Gå til innhold

Tilkallingshjelp, forpliktelse til vakter etc

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor forpliktet er man etter loven til å ta vakter som tilkallingshjelp? Med kontrakt 0%. Satt opp frem i tid, er man forpliktet? Hva om noe dukker opp, må man som ordinære ansatte ha gyldig grunn til å vike fra vakten? 

Og om man får faste vakter annen hver uke, bør man da få det på kontrakt - når man tross alt får *faste* vakter? 

Jeg spør fordi jeg jobber på en plass som ansetter ørten ekstrahjelper i 0% stilling, og de får til sammen vakter som tilsier en 60% stilling (+/-) løpet av en mnd. I stedet for å ansette en fast i den stillingsprosenten, siden de kan sjongleres mer etter bedriftens behov. Problemet oppstår når det stort sett er studenter som søker på stillingen, eller voksne som desperat trenger jobb - disse trenger jo jobb på siden igjen for å få ting til å gå rundt, og det blir en evig runddans med utskifting av folk. Jeg slutter selv på denne arbeidsplassen nå (fra fast stilling, og de har utlyst nok en ekstrahjelp stilling i stedet for min stilling). Jeg lurer på om denne praksisen er typisk for bransjen, eller bare min bedrift. 

Anonymkode: 75939...6b2

Skrevet

Spør en advokat. 

Men jeg ville jo påstått at de bruker tilkalling for  å slippe å ansette, noe som blir feil. 
Tilkallingsvikar burde man vel bruke ved akutt oppstått behov. 

Skrevet

Vikarlivet er et helvete, har slutta flere steder da jeg ikke vil ringes etter. Skal vite jobbtiden min minst 1 uke frem i tid.

Arbeidslivet er helt ødelagt, de gir faen i mennesker.

Anonymkode: 5d17e...198

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vikarlivet er et helvete, har slutta flere steder da jeg ikke vil ringes etter. Skal vite jobbtiden min minst 1 uke frem i tid.

Da er du kravstor. 
Behov oppstår kvelden før. Ikke en uke før. 
Om det vet en uke før kan de rokke om blant de faste.. En vikar er tilgjengelig på meget kort varsel.

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er ikke vikar rette stilling for deg. Vikar er der hvis de andre ansatte ikke kan møte opp, og det varsles vanligvis dagen før eller samme dag. Tror arbeidsgiveres mareritt er vikarer som søker stillingen, blir ansatt, og aldri kan møte

• Liker 3
Skrevet
29 minutter siden, Badbunny skrev:

Da er ikke vikar rette stilling for deg. Vikar er der hvis de andre ansatte ikke kan møte opp, og det varsles vanligvis dagen før eller samme dag. Tror arbeidsgiveres mareritt er vikarer som søker stillingen, blir ansatt, og aldri kan møte

Vikar oppdrag kan være å jobbe hver dag man-fredag. Altså man er vikar for noen som er langtidssyke, for eks.

Om man får en 50% stilling, så betyr det jo ikke at man vil jobbe mer enn 50%! Er DET som er problemet.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vikar oppdrag kan være å jobbe hver dag man-fredag. Altså man er vikar for noen som er langtidssyke, for eks.

Om man får en 50% stilling, så betyr det jo ikke at man vil jobbe mer enn 50%! Er DET som er problemet.

Men da sier du nei.. du har ikke fast stilling og kan si nei til vakter utenom de som er avtalt

Skrevet

De vaktene du har sagt ja til ( ikke kun ved å si du kan den og den uken, men faktisk sagt eller huket av ja til) og arbeidsgiver har sagt du får er bindende. 

Men kun ved å si man er ledig uke 44, og arbeidsgiver setter deg opp uke 44, så er det ikke bindende før du igjen har sagt ja til alle vaktene den uken.

Anonymkode: 8163a...495

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor forpliktet er man etter loven til å ta vakter som tilkallingshjelp? Med kontrakt 0%. Satt opp frem i tid, er man forpliktet? Hva om noe dukker opp, må man som ordinære ansatte ha gyldig grunn til å vike fra vakten? 

Og om man får faste vakter annen hver uke, bør man da få det på kontrakt - når man tross alt får *faste* vakter? 

Jeg spør fordi jeg jobber på en plass som ansetter ørten ekstrahjelper i 0% stilling, og de får til sammen vakter som tilsier en 60% stilling (+/-) løpet av en mnd. I stedet for å ansette en fast i den stillingsprosenten, siden de kan sjongleres mer etter bedriftens behov. Problemet oppstår når det stort sett er studenter som søker på stillingen, eller voksne som desperat trenger jobb - disse trenger jo jobb på siden igjen for å få ting til å gå rundt, og det blir en evig runddans med utskifting av folk. Jeg slutter selv på denne arbeidsplassen nå (fra fast stilling, og de har utlyst nok en ekstrahjelp stilling i stedet for min stilling). Jeg lurer på om denne praksisen er typisk for bransjen, eller bare min bedrift. 

Hva slags bransje er det?

Anonymkode: 9e70f...ce9

Skrevet
På 29.10.2020 den 16.48, AnonymBruker skrev:

Hva slags bransje er det?

Anonymkode: 9e70f...ce9

Detaljhandel. Nærmere bestemt klesbutikk. 

Skrevet

Dette kalles fleksibilitet. Og er det unge i dag vil ha. Dette er det moderne arbeidslivet.

I gamle dager kaltes det løsarbeidsersamfunnet.

Amerikanerne er steg foran oss i utviklingen. Der har må de være tilgjengelige mellom kl 10-20 ubetalt i påvente av å kanskje bli ringt for å få en vakt. Er de så heldige å få en vakt den dagen, ja først da blir det lønn.

Ta det rolig. Det kommer hit snart også. Det er jo så fleksibelt. Frihet i sin reneste form.

Anonymkode: 5cd00...401

Skrevet

Dette er nok ganske vanlig i varehandel, ja. Jobber selv i butikk og kun butikksjefen jobber 100%. Så er det en som jobber 50% og resten av oss har kun 6 timer fast i uka. Vi jobber stort sett minst det dobbelte av det som står i kontraktene våre, men arbeidsgiver vil ikke gi oss større kontrakt eller mer enn en fast vakt i uka. De trenger nemlig.... *drumroll*: FLEKSIBILITET! Og å ha "flere å spille på ved sykdom eller annet fravær".

Anonymkode: 16e8b...6c4

Skrevet

Eneste løsningen på dette er at arbeidstakere begynner å si nei til vakter. Da vil arbeidsgivere innse at disse 0% kontraktene kommer og biter dem i ræva like mye som arbeidstakere.

Anonymkode: 7ca8e...718

• Liker 2
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eneste løsningen på dette er at arbeidstakere begynner å si nei til vakter. Da vil arbeidsgivere innse at disse 0% kontraktene kommer og biter dem i ræva like mye som arbeidstakere.

Så får de bare sparken fordi de nekter å jobbe det som er avtalt, så ansetter de noen andre som vil jobbe. 

Skrevet
3 timer siden, AndreasBR skrev:

Så får de bare sparken fordi de nekter å jobbe det som er avtalt, så ansetter de noen andre som vil jobbe. 

Med 0% kontrakt har du ingen avtalt arbeidstid, i prinsippet er hver vakt en ny ansettelse. 

Anonymkode: bcf6a...f29

Annonse
Skrevet
På 29.10.2020 den 16.01, AndreasBR skrev:

Da er du kravstor. 
Behov oppstår kvelden før. Ikke en uke før. 
Om det vet en uke før kan de rokke om blant de faste.. En vikar er tilgjengelig på meget kort varsel.

korrekt. og det er umulig å gi alle tilkallingshjelp fast stilling. det er derfor de brukes ved behov. lite økonomisk eller effektivt å ha alle tilkallingsfolk på fast stilling. det går ikke

Anonymkode: c6b68...05b

Skrevet
9 timer siden, AndreasBR skrev:

en tilkallingshjelp har ingen avtale. de blir tilkalt når det er behov

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

er alltid noen som ønsker tilkallingsvakter så det har ikke bitt oss i ræva enda til tross for at vi har brukt tilkalling i mange mange år

Skrevet

Ooookei. Mitt spørsmål er videre da: kan jeg ta en stilling på 0%, og bli tilbudt *fast* annen hver lørdag, men si at jeg ikke kan forplikte meg til å ha disse fast men at jeg kan gå lørdager nu og då når det passer? 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ooookei. Mitt spørsmål er videre da: kan jeg ta en stilling på 0%, og bli tilbudt *fast* annen hver lørdag, men si at jeg ikke kan forplikte meg til å ha disse fast men at jeg kan gå lørdager nu og då når det passer? 

Dette svaret tar ikke utgangspunkt i jussen (kan ikke nok om det), men jeg tenker at det er jo bare å prøve, og se hva som blir resultatet. Enten får du gå de vaktene du ønsker, eller så slutter arbeidsgiver å tilby deg vakter. 

For "en evighet siden" arbeidet jeg som tilkallingsvikar i helsevesenet. Vi skrev oss opp på en liste over de dagene vi ønsket å jobbe fremover i tid (noen uker), og da var det forventet at vi stilte på kort varsel de dagene vi hadde sagt vi kunne. De som takket nei (selv om de hadde skrevet seg opp på listen) ble "svartelistet", men vi som var på tilbudsiden og alltid stilte opp kunne velge og vrake i vakter. 

Men vikarlivet er slitsomt, og jeg ser det blir verre og verre. Alt for usikkert for en som er avhengig av en 100 % stilling, men greit for studenter etc. Ved å kun ha vikarer mister man også mye kompetanse i bedriften, om det blir for mye utskiftninger. 

Anonymkode: 9ca4d...f0a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...