Gå til innhold

Familiemedlem melde flytting til vår adresse uten å bo der selv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et familiemedlem som har flyttet til utlandet. H*n har fremdeles ikke meldt adresseendring hos folkeregisteret, og spør nå om h*n kan endre adressen til min og samboeren min sin adresse. H*n kommer aldri til å bo her, så det blir kun for at det skal se ut som om h*n fremdeles har en tilknytning til Norge og ha muligheten til å flytte tilbake senere. H*n er opprinnelig fra landet h*n har flyttet tilbake til. 

Jeg kan veldig lite om reglene rundt dette, og jeg ønsker ikke at det skal få noen skattemessige konsekvenser for oss, eller at det skal bli noe annet slags rot på grunn av dette. Posten kan godt komme til oss, det gjør ikke noe. Men jeg ønsker ikke at h*n står oppført på samme bostedsadresse som oss. 

Er det noen av dere med kjennskap til regelverket ang skatt osv som kan hjelpe meg med å skrive en begrunnelse for hvorfor h*n ikke kan gjøre dette? H*n kommer ikke til å nøye seg med bare et "nei, det vil jeg ikke". 

Anonymkode: 4b519...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"kommer ikke til å nøye seg med"...? Eh, det må han jo. Han kan ikke på noen måte tvinge dere. Mase, ja, men da er det bare å fortsette å si nei. 

Anonymkode: 8b505...1fd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lille Potet said:

Dette er svindel. Hvorfor vil du legge til rette for det? 

Leste du innlegget? TS vil IKKE legge til rette for dette, og etterlyser konkrete begrunnelser for å argumentere med. Fordi familiemedlemmet ikke godtar et nei. 

Anonymkode: e4903...16d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lille Potet skrev:

Dette er svindel. Hvorfor vil du legge til rette for det? 

TS her.

Ja, jeg er klar over at det er svindel. Det er nettopp derfor jeg ikke har lyst til å gå med på det. Men h*n har veldig vanskelig for å se det slik, så derfor ønsker jeg litt mer konkrete svar å gi, fordi denne personen tar ikke så lett nei for et nei.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vedkommende kan melde flytting uten at dere vet det.  Vi slet lenge med at leieboeren til naboen hadde meldt feil adresse (vår). Så vedkommende kan gjøre som den vil.  Men jeg ville ikke tilrettelagt. 

Anonymkode: 1350f...304

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille Potet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste du innlegget? TS vil IKKE legge til rette for dette, og etterlyser konkrete begrunnelser for å argumentere med. Fordi familiemedlemmet ikke godtar et nei. 

Anonymkode: e4903...16d

Ja, det gjorde jeg. Hun kan bruke min setning som argument: "Nei, det får du ikke. Jeg vil ikke legge til rette for svindel". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke-reell folkeregisteradresse for å opprettholde norsk statsborgerskap og krav til trygdeytelser er selvfølgelig ikke lov. 

Lov om folkeregistrering §6-3 handler om utflytting

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille Potet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Ja, jeg er klar over at det er svindel. Det er nettopp derfor jeg ikke har lyst til å gå med på det. Men h*n har veldig vanskelig for å se det slik, så derfor ønsker jeg litt mer konkrete svar å gi, fordi denne personen tar ikke så lett nei for et nei.

Se om du kan ende med bot eller fengsel for å gjøre noe slikt. Vil han lytte til det? 

Kanskje du bør kvitte deg med dette mennesket? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkeregistrert adr i Noreg opprettheld retten til visse velferdsgoder, så dette er jo å rekne som trygdesvindel i ytterste konsekvens. Altså kriminelt. Det burde vere meir enn godt nok argument.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her.

Du er en voksen person- hva skal han gjøre, banke dere opp fordi du sier nei? "Hei,  NEI, du kan ikke bruke vår adresse da du ikke bo i Norge lenger".  Dritt i hva han synes om det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at du ikke vil risikere at han eller du får straff, at du ikke vil gjøre noe ulovlig.

Anonymkode: a4c80...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare ignorer vedkommende. Du har sagt nei. Også melder du fra om han gjør det likevel.

Anonymkode: 40051...d95

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Du kan si at det er lovstridig å ha fiktiv tilknytning til landet for å opprettholde feks trygderettigheter. Blir det oppdaget kan dere straffes for det.

Anonymkode: da9a5...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du kan komme med en eller annen paragraf eller noe fra lovverket, sånn at Tråd-starter her har noe litt mer "håndfast" å stille opp med ovenfor dette familie-medlemmet deres?     

Anonymkode: 1d97c...ac9

Det finnes ingen lovhjemmel som sier: man skal ikke ha en falsk bostedsadresse i Norge 🤯 

Men det å ha adresse i Norge utløser medlemskap i folketrygden. Man mister rettigheter etter et visst antall år uten å bo her. Å bidra til å lure staten til å tro at noen bor her er ulovlig. Svindel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send denne, og opplys om at det er trygdesvindel å oppgi fiktiv adresse.

2730959A-440D-473E-A7AE-29BCAFC35BBD.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at du har rådført deg med skatteetaten elns (vet ikke hvilke etat som er best å "true" med) og at dette ikke er noe du kan gå med på. Du kan og se at de ville ha navn og fødeslsdato/nr på vedkomne for å gi et best mulog råd om hva du skulle gjøre, så blir h*n kanskje litt skremt😅

Anonymkode: 1c888...2d2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...