Gå til innhold

Hekle veske

k3lox

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg hekler en sminkepung etter oppskrift fra panduro men det er en setning jeg ikke forstår:

"Hekle 3 luftmasker (= den første staven) og 1 popcornmaske (se forklaring under) - gjennta 29 ganger. Avslutt med 1 fastmaske."

I forklaringen blir det beskrevet hva popcornmaske er, men hva menes med 3 luftmasker = den første staven?

Tar i mot all hjelp😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 luftmasker er måten du starter en omgang eller runde. Det er like høyt som en stav. Når du kommer rundt eller tilbake (alt etter som du hekler rundt eller att og fram) skal den siste masken din, altså 1 fastmaske, hekles i den øverste luftmasken fra disse 3 luftmaskene fra starten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ^^Belle^^ skrev:

3 luftmasker er måten du starter en omgang eller runde. Det er like høyt som en stav. Når du kommer rundt eller tilbake (alt etter som du hekler rundt eller att og fram) skal den siste masken din, altså 1 fastmaske, hekles i den øverste luftmasken fra disse 3 luftmaskene fra starten.

Jeg hekler rundt! Så jeg skal alltid starte med å "legge opp" 3 masker for så å hekle en popcornmaske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, k3lox skrev:

Jeg hekler rundt! Så jeg skal alltid starte med å "legge opp" 3 masker for så å hekle en popcornmaske?

Ja, det stemmer. Og du skal ikke hekle i den masken som de 3 luftmaskene hører til om du skjønner. De 3 luftmaskene teller som en vanlig stav, og du skal da hoppe over den første masken.

Dersom du hekler rundt skal du forresten ikke hekle 1 fastmaske i øverste luftmaske fra forrige runde. Du skal hekle 1 fastmaske i siste maske på runden, så da en kjedemaske i den øverste luftmasken for å avslutte runden.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, ^^Belle^^ skrev:

Ja, det stemmer. Og du skal ikke hekle i den masken som de 3 luftmaskene hører til om du skjønner. De 3 luftmaskene teller som en vanlig stav, og du skal da hoppe over den første masken.

Dersom du hekler rundt skal du forresten ikke hekle 1 fastmaske i øverste luftmaske fra forrige runde. Du skal hekle 1 fastmaske i siste maske på runden, så da en kjedemaske i den øverste luftmasken for å avslutte runden.

Tusen takk for god hjelp! Kan hende jeg stikker innom igjen om jeg har flere spørsmål😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mønsteret mitt ser veldig rotete ut etter omgang nr 3😕

Jeg har strikket 3 luftmasker i første, deretter en popcornmaske i neste, så en kjedemaske for å stramme ned. Deretter begynte jeg med 3 luftmasker igjen og så en popcornmaske. Har jeg misforstått igjen?

E6392977-571C-4A7C-A50B-71D1CAF8C1A7.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Jeg får ikke dette helt til å stemme. Rotete oppskrift forøvrig. Måtte søke opp oppskriften for å se om jeg skjønte noe mer. :fnise: 

Jeg tror kanskje de mener at du skal hekle en stav mellom popcornene (fordi de skriver at 3 lm = første stav). Men det jeg ikke forstår, er at dersom du skal gjenta bare 29 ganger + 1 fastmaske, så går det ikke opp i 90 masker totalt. På bildet ser det for meg ut som om det er 2 staver mellom hver popcorn. :klo: Og når du ser på runde nummer 4, så er det to fastmasker mellom hver popcorn, så jeg ville gått for 2 staver mellom hver på runde 3.

Du skal heller ikke lage en kjedemaske i toppen på popcornen ifølge oppskriften, men det er en smakssak sånn egentlig. Kaaaanskje popcornen popper litt mer dersom du ikke gjør det og går rett på stav? :vetikke: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omgang 3 er *1 stav, 1popcornmaske*,som gjentas omgangen rundt. Den første staven blir erstattet med tre luftmasker, resten av omgangen hekler du 1 stav imellom popcornmaskene. Ikke bruk kjedemaske når det ikke står. Det blir tilsammen 30 popcornmasker på omgang 3, du hekler 1 først og 29 gjentagende (1+29)

Anonymkode: 7af91...93e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...