Gå til innhold

Hva trenger barnet i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, barnet mitt skal begynne i barnehagen i august. Da jeg ikke har så god råd tenkte jeg å begynne å handle inn etter jul for å slippe å måtte kjøpe alt i siste liten. Har googlet meg ihjel men blir ikke helt klok 😅 hva burde jeg kjøpe inn av klær og utstyr? Vi bor i Nord Norge så er kaldt.

Anonymkode: cd387...6d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du finner ørten utstyrslister på nett. Så må du se selv hva du mener du trenger av det, avhengig av hvor du bor. 

Anonymkode: 74834...22b

• Liker 1
Skrevet

Vanlige klær til inne- og utebruk, sånn kort fortalt. Men dere trenger de samme klærne til hjemmebruk, så om du velger å ha dobbelt eller ta med fram og tilbake blir opp til deg. Vi har ikke kjøpt noe eget for å ha i barnehagen, men tar med frem og tilbake etter behov. 

Så det spørs jo helt hva dere har behov for i hverdagen, det samme gjelder i barnehagen 😊

• Liker 1
Skrevet

Er forskjellig fra barnehage til barnehage og avdeling til avdeling og alder på barnet spiller også inn. Noen er mye ute, andre lite. Noen barn er varme, andre kalde. Noen barn vøter seg ut, andre ikke. Men man burde ha, regntøy, hele året, Parkdress/vinterdress. Ett eller to sett av regntøy og andre utetøy avhenger av utetid og barnet. To tre sett skiftetøy, ta med det som blir sendt hjem. Ikke overfyll og mist kontroll. Luer i forskjellig tykkelse, pannebånd, regnvotter og andre votter, hals/buff, støvler, goretex sko. Mellomlag etter sesong og hva barnet har behov for. Er ikke noe regler på hva man skal ha av klær i bhg, man vet hva barnet sitt trenger og har det til disposisjon i bhg. Bhg sier også fra hvis de synes noe mangler, vær åpen på at det er greit. Det er som oftest oppstartssamtaler så spør da om hva de ønsker å ha av klær. 

• Liker 1
Skrevet

Det er en god ide å begynne å spare nå, men det kan være lurt å vente til du vet skostørrelsen osv. Det er som flere nevner stor forskjell på hva barna trenger.

Her i Trondheim anbefalte barnehagen:

Innesko/tøfler, matboks, drikkeflaske, Todelt regntøy uten fleece, regnvotter, støvler, cherrox eller vanntette overgangssko, tynne ullvotter, hals/buff, varm/vindtett lue, parkdress, vinterdress, vintersko, tjukke votter, tjukk ull og ullundertøy til å ha på inne om vinteren. I tillegg trenger du skiftetøy og eventuelt ekstra votter og luer (kommer litt an på ungen). På sommeren er det fint med solhatt, sandaler/lette sko, solbriller og solkrem i barnehagen.

Kanskje barnet kan ønske seg noe i julegave og bursdagsgave fra slektninger? 
Og følg med på Finn.no.

Skrevet

Det er veldig lurt av deg å begynne å tenke på det nå. Vi har heller ikke god råd, men jeg er SÅ glad for at jeg startet med innkjøp på januarsalget som var i år. Pengene flyr fort, og selv om vi hadde det meste på plass da barnet vårt startet i bhg i august så har det likevel gått en del utgifter. 

Sjekk ut utstyrslister på nett, ønsk dere bhg-ting til jul. Mitt råd er ellers at du utnytter salg. I januar og utover våren er det mye bra salg. Jeg handlet dyre merker til halv pris fra Reima, Kattnakken og Lillelam blant annet. 

Anonymkode: 178c7...ad5

• Liker 2
Skrevet

Det er litt skummelt å kjøpe inn klær så lenge i forveien, for du kan risikere at det ikke passer i rett sesong. Så det er kanskje bedre å sette av litt penger. Og kjøp alt brukt. Du får masse billig brukt av uteklær osv. 

Og du kan jo ønske til jul slike ting som ikke har størrelse. Ryggsekk (med klips foran så den kan brukes på tur når barnet blir 2), et par matbokser, vannflasker, hals, luer, regnvotter, tjukke vintervotter, solbriller. Om du ikke har vognpose, regntrekk og myggnetting (hvis barna sover ute i bhg)

Anonymkode: fa00d...d59

Skrevet

Så lenge barnet følger normal vekstkurve skal det være greit å handle på januar salg. Sko er det litt verre med, men da kan du jo ønske gavekort på det til jul og løse inn til høsten. Ville ha satset på å kjøpe ull, parkdress, vinterdress og 2 sett regnklær. Sjekk kjøp og salg sider på fb og finn. 

Anonymkode: 9d4a8...5ba

• Liker 3
Skrevet

-Regntøy (ikke-fôret, og fôret til sein-høst evt.) 

-Fleecesett/ullsett

-luer etter årstid og vær / solhatt i august 

-tynn skalldress

-parkdress når det blir kaldere

-tynne ullvotter, tykkere vanntette votter

-ullsokker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...