Gå til innhold

NRK: Therese - jenta som forsvant

amz

Anbefalte innlegg

Jøss, som de hauser opp slike True Crime-serier - nå har jeg sett hele serien, og det ble mye gjentakelse for meg siden jeg er veldig interessert i både denne saken, og hele Quick-komplekset... Så veldig fram til å få den "nye informasjonen" de lovet i teaseren til serien, men det kom jo overhodet ingenting nytt?! Annet enn at de nå har klart å sikre seg Thereses DNA, som ikke betyr noe annet enn at de har noe å sammeligne med hvis de finner henne eller levninger etter henne...

Dette var mye suppe på en allerede godt kokt spiker...

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det verdt å se denne serien? Er det noe nytt? Jeg er 80s barn, fikk banket inn både Therese og Marianne saken fra fødselen av

Anonymkode: 4148f...b00

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

De sier i serien at Terese og søsteren Elena ikke ligner hverandre, men på det barnebildet der de står ilag er de jo brennlike! Jesus som er faren til begge, er jo også helt mørk.

Ang. han soldaten så mente de han hadde tatt feil av Terese og ei annen mørk jente fra Chile, som brukte å hentes av faren sin, og at det var samtalen mellom de to han hadde hørt.

Anonymkode: 35d30...f7a

Hvis det var Thereses kidnapper som var i gangen, så er jo en slik dialog i gangen ganske risikofylt.  Han visste ikke hvem som kom inn eller ut og hvem som hørte på det som ble sagt.  Så jeg heller mot at dette var en annen jente, med skilte foreldre.

Tillegg: hvis det var snakk om en samlivskonflikt, så er det ikke sikkert at faren ville meldt seg til politiet  Særlig ikke, hvis han egentlig ikke skulle vært der da. 

Endret av Pipaluk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det verdt å se denne serien? Er det noe nytt? Jeg er 80s barn, fikk banket inn både Therese og Marianne saken fra fødselen av

Anonymkode: 4148f...b00

Nei, ikke noe nytt. 

Anonymkode: 0e17c...b2c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke se at de er like nei, de har ikke et eneste trekk som er likt, og det til tross for samme mor. Se nøyere på trekkene, ikke vare helheten fordi begge er "mørke" og går kledd likt. 

De var inne i leilighetene jo, de sa politimannen i 1. Episode

Anonymkode: 4646b...1b2

Det stemmer ikke. Jeg hadde de på døren selv. 

Anonymkode: c12ae...895

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.10.2020 den 17.45, AnonymBruker skrev:

Hun var 9 år da hun forsvant. Klart hun hadde husket nok til å vite at hun ble bortført fra moren.

Anonymkode: bb96a...630

Jeg husker også spesielle episoder fra den alderen, spesielt situasjoner som setter spor (jeg og ei venninne ble forsøkt å bli lokket inn i en bil, men vi slapp unna med skrekken). 

Har sett alle episodene om denne saken. Jeg er ca rundt Therese sin alder og husker veldig godt denne saken. Vi snakket litt om denne saken og jeg fikk med meg nyheten på tv.

Om faren er den pakistaneren eller om det er han andre, hvorfor har ikke dem engasjert seg mer i saken? 

Moren til Therese sa at pakistanere ikke kunne få barn, så hun fraskrev han med engang at han ikke kunne være faren. Men det var kanskje noe han bare sa fordi han ikke ønsket å ta del i barneoppdragelsen der og da. De var jo veldig unge da (mener hun sa de var rundt 18 år da hun ble gravid). Jeg kjenner ingen menn på den tiden da jeg var 18 år som var klar over sin infertilitet.

Så ja, jeg hadde kanskje også fulgt opp Pakistaneren og hans familie. 

Men så er det jo denne Marianne saken. Denne bilen og mannen som kom frem på slutten av Marianne saken viste seg å være i nærheten av der Therese vokste opp og. 

Anonymkode: c403f...a58

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes trekkene til Therese er mørkere, mer markante. Hun ser mer ut som hun er 100% spansk og ikke blandet. Føler at mange arabiske land arver videre sterke trekk. Har møtt flere barn blandet av pakistanere og nordmenn og alle har arvet mye av de sterke trekkene til den pakistanske parten. Litt vanskelig å forklare men du ser det på ansikts form, øyenbryn og ikke minst hårfarge. Det ene bilde med de to jentene er overbehandlet. Du ser begge er kritt hvite noe som ikke stemmer når du ser Therese på klasse bildet feks. Hun er tydelig mørkere enn mange av hennes etnisk norske klasse kamerater. Jeg selv er ikke fra Norge men ett europeisk land. Jeg er like mørk som Jesus. Mens barna mine som er blandet med en norsk man har gitt lysebrunt hår på ene gutten min og mørke rødt hår på jenta mi. Så det er veldig tydelig at mine mørke gener har hatt noe effekt men ikke så mye som om jeg hadde vert fra feks ett arabisk land

Anonymkode: 978d2...bcd

Therese var min barndomsvenninde. De andre 2 lillesøstrene Elena og Tine hadde mørkebrunt hår. Mens Therese hadde helt kullsvart hår. 

Anonymkode: 04920...cb5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg husker også spesielle episoder fra den alderen, spesielt situasjoner som setter spor (jeg og ei venninne ble forsøkt å bli lokket inn i en bil, men vi slapp unna med skrekken). 

Har sett alle episodene om denne saken. Jeg er ca rundt Therese sin alder og husker veldig godt denne saken. Vi snakket litt om denne saken og jeg fikk med meg nyheten på tv.

Om faren er den pakistaneren eller om det er han andre, hvorfor har ikke dem engasjert seg mer i saken? 

Moren til Therese sa at pakistanere ikke kunne få barn, så hun fraskrev han med engang at han ikke kunne være faren. Men det var kanskje noe han bare sa fordi han ikke ønsket å ta del i barneoppdragelsen der og da. De var jo veldig unge da (mener hun sa de var rundt 18 år da hun ble gravid). Jeg kjenner ingen menn på den tiden da jeg var 18 år som var klar over sin infertilitet.

Så ja, jeg hadde kanskje også fulgt opp Pakistaneren og hans familie. 

Men så er det jo denne Marianne saken. Denne bilen og mannen som kom frem på slutten av Marianne saken viste seg å være i nærheten av der Therese vokste opp og. 

Hun var 17 når hun fødte Therese så ja det var ungt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. Jeg hadde de på døren selv. 

De spurte folk om de hadde observert noe spesielt i tiden Therese ble borte. De gikk rundt og spurte alle om det de påfølgende dagene. Men var som sagt ikke inne i leilighetene. I alle fall ikke i min. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt ganske nøye med på saken og har selvfølgelig sett dokumentaren på NRK. Det var bra lagd, men mange løse tråder som ikke ble nøstet opp i etter min mening.
Nå som de har Thereses DNA så er det jo en enkel sak å avgjøre hvem som er den biologiske faren. Jeg vil tro at siden Jesus ikke ønsker å være med i dokumentaren og at det ikke kommer en avklaring på hvem faren er i dokumentaren, så kan vi anta at det er den Pakistanske mannen som er Thereses biologiske far.
Det som ødela denne etterforskningen var Quick saken og det er utrolig at politiet ikke klarte å ha flere etterforskningskanaler åpne på samme tid, da det utvilsomt må ha vært elementer ved Quick som som fikk etterforskerne til å lure.
Men det mest interessante er hvor vanskelig det var å tidfeste Thereses siste sikre observasjon, vi ser at Cold Case gruppa har en helt annet utgangspunkt en etterforskningen tilbake på 80 og 90 tallet. 
Det blir ikke adressert hvorfor de går bort ifra observasjonen på kiosken rundt 19.30, da jeg vil tro det er en ganske sikker observasjon og at det er mange detaljer ved den observasjonen. Det at den ansatte på kiosken sto på det at Therese gikk ned i det skumle parkeringsanlegget istedenfor over broen og at det aldri er klarlagt hvor Therese fikk resten av pengene til å kjøpe godteri for henger liksom bare i løse luften i Cold case gruppas konklusjon. 
jeg synes det er rart at det ikke er lagd en profil på gjerningsmannen, det burde jo vært gjort for lenge siden. Jeg vil tro vedkommende er kjent i området, men ikke nødvendigvis bor der, siden det var et ganske intenst søk og Therese ble ikke funnet, kanskje en som jobber i området, evt. har familie i området. Sånn sett vil også bilen til vedkommende være en vanlig bil å se i området, så det er ingen spesiell grunn for at vitner skal ha lagt merke til bilen. Overgripere går sjelden ut over egen etnisitet, så selv om Therese hadde mørkt hår og så litt mer eksotisk ut, så ser hun fortsatt mer Norsk ut en f.eks Pakistansk eller Somalisk.
Personer som  gjør slikt har ofte lav utdannelse og ofte gjennomsnittlig intelligens, men når vi vet at Therese aldri har blitt funnet, så vitner det i hvert fall om en person som lykkes med å bortføre, mest sannsynligvis kvitte seg med liket og ikke bli oppdaget, så en hvis form for evne til å planlegge og tenke taktisk er nok til stede. Det bringer også opp det punktet at vedkommende kan ha observert barna i lang tid og muligens valgt seg ut Therese av en eller annen grunn, kanskje hun var for mer for seg selv en de andre barna, så hun var rett og slett lettere å ta? Eller det kan ha vært en person som har etablert kontakt og tillitt over tid, det scenarioet bør vurderes mtp. historien om kiosken og pengene. Siden Therese aldri ble observert i noen bil, så vil jeg tro at vi kanskje ser etter en varebil eller annet jobb kjøretøy og ikke en privatbil, i hvert fall om hun var levende når hun ble fraktet bort.
Det er mine tanker etter å ha lest om saken og sett dokumentaren.

Endret av K.B.
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en annen ting og. Har de DNA av Therese? 
Jeg har en mann som er veldig opptatt av slektstforsking og kjøpte seg dna test og sendte inn (vet mange har formeninger om det). Men det som er Cluet er  at han har fått treff på mange andre som deler det samme dna som også har lagt inn i treet. Noen visste han om, men at de fikk så nøyaktig treff på at de f.eks var 7% irsk osv var ganske kult.

Si visst Therese er 50% Pakistansk, 10% ditt og 10 % datt og resten norsk. Si visst en slektning i Pakistan også driver med slektsforskning og har tatt test og det gir treff? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kom på en annen ting og. Har de DNA av Therese? 
Jeg har en mann som er veldig opptatt av slektstforsking og kjøpte seg dna test og sendte inn (vet mange har formeninger om det). Men det som er Cluet er  at han har fått treff på mange andre som deler det samme dna som også har lagt inn i treet. Noen visste han om, men at de fikk så nøyaktig treff på at de f.eks var 7% irsk osv var ganske kult.

Si visst Therese er 50% Pakistansk, 10% ditt og 10 % datt og resten norsk. Si visst en slektning i Pakistan også driver med slektsforskning og har tatt test og det gir treff? 

Ja. Det ble sagt i serien (siste ep) at de hadde fått DNA fra et putetrekk og viskelær.

https://www.nrk.no/norge/har-funnet-thereses-dna-profil-1.15233698

Anonymkode: 07ca9...453

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, K.B. skrev:

Jeg har fulgt ganske nøye med på saken og har selvfølgelig sett dokumentaren på NRK. Det var bra lagd, men mange løse tråder som ikke ble nøstet opp i etter min mening.
Nå som de har Thereses DNA så er det jo en enkel sak å avgjøre hvem som er den biologiske faren. Jeg vil tro at siden Jesus ikke ønsker å være med i dokumentaren og at det ikke kommer en avklaring på hvem faren er i dokumentaren, så kan vi anta at det er den Pakistanske mannen som er Thereses biologiske far.
Det som ødela denne etterforskningen var Quick saken og det er utrolig at politiet ikke klarte å ha flere etterforskningskanaler åpne på samme tid, da det utvilsomt må ha vært elementer ved Quick som som fikk etterforskerne til å lure.
Men det mest interessante er hvor vanskelig det var å tidfeste Thereses siste sikre observasjon, vi ser at Cold Case gruppa har en helt annet utgangspunkt en etterforskningen tilbake på 80 og 90 tallet. 
Det blir ikke adressert hvorfor de går bort ifra observasjonen på kiosken rundt 19.30, da jeg vil tro det er en ganske sikker observasjon og at det er mange detaljer ved den observasjonen. Det at den ansatte på kiosken sto på det at Therese gikk ned i det skumle parkeringsanlegget istedenfor over broen og at det aldri er klarlagt hvor Therese fikk resten av pengene til å kjøpe godteri for henger liksom bare i løse luften i Cold case gruppas konklusjon. 
jeg synes det er rart at det ikke er lagd en profil på gjerningsmannen, det burde jo vært gjort for lenge siden. Jeg vil tro vedkommende er kjent i området, men ikke nødvendigvis bor der, siden det var et ganske intenst søk og Therese ble ikke funnet, kanskje en som jobber i området, evt. har familie i området. Sånn sett vil også bilen til vedkommende være en vanlig bil å se i området, så det er ingen spesiell grunn for at vitner skal ha lagt merke til bilen. Overgripere går sjelden ut over egen etnisitet, så selv om Therese hadde mørkt hør og så litt mer eksotisk ut, så ser hun fortsatt mer Norsk ut en f.eks Pakistansk eller Somalisk.
Personer som  gjør slikt har ofte lav utdannelse og ofte gjennomsnittlig intelligens, men når vi vet at Therese aldri har blitt funnet, så vitner det i hvert fall om en person som lykkes med å bortføre, mest sannsynligvis kvitte seg med liket og ikke bli oppdaget, så en hvis for for evne til å planlegge og tenke taktisk er nok til stede. Det bringer også opp det punktet at vedkommende kan ha observert barna i lang tid og muligens valgt seg ut Therese av en eller annen grunn, kanskje hun var for mer for seg selv en de andre barna, så hun var rett og slett lettere å ta? Eller det kan ha vært en person som har etablert kontakt og tillitt over tid, det scenarioet bør vurderes mtp. historien om kiosken og pengene. Siden Therese aldri ble observert i noen bil, så vil jeg tro at vi kanskje ser etter en varebil eller annet jobb kjøretøy og ikke en privatbil, i hvert fall om hun var levende når hun ble fraktet bort.

Hun kioskdama som sa hun handlet for så og så mye penger. Det ble vel slått inn i kassen? Husker det var ofte papirruller på den tiden og. Og kanskje både beløp og tidspunktet står mer nøyaktig der på kvitteringen. Ble den aldri sjekket? Men kjente hun Therese? Hun kunne jo ha tatt feil og trodd det var Therese.

Vitner som vitner mange år etter er heller ikke troverdig der det kan være mye falskeminner. 

Utenfor tema. Min søster trodde noe skjedde henne da hun var rundt 11-12 år gammel. og har gått rundt og trodd i alle år at var henne det skjedde med. Men det var meg det faktisk skjedde med (foreldrene min bekrefter dette). 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun kioskdama som sa hun handlet for så og så mye penger. Det ble vel slått inn i kassen? Husker det var ofte papirruller på den tiden og. Og kanskje både beløp og tidspunktet står mer nøyaktig der på kvitteringen. Ble den aldri sjekket? Men kjente hun Therese? Hun kunne jo ha tatt feil og trodd det var Therese.

Vitner som vitner mange år etter er heller ikke troverdig der det kan være mye falskeminner. 

Utenfor tema. Min søster trodde noe skjedde henne da hun var rundt 11-12 år gammel. og har gått rundt og trodd i alle år at var henne det skjedde med. Men det var meg det faktisk skjedde med (foreldrene min bekrefter dette). 

Politiet fant kjøpet på sladderullen. Så de har nøyaktig tidspunkt, hva som ble kjøpt og totalen.
Falske minner og ønske om å hjelpe til i etterforskningen og derfor komme med informasjon ikke nødvendigvis er sann er alltids en mulighet, jeg tenker at denne soldaten som hevdet han så Therese er en sånn historie. Det virker mer som han så noen som lignet og tok feil av dagene.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette var jo veldig interessant fra Marianne-serien.Jeg hadde håpet det kanskje var med noe om dette i Therese-serien. Men det var det altså ikke. 

Anonymkode: 0e17c...b2c

Grunnen til at det i Therese-saken ikke er nevnt en mulig kobling til Marianne-saken kan være at de to redaksjonene bak disse dokumentarfilmene kanskje ikke har visst om hverandre. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, NordicViking skrev:

Grunnen til at det i Therese-saken ikke er nevnt en mulig kobling til Marianne-saken kan være at de to redaksjonene bak disse dokumentarfilmene kanskje ikke har visst om hverandre. 

Fokuset var jo på Therese saken i denne dokumentaren, så jeg kan forstå at det ikke blir nevnt. Men det er definitivt noen likhetstrekk som gjør at det burde vurderes om det er en seriemorder som står bak dette. Risør og Drammen er ikke spesielt langt fra hverandre og seriemordere som i kapasitet av sin jobb reiser mye er noe vi kjenner godt til. Tidsrommet mellom drapene er dog ganske lenge, hadde vert naturlig å forvente at det da er andre saker i mellomtiden og etter Therese saken, såfremt vedkommende ikke var i fengsel for andre ting eller hadde vesentlige endringer i f.eks helse som tilsa at det ikke var mulig å fortsette aktivitetene sine.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke denne serien var spesielt godt laget. Mye gjentakelser og lite nytt. Håper iallefall at det kan føre til tips. Noen vet sikkert noe..  Serien om Mariannesaken var mye bedre laget, og her kom de jo faktisk langt på vei i å sannsynliggjøre en mulig gjerningsmann. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig de burde under minste grave opp den Hagen der hvor Marianne saken sluttet. Det er i tillegg i Drammen! 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, K.B. skrev:

jeg synes det er rart at det ikke er lagd en profil på gjerningsmannen, det burde jo vært gjort for lenge siden. Jeg vil tro vedkommende er kjent i området, men ikke nødvendigvis bor der, siden det var et ganske intenst søk og Therese ble ikke funnet, kanskje en som jobber i området, evt. har familie i området. Sånn sett vil også bilen til vedkommende være en vanlig bil å se i området, så det er ingen spesiell grunn for at vitner skal ha lagt merke til bilen. Overgripere går sjelden ut over egen etnisitet, så selv om Therese hadde mørkt hår og så litt mer eksotisk ut, så ser hun fortsatt mer Norsk ut en f.eks Pakistansk eller Somalisk.
Personer som  gjør slikt har ofte lav utdannelse og ofte gjennomsnittlig intelligens, men når vi vet at Therese aldri har blitt funnet, så vitner det i hvert fall om en person som lykkes med å bortføre, mest sannsynligvis kvitte seg med liket og ikke bli oppdaget, så en hvis form for evne til å planlegge og tenke taktisk er nok til stede. Det bringer også opp det punktet at vedkommende kan ha observert barna i lang tid og muligens valgt seg ut Therese av en eller annen grunn, kanskje hun var for mer for seg selv en de andre barna, så hun var rett og slett lettere å ta? Eller det kan ha vært en person som har etablert kontakt og tillitt over tid, det scenarioet bør vurderes mtp. historien om kiosken og pengene. Siden Therese aldri ble observert i noen bil, så vil jeg tro at vi kanskje ser etter en varebil eller annet jobb kjøretøy og ikke en privatbil, i hvert fall om hun var levende når hun ble fraktet bort.

Du kommer med mange gode poeng her. Personlig tror jeg det må ha vært noen i lokalmiljøet som har gjort dette her. Det burde også ha blitt laget en gjerningsmannprofil.

Sånn generelt tenker jeg, det kan ikke ha skjedd noe voldelig med henne i det hun ble tatt. Det hadde kanskje vært for åpenlyst, man merker jo dette. Hun må ha blitt bortført på en diskre måte. Det kan jo så klart være at hun ble bortført i dette parkeringshuset. 

Når det gjelder spor så er det veldig vanskelig om de har skjult det godt, men noen der ute må vel vite noe?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...