Gå til innhold

NRK: Therese - jenta som forsvant

amz

Anbefalte innlegg

De sier i serien at Terese og søsteren Elena ikke ligner hverandre, men på det barnebildet der de står ilag er de jo brennlike! Jesus som er faren til begge, er jo også helt mørk.

Ang. han soldaten så mente de han hadde tatt feil av Terese og ei annen mørk jente fra Chile, som brukte å hentes av faren sin, og at det var samtalen mellom de to han hadde hørt.

Anonymkode: 35d30...f7a

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også tenkt mye på denne soldaten og syns det er noe rart med forklaringen hans. Han virker så engasjert og bestemt og så er det lite som egentlig støtter noe av det han sier. Jeg tror egentlig at Therese kjenner eller vet hvem det var som tok henne. Og hun ble spurt om å bli med på kiosken. Hun svarte nei. Kan hende noen overhørte hennes nei og så sitt snitt til å tilby hu penger til godteri om hu ville dele? Aner ikke. Men syns ikke Pakistan sporet er så mye å gå etter. Du har et godt poeng. Hvorfor skulle den pakistanske «faren» bry seg om han slapp unna med det uansett? 

Anonymkode: a529c...510

Sant, et poeng som er viktig å huske på. Hun handlet godteri på kiosken for 39 kroner. Det er ganske mye penger på den tiden. Særlig for et lite barn. Moren visste ikke hvor hun hadde fått disse pengene fra.

Kan det ha vært gjerningsmannen som har gitt henne disse pengene? 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så første episode i går. Denne saken gjorde sterkt inntrykk på meg når jeg var liten.

Kan løsningen være velig lokal? Synes de snakka om at hun var livredd for å glemme eiendelene sine, og paraplyen og sykkelen ble vel funnet i oppgangen i blokka. Det regnet jo masse på dette tidspunktet også.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke at Elena og Therese er så ulike på bildene av de som barn. Men, så har de jo samme mor. Når jeg ser Elena som voksen tenker jeg at de fint kan ha samme far. Men, det er jo vanskelig å si, den ene mannen er spansk, den andre pakistansk. Begge er mørke, og det er også begge jentene uavhengig av om de har samme eller forskjellig far.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes trekkene til Therese er mørkere, mer markante. Hun ser mer ut som hun er 100% spansk og ikke blandet. Føler at mange arabiske land arver videre sterke trekk. Har møtt flere barn blandet av pakistanere og nordmenn og alle har arvet mye av de sterke trekkene til den pakistanske parten. Litt vanskelig å forklare men du ser det på ansikts form, øyenbryn og ikke minst hårfarge. Det ene bilde med de to jentene er overbehandlet. Du ser begge er kritt hvite noe som ikke stemmer når du ser Therese på klasse bildet feks. Hun er tydelig mørkere enn mange av hennes etnisk norske klasse kamerater. Jeg selv er ikke fra Norge men ett europeisk land. Jeg er like mørk som Jesus. Mens barna mine som er blandet med en norsk man har gitt lysebrunt hår på ene gutten min og mørke rødt hår på jenta mi. Så det er veldig tydelig at mine mørke gener har hatt noe effekt men ikke så mye som om jeg hadde vert fra feks ett arabisk land

Anonymkode: 978d2...bcd

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette var jo veldig interessant fra Marianne-serien.Jeg hadde håpet det kanskje var med noe om dette i Therese-serien. Men det var det altså ikke. 

Anonymkode: 0e17c...b2c

Det har vel med personvern å gjøre. Mannen lever ikke lenger, og har ikke vært i søkelyset tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes trekkene til Therese er mørkere, mer markante. Hun ser mer ut som hun er 100% spansk og ikke blandet. Føler at mange arabiske land arver videre sterke trekk. Har møtt flere barn blandet av pakistanere og nordmenn og alle har arvet mye av de sterke trekkene til den pakistanske parten. Litt vanskelig å forklare men du ser det på ansikts form, øyenbryn og ikke minst hårfarge. Det ene bilde med de to jentene er overbehandlet. Du ser begge er kritt hvite noe som ikke stemmer når du ser Therese på klasse bildet feks. Hun er tydelig mørkere enn mange av hennes etnisk norske klasse kamerater. Jeg selv er ikke fra Norge men ett europeisk land. Jeg er like mørk som Jesus. Mens barna mine som er blandet med en norsk man har gitt lysebrunt hår på ene gutten min og mørke rødt hår på jenta mi. Så det er veldig tydelig at mine mørke gener har hatt noe effekt men ikke så mye som om jeg hadde vert fra feks ett arabisk land

Anonymkode: 978d2...bcd

Kan det ha noe med kameraene på 80-tallet? og bildekvaliteten? og ikke minst bilder som er trykket i media. søkte på digitale aviser fra 80-tallet. Mange ser veldig mørke ut på bildene, men tror jeg skyldes datidens medier.

Endret av Pipaluk
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ta den diskusjonen om hvem far til Therese er i en annen tråd da 😅 det tror jeg ikke vi får vite hundre prosent sikkert uansett. Og hvem det egentlig er har vi så mange ulike meninger om. 

Anonymkode: a529c...510

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en episode igjen, så har nå sett dekningen av Thomas Quick. Det var flere ting jeg ikke skjønte der, ble han faktisk fortalt om Thereses eksem, eller var det han som selv sa dette først? Og det treet med merket, hvordan visste han at det treet var der hvis han aldri hadde vært der før? 

Tror ikke han var gjort det, men syns flere ting der var bemerkelsesverdig.

Anonymkode: a68e3...d70

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en episode igjen, så har nå sett dekningen av Thomas Quick. Det var flere ting jeg ikke skjønte der, ble han faktisk fortalt om Thereses eksem, eller var det han som selv sa dette først? Og det treet med merket, hvordan visste han at det treet var der hvis han aldri hadde vært der før? 

Tror ikke han var gjort det, men syns flere ting der var bemerkelsesverdig.

Quick leste på forhånd alt kan kunne komme over om sakene har innrømte skyld i. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Quick leste på forhånd alt kan kunne komme over om sakene har innrømte skyld i. 

Men eksemen hennes var aldri publisert i mediene. Og jeg syns det virker rart at den svenske etterforskeren skal ha föret han med den informasjonen, hvordan visste han om det?

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye som skurrer i denne saken, særlig det her med paraply som lå igjen der med sykkel. Det med med Thomas Quick syntes jeg ble for mye. Mannen er jo stein gal kan ikke tro på noe han sier. Han hadde jo tilgang til Internett og media hele veien. 

Vanskelig med en slik sak uten dagens digitale teknologi. Altså man kunne ha sjekket spesifikke biler opp mot bompasseringer og tidspunkt. Den rød Volvoen, overvåkingskameraer digitale spor osv. 

Veldig vanskelig sak, her er nok eneste løsning at noen vet noe som kan komme frem. Men selv da er det vanskelig uten håndfaste bevis. 

Veldig vond sak, både denne og Marianne. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Javeljasedet skrev:

Tor nok ikke hun er i Pakistan, dersom han fornektet farskapet og hun allerede hadde en ny kjæreste som tok på seg farskapet for Therese. Dette er jo det den beste løsningen en pakistansk mann på 80 tallet som ikke ville vedkjenne seg et halv norsk barn kunne ha fått.. 

Er det noen som har lest noe mer om denne soldaten på perm som så Therese og en voksen mann i gangen? 

Han er utelukkende omtalt som vitne, og i motsetning med mange andre som nevnes, er det ingen som snakker om hans alibi. Han er den eneste voksne personen som innrømmer å ha sett Therese akkurat i tidsrommet hun forsvant. Var moren hjemme når han kom hjem, kan hun bekrefte at han kom rett hjem etter å ha vært ute (bingo tror jeg) ?  Han er den eneste som innrømmer å ha sett henne, i tillegg kontakter han politiet ved en senere anledning og hentyder at han har sett denne samme mannen han bevitnet i en annen by. Ingen andre har sett denne mannen, og vi vet kun om han pga vitnet. Men han har tatt mye ressurser i etterforskningen. 

Han var kun hjemme en natt slik jeg forsto det. 

Jeg tror det er en større sannsynlighet for at Therese har blitt drept ganske tidlig i hendelsesforløpet for så å bli gjemt i en av leilighetene i nabolaget og fraktet bort senere på kvelden/natten samme dag. 

Jeg vet at politiet undersøkte alle leilighetene, men hadde de med seg hund? Enten en som kunne markere ved liklukt eller på Thereses lukt. 

Jeg vet de nevnte en fyr som hadde fylt opp leiligheten sin med søppel, hvor det gikk ganger i mellom alt hvor han kunne bevege seg. 

Hvordan kan denne leiligheten ha blitt gjennomsøkt skikkelig uten hund i så fall? Spesielt siden politiet nevnte at de skal skaffe han hjelp til å rydde, så har ikke alt her inne blitt gått igjennom.  Førøvrig veldig fint gjort for en som tydelig trenger hjelp. 

Vet ikke jeg, vi finner nok ikke ut av det, men basert på psykologi er det ikke uvanlig at en gjerningsmann involverer seg i etterforskningen i etterkant for å fjerne fokus mot seg selv selv om dette sjeldent lønner seg. 🤷🏼‍♀️

Var det ikke i samme byen? Ene gangen i blokken utenfor sentrum og andre gangen i sentrum.

Politiet var ikke inne i leilighetene. De ringte på alle dørene i blokkene og spurte om det var observert noe spesielt i tidsrommet Therese ble borte. Tror det var et par dager etter.

Anonymkode: c12ae...895

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Kokeshi skrev:

Jeg synes heller ikke at Elena og Therese er så ulike på bildene av de som barn. Men, så har de jo samme mor. Når jeg ser Elena som voksen tenker jeg at de fint kan ha samme far. Men, det er jo vanskelig å si, den ene mannen er spansk, den andre pakistansk. Begge er mørke, og det er også begge jentene uavhengig av om de har samme eller forskjellig far.

Det er vel ikke Elena som er med i dokumentaren, men søsteren som moren til Therese var gravid med da Therese forsvant. 

Men jeg er enig, jeg syns Therese og Elena hadde mange like trekk. Søsken kan jo også være ganske ulike. 

Anonymkode: f3cbb...c55

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke Elena som er med i dokumentaren, men søsteren som moren til Therese var gravid med da Therese forsvant. 

Men jeg er enig, jeg syns Therese og Elena hadde mange like trekk. Søsken kan jo også være ganske ulike. 

Anonymkode: f3cbb...c55

Ja, det stemmer at det ikke er Elena som er med i dokumentaren. Jeg har truffet Elena i voksen alder.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2020 den 7.43, AnonymBruker skrev:

Jeg blir kvalm av at dette er underholdning for folk! Jeg bodde like ved Therese og husker denne saken fra barndommen. Sykt tragisk, men nå om dagen blir alle sånne ting underholdning.

Anonymkode: 0a6ce...39b

I utgangspunktet er jeg enig med deg, er betenkelig. Men det er kanskje eneste mulighet, så lenge etter, til å få saken belyst på nytt. Og en familie som har mistet et barn, mister aldri håper om å få et svar. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

De sier i serien at Terese og søsteren Elena ikke ligner hverandre, men på det barnebildet der de står ilag er de jo brennlike! Jesus som er faren til begge, er jo også helt mørk.

Ang. han soldaten så mente de han hadde tatt feil av Terese og ei annen mørk jente fra Chile, som brukte å hentes av faren sin, og at det var samtalen mellom de to han hadde hørt.

Anonymkode: 35d30...f7a

Jeg kan ikke se at de er like nei, de har ikke et eneste trekk som er likt, og det til tross for samme mor. Se nøyere på trekkene, ikke vare helheten fordi begge er "mørke" og går kledd likt. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var det ikke i samme byen? Ene gangen i blokken utenfor sentrum og andre gangen i sentrum.

Politiet var ikke inne i leilighetene. De ringte på alle dørene i blokkene og spurte om det var observert noe spesielt i tidsrommet Therese ble borte. Tror det var et par dager etter.

Anonymkode: c12ae...895

De var inne i leilighetene jo, de sa politimannen i 1. Episode

Anonymkode: 4646b...1b2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var en del unødvendige ting i den første episoden. Hvorfor måtte de snakke om han stakkaren som hadde det så rotete i leiligheten sin? Får håpe han ikke bor der fortsatt og kan identifiseres. Og han i rullestolen, har han noen rolle i denne dokumentaren utover konge av borettslaget? Håper de konsentrerer seg om mer vesentlige ting for saken fremover. 

Anonymkode: 958d3...70c

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så jeg grein da moren fikk tilbake tingene fra Therese som politiet hadde beslaglagt 😭 så hjerteskjærende! Jeg er like gammel som Therese, og husker veldig godt denne saken. Etter og ha sett dokumentaren er mine antagelser at Therese må ha blitt bestukket med penger for å kjøpe noe i kiosken, med avtale og møte gjerningsmannen i parkerings huset under kiosken etterpå . Så frustrerende å ikke finne svar! 

Anonymkode: 43afa...7aa

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...