Gå til innhold

NRK: Therese - jenta som forsvant

amz

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er Marianne og Therese de eneste barna man aldri har funnet i Norge? 

Ja, når man ser bort fra asylsøkerbarn, barn som bortføres av forelder uten omsorgsrett etc., der det er grunn til å tro at forsvinningen har andre årsaker.

Utvider man til unge voksne, er det mange uløste saker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke han dø da?:klo:

Anonymkode: 4646b...1b2

Hans pseudonym er død. Tror han selv eller noen andre skrev en bok om at Thomas quick er død, fordi han begynte å bruke sitt egentlige navn. Stig bergwall? Det er mange år siden han slapp ut og lever skjult.

Anonymkode: c12ae...895

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, baldrian said:

Ja, når man ser bort fra asylsøkerbarn, barn som bortføres av forelder uten omsorgsrett etc., der det er grunn til å tro at forsvinningen har andre årsaker.

Utvider man til unge voksne, er det mange uløste saker.

Hvis Marianne og Therese er de eneste barna man aldri har funnet i Norge, så syns jeg sakene er påfallende like. Omstendighetene rundt da de forsvant, alder, familiesituasjon, siste vitne som så dem var akkurat samme situasjon. Heller ikke geografisk så langt unna hverandre (syns jeg, det er ikke snakk om ulike kanter av landet). Det skiller en del år mellom sakene, men han kan jo ha forsøkt å kidnappe andre jenter som situasjonen i Porsgrunn. 

Den gule bilen med antenner ble etterlyst i Marianne-saken, men sjåføren meldte seg aldri. På den tiden vil jeg tro man fikk med seg etterlysninger via Dagsrevyen og avisene og at han dermed har vært fullt klar over at politiet ville komme i kontakt med han. 

Det kjipe er vel at vi aldri får svar, da han er død, ikke har familie og har levd for seg selv i mange år. 

Anonymkode: a68e3...d70

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dag ville dette vært veldig lett å finne ut av, spesielt hvis moren er usikker på hvem som er far og begynner å telle ukene. 

Men Therese er født i 1979. På den tiden var ultralyd-undersøkelsen i sin spede barndom, og ikke en ordinær undersøkelse til gravide i Norge. Termin ble satt etter siste dag i mors mens, eller ut ifra når mor oppgir at befruktningen har funnet sted. Mor til Therese oppgir i dokumentaren at hun (på bakgrunn av at pakistaneren sa at han ikke kunne få barn) var helt sikker på at det var Jesus som var far, og barnet ville nok fått termin ut ifra det tidspunktet mor oppgir som sannsynlig befruktningstidspunkt. 

Nå vet ikke jeg når Therese er født i forhold til termindato, men hvis hun ble født noen uker før tiden så er det ikke sikkert at det var noe som noen stusset over. Mor selv tvilte jo aldri på at Jesus var far før etter at Therese forsvant, og det er ikke en gang sikkert at hun husker hvilken dag termin var. Jeg har selv prøvd å spørre min mor, men hun husker ikke hvilken dag hun hadde termin med meg (jeg er født i 89), bare at jeg kom litt før. Vet ikke om det er normalt å ikke huske slike datoer i etterkant. Selv husker jeg veldig godt min egen datters termindato, men det har jo kanskje med at jeg 1) hadde en stabil syklus og 2) fikk flere grundige ultralydundersøkelser. Jeg kan på mange måter se for meg at man ikke hadde det samme forholdet til selve datoen man hadde termin på 70-tallet, nettopp på grunn av fraværet av tekniske undersøkelser for å sette en helt fastslått dato. 

Men hvorvidt pakistaneren er far eller ikke har jo ganske lite å si for selve saken. Det interessante her er jo at det var et rykte og at det kan ha fantes folk som trodde det var sånn. I dag har jo politiet Thereses DNA, så det kan jo enkelt sjekkes og har mest sannsynlig blitt sjekket allerede da det er vanlig å sjekke opp mot antatte helsøsken for å fastslå at man har fått rett profil og at det ikke er noen andres DNA de har funnet.

Anonymkode: 1cbd1...309

Vet ikke helt om jeg er enig med deg i at dette var så vanskelig å finne ut av den gangen.

Vi er fire søsken som ble født fra slutten av 60-tallet til midten av 70-tallet og moren vår hadde full kontroll på alle oss fire og termindatoer. 

Noen uker før termin la de sikkert merke til den gangen også, de hadde vel greie på sånt den gangen også. Ene broren min ble født 3 uker for seint og det så de og kommenterte og har snakket om bestandig. Yngste av oss ble født en mnd for tidlig og det var også noe som jordmødrene og legene visste om osv. 

Og dette var i Drammen forresten, så hvis det gjaldt den gangen så var det nok det samme med da Therese ble født. 

Anonymkode: 8205a...639

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke helt om jeg er enig med deg i at dette var så vanskelig å finne ut av den gangen.

Vi er fire søsken som ble født fra slutten av 60-tallet til midten av 70-tallet og moren vår hadde full kontroll på alle oss fire og termindatoer. 

Noen uker før termin la de sikkert merke til den gangen også, de hadde vel greie på sånt den gangen også. Ene broren min ble født 3 uker for seint og det så de og kommenterte og har snakket om bestandig. Yngste av oss ble født en mnd for tidlig og det var også noe som jordmødrene og legene visste om osv. 

Og dette var i Drammen forresten, så hvis det gjaldt den gangen så var det nok det samme med da Therese ble født. 

Anonymkode: 8205a...639

Poenget mitt var bare at termin var mer usikkert før enn nå og at det kan ha vært mange usikre elementer inne i bildet da Therese ble født. Det betyr naturligvis ikke at alle opplevde like stor usikkerhet rundt dette, men at det kan ha vært betydelig større slingringsmonn enn det som er tilfelle i dag. :) 

Uten ultralyd må man ta høyde for at kvinner som ikke aktivt prøver å bli gravide ikke husker nøyaktig dato for siste mens, eller har ustabil syklus, noe som gjør at man i beste fall har en feilmargin på 1-2 uker. I tillegg er det jo helt vanlig (også i dag) at barn fødes mellom uke 37-42. Så det er ikke merkelig at Thereses mor ikke med sikkerhet visste hvem som egentlig var far da det kom frem at pakistaneren var fruktbar.

I alle fall ikke når man trekker med de 9-10 årene som hadde gått etter befruktningen da dette kom frem. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk faktisk pakistaneren en unge det året Therese forsvant da, så han kan visst få unger. Det åpner jo muligheter, naturligvis ..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har de dna fra Therese, så de vet nok godt hvem faren er nå. Det betyr ikke vi bør vite det, så fremst det ikke har noe med saken å gjøre. Moren trodde Jesus var far, Jesus trodde Jesus var far, ergo er Jesus far.. 

Anonymkode: 2f5a2...a0c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har de dna fra Therese, så de vet nok godt hvem faren er nå. Det betyr ikke vi bør vite det, så fremst det ikke har noe med saken å gjøre. Moren trodde Jesus var far, Jesus trodde Jesus var far, ergo er Jesus far.. 

Moren ønsket selvfølgelig at Jesus var far ettersom det var slutt med pakistaneren. Og Jesus hadde jo ikke opplysninger til å tro noe annet. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi diskutert hvem som er faren mer enn hva som har skjedd. Side opp og side ned. Men dette vet vi jo ikke. Tror ikke moren vil dele det om hun får vite det heller.  Det er egentlig irrelevant 🤔 og det er ganske mange delte meninger om det også. 

Anonymkode: a529c...510

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Moren ønsket selvfølgelig at Jesus var far ettersom det var slutt med pakistaneren. Og Jesus hadde jo ikke opplysninger til å tro noe annet. 

Mwn hva har vi med det å gjøre når det tydelig ikke er en del av saken. Virkelig? Blir litt matt av at folk må mene om andres saker. Man får tro hva moren sier.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis Marianne og Therese er de eneste barna man aldri har funnet i Norge, så syns jeg sakene er påfallende like. Omstendighetene rundt da de forsvant, alder, familiesituasjon, siste vitne som så dem var akkurat samme situasjon. Heller ikke geografisk så langt unna hverandre (syns jeg, det er ikke snakk om ulike kanter av landet). Det skiller en del år mellom sakene, men han kan jo ha forsøkt å kidnappe andre jenter som situasjonen i Porsgrunn. 

Enig i dette. 

I begge sakene forsvant jentene uten et eneste spor, selv om de var nær hjemmene sine og mange potensielle vitner. I begge saker finnes verken lik eller andre fysiske spor fra jentene fra etter de forsvant. 

Altså må gjerningsmannen i begge saker enten hatt ekstremt mye flaks eller vært ganske "proff". Det skal mye til for at jenter på seks og ni år setter seg inn i en bil til en fremmed. Her må det være snakk om enten rask maktbruk eller en ganske snedig løgn. Å kvitte seg med et lik slik at det blir ligget uoppdaget i over 30 år er også ganske vanskelig. Det er utrolig sjeldent at man ser slike saker der ofrene rett og slett ser ut til å aldri komme til rette. 

At det skulle finnes to ulike gjerningsmenn innenfor et tidsrom som er relativt lite i den store sammenhengen er ganske utrolig. Selvfølgelig kan det ikke utelukkes så lenge begge sakene er åpne, men det er naturlig å også se på de to sakene i sammenheng, tenker jeg. 

Det er forøvrig en annen uoppklart forsvinningssak med et barn fra samme periode. En treåring som forsvant fra Øksendal i 1991. I denne saken er det dog mye som tyder på at gutten kan ha havnet i en elv. Og rent geografisk er dette et sted der det er mye vanskeligere å bortføre barn.  https://www.tv2.no/a/11390041/

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forøvrig en annen uoppklart forsvinningssak med et barn fra samme periode. En treåring som forsvant fra Øksendal i 1991. I denne saken er det dog mye som tyder på at gutten kan ha havnet i en elv.

Det stemmer, jeg regnet ikke med Bjørnar i svaret mitt ovenfor, fordi jeg regner med at han druknet i Usma. Jeg har en venn som selv holdt på å drukne i den elva da han var liten.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mwn hva har vi med det å gjøre når det tydelig ikke er en del av saken. Virkelig? Blir litt matt av at folk må mene om andres saker. Man får tro hva moren sier.

Jeg svarte bare på påstanden din hvor du bastant hevde at Jesus var faren. Det kan vi da virkelig ikke vite når moren ikke vet det selv engang, eller ut fra slik omstendighetene var.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, baldrian said:

Det stemmer, jeg regnet ikke med Bjørnar i svaret mitt ovenfor, fordi jeg regner med at han druknet i Usma. Jeg har en venn som selv holdt på å drukne i den elva da han var liten.

Hvorfor ble Bjørnar aldri funnet? Har ikke hørt om saken før. Men tenker hvis man faller i en elv, vil jo liket ende opp et sted? Går elva ut i havet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ble Bjørnar aldri funnet? Har ikke hørt om saken før. Men tenker hvis man faller i en elv, vil jo liket ende opp et sted? Går elva ut i havet?

Elva går uti fjorden som igjen går ut i havet. Det ble søkt etter han, men hva sjansene er for å finne et barn i slike omstendigheter vet jeg ikke. 

Men det som er litt spesielt er at tidsrommet han var borte i kan ha vært så lite som 20 sekunder (fra kameraten han lekte med snudde og dro hjemover til bestemoren begynte å se etter han). Så vidt jeg vet er det ikke observert biler eller uvedkommende i nærheten, noe som minsker sjansen for at det er snakk om en bortføring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2020 den 19.27, AnonymBruker skrev:

Altså pakistaneren i måned x, spanjolen i måned y, det kan ikke være samme måned befruktning regnes å kunne skje max 5 dager i mnd. 

I utgangspunktet. Men det finnes ingen "sikre" perioder. Befruktning kan skje når som helst. Ikke alle har regelmessige eggløsninger. Og det kan plutselig løsne et ekstra egg når som helst. 

Om mensen er uregelmessig, eller man ikke husker helt når man hadde den sist, kan det være fort gjort å ta feil. Den gangen var det vel ikke vanlig med ultralyd heller? 

Og hun sa vel i dokumentaren at hun trodde Jesus var faren fordi pakistaneren hadde sagt han ikke kunne få barn? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...