Gå til innhold

Hvorfor gis det ut statsborgerskap så lett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder det ikke med permanent oppholdstillatelse? 

Statsborgerskap burde kun tildeles i helt spesielle tilfeller. Og da gitt direkte av Regjeringen. Litt som kongens fortjenestemedalje. Ingen har rett til en medalje, man får det om man har gjort seg fortjent.  

Anonymkode: 09016...4bf

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig!

Anonymkode: a0da7...f8a

• Liker 3
Skrevet

Så hvorfor skulle ikke min mor få lov til å ha norsk statsborgerskap?
Hun har bodd i Norge siden 1968, og flyttet hit i midten at 20-årene.
Har mer tilhørighet til Norge enn landet hun kommer fra, og har jobbet og betalt skatt i alle år

Anonymkode: f74f2...1e3

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har mer tilhørighet til Norge enn landet hun kommer fra, og har jobbet og betalt skatt i alle år

Må legge til en ting.
Grunnen til at hun ønsket norsk statsborgerskap var at hun ønsket å kunne stemme ved stortingsvalget, ikke bare kommunevalget.
Hun ønsket å være med å bestemme i det landet hun bor i og føler tilhørighet til

• Liker 11
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Holder det ikke med permanent oppholdstillatelse? 

Jeg har ikke noe imot at statsborgerskap skal være vanskeligere å få så lenge skattenivået blir redusert tilsvarende reduksjonen i rettighetene. Like rettigheter = lik skatt. Mindre rettigheter = tilsvarende mindre skatt.

Anonymkode: 9b3cd...fba

• Liker 2
Skrevet

Her må man kanskje se litt på hva situasjonen til de som får statsborgerskap er.

Jeg er en av de som har fått norsk statsborgerskap ganske nylig. Jeg er opprinnelig svensk, men har bodd i Norge siden jeg var 11. Jeg har ingen spesiell tilknytning til Sverige, og kommer ikke til å flytte tilbake. Jeg har aldri hatt mulighet til å stemme ved stortingsvalg, noe jeg veldig gjerne vil. Det er nok mange som er i akkurat samme situasjon, hvorfor skulle de da ikke få statsborgerskap?

Skjønner jo at man kanskje ikke trenger å dele det ut på løpende bånd til alle som kommer til landet, men det er mange som fortjener å få det også.

Skrevet

Det er bare å gi folk med permanent opphold lov til å stemme ved storingsvalg. Er ikke noe verre enn det. Det er ingen naturlov som sier at kun de med statsborgerskap og er over 18 år skal kunne stemme ved stortingsvalg. Det er bare en grense vi har satt som lett kan flyttes.

Anonymkode: 11b19...d95

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Må legge til en ting.
Grunnen til at hun ønsket norsk statsborgerskap var at hun ønsket å kunne stemme ved stortingsvalget, ikke bare kommunevalget.
Hun ønsket å være med å bestemme i det landet hun bor i og føler tilhørighet til

Burde være forbeholdt nordmenn å stemme i dette landet.. Alle andre er besøkende. Norge er landet til nordmenn, og vi har krav på å ha et eget land. 

Jeg har ikke noe imot at statsborgerskap skal være vanskeligere å få så lenge skattenivået blir redusert tilsvarende reduksjonen i rettighetene. Like rettigheter = lik skatt. Mindre rettigheter = tilsvarende mindre skatt.

Anonymkode: 9b3cd...fba

Nei, jobber man i Norge betaler man den skatten man skal utifra inntekt og gjeld. 
Hvilke rettigheter mener du de ikke får som borger i et annet EU-land når de er i Norge? 

Fordi hun ikke er norsk, og det ville gjort det enklere å kaste ut uønskede. (Ikke at jeg sier at din mor er det.. Men sånn generelt) 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare å gi folk med permanent opphold lov til å stemme ved storingsvalg. Er ikke noe verre enn det. Det er ingen naturlov som sier at kun de med statsborgerskap og er over 18 år skal kunne stemme ved stortingsvalg. Det er bare en grense vi har satt som lett kan flyttes.

Anonymkode: 11b19...d95

Nei, de skal ikke ha den retten. De er besøkende. 

• Liker 3
Skrevet
56 minutter siden, RosaSokk skrev:

Jeg er en av de som har fått norsk statsborgerskap ganske nylig. Jeg er opprinnelig svensk, men har bodd i Norge siden jeg var 11.

Du er altså fortsatt svensk, men med norsk statsborgerskap. 

56 minutter siden, RosaSokk skrev:

Jeg har aldri hatt mulighet til å stemme ved stortingsvalg, noe jeg veldig gjerne vil.

Hvorfor i alle dager skal vi la deg gjøre det, når du ikke er norsk ? Du har ikke noe med hvordan vi styrer vårt land, du er jo en besøkende på mer permanent basis, men like fullt en besøkende. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AndreasBR said:

Joda, jeg er jo det. Halvt hvertfall. Pappa er norsk, mamma er svensk. Da jeg ble født så var det slik at man automatisk fikk mors statsborgerskap, selvom jeg ble født i Norge. Vet ikke hvordan dette er nå.

Endret av RosaSokk
Skrevet
Akkurat nå, RosaSokk skrev:

Joda, jeg er jo det. Halvt hvertfall. Pappa er norsk, mamma er svensk. Da jeg ble født så var det slik at man automatisk fikk mors statsborgerskap. Vet ikke hvordan dette er nå.

Joda, enig. Halvt ihvertfall :)

Men du sier bodd her i Norge fra du var 11, da har du nødvendigvis bodd i Sverige til du var 11. 
Men jeg synes ikke hvor man er født skal ha noe å si. 

Får to irakiske borgere et barn i Norge har de født en irakisk unge. Som burde ha irakisk statsborgerskap, ikke norsk. 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AndreasBR skrev:

Hvorfor i alle dager skal vi la deg gjøre det, når du ikke er norsk ? Du har ikke noe med hvordan vi styrer vårt land, du er jo en besøkende på mer permanent basis, men like fullt en besøkende. 

Hvorfor i alle dager skal ikke en person som har bodd og arbeidet i Norge i lang tid få norsk statsborgerskap og være med på å bestemme over hverdagen sin?

Jeg får snart norsk statsborgerskap, er født i Norge av foreldre fra et annet nordisk land. Jeg har aldri i løpet av mine 45 år bodd i noe annet land enn Norge, så jeg ser ikke noen hensikt i å stemme ved valg i et land jeg ikke bor i.

Anonymkode: 22c5b...1da

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i alle dager skal ikke en person som har bodd og arbeidet i Norge i lang tid få norsk statsborgerskap og være med på å bestemme over hverdagen sin?

Jeg får snart norsk statsborgerskap, er født i Norge av foreldre fra et annet nordisk land. Jeg har aldri i løpet av mine 45 år bodd i noe annet land enn Norge, så jeg ser ikke noen hensikt i å stemme ved valg i et land jeg ikke bor i.

Fordi de ikke er norske, og dette er ikke landet deres. De er besøkende her. 
Tenk om jeg skulle komme inn i huset ditt, og begynne kreve ting? Hadde jo bare blitt kasta på dør. 

Samme må vi gjøre her. Irrelevant hvor du har bodd, du burde ha statsborgerskap der dine foreldre er fra. Vil du bestemme noe reis dit. 

• Liker 2
Skrevet

Fordi Norge til en vis grader er avhengig av innvandring. Å nekte folk som har stekt tilknyttning til landet statsborgerskap er bere oppfordring til høgre utskifting av innvandrere. Eventuelt må vi opprettet en permen oppholdstillatelse som tilsvarer statsborgerskap. 

Anonymkode: c7784...d17

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AndreasBR skrev:

Tenk om jeg skulle komme inn i huset ditt, og begynne kreve ting? Hadde jo bare blitt kasta på dør. 

Samme må vi gjøre her. Irrelevant hvor du har bodd, du burde ha statsborgerskap der dine foreldre er fra. Vil du bestemme noe reis dit. 

Om du er med å betale for et hus har du så klart rettigheter i det. De fleste med statsborgerskap betaler skatt. 

Anonymkode: c7784...d17

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AndreasBR skrev:

Maken til xenofobi og ønske om diskriminering har jeg ikke sett på lenge. Jeg skal flytte til et land jeg vil føle meg som besøkende i?

Sammenlikningen din med huset er veldig søkt. 

Jeg er ikke besøkende i et land jeg er født og bodd hele livet i, og har bidratt med min kompetanse og skattepenger i. 

• Liker 11
Skrevet
5 minutter siden, AndreasBR said:

Det er overhodet ikke det samme - det er ikke mulig å bare komme til Norge og få statsborgerskap. Les deg opp litt du. 

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AndreasBR skrev:

Burde være forbeholdt nordmenn å stemme i dette landet.. Alle andre er besøkende. Norge er landet til nordmenn, og vi har krav på å ha et eget land. 

Nei, jobber man i Norge betaler man den skatten man skal utifra inntekt og gjeld. 
Hvilke rettigheter mener du de ikke får som borger i et annet EU-land når de er i Norge? 

Fordi hun ikke er norsk, og det ville gjort det enklere å kaste ut uønskede. (Ikke at jeg sier at din mor er det.. Men sånn generelt) 

Nei, de skal ikke ha den retten. De er besøkende. 

Hvem er nordmenn i dine øyne? Holder det å være født her?

Anonymkode: 26e57...e2e

Skrevet
18 minutter siden, AndreasBR skrev:

Joda, enig. Halvt ihvertfall :)

Men du sier bodd her i Norge fra du var 11, da har du nødvendigvis bodd i Sverige til du var 11. 
Men jeg synes ikke hvor man er født skal ha noe å si. 

Får to irakiske borgere et barn i Norge har de født en irakisk unge. Som burde ha irakisk statsborgerskap, ikke norsk. 

Er du full?? Skal et barn som aldri har vært i Irak, ha statsborgerskap der? 

Anonymkode: 26e57...e2e

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, AndreasBR skrev:

Hvor mange generasjoner er de besøkende? Klart folk ikke er besøkende i land de er etablert i, og føler som sitt hjemland. 

Min mann har bodd, jobbet og skattet i dette landet siden han var barn. Han er gift her, har to barn her, har jobbet og skattet i 28 år her, har bolig her, men er på besøk? 

Nordmenn er også miks fra før. Sikkert du også. 

Anonymkode: 8fa5b...a3c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...