Gå til innhold

Den kalde krigen "for dummies"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den kalde krigen er noe jeg sliter med å forstå meg på, og jeg føler at jeg har et relativt stort hull i allmennkunnskapen på grunn av det.

Noe som kan oppsummere den for meg, så enkelt som mulig? Tenk at jeg er en 10-åring som spør.

Anonymkode: e1e93...549

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

USA og Sovjetunionen tror begge at den andre har til hensikt å bekjempe den andre. 

Begge bruker enorme summer på våpen, særlig atomvåpen. Begge inngår masse allianser med ulike land for å styrke sin egen posisjon. Mest kjent er NATO og Warszawapakten. I tillegg støtter begge ulike sider i ulike kriger, som feks Vietnamkrigen. 

Det kommer aldri til direkte kamper mellom de to sidene, men etterhvert som arsenalet av atomvåpen vokser til å kunne utslette menneskeheten mangfoldige erkjenner begge sider at det kan ikke fortsette.

De inngår diverse nedrustningsavtaler, særlig knyttet til atomvåpen. Sovjetunionen kollapser og blir til dagens Russland og en rekke andre land. Det avslutter den kalde krigen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, stan skrev:

USA og Sovjetunionen tror begge at den andre har til hensikt å bekjempe den andre. 

Begge bruker enorme summer på våpen, særlig atomvåpen. Begge inngår masse allianser med ulike land for å styrke sin egen posisjon. Mest kjent er NATO og Warszawapakten. I tillegg støtter begge ulike sider i ulike kriger, som feks Vietnamkrigen. 

Det kommer aldri til direkte kamper mellom de to sidene, men etterhvert som arsenalet av atomvåpen vokser til å kunne utslette menneskeheten mangfoldige erkjenner begge sider at det kan ikke fortsette.

De inngår diverse nedrustningsavtaler, særlig knyttet til atomvåpen. Sovjetunionen kollapser og blir til dagens Russland og en rekke andre land. Det avslutter den kalde krigen. 

Tusen hjertelig takk for at du tok deg tid til dette. 🙏🙏🙏

Anonymkode: e1e93...549

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...