Gå til innhold

NRK: Therese - jenta som forsvant

amz

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Tantadi skrev:

Syns ikke denne serien var spesielt godt laget. Mye gjentakelser og lite nytt. Håper iallefall at det kan føre til tips. Noen vet sikkert noe..  Serien om Mariannesaken var mye bedre laget, og her kom de jo faktisk langt på vei i å sannsynliggjøre en mulig gjerningsmann. 

Enig! 🙂

Anonymkode: 1293d...b58

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun kioskdama som sa hun handlet for så og så mye penger. Det ble vel slått inn i kassen? Husker det var ofte papirruller på den tiden og. Og kanskje både beløp og tidspunktet står mer nøyaktig der på kvitteringen. Ble den aldri sjekket? Men kjente hun Therese? Hun kunne jo ha tatt feil og trodd det var Therese.

Vitner som vitner mange år etter er heller ikke troverdig der det kan være mye falskeminner. 

Utenfor tema. Min søster trodde noe skjedde henne da hun var rundt 11-12 år gammel. og har gått rundt og trodd i alle år at var henne det skjedde med. Men det var meg det faktisk skjedde med (foreldrene min bekrefter dette). 

Anonymkode: c403f...a58

Vitneobservasjoner er ferskvare sier forskningen. Det er derfor vanskelig å ta opp tråden i så gamle saker. Jeg har lest artikler om at vitner har lettere for å huske røde bilder, da de assosierer fargen rød med fare. Men bilen trenger ikke å ha vært rød.

I tilfelle ved observasjonen i kiosken,så hadde det hjulpet hvis noen andre barn kjøpte godis, og dermed utelukket Therese. Hvis ingen andre har gjort det, så er jo sannsynligheten større for at det faktisk var henne. 

Apropos vitnehukommelse ( sporer litt av her) så kan det ha betydning for bearbeiding av traumatiske minner. Kanskje  minnene har vært feil? Du har blandet ting sammen. Jeg tenker spesielt på dette i overgrepssaker, hvor offeret begynner å huske ting  i tjueårene. Ingen vil si at vedkommende sitter og lyver eller snakker usant. Det kan også være at minner blandes sammen, og at feil person går  fri. Jeg har også snakket mye med psykologer  om en traumatisk episode som barn. Så er det en slektning som gir meg en detalj som overhodet ikke stemmer med min opplevelse. Så poenget med bearbeidelse av den episoden har vært bortkastet! Er dette noe helsepersonell er obs på?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

De spurte folk om de hadde observert noe spesielt i tiden Therese ble borte. De gikk rundt og spurte alle om det de påfølgende dagene. Men var som sagt ikke inne i leilighetene. I alle fall ikke i min. 

Anonymkode: c12ae...895

Det er mulig at de prioriterte å sjekke leiligheter hvor menn bodde alene, eller par uten barn.

Endret av Pipaluk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Vampyrina skrev:

Enig med deg her. Nå har de jo funnet DNA fra Therese, og det bør være en smal sak å finne ut om pakistaneren er faren eller ikke. 

Søsteren til Therese sier jo også i serien at hun synes Therese er ulik de to andre, og at tenk hvis vår pappa ikke er Thereses pappa. Men mor til Therese virker fortsatt sikker i sin sak... 

Eneste grunnen til at de diskuterer farsskapet er vel for å få pakistanerne til å engasjere seg i saken. Men hvis  pakistaneren er faren så er jo det litt synd for spanjolen.  Men alt for å få mer infom om saken!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, amz skrev:

Mye som skurrer i denne saken, særlig det her med paraply som lå igjen der med sykkel. Det med med Thomas Quick syntes jeg ble for mye. Mannen er jo stein gal kan ikke tro på noe han sier. Han hadde jo tilgang til Internett og media hele veien. 

Det fantes ikke internett, så det hadde han ikke. Men media skrev jo veldig mye om saken, og han kunne høre på radio og se tv, og til og med gå på biblioteket og bla i tidligere aviser. 

Husker forøvrig jeg var livredd for Quick da jeg var liten pga denne saken! (Er to år yngre enn det Therese var).

Anonymkode: 5367c...f96

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men eksemen hennes var aldri publisert i mediene. Og jeg syns det virker rart at den svenske etterforskeren skal ha föret han med den informasjonen, hvordan visste han om det?

Anonymkode: a68e3...d70

Veldig mange barn har eksem. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://drm24.no/nyheter/gjenopptar-etterforskningen-av-therese-saken-1791409

Det går, eller har gått rykter om at Therese er i live i Pakistan, og har flere barn. Advokaten tror det. Er det noen mulighet for at hun ble fraktet dit, men ikke på det flyet som man første tenkte at hun var med?  Kan man komme seg dit på andre måter?

Det står i artikkelen at den pakistanske exen kunne hatt et motiv om å komme til Norge, og ta henne tilbake. Vet vi at han ikke bodde i Norge på det tidspunktet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Pipaluk skrev:

https://drm24.no/nyheter/gjenopptar-etterforskningen-av-therese-saken-1791409

Det går, eller har gått rykter om at Therese er i live i Pakistan, og har flere barn. Advokaten tror det. Er det noen mulighet for at hun ble fraktet dit, men ikke på det flyet som man første tenkte at hun var med?  Kan man komme seg dit på andre måter?

Det står i artikkelen at den pakistanske exen kunne hatt et motiv om å komme til Norge, og ta henne tilbake. Vet vi at han ikke bodde i Norge på det tidspunktet?

De sa i en av de første episodene at han bodde i Norge og ble avhørt helt i starten av etterforskningen. 

Anonymkode: 50cf6...1ce

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Pipaluk said:

Veldig mange barn har eksem. 

Men Quick sa også var eksemen var? Jeg tror altså ikke at det er Quick, men dette ble uklart for meg hvordan han visste dette. Det virker så rart at en svensk etterforsker kjente til dette, da jeg forsto det som at det aldri var snakket om fra norsk politi. Men en opplysning Quick kom med som man så får bekreftet fra legebrevet.

Syns dokumentaren om Marianne gav langt flere nye opplysninger. Den var også mer drevet av journalisten som programleder, som kjørte rundt og oppsøkte flere steder og mennesker.

Men det var like vondt å se serien om Therese, forferdelig å se moren få tingene hennes, som var like intakt 32 år senere. 

For min del klarer jeg ikke å legge vekk sporet om mannen med bilene med antennene, og at han muligens kan være gjerningsmann i begge sakene. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men Quick sa også var eksemen var? Jeg tror altså ikke at det er Quick, men dette ble uklart for meg hvordan han visste dette. Det virker så rart at en svensk etterforsker kjente til dette, da jeg forsto det som at det aldri var snakket om fra norsk politi. Men en opplysning Quick kom med som man så får bekreftet fra legebrevet.

Syns dokumentaren om Marianne gav langt flere nye opplysninger. Den var også mer drevet av journalisten som programleder, som kjørte rundt og oppsøkte flere steder og mennesker.

Men det var like vondt å se serien om Therese, forferdelig å se moren få tingene hennes, som var like intakt 32 år senere. 

For min del klarer jeg ikke å legge vekk sporet om mannen med bilene med antennene, og at han muligens kan være gjerningsmann i begge sakene. 

Det mest frustrerende i denne saken, er at det kanskje ikke er noen andre som vet noe om dette enn gjerningsmannen. Og hva skal til for at en gjerningsmann skal melde seg? Finner man først ut av det ved tilfeldig graving på eiendommer?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marianne-saken og Therese-saken er jo nesten identiske? To jenter på ganske like alder. Begge gikk til butikk/kiosk og forsvant sporløst. Begge hadde unge mødre som hadde baby eller var gravid. Og i begge sakene er naturligvis uoppklarte og uten noen funn. Jeg tenker at det må være samme gjerningsmann med tanke på at Norge er for lite til flere sånne på omtrent samme tid, og siden sakene er så like, og siden gjerningsmannen må ha vært relativt intelligent som ikke ble tatt og har kjørt samme «taktikk» i begge sakene.

Anonymkode: 85d4a...e2a

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Marianne-saken og Therese-saken er jo nesten identiske? To jenter på ganske like alder. Begge gikk til butikk/kiosk og forsvant sporløst. Begge hadde unge mødre som hadde baby eller var gravid. Og i begge sakene er naturligvis uoppklarte og uten noen funn. Jeg tenker at det må være samme gjerningsmann med tanke på at Norge er for lite til flere sånne på omtrent samme tid, og siden sakene er så like, og siden gjerningsmannen må ha vært relativt intelligent som ikke ble tatt og har kjørt samme «taktikk» i begge sakene.

Det er det Jørn Lier horst også mener. La ved link høyere oppe. Denne personen bodde rett ved Therese og var også i Risør da Marianne forsvant. De har ikke klart å sjekke han ut av noen av sakene.  Får håpe at han får lovhjemmel til å ransake alle eiendommer han eventuelt har hatt.

Endret av Pipaluk
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, K.B. skrev:

Jeg har fulgt ganske nøye med på saken og har selvfølgelig sett dokumentaren på NRK. Det var bra lagd, men mange løse tråder som ikke ble nøstet opp i etter min mening.
Nå som de har Thereses DNA så er det jo en enkel sak å avgjøre hvem som er den biologiske faren. Jeg vil tro at siden Jesus ikke ønsker å være med i dokumentaren og at det ikke kommer en avklaring på hvem faren er i dokumentaren, så kan vi anta at det er den Pakistanske mannen som er Thereses biologiske far.
Det som ødela denne etterforskningen var Quick saken og det er utrolig at politiet ikke klarte å ha flere etterforskningskanaler åpne på samme tid, da det utvilsomt må ha vært elementer ved Quick som som fikk etterforskerne til å lure.
Men det mest interessante er hvor vanskelig det var å tidfeste Thereses siste sikre observasjon, vi ser at Cold Case gruppa har en helt annet utgangspunkt en etterforskningen tilbake på 80 og 90 tallet. 
Det blir ikke adressert hvorfor de går bort ifra observasjonen på kiosken rundt 19.30, da jeg vil tro det er en ganske sikker observasjon og at det er mange detaljer ved den observasjonen. Det at den ansatte på kiosken sto på det at Therese gikk ned i det skumle parkeringsanlegget istedenfor over broen og at det aldri er klarlagt hvor Therese fikk resten av pengene til å kjøpe godteri for henger liksom bare i løse luften i Cold case gruppas konklusjon. 
jeg synes det er rart at det ikke er lagd en profil på gjerningsmannen, det burde jo vært gjort for lenge siden. Jeg vil tro vedkommende er kjent i området, men ikke nødvendigvis bor der, siden det var et ganske intenst søk og Therese ble ikke funnet, kanskje en som jobber i området, evt. har familie i området. Sånn sett vil også bilen til vedkommende være en vanlig bil å se i området, så det er ingen spesiell grunn for at vitner skal ha lagt merke til bilen. Overgripere går sjelden ut over egen etnisitet, så selv om Therese hadde mørkt hår og så litt mer eksotisk ut, så ser hun fortsatt mer Norsk ut en f.eks Pakistansk eller Somalisk.
Personer som  gjør slikt har ofte lav utdannelse og ofte gjennomsnittlig intelligens, men når vi vet at Therese aldri har blitt funnet, så vitner det i hvert fall om en person som lykkes med å bortføre, mest sannsynligvis kvitte seg med liket og ikke bli oppdaget, så en hvis form for evne til å planlegge og tenke taktisk er nok til stede. Det bringer også opp det punktet at vedkommende kan ha observert barna i lang tid og muligens valgt seg ut Therese av en eller annen grunn, kanskje hun var for mer for seg selv en de andre barna, så hun var rett og slett lettere å ta? Eller det kan ha vært en person som har etablert kontakt og tillitt over tid, det scenarioet bør vurderes mtp. historien om kiosken og pengene. Siden Therese aldri ble observert i noen bil, så vil jeg tro at vi kanskje ser etter en varebil eller annet jobb kjøretøy og ikke en privatbil, i hvert fall om hun var levende når hun ble fraktet bort.
Det er mine tanker etter å ha lest om saken og sett dokumentaren.

Veldig gode poeng. Og det er derfor jeg tror Therese kjente litt til denne personen og eller bare visste hvem hen var. Jeg tror det er en som har observert at hun ble igjen alene etter at de andre barna dro til kiosken og søsteren gikk opp for å spørre mammaen om penger. Hen så at Therese kanskje var litt lei seg og alene i regnet. Tilbudt hun penger til godteri og å komme tilbake for å dele? Eller komme tilbake med vekslepengene? 

Anonymkode: a529c...510

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dette som står igjen som interessant og det mest sannsynlige sporet. 

Anonymkode: 0e17c...b2c

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og begge hadde utenlandske fedre.  Hun er i Pakistan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Apocalypte skrev:

Var faren til Marianne utenlandsk. Han så da vitterlig norsk ut i dokumentaren på tv2. Bor i Kragerø 

Anonymkode: c67fd...b64

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Apocalypte skrev:

Nå må du ro deg ned. Marianne hadde norsk far.

Anonymkode: 0b76c...fe6

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Var faren til Marianne utenlandsk. Han så da vitterlig norsk ut i dokumentaren på tv2. Bor i Kragerø 

Anonymkode: c67fd...b64

Faren var heilnorsk. Her ser man hvordan noen fantaserer og lager historier.

Anonymkode: 0b76c...fe6

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det fantes ikke internett, så det hadde han ikke. Men media skrev jo veldig mye om saken, og han kunne høre på radio og se tv, og til og med gå på biblioteket og bla i tidligere aviser. 

Husker forøvrig jeg var livredd for Quick da jeg var liten pga denne saken! (Er to år yngre enn det Therese var).

Anonymkode: 5367c...f96

Det fantes internett når han 'tilsto'. Det var jo mange år etter at Therese forsvant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev:

Det fantes internett når han 'tilsto'. Det var jo mange år etter at Therese forsvant. 

Ja, men internett var veldig mye mindre i '96. Det var ikke sånn som i dag. 

Anonymkode: 50cf6...1ce

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...