j23 Skrevet 29. oktober 2020 #1 Skrevet 29. oktober 2020 Har kjøpt leilighet i nybygg og skal nå velge kjøkken. Titter litt rundt på nettet og har lest alle de trådene jeg finner på kvinneguiden om kjøkkenløsninger. Spør likevel igjen fordi det kan jo hende at noen av dere har gjort dere noen erfaringer siden sist. Jeg lurer på det meste, men det er særlig tre ting jeg vurderer og tenker på som jeg ønsker å høre mer om. Da helst både hva som er + og - med de løsningene. Enten egen erfaring, hva dere har hørt osv. Uttrekkbar tut på kjøkkenvasken. Ser det er mange som ønsker seg slik. Er det virkelig så snedig? Brukes den mye? Og til hva? Sokkelskuffer. Utgjør jo mye ekstra oppbevaring på steder som uansett ikke hadde blitt brukt til noe annet. Fornøyde? Upraktisk? Karusell i hjørneskap for kaseroller. Er det noe alternativ bruk av et slikt hjørneskap? Er vel smart å ha gryter og kaseroller her i stedet for et annet skap eller skuff på kjøkkenet? Alle disse løsningene er jo kostbare, men ønsker ikke å angre på at jeg ikke la i litt mer penger hver dag etter at jeg tatt over leiligheten heller... Og skjønner om jeg var loaded med cash kunne jeg jo bare tatt alt det her. Men leiligheten koster jo mye i seg selv. Er ikke helt fattiglus heller, men det er nettopp derfor jeg ønkser å få flere innspill på nettopp dette sånn at pengebruken isåfall er mer overveid. Er sikkert flere itng jeg lurer på etterhvert, men starter med disse tre. På forhånd takk til dere som orker å lese og å svare meg 😊
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #2 Skrevet 29. oktober 2020 Har aldri følt behov for uttrekkbar kjøkkenvasketut. Sokkelskuffer er genialt. Jeg ser virkelig ikke et eneste minus med dem? Hva er det du mener skal være upraktisk med det? Man får utnyttet plass som ellers bare ville gått bort, og det er jo overhodet ikke noe som kan være upraktisk med det? Karusell i hjørneskap er genialt. Mye lettere å komme til alt innerst i skapet. Vi har plass til panner i et "vanlig" skap som er nærmere komfyren, men bruker hjørneskapet til kjøkkenmaskiner og sånt. Anonymkode: 11564...538 3
Ginny Skrevet 29. oktober 2020 #3 Skrevet 29. oktober 2020 Jeg har uttrekkbar tut på krana, og elsker den! Den kommer til alle hjørnene i vasken, og jeg kan fylle store ting som ikke får plass i vasken! Sokkelskuffer har jeg ikke, men skulle gjerne hatt! Jeg har hatt karusell som sto fast, det er kjipt. Nå har jeg det jeg ser Internett kaller en uttrekkbar karusell, som er mer som to hyller som trekkes helt ut. Fantastisk! 3
S4050-R40B Skrevet 29. oktober 2020 #4 Skrevet 29. oktober 2020 Jeg elsker uttrekkbar tut på springen. Bruker det mest for vasking og skylling av gryter og stekepanner siden jeg aldri vasker de i oppvaskmaskin. Så er det kjekt å kunne skylle hele kummen enkelt også. Sokkelskuffer har jeg ikke, men kan tenke meg at det er kjekk utnyttelse av plass osm ellers ikke ville blitt brukt. Karusell i hjørneskapet synes jeg er greit, får lett tak i ting uten å måtte flytte rundt på annet. 2
Mhmjadda Skrevet 29. oktober 2020 #5 Skrevet 29. oktober 2020 Uttrekkbar tut er nydelig. Så mye enklere å skylle, vaske og fylle oppi. Sokkelskuffer har jeg ikke, men nå ønsker jeg meg det! Karusell er et must, hvis ikke blir hjørneskap store svarte hull som ting forsvinner inn i. Sånne uttrekkshyller er et alternativ:) 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #6 Skrevet 29. oktober 2020 Tilvalg er ofte urimelig dyre. Så om du ønsker uttrekkbar tut, kan det godt hende det vil være mer økonomisk å bytte til dette etter at du har overtatt. Jeg har sokkelskuffer, det er praktisk. I mine hjørneskap har jeg to hyller som trekkes helt ut. De var veldig dyre, men jeg kommer enkelt til det som er innerst inne. Utover det du spør om, vil jeg anbefale deg noen brede skuffer, om du har plass til det. Og så angrer jeg på at jeg ikke la litt mer penger i nettopp kjøkkenet. Skulle gjerne ha andre fronter. Det koster mer der og da, men et kjøkken skal du trives med i mange år, så fordelt på alle årene, så er det verdt å legge penger i. Anonymkode: f1e52...616 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #7 Skrevet 29. oktober 2020 Alternativet til sokkelskuffer (som forøvrig er geniale) er slik sokkel-støvsuger, koblet opp mot sentralstøvsuger. Det angrer jeg på at jeg ikke fikk montert, i allefall i nærheten av brødfjøla. Uttrekkbar tut har jeg ikke hatt bruk for, men STOR kumme er viktig! Anonymkode: cd259...84e 1
Sjela Skrevet 29. oktober 2020 #8 Skrevet 29. oktober 2020 Vi kjøpte nytt i 2015 og jeg har gjort meg noen erfaringer: * Har blanco silgranitt vask og kran. Greide å bestille feil kran den gang da det var to identiske hvor den ene hadde uttrekkbar tut og jeg greide å bestille den med fast tut. Hadde sikkert vært kjekt med uttrekkbar tut, men i og med krana er såpass høy får man alt under I vasken så ser ikke på det som et stort problem. Er allikevel overrasket over hvor fort det har kommet riper, hakk og skjolder i vasken da vi ble forespeilet at den omtrent tålte ALT. * Har ikke sokkelskuffer, men ser for meg at det hadde vært utrolig kjekk utnyttelse av plassen til brikker, servietter og annet "dilldall" tilknyttet kjøkkenet. * karusellen var dyr og dårlig. Om vi bygger nytt igjen vil jeg unngå hjørneskap for enhver pris. Ikke bare er karusellen elendig og ikke tåler vekten av panner og gryter, men skapene er forferdelig å holde orden i, og det som ligger innerst er alltid håpløst å få tak i. Kjøpte forøvrig kjøkken av Strai da det var de utbygger hadde avtale med, men synes kvaliteten er elendig og ville heller aldri valgt dem som leverandør av et nytt kjøkken. Kundeservicen er også dårlig og de var lite villig til å innrømme feil og mangler ved vår leveranse og montering. Kort tid etter kjøkkenet var montert løsnet endelista på benkeplaten i laminat fordi det var glemt å montere beskyttelse fra oppvaskmaskinen. Dette var visst vår feil da man ikke måtte åpne maskinen og slippe ut damp/la den tørke før maskinen var helt kald igjen 🙄 benkeplaten har heller ikke tålt stort og har både riper og skjolder. Blir dårlig av å tenke på hvor mye penger vi brukte på dette kjøkkenet... 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #9 Skrevet 29. oktober 2020 4 timer siden, j23 skrev: Har kjøpt leilighet i nybygg og skal nå velge kjøkken. Titter litt rundt på nettet og har lest alle de trådene jeg finner på kvinneguiden om kjøkkenløsninger. Spør likevel igjen fordi det kan jo hende at noen av dere har gjort dere noen erfaringer siden sist. Jeg lurer på det meste, men det er særlig tre ting jeg vurderer og tenker på som jeg ønsker å høre mer om. Da helst både hva som er + og - med de løsningene. Enten egen erfaring, hva dere har hørt osv. Uttrekkbar tut på kjøkkenvasken. Ser det er mange som ønsker seg slik. Er det virkelig så snedig? Brukes den mye? Og til hva? Sokkelskuffer. Utgjør jo mye ekstra oppbevaring på steder som uansett ikke hadde blitt brukt til noe annet. Fornøyde? Upraktisk? Karusell i hjørneskap for kaseroller. Er det noe alternativ bruk av et slikt hjørneskap? Er vel smart å ha gryter og kaseroller her i stedet for et annet skap eller skuff på kjøkkenet? Alle disse løsningene er jo kostbare, men ønsker ikke å angre på at jeg ikke la i litt mer penger hver dag etter at jeg tatt over leiligheten heller... Og skjønner om jeg var loaded med cash kunne jeg jo bare tatt alt det her. Men leiligheten koster jo mye i seg selv. Er ikke helt fattiglus heller, men det er nettopp derfor jeg ønkser å få flere innspill på nettopp dette sånn at pengebruken isåfall er mer overveid. Er sikkert flere itng jeg lurer på etterhvert, men starter med disse tre. På forhånd takk til dere som orker å lese og å svare meg 😊 Du må ha alle tre. Seriøst, bare gjør det. Takk meg senere. Anonymkode: 0a5a4...c3d 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #10 Skrevet 29. oktober 2020 3 minutter siden, Sjela skrev: Vi kjøpte nytt i 2015 og jeg har gjort meg noen erfaringer: * Har blanco silgranitt vask og kran. Greide å bestille feil kran den gang da det var to identiske hvor den ene hadde uttrekkbar tut og jeg greide å bestille den med fast tut. Hadde sikkert vært kjekt med uttrekkbar tut, men i og med krana er såpass høy får man alt under I vasken så ser ikke på det som et stort problem. Er allikevel overrasket over hvor fort det har kommet riper, hakk og skjolder i vasken da vi ble forespeilet at den omtrent tålte ALT. * Har ikke sokkelskuffer, men ser for meg at det hadde vært utrolig kjekk utnyttelse av plassen til brikker, servietter og annet "dilldall" tilknyttet kjøkkenet. * karusellen var dyr og dårlig. Om vi bygger nytt igjen vil jeg unngå hjørneskap for enhver pris. Ikke bare er karusellen elendig og ikke tåler vekten av panner og gryter, men skapene er forferdelig å holde orden i, og det som ligger innerst er alltid håpløst å få tak i. Kjøpte forøvrig kjøkken av Strai da det var de utbygger hadde avtale med, men synes kvaliteten er elendig og ville heller aldri valgt dem som leverandør av et nytt kjøkken. Kundeservicen er også dårlig og de var lite villig til å innrømme feil og mangler ved vår leveranse og montering. Kort tid etter kjøkkenet var montert løsnet endelista på benkeplaten i laminat fordi det var glemt å montere beskyttelse fra oppvaskmaskinen. Dette var visst vår feil da man ikke måtte åpne maskinen og slippe ut damp/la den tørke før maskinen var helt kald igjen 🙄 benkeplaten har heller ikke tålt stort og har både riper og skjolder. Blir dårlig av å tenke på hvor mye penger vi brukte på dette kjøkkenet... Karusellen går jo helt rundt, så ingenting kommer jo bakerst. Vi hadde hjørnekarusell der vi bodde før, helt genialt!!! Men den har en maxvekt, mange vet ikke dette og ødelegger karusellen ved å stable for tungt på den Anonymkode: 0a5a4...c3d 2
Sjela Skrevet 29. oktober 2020 #11 Skrevet 29. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Karusellen går jo helt rundt, så ingenting kommer jo bakerst. Vi hadde hjørnekarusell der vi bodde før, helt genialt!!! Men den har en maxvekt, mange vet ikke dette og ødelegger karusellen ved å stable for tungt på den Anonymkode: 0a5a4...c3d Problemet i vårt skap er at det er for smalt og dårlig til det formålet det var tenkt; gryter og panner. Man vrir og drar ut hyllen som henger på karusellen. Når det gjelder rotet var jeg kanskje utydelig, men mente da overskapshjørnet. Hadde droppet vinkelen og gått for vegg i høyskap og hel lengde med benk og benkeskap neste gang. Drømmen er for øvrig en bod i bakkant av kjøkkenet hvor alt av tørrvare, kjøkkenmaskiner og store gryter kan stables. Men det er nå en annen sak 1
RedFox81 Skrevet 29. oktober 2020 #12 Skrevet 29. oktober 2020 I nybygg vil du få stor og moderne firkantet vask, helt garantert. Det finnes ikke andre tilvalg i nybygg. Og da uttrekkbar tutt absolutt "must have". Også fordi ellers spruter vann fra vasken alle veier. jeg er ikke fan av verken karusel eller uttrekk i hjørneskap, men hvis jeg skulle velge av disse to, ville valgt utrekk. https://www.interiorogbeslag.no/type/karusell/le-mans-hjornekarusell altså slik skuff i sokkel er kjekt men her må du se selv hvor mye lagringsplass du trenger. Du må bøye deg langt ned for å få tak i det som ligger der. 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #13 Skrevet 29. oktober 2020 Og hvis du har en mulighet og plass til Tandem høyskap med uttrekk, den synes jeg er veldig kjekk. Masse lagringsplass og alt er oversiktlig og tilgjengelig. Det er en slik https://www.elkjop.no/product/kjokken-vaskerom-og-garderobe/vaskerom/vaskeromsprodukter/vaskeromsinnredning/E12036019507/epoq-tandem-60-cm-uttrekksoppbevaring Anonymkode: a3dd5...cbb 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #14 Skrevet 29. oktober 2020 Vi slo ned veggen fra kjøkkenet til stue (hus fra 1966) og lagde kjøkkenøy. Har matt sort kjøkken fra JKE med kompossitt hvit benkeplate med "bling i" , sittedelen har eikeplate. Har 3 sokkelskuffer(perfekt til skjærebrett , bakepapir, annet dilldall) Har ikke karusell til gryter , har kun vanlig skuff (syns uansett karusell er klumpete og lite praktisk) Har ta-av funksjon på vannkrana (svart vask) men bruker den ikke så ofte Andre kjekke ting : tandem-uttrekk høyskap til all tørrmat og hermetikk - smalt "skap" ved siden av vasken med uttrekk til vaskefiller/tørkehåndkle - uttrekkbar hylle til Kenwooden (vippes ut ) Har også innebygd kaffemaskin og stekeovn- samt siemens platetopp med innebygd vifte Anonymkode: 9038e...dd0 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #15 Skrevet 29. oktober 2020 Uttrekkbar tut, sokkelsuffer og le mans (uttrekkbart hjørneskap) er genialt, og gode tilvalg. Sørg også for helintegrert oppvaskmaskin og kildesorteringssystem under vasken som stor skuff hvis det ikke er inkludert. Til noe andre har sagt: Er kjøkkenet lite med begrenset benkeplass er det ikke lurt med brede skuffer. Hatt 100 cm skuffer før, og det er ekstremt upraktisk når man jobber to på et kjøkken med begrenset benkeplass. Anonymkode: 5f320...c57 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #16 Skrevet 30. oktober 2020 Vi endte med å trekke ut kjøkkenet (opprinnelig Strai kjøkken) og heller gå for Ikea kjøkken. Det har kun 8 cm sokkelhøyde, slik at du får en ekstra skuff hele veien i forhold til Strai kjøkkenet. Oppvaskmaskinen blir også større. Da blir sokkelskuff unødvendig. Ikea er også rå på smarte løsninger, og ligger langt fremme i forhold til mange av de andre kjøkkenleverandørene. (Vi har vært overalt, har bygget tre hus til nå) Eneste som kan måle seg er Kvik og Schmidt kjøkken, men de er også mye dyrere. På sist hus sparte vi 150 000 i forhold til Strai kjøkken, da har vi også pimpet Ikea kjøkkenet med noen hvitevarer fra Siemens, benkeplate i kompositt, vask med utrekkbar tut, 90 cm koketopp og fronter fra superfront. Får mye ros for kjøkkenet, ingen som kan gjette at det er Ikea. Anonymkode: 20a09...70a 1
j23 Skrevet 6. november 2020 Forfatter #17 Skrevet 6. november 2020 Tusen takk for svar alle sammen!!💘 Sokkelskuffer tilbys dessverre ikke av kjøkkenselger, men hadde lett valgt det dersom mulig. Det blir karusell i hjørnet pga det må jo fylles med noe. Utrekkbar tut vurderes. Må også ta stilling til én stor oppvaskkum (+store gryter og stekebrett oppi) eller en litt mindre med en liten en på siden (+kan slå ut ting i vasken selv om den ene kummen er fyllt med vann). Har høyskap på kjøkkenet og vurderer slikt tandemskap: https://www.elkjop.no/product/kjokken-vaskerom-og-garderobe/vaskerom/vaskeromsprodukter/vaskeromsinnredning/E12036019507/epoq-tandem-60-cm-uttrekksoppbevaring Ser ut til å romme en god del og er veldig oversiktlig. Passer sikkert veldig bra til tørrmat. Men: dersom man eksempelvis skal lagre noe annet i skapet, slik som kakeformer/fat, boller og div ja hva som helst virker det mye mer praktisk med et ordinært høyskap (MED skuffer). Skap med hyller er håpløst fordi det er vanskelig å få oversikt over det som er innerst, men med uttrekkbare skuffer virker det som det rommer mer enn et slik uttrekkbart tandemskap som i linken ovenfor. Noen synspunkter og innspill på høyskap-varianten? Igjen, takk for alle kommentarer altså!:-) TS
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #18 Skrevet 6. november 2020 Foreldrene mine har sånn uttrekkskap til tørrvarer og det ser så praktisk ut! Ønsker meg sånn selv etter å ha sett deres iallfall Vi har sånn todelt vask og ser ikke helt poenget med det, ville heller hatt stor vask så det ble bedre plass til å vaske opp stekepannen og kjeler og sånn. Iallfall om man har sånn til å dra ut så man får skylt hjørnene av vasken og unngå sprut. Anonymkode: abab9...91c
Mhmjadda Skrevet 6. november 2020 #19 Skrevet 6. november 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Foreldrene mine har sånn uttrekkskap til tørrvarer og det ser så praktisk ut! Ønsker meg sånn selv etter å ha sett deres iallfall Vi har sånn todelt vask og ser ikke helt poenget med det, ville heller hatt stor vask så det ble bedre plass til å vaske opp stekepannen og kjeler og sånn. Iallfall om man har sånn til å dra ut så man får skylt hjørnene av vasken og unngå sprut. Anonymkode: abab9...91c Artig at vi er så forskjellige, mitt absolutte krav til nytt kjøkken var dobbel vask med avrenningsplate
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #20 Skrevet 6. november 2020 7 hours ago, j23 said: Tusen takk for svar alle sammen!!💘 Sokkelskuffer tilbys dessverre ikke av kjøkkenselger, men hadde lett valgt det dersom mulig. Det blir karusell i hjørnet pga det må jo fylles med noe. Utrekkbar tut vurderes. Må også ta stilling til én stor oppvaskkum (+store gryter og stekebrett oppi) eller en litt mindre med en liten en på siden (+kan slå ut ting i vasken selv om den ene kummen er fyllt med vann). Har høyskap på kjøkkenet og vurderer slikt tandemskap: https://www.elkjop.no/product/kjokken-vaskerom-og-garderobe/vaskerom/vaskeromsprodukter/vaskeromsinnredning/E12036019507/epoq-tandem-60-cm-uttrekksoppbevaring Ser ut til å romme en god del og er veldig oversiktlig. Passer sikkert veldig bra til tørrmat. Men: dersom man eksempelvis skal lagre noe annet i skapet, slik som kakeformer/fat, boller og div ja hva som helst virker det mye mer praktisk med et ordinært høyskap (MED skuffer). Skap med hyller er håpløst fordi det er vanskelig å få oversikt over det som er innerst, men med uttrekkbare skuffer virker det som det rommer mer enn et slik uttrekkbart tandemskap som i linken ovenfor. Noen synspunkter og innspill på høyskap-varianten? Igjen, takk for alle kommentarer altså!:-) TS det skapet der er helt fantastisk kg du kommer aldri til å angre på det. Haha. Det er mitt synspunkt. Ikke overtenk det, utifra den meldingen virker det som du kan være en person som overtenker litt. Kakeformer og fat legger du i en skuff.. men tandemskapet går ikke helt opp, og du har et hylle over der også. Et høyskap med uttrekkbare skuffer er «helt ut», det er fordi de blir så enormt tunge å dra ut etter at man fyller de opp, at folk bare kjøper et slikt skap engang og aldri igjen. Anonymkode: a3dd5...cbb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå