen er total renovering av badet . Prisen kom på 230.000 kr + eller minus .  🙈😱🤣  så ja sykt dyrt med å pusse opp  et bad . 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for mye nyttig info! 😄 Badet har aldri blitt pusset opp, ble bygget på midten av 90 tallet. Har nå kommet frem til at jeg lar gulvet være som det er. Det er hvite fliser, men fugene er stykke og ikke samme farge på fugene over hele gulvet. Vet ikke om det går ann å bleke fugene, evt at jeg gjøre de like mørke over hele gulvet. 

Men tenker å legge plater med membran på veggene 😊 Er per dags dato bare helt vanlige vegger med baderoms tapet. Så det er ho bare å lime plater med membran rett på 😄

Jeg hiver ut dusj kabinettet og setter heller opp dusj dører 😊 Er heldigvis ganske godt fall på gulvet til sluket. 

Så tar jeg inn en rørlegger i forhold til å sette opp dusj på veggen og montere den nye vasken 😄

Høres det ut som en plan? 😊 Eller er det noe jeg har misforstått og ikke kommer til å funke? 🙈

Setter pris på alle tips! 😄 Er helt nybegynner 😅

Vel, om badet er fra midten av 90-tallet er det stor sjanse for at det blir fuktskader om du begynner å dusje på gulvet nå. Gamle bad skal ha dusjkabinett. Så om du ikke legger membran på gulvet bør du ikke sette opp dusjdører 🙈 Jeg beklager 💔

Jeg ser ikke helt vitsen med membran på veggen om du ikke tar gulvet, de skal overlappe hverandre/fungere sammen. 

En god nyhet da er at det finnes tusjer egnet for å farge fuger! Så du kan legge deg ned og tegne over 😅 Men du ville sikkert ha mer forandring enn bare det.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke bare å ta plater med membran på. Du kan bruke baderomsplater rett på men husk de koster endel de også. Du må også bruke lim/silikon mellom dem. 
Skal du ha flis på vegg så bør du også stive av veggene. Etter rett så river du da ned alt, skrur rupanel på hele veggene, legger litex plater (eller lignende) på alt og membran på alle skjøter. 
Gulvet ditt bør nok byttes siden det er fra 90 tallet. Da må du rive ut alt, få ny sluk, legge gulvspon med varmereflekterende matte oppå der og så varmekabler på toppen der igjen. Etter det må du støpe/legge flytemasse og så membran på toppen der igjen før du legger fliser. 
Jeg gjorde selv alt det der. Hadde kompis som var elektriker som fiksa alt det, kompis som var flislegger som fikk noen kroner for jobben og leide inn rørlegger utenom. Dyr innredning fra ikea med lys og dobbel vask pluss dusjdører, vegghengt designertoalett og dusj med tropisk regn som det kalles. Alt kom totalt på 100000.- selv om vi gjorde det aller meste selv

Men hvis du vil spare penger så kan du jo vurdere mikrosement. Ser rimelig lekkert ut og du slipper å rive noe da de legger det oppå eksisterende fliser. Bakdelen da blir hvis varmekablene ryker og du vil bytte dem, vel da må det rives igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva du kan gjøre? Søk opp filmer på youtube og se på hvordan prosessen gjøres. Bare ved å se hva andre gjør får du en mye større forståelse for hva en sånn prosess innebærer, og hvorfor de ulike tiltakene gjøres. De kritiske funksjonene på ditt bad begynner å nærme seg forventet levetid (25 - 30 år) og bør erstattes. Jeg tror dessverre at badet er for gammelt for en enkel makeover (men jeg har jo ikke inspisert det). 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, om badet er fra midten av 90-tallet er det stor sjanse for at det blir fuktskader om du begynner å dusje på gulvet nå. Gamle bad skal ha dusjkabinett. Så om du ikke legger membran på gulvet bør du ikke sette opp dusjdører 🙈 Jeg beklager 💔

Jeg ser ikke helt vitsen med membran på veggen om du ikke tar gulvet, de skal overlappe hverandre/fungere sammen. 

En god nyhet da er at det finnes tusjer egnet for å farge fuger! Så du kan legge deg ned og tegne over 😅 Men du ville sikkert ha mer forandring enn bare det.

Det var bygget slik at man kunne dusje rett på gulvet, så gulvet er helt tett 🙈 har bare vært dusjkabinett der de siste 10 åra. Så gulvet fungerer fint med varmekabler og alt. Jeg håper det ikke går ut på dato snart 😳😳 

så kan jeg sette plater på veggene om gulvet er helt tett? Det eneste stygge med gulvet er fugene 🤨 ellers er det jo hvitt, og jeg kan leve med det 😜

skal prøve sånn tusj!! Håper de funker på bad 😄 ellers har jeg ikke noe imot å tegne de fugene hver mnd 😂 

jeg tror jeg rett og slett ikke har råd til å fikse gulvet, og nå har mannen min sagt at han ikke vil røre baderoms gulvet, for han brukte så veldig lang tid på å legge det riktig iforhold til fall til sluket 😂

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
16 minutter siden, Akay skrev:

Det er ikke bare å ta plater med membran på. Du kan bruke baderomsplater rett på men husk de koster endel de også. Du må også bruke lim/silikon mellom dem. 
Skal du ha flis på vegg så bør du også stive av veggene. Etter rett så river du da ned alt, skrur rupanel på hele veggene, legger litex plater (eller lignende) på alt og membran på alle skjøter. 
Gulvet ditt bør nok byttes siden det er fra 90 tallet. Da må du rive ut alt, få ny sluk, legge gulvspon med varmereflekterende matte oppå der og så varmekabler på toppen der igjen. Etter det må du støpe/legge flytemasse og så membran på toppen der igjen før du legger fliser. 
Jeg gjorde selv alt det der. Hadde kompis som var elektriker som fiksa alt det, kompis som var flislegger som fikk noen kroner for jobben og leide inn rørlegger utenom. Dyr innredning fra ikea med lys og dobbel vask pluss dusjdører, vegghengt designertoalett og dusj med tropisk regn som det kalles. Alt kom totalt på 100000.- selv om vi gjorde det aller meste selv

Men hvis du vil spare penger så kan du jo vurdere mikrosement. Ser rimelig lekkert ut og du slipper å rive noe da de legger det oppå eksisterende fliser. Bakdelen da blir hvis varmekablene ryker og du vil bytte dem, vel da må det rives igjen

Har regnet at jeg trenger 20 plater og på obs bygg har de plater til 500 kr stk 😄 Da blir det 10 000 kr for veggene på badet, og det er det verdt for meg! 😊 

men trenger jeg ta gulvet nå hvis det fungerer fint da? 😓 eneste problemet med det er forskjellig farge på fugene... ellers er der fortsatt helt tett og varmekabler funker fint 😊

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun (TS) har jo planer om å sette opp baderomsplater, disse har allerede membran. Selv på bad fra 90 tallet er det membran på gulvet. 

Anonymkode: 58d4d...286

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har egentlig ikke så mye mer, bortsett fra gulvrøskedagen....hadde det ikke vært for Hiltien jeg fikk låne av en kunde på jobben hadde vi vel hakket fliser enda. Brukte nærmere 6 timer og da byttet vi på det. Det var en drittjobb! Belegget tok jeg med kubein. 

5DD90722-128C-4676-8E7E-E65B82972811.jpeg

84B3F845-6185-4DC8-9490-F454EC9773FB.jpeg

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun (TS) har jo planer om å sette opp baderomsplater, disse har allerede membran. Selv på bad fra 90 tallet er det membran på gulvet. 

Anonymkode: 58d4d...286

Jeg skjønner ikke hva du vil frem til. Baderomsplater med membran skal ikke utenpå eksisterende membran. Er det ikke membran på vegg vil ikke platene gjøre noen skade. Men det ikke noe vits om membran på gulv ikke er tett lenger. Da er der for utseendes skyld. Det ts ønsker er å ha dusjdører, hun kan ikke ha det med mindre hun vet at badet er fuktsikkert. Skal hun være sikker på det må hun strippe det ned og legge et nytt tett sjikt. Badet er 25 år(?) gammelt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...